HD crash?

Pagina: 1
Acties:

• Def_Os
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 03:13
Oh help...

Mijn computer start niet meer op! Ik krijg wel het Windows-bootscherm te zien, maar daarna blijft alles zwart en stil.

Om mijn bestanden proberen te redden heb ik mijn HD in mijn vader's computer geprikt als 2e HD. Maar zo lang deze HD erin zit (ook al is het maar de slave), wil deze computer ook niet opstarten! Zelfde symptomen.

Mijn BIOS geeft trouwens aan dat de HD herkend wordt.

Ik had al een tijdje problemen met opstarten: vlak na het Windows-bootscreen kreeg ik dan een blue screen, waarna de volgende keer de computer wel goed opstartte.

Vraagjes:
- Hoe zeker is het nu dat mijn HD is gecrasht?
- Zou het een ander probleem met de HD kunnen zijn?
- Is er nog hoop voor mijn data?

Zoals jullie begrijpen: alle hulp is van harte welkom. Dit is een worst-case scenario in optima forma.

Anyone who's ever played a part // They wouldn't turn around and hate it

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

kun je de hdd nog vanuit dos benaderen als je boot met een bootflop (als het FAT is, indien NTFS moet je even een tooltje daarvoor downen).

Je hdd kan gecrashed zijn, maar heb je al eens een scandisk op hem gedaan? ziet Fdisk hem nog?
geef je specs eens, dat helpt heel erg makkelijk.

Ik denk dat je data nog best veilig staat, maar dat je windows install gewoon brak is.

http://gathering.tweakers...essage/16985207#harddisks
lees ook dit eens

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 27-03-2003 17:55 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

Geef idd eens wat meer info, zie ook de 1e posting van Dit graag lezen eer je een topic opent.

• Def_Os
Sorry, ik was een beetje in paniek. :)

Voor de duidelijkheid:
Maxtor HD in een WinXP machine. Powermax van Maxtor zegt dat alles OK is. Ik ga nu proberen om via DOS met een NTFS-reader bij mijn data te komen...

• Def_Os
Yes, yes, yes! Ik kan bij mijn gegevens m.b.v. een DOS-NTFS-tooltje!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Def_Os schreef op 27 March 2003 @ 19:44:
Yes, yes, yes! Ik kan bij mijn gegevens m.b.v. een DOS-NTFS-tooltje!
Volgens mij is er ook niets mis met je partitie, maar is je OS gewoon brak.

Verwijderd

Ik heb een keer een probleem gehad met een harde schijf. Zolang die harde schijf in de PC zat deed de BIOS moeilijk tijdens het opstarten. Tijdens het booten ging de harde schijf ratelen en kwam er niet veel uit. Soms kwam in het OS wel in, andere keren weer niet. De harde schijf was niet echt berekenbaar.

Toen powermax gedraaid, maar er kwam niets uit. Ik heb de uitgebreide test twee keer erop losgelaten en de harde schijf zou het prima moeten doen.
Uiteindelijk heb ik deze harde schijf aan iemand gegeven die hem in een oudere computer weer compleet tot leven heeft gewekt. Hij doet het nog steeds prima.

Geen idee hoe het kwam, ik denk dat de harde schijf wel brak was / is. Misschien moest die gewoon even frisse lucht scheppen...

Voordat je de conclusie trekt dat je harde schijf kaput is probeer het volgende:
Kijk even of je bootpartitie niet beschadigd is ofzo. Dan zou je OS misschien niet meer kunnen opstarten, maar dan zou de HD het nog wel moeten doen in een andere computer.

Misschien kun je met fdisk en het commande " fdisk /mbr " je master boot record opnieuw installeren... Ik weet alleen niet wat voor een consequenties dit heeft op je NTFS partities... Even zoeken in de search voordat je dit zomaar uitvoert!!
Als je MBR beschadigd is, dan zou dit ook in een andere PC problemen kunnen opleveren.

Probeer anders de harde schijf anders in de computer te hangen. Dus bijv. hang hem aan de zelfde kabel als je CD-ROM speler, of juist niet. Misschien heeft dat invloed. Ik denk het niet alleen.

Handige tip (waarschijnlijk allang bekend):
Partitioneer je harde schijf. Zet op 1 partitie je OS en je programma's, maar bewaar je bestanden op andere partities. Mocht je OS dan een keer helemaal vastlopen dan kun je de partitie waar je OS op staat formateren zonder dat je meteen je documenten kwijt bent. (je bent dan wel bijv je favorieten kwijt, en je emails, als je die op je primaire partitie bewaard).

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 09:34 ]

Pagina: 1