Processor gekraak

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ilhan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 01:36
ik heb een hoop topics afgezocht maar ik heb de juiste antwoord niet gevonden.

Ik heb pas een nieuwe systeem

p4g8x deluxe
p4 3.06 ghz
1024 pc2100 ddr (dual channel)
Zalman 7000cu

In het begin toen ik windows had geinstaleerd had ik geen problemen, maar ik had een beetje geprobeerd over te clocken niet heel erg veel rond de 3.3 hij deed het gewoon goed, maar daarna toen ik het weer van manual naar 3066 mhz terug zette over 2 of 3 daagjes begon die processor geluid te maken. (je weet wel die geluid als die voluit werkt) en ik doe niet eens iets zwaars). Alles werkt nog goed, maar hij is echt sloom geworden voor zo'n pc

please help me ;(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 11:38
Hmmm... een processor maakt geen geluid.
Je zal wel de koeling bedoelen...
Wellicht zijn er wat lagers versleten ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Je weet wel dat geluid....

Nee dat weet ik niet, mijn proc heeft nog nooit geluid gemaakt :)
Is het echt je proc, leg eens uit of neem het op

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 18:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De processor maakt geen geluid :+

Het kunnen aanlopende fans zijn.. Check deze eens. Sommige HSF's en voedingen hebben temperatuurgestuurde ventilatoren, het kan ook aan warmte liggen :)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 13:03
Ik heb vroeger wel eens iets raars gehad: ik heb mijn 386DX-40 vervangen voor een 486DLC40, werkte op zich prima: Doom draaide best wel een stukje soepeler, maar tijdens spelletjes en bijvoorbeeld een modplayer, kwamen er hoge pieptonen uit. Er zaten bijna geen fannetjes in de PC, behalve de voeding uiteraard en de PC-Speaker had ik al losgekoppeld. Tot de dag van vandaag lig ik nachten wakker me af vragend waar dat geluid uit kan zijn gekomen :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

hmm hoge piep, meschien stroom vervormingen of peiken die over je pc speaker word afgespeeld,

ik heb nu op mijn P4 ook zoon raare dingen met geluid, als ons moeder de afzuig kap in de keuken aaan zet hoor ik 3 tikken over me koptelefoon,

verder hoor ik als ik heel goed luister ook een peip ruis toon van me ventilatoren, zodra ze harder zachtrer gaan veranderyt het geluid

Verwijderd

Hij bedoelt waarschijnlijk het geluid van de harde schijf. Wanneer een koeling lawaaierig is, is dat constant en niet alleen bij 'voluit gaan'. Ik denk eerder dat het daar te zoeken is en niet bij de processor. Misschien is de harde schijf naar de knoppen ?

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
budi schreef op 27 maart 2003 @ 18:34:
Ik heb vroeger wel eens iets raars gehad: ik heb mijn 386DX-40 vervangen voor een 486DLC40, werkte op zich prima: Doom draaide best wel een stukje soepeler, maar tijdens spelletjes en bijvoorbeeld een modplayer, kwamen er hoge pieptonen uit. Er zaten bijna geen fannetjes in de PC, behalve de voeding uiteraard en de PC-Speaker had ik al losgekoppeld. Tot de dag van vandaag lig ik nachten wakker me af vragend waar dat geluid uit kan zijn gekomen :)
ik gok een elkootje :+
Heb ze wel vaker horen sissen en dat soort grappen ook wel eens horen knallen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ilhan schreef op 27 March 2003 @ 18:24:
Alles werkt nog goed, maar hij is echt sloom geworden voor zo'n pc
Klink alsof je P4 zijn kloksnelheid terug schroeft ivm. oververhitting. Ik zou de koeling eens goed nazien...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Zer0 schreef op 27 maart 2003 @ 19:30:
[...]

Klink alsof je P4 zijn kloksnelheid terug schroeft ivm. oververhitting. Ik zou de koeling eens goed nazien...
Mee eens, koeling probleem gok ik ook.

Verwijderd

Apart, ik hoor namelijk ook een ander geluid uit me pc komen met 100% cpu belasting. Enne dat zijn geen fans die harder gaan draaien :)
Wat betreft je probleem zou idd koeling kunnen zijn.

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Er was geloof ik ook ziets als een sudden death syndroom.. Het fijne weet ik er helaas niet van

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

ilovetechno schreef op 28 March 2003 @ 16:07:
Er was geloof ik ook ziets als een sudden death syndroom.. Het fijne weet ik er helaas niet van
Zoals de naam al zegt is bij het sudden death syndrome de CPU plotseling helemaal doos...niet half of een beetje dood, dat bestaat nl niet :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 17:31

Peetman

Tjah....

De laatste keer dat mijn processor kraakte was dat direct zun laatste adem....

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Zer0 schreef op 28 maart 2003 @ 16:18:
[...]

Zoals de naam al zegt is bij het sudden death syndrome de CPU plotseling helemaal doos...niet half of een beetje dood, dat bestaat nl niet :)
Fout :)

De naam is eigenlijk best misleidend. Over het algemeen begint SNDS met af en toe eens een BSOD, waarna je er steeds meer gaat krijgen.. Op een gegeven moment geeft je CPU bijna permanent BSOD's, ofwel is ie helemaal dood. Maar het is dus niet ofwel stuk ofwel 100% in orde.

Ik denk zelf ook dat het de HDD is.. Een fluitende elco klinkt echt niet krakend :+

[ Voor 9% gewijzigd door Steve op 28-03-2003 16:30 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

marrekau117 schreef op 27 March 2003 @ 18:47:
[...]

ik gok een elkootje :+
Heb ze wel vaker horen sissen en dat soort grappen ook wel eens horen knallen.
fluitende elco is ook mijn gok.......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

het is gewoon z'n hdd die aan het cachen slaat,

wat voor harde schijf heb je en hoeveel ruimte heb je nog over op je c schijf,
daarnaast is het interesant om te weten hoeveel geheugen je hebt en hoeveel programmas er draaien,

even voor de topic starter ->
het krakende geluid is gewoon het geluid dat je hdd maakt als jij dingen aan het schijfen/lezen is

als je te weinig vrij geheugen hebt dat neemt je operating system wat ruimte op je hdd zodat het dat als geheugen kan gebruiken,

je hdd is echter veeeel trager dan normaal intern geheugen en daarom wordt je pc traag als hij vaak op de hdd moet zijn.

Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat je operating system eigenlijk ook niet genoeg ruimte op je hdd kan krijgen en dan wordt het pas echt erg traag omdat hij dan hierin ook nog eens allerlei verschuivingen en aanpassingen moet gaan doen iedere keer dat hij iets wil opslaan.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

mijn oude duron proc kon alijd me radio storen als ik hem op 112mhz fsb zetten :D

andere proc er in en weer op 112 had ik nergens last van :/

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Ik gok op warmte probleem.

Heb iets grappigs met me Packard Hell, als ik me muis beweeg dan maakt de PC (ik gok de voeding) net ff een ander geluid. (En neee de muis zelf maakt geen geluid;))

Trouwens bij het installen van CPUidle geeft hetzelfde effect op al me pc's van Celly 400 tot een P4 1800

-

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Heb je dat bij het scrollen? Of komt het uit je speakers?

[ Voor 35% gewijzigd door Steve op 29-03-2003 10:52 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Je bedoelt dat de fans langzamer gaan draaien? Is de voeding nog wel goed. Bij mij was het juist anders om. Als ik het koetje }:O aan zetten gingen bij mij de fans harder draaien. En dat is dan 99% cpu stressen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja, da's normaal.. Je CPU vraagt meer van de 12V, voeding zet er wat meer vermogen en spanning op, waardoor je fans ook harder gaan draaien.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

peetman schreef op 28 maart 2003 @ 16:22:
De laatste keer dat mijn processor kraakte was dat direct zun laatste adem....
dat was zeker een AMD.
je kan coolers plaatsen of je kan het niet, right? :P :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jupiler schreef op 29 maart 2003 @ 10:58:
Ja, da's normaal.. Je CPU vraagt meer van de 12V, voeding zet er wat meer vermogen en spanning op, waardoor je fans ook harder gaan draaien.
Um, ik ben bang dat dit niet helemaal correct is.

Wat er gebeurd is dat je voeding meer vermogen moet leveren, hierdoor opwarmt, waardoor de fans harder gaan draaien. (temperatuur geregeld)

Wat ook kan is dat je voeding meer vermogen moet leveren, waardoor de spanning op de uitgangen iets zakt, wat dan als gevolg heeft een iets lager toerental, wat goed hoorbaar kan zijn.

Daarnaast maken voeding altijd lawaai, zelfs zonder fan, dit komt doordat in een voeding nogal flink geschakeld wordt, hierdoor kunnen sommige componenten geluid gaan maken. (Spoeltjes ed.)
Dit is dan vaak wat trillen, op frequenties (met een veelvoud) van 50Hz.

Loop maar eens langs een trafo huisje, of hoogspanningsleidingen, het gezoem daar komt door het schakelen van de stroom op de kabels.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
Als je proc veel trekt zoals die van mij icm een dikke videokaart etc heb wel veel voedingen die een soort tsjerpend geluid maken, dat komt bij mij ook op uiting alleen bij games etc. Wat je er tegen kan doen.... tsjah, andere voeding :)

Soms klinkt het precies als een harddisk die kleine files aan het wegzetten is trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door Carel op 29-03-2003 13:15 ]

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
2Cool2Rule schreef op 29 March 2003 @ 06:24:
Ik gok op warmte probleem.

Heb iets grappigs met me Packard Hell, als ik me muis beweeg dan maakt de PC (ik gok de voeding) net ff een ander geluid. (En neee de muis zelf maakt geen geluid;))

Trouwens bij het installen van CPUidle geeft hetzelfde effect op al me pc's van Celly 400 tot een P4 1800
Ja, DAT ken ik...
Als ik hier een muisknop indruk, en iets sleep over het scherm vind mijn voeding dat niet leuk. De fan gaat dan van toerental wisselen.
Okey, ik heb hier een 250 watt B merk voeding, dus vervangen wil ook wel eens helpen.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

TheGhostInc schreef op 29 March 2003 @ 13:07:
[...]

Um, ik ben bang dat dit niet helemaal correct is.

Wat er gebeurd is dat je voeding meer vermogen moet leveren, hierdoor opwarmt, waardoor de fans harder gaan draaien. (temperatuur geregeld).
Ik had het dus zeker niet over de fan van de voeding.. Mijn voeding is passief gekoeld, en als ik scroll hoor ik de CPU-fan (die rechtstreeks op de 5V van de voeding zit) wat harder draaien.

Overigens maakt mijn voeding eigenlijk een redelijk scherp tjerspend geluid, vooral als de videokaart moet werken.. Maar het is helemaal geen krachtig kaartje, een SiS 6326, met een GF3 heb ik het trouwens ook. Vreemd genoeg heb ik het met alle voedingen op dit systeem (Abit VL6, P III 800), terwijl ik er met dezelfde voedingen op een ander systeem (Asus P4T533, P IV 2.4B) helemaal niets van merk.

[ Voor 31% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 01:38 ]

• NaliXL
  • Laatst online: 30-07 19:19
Ik weet wel dat je met een oude ISA geluidskaart vaak je CPU en/of harde-schijf kon horen. Die leverden een soort storing op in de geluidskaart. Ik kon vaak precies horen of de CPU hard bezig was of niet....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Pagina: 1