Toon posts:

[OC] Wanner CPU op max?

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik wou graag weten waar het hoogste punt van een cpu ligt. mijn amd2000 draait nu op 1800mhz stabiel, mijn vraag is wanneer weet je of je cpu niet hoger meer kan? moet je dan op de temp letten of tot wanner je systeem niet meer stabiel draait ; wanneer krijgt je cpu schade door het overclocken?

en nu ik toch bezig ben met vragen stellen: ik las laatst op het forum dat je op een KT400 moederbord je cpu niet hoeft te unlocken om de mp om hoog te zetten klopt dit?

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 20:29

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

schade krijg je door te veel hitte (meen ik dan, ik is niet alwetend :p), wanneer je moet stoppen?? Simpel, op een gegeven moment doet je peecee gewoon nix meer, en dan weet je dat je te hoog zit. Er is echter niet een regel voor "tot zo ver kun je gaan", dat heeft dus o.a. met koeling te maken.
Ofwel: gewoon proberen, lijkt me logisch...

[ Voor 10% gewijzigd door lameeuw op 27-03-2003 19:07 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 18:59:
en nu ik toch bezig ben met vragen stellen: ik las laatst op het forum dat je op een KT400 moederbord je cpu niet hoeft te unlocken om de mp om hoog te zetten klopt dit?
Het is zo dat de Athlon XP Thoroughbred core niet gelocked is. Van de Barton core weet ik het niet zeker. De chipset moest in ieder geval wel een 5-bits MP ondersteunen, maar dat is bij alle recente chipsets gelukkig het geval, voor zover ik weet.

...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
Als je systeem niet meer stabiel is kan het inderdaad zijn dat je aan je max zit, maar het kan ook zijn dat er andere dingen aan z'n max zitten zoals je geheugen of andere onderdelen. Dan zou je de Voltage omhoog kunnen doen of de Multiplier.
Zolang je temperatuur niet ver boven de 60°C komt is er niks aan de hand.

Je CPU raakt meestal pas beschadigt als ie langdurig aan hoge temperaturen is bloot gesteld. Als het systeem te heet/instabiel wordt moet je gewoon gelijk weer terugclocken en is er niks aan de hand :)
Je CPU is lockt of unlockt, volgens mij heeft je moederbord daar niks mee te maken/over te zeggen.

The devil is in the details.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
Als je pc een burn-in test (100% cpu usage) van een redelijke tijd overleeft zonder te crashen (3dmark loopen, }:O draaien)

TheS4ndm4n#1919

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
ik weet wel dat met een epox 8rda+ je cpu automatisch unlocked wordt... geen id of dat met de kt400 ook zow is, maar het kan dus wel met een mobo

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 22:33
Gewoon blijven proberen. als je op een bepaalde snelheid stabiel kan draaien met redelijke temperaturen kun je het weer een stapje hoger proberen. Raakt het instabiel klok je klein beetje terug en je zit op max speed > eenvoudig uitgelegd dan.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

bij mij geeft ie door te hoge clock, vastlopers / hangen/ of reboots, en natuurlijk goed je temperatuur in de gaten houden, wat dat betreft kan er eigenlijk weinig fout gaan....
Mocht je pc helemaal niet meer doorstarten effe de bios resetten, ik doe dat door de batterij er even uit te halen.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

RedXraD schreef op 27 maart 2003 @ 21:50:
ik weet wel dat met een epox 8rda+ je cpu automatisch unlocked wordt... geen id of dat met de kt400 ook zow is, maar het kan dus wel met een mobo

Dat is dus de cpu en niet het mobo ;)

Als je pc niet meer stabiel is dan zit je aan je max. Testen op stabiliteit doe je door belastende programma's te draaien zoals; Prime95, 3DMark, SiSoft Sandra, SuperPI, BurnK7..

Met een beetje zoeken/FAQ lezen had je dit wel gevonden :) Gewoon een beetje rondlezen op GoT doet ook wonderen trouwens. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.