Toon posts:

1-wire temperatuur sensoren

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het leek me wel leuk om een paar temperatuursensoren aan mijn linux router te hangen om zo de temperatuur in alle kamers hier in huis te meten. Ik had daarvoor het 1-wire systeem in gedachten zie maxim-ic.com, met dit systeem kan je geloof ik maximaal 255 sensoren aan 1 interface hangen, en de sensoren kunnen zich makkelijk enkele 10-tallen meters van mijn computer bevinden.
De sensoren zijn wel te koop voor 6-7 euro/stuk. Maar mijn probleem is de seriele interfacekaart, die heeft wel eens in de elektuur gestaan, maar ik ben net zo handig met een soldeerbout als de gemiddelde pinguïn, dus weet iemand waar ik zo'n interfacekaart compleet kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Dealtje,

Koop jij de printplaat + onderdelen voor een seriele interface van elektuur 2 maal en ik bouw hem voor je ( en eentje voor mezelf uiteraard) ?

1 Wire interfacejes kun je anders niet zo gemakkelijk los kopen, er zijn wel evaluatie kitjes te koop bij maxim onder product nummer DS9091K

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor het aanbod, maar een oude school vriend mailde dat hij het ook wel voor me wou fixen, ik had er ff niet bij nagedacht dat hij wel handig was met een soldeerbout, hij kwam trouwens met deze site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Is dit niet handiger ?
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/kiwi_36_nz/tlog/tlog.gif
Further Development:
The software currently assumes that there is only one DS1820 sensor connected. I am presently finishing off code to handle 20 sensors. By simply placing sensors in parallel along a cable, you can monitor many locations because each sensor has a unique address. The code allows naming each device, offset and slope parameters for the highest calibration etc. If anyone would like a copy let me know, it will be FREEWARE. I also hope to do a barometer version of the software - if I can obtain the parts required.
Of voor de seriele poort :
http://lena.franken.de/hardware/temperaturmessung.html en
http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

Lijkt me dat zelfs de grootste soldeerkluns dat wel voor elkaar moet kunnen krijgen.
Die duurdere dingen hebben volgens mij allemaal logging mogelijkheden, en dat heb je natuurlijk niet nodig als je het toch aan een PC hangt.

[ Voor 22% gewijzigd door jvhaarst op 27-03-2003 20:25 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk even bij de i-buttons (die werken ook met de 1wire interface). Daar onder iButton Readers and Adapters staan diverse adapters. Zolang je niet met eeproms wilt werken kan je willekeurige adaptor gebruiken (ds9097... dus).

Verder staan er op de i-button website diverse voorbeeld programma's (tevens een universele viewer, erg leuk speelgoed).

Persoonlijk snap ik dan ook niet waarom de electuur een schakeling heeft geplaatst terwijl er een goed en betaalbaar alternatief is.

Als laatste zijn er ook links te vinden waarmee een serial - 1wire interface gebouwd zijn met een paar zenerdiodes en een paar weerstanden (zie bericht hierboven). In feite de inhoud van de meest simpele ds9097.

edit:

qua linkje waarmee je kwam, die kaart met microproc interface. Voor atmel avr's zijn 1wire codelibs te vinden en die spreken ook via een rs232 met een compu. Maar waarom zou je een micro gebruiken als een pc het rechtstreeks kan?

Even nog wat links voor je:

simpele 1wire to pc parr port
http://www.geocities.com/kiwi_36_nz/tlog/tlog.htm

ds1820 met eenvoudige pc interface
http://kludge.tky.hut.fi/ohjelmia/

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 23:57

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Wat leuk! Dit is precies wat ik ook aan het doen ben. Ik heb vorige week sample ic's besteld bij maxim, precies diegene die jij ook wil. Ik was van plan om die dingen uit te lezen mbv een microcontroller, en dan eventueel door te sturen naar een display (led's of wat moeilijker lcd) en natuurlijk naar de pc zelf.
Er is ook een controllerchipje van maxim dat 1-wire converteert naar usb: daar ga ik ook mee experimenteren.

Ik houd je op de hoogte, als ik de onderdeeltjes binnen heb gekregen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 04:54
als je er niet uitkomt en het idee laat varen, kijk eens op www.cleware.de
wel wat simpeler, maar wel eenvoudiger

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

brooks123 schreef op 28 March 2003 @ 00:45:
als je er niet uitkomt en het idee laat varen, kijk eens op www.cleware.de
wel wat simpeler, maar wel eenvoudiger
wel simpeler, en toch eenvoudiger ?

8)7

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

owkeeij.. excuses dat ik deze oude koe uit de gracht haal.
maar ik wil ook een temp. sensor maken. ik dacht er al lang aan, en nu heb ik de tijd eens... maar.. hoe kan ik meerdere temp. sensors aansluiten op 1 seriele poort???
ik heb wel gezien dat het met een microcontroller gaat, maar ik ben nogal een beginner op het vlak van microcontrollers, (heb maar 1 jaartje 1 uur per week les microcontrollers gehad)

ik ben ook benieuwd hoe Dr Nix het er vanaf gebracht heeft (lees 2 berichten hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 12:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pak het 1wire systeem. Elektuur heeft er 2 schema's voor gemaakt (usb en serieel). Zoek op hun site maar eens op 1wire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ik al gezien, maar ik zoek een schema voor meerdere temperatuursensors op de seriele / usb poort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een iets groter budget hebt kan je ook bijvoorbeeld een MatrixOrbital MX2 of CrystalFontz 633 kopen, deze bieden naast de sensors ook nog een groot aantal andere goodies zoals fan control, lcdtje keypadje, gpio's ect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Laatst online: 06-09 20:06
Dr.Nix heeft een 18F84A microcontroller gebruikt en daar een programma voor geschreven. Dat programma geeft de temp weer dmv ledjes (in binair) en slaat het elke seconde ofzo op een een eeprom, die vervolgens weer is uit te lezen met de PC. Verder heeft 'ie nog een programmaatje dat de eeprom bin file omzet in een csv file, die je vervolgens in Excel kan inlezen om er een grafiekje van te maken ofzo. Ik zou hem daar maar over mailen.

Er zijn ook application notes bij Maxim over het programmeren van uC's. Daar staat een hoop nuttige info in. Ik heb zelfs ergens een proggie gevonden waarmee je een 1820 direct aan de parallelle poort kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Krankenstein schreef op 08 August 2003 @ 13:02:
Dr.Nix heeft een 18F84A microcontroller gebruikt en daar een programma voor geschreven. Dat programma geeft de temp weer dmv ledjes (in binair) en slaat het elke seconde ofzo op een een eeprom, die vervolgens weer is uit te lezen met de PC. Verder heeft 'ie nog een programmaatje dat de eeprom bin file omzet in een csv file, die je vervolgens in Excel kan inlezen om er een grafiekje van te maken ofzo. Ik zou hem daar maar over mailen.

Er zijn ook application notes bij Maxim over het programmeren van uC's. Daar staat een hoop nuttige info in. Ik heb zelfs ergens een proggie gevonden waarmee je een 1820 direct aan de parallelle poort kan hangen.
That's right!!
Zie ook mijn homepage, ik zal binnenkort/zometeen een 1-wire sensor afdeling maken.
De specs zijn precies wat krankenstein zegt, en bovendien heeft de microcontroller een rs-232 link met de pc, om de data in de eeprom in luttele seconden uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je website doet het blijkbaar niet :(
maar het is wel heel leuk dat je de temp dmv ledjes weergeeft. (ik zou het zelf niet gekund hebben) vanaf daar is het wel gemakkelijk om een (of meerdere) 7-segment displays aan te sturen. met de temperatuuruitlezing erop.
maar die rs232 link... zo kan je je pc de data uit de eprom laten uitlezen. maar kan dat constant gebeuren? om de 2 sec. ofzo, en is er software die de temperatuurschommelingen en evt. de gemiddelde waardes kan laten zien? (zoals ik al een paar pics heb gezien, een paar berichten naar boven), zoja ==> welke software kan er voor gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 19:46

Leon

Rise Of The Robots

Ik gebruik gewoon digitemp om de temperaturen uit te lezen en in een rrd database te zetten :)

hier staat een schema voor een goedkope passieve adapter, ik geloof dat je tot maximaal 70 graden kan meten hiermee afhankelijk van de kabel. (zelfde link die jvhaarst gaf)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de link al gezien... zeer interessant, maar ik zou minstens 2 temperatuursensors willen zetten, en het ik heb maximum 1 seriele poort over... dus zo een schema van een adapter waar je 3 of meerdere sensors op kunt koppelen, zou welkom zijn. parallel zou dit perfect mogenlijk zijn veronderstel ik, maar ik heb al 2 lcd's, 1 printer, scanner en dan heb ik nog geen plaats voor mijn laserprinter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 16:12
[rml][ EL] USB probleem[/rml]
maybe handig staat nog t een en ander aan info in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Inmiddels de dode link aangepast... Maar nog niets erop gezet. Misschien zometeen :)
Wat die eeprom betreft: daar kan (nu) 16 kilobit in, wat overeen komt met 1024 metingen. Ik ben van plan om support voor 512 kb eeproms te implementeren, maar nu nog niet. Hier zouden dan 32768 metingen in kunnen. Ik kan ongeveer elke seconde een keer meten, wat neer komt op meer dan 9 uur elke seconde, of bijna 23 dagen in het geval van 1 keer per minuut :) Misschien ga ik ook nog andere sensors supporten, die met een lagere resolutie 10 keer per seconde kunnen meten.

Als je mijn project wilt namaken, zul je toch wel enige kennis van zaken moeten hebben, ik ga namelijk geen walkthrough maken.

Tot nu toe heb ik nog geen support voor meerdere sensoren, maar ook dat kan nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiLDoG schreef op 09 August 2003 @ 15:56:
[rml][ EL] USB probleem[/rml]
maybe handig staat nog t een en ander aan info in ;)
interessant.. alleen spijtig dat er geen schema staat.. dat had ik juist nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
mja dna moe tje toch ff elektuur halen/nabestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Zo... site upgedate... Ga nu even support voor 24c512 maken, zodat ik tijdens de UTwente intro, waar ik morgen heen ga, temps kan loggen.

In de toekomst moet het mogelijk worden om via de rs232 lijn commando's te versturen, zoals het opvragen van de huidige temperatuur en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het artikel van elektuur besteld. dan maa rik die usb-1wire schakeling. voor aan m'n pc aan te sluiten.
Dr Nix, jou projectje heeft me wel een idee gegeven. ik heb eigenlijk wel een temperatuursensor over ene half jaartje. dat geeft me genoeg tijd om ook zoiets te bouwen. ik weet nog niet of ik het knal hetzelfde als jou ga doen, of ik me zelf een beetje meer ga verdiepen in microcontrollers en het 1-wire systeem.

offtopic:
Er zit een copyright op elektuur artikels. Maar als je nu voldoende wijzigingen in een schema of pcb aanbrengt, dan kunnen ze je toch niets maken, dat kan toch niet illegaal zijn, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
met 1-wire kan je leuke dinge doen :)
als je zon TI83 grafisch rekending hebt kan je hem via die link poort 1-wire temp sensors laten uitlezen en in grafiekje zetten :P

en wat bedoel je met die copyright?
je mag echt wel die printjes enz namaaken hoor :) daar is het hele blad voor, je mag alleen niet de artikelen inscannen en op inet zetten ofzow of opandere manier kopieren.
je kan de printjes voor dit artikel trouwens gewoon bestellen (25 oyro ofzow) is makkelijk dan zelf (laten) maken

[ Voor 50% gewijzigd door DiLDoG op 11-08-2003 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das ook leuk. ik heb wel een ti-83 (die ik teveel gebruik tegenwoordig ==> herexames) weet je toevallig software / schema ervoor staan?

en ivm elektuur; ik heb het artiekel besteld, ik bedoelde eigenlijk of het legaal is om het schema opnieuw te tekenen in eagle ofzow, en dan op inet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Laatst online: 06-09 20:06
Hmm uitermate schweete site heb je daar Nix :)
Nu nog de temp outputten op een LCDschermpje :). En inbelmogelijkheid >:). Mail maar als je dat allemaal draaiend hebt ;)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Deze sensors heb ik op een bs2p24 ic hangen, werkt erg leuk :)
voor de microcontroller (onder basic)
www.antratek.nl en www.parallax.com

Maxim - Dallas heeft ook hele mooie site, datasheets enzo

Electronics development

Pagina: 1