Heb mijn 2000+ voor een 2600+/333 vervangen, daarbij ook rare temps geconstateerd. Gebruik voor de temp. nu USDM en Hardware monitor met daarin bij de laatste de optie aangevinkt in menu thermo control -> CPU low power mode. Mijn temps gaan hiermee gem. in idle mode met 15C!!! omlaag! in USDM zie ik de temp. dan ook omlaag springen
Heb een ep-8k3a+mobo en een zalman cu-6000 koeler:
temps met palomino core 2000+ op 1,65 Volt (std 1,75)
-idle=46C
-stressed=55C
-MB=28C
temps met TB revb core 2600+/333 op 1,55 Volt (std 1,65)
-idle=59
-stressed=68
-MB=28C
Nu schijnt het zo te zijn dus (wat ik heb begrepen) dat de ep-8k3a+ mobo bij de XP througbred cores de temp afleest van de interne diode van de processor. En bij de oude palomino cores van de mobo sensor onder de socket.
Gebruik ik in hardware monitor (zie:
http://www.hmonitor.com/) de optie CPU low power dan zakt direct de temp. naar:
-idle=48C
-stressed=66C
-MB=28C
Lijkt erop of er gebruikt word van HALT instructies (iemand meer info daarover?)
Daarnaast kan ik in hardware monitor de sensor van de CPU ipv diode ook op transistor zetten. Hiermeer zakt de temperatuur ongeveer met 18 a 20C naar: (thermo control off)
-idle=38C
-stressed=48C
-MB=28C
met thermo control aangevinkt in hardware monitor zakt de temp dan vervolgens naar 28C
Is de transistor de sensor die gebruikt word door het moederbord om de temp te meten? Zijn er mensen die me nog wat meer hierover kunnen vertellen? En wat zijn jullie resulaten met gebruik van hardware monitor?
btw ik gebruik als OS WinXP pro.