XP 2400+ bakt op 80 graden op Epox 8k3a

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Ik heb een XP 2400 gekocht, en die prikte ik op mijn epox 8k3a mobo. Draaide lekker, maar toen ik rebootte was hij 94!! graden... Ik heb dus snel het bios geupdate, maar hij wordt nog steeds 80 graden stressed in het bios. (met open kast!)

Hoe kan dit, hij loopt stabiel, maar ik maak me er wel zorgen over. met m'n XP1800 palomino werd hij stressed 58 graden.

XP2400+
Epox 8k3a
512 PC2700 DDR
GF4 TI 4200
Suncore Yellowstorm koeler.. zoek maar op google, ontvangt redelijk positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 11:21

Eijkb

Zo.

Met diverse progjes draaien mijn procs ook op ontzettend hoge temps. Gelijk de temps die jij noemt. Maar vreemd genoeg nog nooit problemen gehad vwb crashes e.d. Ik neem dus aan dat de temp. meting niet helemaal klopt :)

Staat de Epox erom bekend dat zijn temp metingen betrouwbaar zijn of niet?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Eijkb schreef op 27 March 2003 @ 16:47:
Met diverse progjes draaien mijn procs ook op ontzettend hoge temps. Gelijk de temps die jij noemt. Maar vreemd genoeg nog nooit problemen gehad vwb crashes e.d. Ik neem dus aan dat de temp. meting niet helemaal klopt :)

Staat de Epox erom bekend dat zijn temp metingen betrouwbaar zijn of niet?
In het bios ook op 80 graden. En met m'n 1800 doet hij het dus gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 11:18

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Oei das heet! Heb je goede koelpasta gebruikt? En wat ook wel eens vergeten word is het stukje plastic van je proc halen ;)
Temperatuur meter zal nog wel goed zijn, want je die van je 1800 kunnen wel kloppen (is ook vrij hoog maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

stukje plastic van mn proc ? :P

mwa, draait 35 graden stressed op standaard snelheid en 45 op config in mn sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

4hp

:/ ik heb ook een epox 8k3a, met een 2200+ erop. wordt hier stressed 37 graadjes, idle 33. Dit is vanaf de tempsensor onder de socket. In BIOS wordt de core temp gemeten, die ligt ongeveer 20 graadjes hoger. Dus ik denk dat je wel mag aannemen dat 94 graden niet klopt :/

Trouwens, 94 is zo'n temp die motherboard monitor aangeeft als je een verkeerde sensor selecteerd :S Misschien dat dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
nightwatcher_b schreef op 27 maart 2003 @ 16:54:
Oei das heet! Heb je goede koelpasta gebruikt? En wat ook wel eens vergeten word is het stukje plastic van je proc halen ;)
Temperatuur meter zal nog wel goed zijn, want je die van je 1800 kunnen wel kloppen (is ook vrij hoog maar toch)
zalman koelpasta... en alle temps die ik noem zijn die van m'n bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
kan je je koelerheatsink wel aanraken bij 80C? iig even de koeler opnieuw eropzetten, misschien zit ie niet goed.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80 graden is wel echt heet. Werkt hij perfect? Reboot hij ook tijdens een uurtje gamen? Misschien is het ook een fout van de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 17:05:
80 graden is wel echt heet. Werkt hij perfect? Reboot hij ook tijdens een uurtje gamen? Misschien is het ook een fout van de bios.
werkt perfect, hij heeft nog niet gereboot... Ook kan ik de heatsink makkelijk aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 17:05:
misschien als je eens leest wat er als reacties zijn gegeven dan had je dit niet hoeven vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35

Strikie

Athletics

Probeer Sandra sisoft eens, bij mij werkt dit proggie prima. Misschien zit je tempmeter teveel naar beneden gedrukt dan wil die ook wel eens te hoge temperaturen aangeven

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk je wel naar Graden Celsius en niet naar Graden Fahrenheit? Dat maakt nogal verschil namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Zo raar ben ik ook niet hoor ;)

Sisoft geeft dezelfde temps als m'n bios, maar die zijn ook langzaam aan het zakken.. nu 66.5 graden.

Ik ga nu weer ff een uurtje grazen, wat dan de temp is horen jullie van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
nu al weer 74... na 5 minuutjes ofzo. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je koeler er wel stevig opzitten.? want 58 voor je palimino en 80 voor je 2400 kan dus nooit. volgens mij maakt ie niet goed kontakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

thettes schreef op 27 maart 2003 @ 17:35:
nu al weer 74... na 5 minuutjes ofzo. :(
offtopic:
Is dat niet alberto in je Icon? :+

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
_WgV_ schreef op 27 maart 2003 @ 17:49:
[...]

offtopic:
Is dat niet alberto in je Icon? :+
ohja ;)

moet ik nog bijwerken

edit:

koeler al een aantal keer "hergemonteerd", zal het nog wel een keer doen.

edit2: koeler opnieuw erop gezet, en als ik al niks anders doe dan m'n pc health bekijken is ie al 70 graden.. nu met kast dicht. Anders 65. :(

[ Voor 41% gewijzigd door thettes op 27-03-2003 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Hmm,

kheb precies dezelfde spullen als jou, maar hier zit ie nu op 47 graden, en hij staat al een uurtje of 2 aan...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 23:12
Heb hier een xp2400 + overgeklokt tot een 2900+ en dus voltage ^naar 1,8 volt
Maar deze draait op vollast 43 o C en in "rust " 37
Nu moet ik wel zeggen dat dit dankzij een fanduct is.maar dan nog.
Wat is je kast temp?

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

Shunt

Boe

heb je al de nieuwste bios in je mobo ?
zo ne dllen en flashen ;)
ik dacht dat de trbed een iets minder dikke core had
druk eens HEEL VOOR ZICHTIG je cooler aan

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, als alles rockstable draait en de koeler slechts handwarm aanvoelt, dan mag je er wel vanuit gaan dat er sprake is van een meetfout. Voel anders eens achter de mobo aan de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

met die temperatuur moet er wel een vreemd luchtje uit de pc komen op gegeven moment.
koelpasta die donker wordt enzo.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje, is dat niet zo als je met open kast de warmet opmeet.. warmer is dan alles dicht? met zijpaneel in. volgens mij met paneel in heb je betere airflow in de kast.. fans voor je kast en paar achter.. zodat ie doorheen blaast. en met open blijft warme lucht wat daarin zitten, ofniet? kweet niet zeker, maar tijd geleden kwam vriend van me pa ff langs. en ik was er niet, (khad me kast ff open gelaten) en hij zei dat ik de kast beter dicht moest doen voor betere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel : meet het maar es gewoon met je kast open en je kast dicht...dan weet je of ie warmer wordt of niet :*)

Hangt natuurlijk ook van je kamertemp. af !

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
De casetemp komt niet over de 30 graden, en met kast dicht dus stressed EN idle zo'n 5 graden warmer.. airflow is redelijk, heb maar 1 casefan. Toch moet het ruim genoeg zijn, want mijn 1800+ draaide lekker koel. Met case dicht wordt de heatsink overigens wel redelijk warm, maar lang niet zo warm dat het niet uit te houden is.

Morgen probeer ik een grote helikopterkoeler ;) (een grote vantec), en als dat niet werkt test ik even bij iemand anders met een zalman koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
update: met vantec stressed is hij 62 graden.. nog steeds erg hoog, maar wel acceptabel gelukkig. Toch lijkt het mij nog niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 19:19:
vraagje, is dat niet zo als je met open kast de warmet opmeet.. warmer is dan alles dicht? met zijpaneel in. volgens mij met paneel in heb je betere airflow in de kast.. fans voor je kast en paar achter.. zodat ie doorheen blaast. en met open blijft warme lucht wat daarin zitten, ofniet? kweet niet zeker, maar tijd geleden kwam vriend van me pa ff langs. en ik was er niet, (khad me kast ff open gelaten) en hij zei dat ik de kast beter dicht moest doen voor betere airflow.
Als je een écht optimale airflow hebt, is ie dicht inderdaad koeler :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, heatsink heb je aangeraakt? Want 80 graden lijkt mij wel erg heet idle.
Koeler zit er ook goed op en zo? En koelprut zat er tussen zag ik, dus daar zal 't wel niet aan liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Nu toch alweer 67 stressed met een bakbeest van een koeler waarmee m'n XP 1800 palomino op de 1800 Mhz draaide... Echt een superkoeler dus, als je het geluid negeert...

Dat KAN toch niet? Ik ga maar even kijken of ik het bij iemand anders kan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaag ik heb hier een xp2400+ welke op 46 graden draait met koetje kasttemp is 31 graden nu heb ik wel een redelijk goede airflow en arctic silver 3 gebruikt.
zoals je ziet heb ik ook een epox

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 13:03
EHm die Suncore yellowstorm koeler is voor tot Athlon XP 2000+ :X
Als je em op een 2400+ zet wordt ie idd warm ja B)

bron: http://www.dark-tweaker.com/yellowstorm.htm :O

[ Voor 24% gewijzigd door lawtshjj op 29-03-2003 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tak77
  • Laatst online: 13-06-2022
ik heb ook 2 van die krengen. Die worden inderdaad vreselijk warm..
ik heb een case fan van 12cm voor luchtcirculatie, 2 achter om warme lucht af te voeren en 2 voor om koude lucht binnen te 'trekken'.. case temp blijft rond de 30 hangen, maar cpu :(
idle 56, 58 en stressed 64,65... airflow lijkt me optimaal.. en ik heb de koelers al meermalen opgezet.. temp blijft hetzelfde.. had ik toch maar een beepbeep gekocht.. kan ik gelijk vet overclocken en geen kachel en boeing 747 in me kamer. :(..

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Lawtje.com schreef op 29 March 2003 @ 01:32:

LOL :)

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Lawtje.com schreef op 29 March 2003 @ 01:32:

Dan moet hij met die vantec toch geen 70 graden stressed worden??
Bij iemand anders met een Nforce 2 mobo (epox 8RDA+) en een oude 2000 rpm arctic koeler werd hij slechts 45 graden. Toch m'n moederbord kapot? Of de temperatuurdiode in de processor zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
thettes schreef op 27 maart 2003 @ 17:12:
[...]

werkt perfect, hij heeft nog niet gereboot... Ook kan ik de heatsink makkelijk aanraken.
Als je heatsink niet zo heel erg warm aanvoelt dan denk ik dat je koelblok niet echt goed zit :)
Immers, de warmte gaat dan slecht je koelblok in. Als je koelblok stuk warmer zou zijn, dan is je CPU stuk kouder, want de warmte die nu in je CPU zit, gaat dan in je koelblok zitten.
Kromme uitleg, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
stokkie schreef op 29 maart 2003 @ 02:21:
[...]

Als je heatsink niet zo heel erg warm aanvoelt dan denk ik dat je koelblok niet echt goed zit :)
Immers, de warmte gaat dan slecht je koelblok in. Als je koelblok stuk warmer zou zijn, dan is je CPU stuk kouder, want de warmte die nu in je CPU zit, gaat dan in je koelblok zitten.
Kromme uitleg, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
dit vermoedde ik eerst ook, maar ik heb nu al 3 verschillende koelers geprobeerd, en wel 15 keer de koeler(s) weer hergemonteerd e.d.

En m'n athlon 1800 of duron 800 draiien in dezelfde pc met dezelfde koelers wel normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Het lijkt dus dat de interne diode niet helemaal klopt??? Hoe kan ik dan de temperatuur van de externe meter zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
thettes schreef op 29 March 2003 @ 02:29:
Het lijkt dus dat de interne diode niet helemaal klopt??? Hoe kan ik dan de temperatuur van de externe meter zien?
Prop die CPU es in een ouder mobo welke geen diode uit kan lezen, en de temp. bepaald adhv dat ding wat onder tegen de CPU aan drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn XP 2000+ hangt meestal rond de 50 idle net er onder stressed net er boven.Ik heb ooit mijn PIII 500mhz een tijdje op 667mhz laten draaien toen werd deze ook haast 90 graden maar dan komt er wel een luchtje af hoor en als je dan je hand op je heatsink legt blijft hij eraan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
stokkie schreef op 29 March 2003 @ 04:17:
[...]

Prop die CPU es in een ouder mobo welke geen diode uit kan lezen, en de temp. bepaald adhv dat ding wat onder tegen de CPU aan drukt.
had ik al gedaan, in die epox 8rda+. Ik weet niet waar die de temperatuur vandaan aalt, maar hij werd nioet boven de 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
heb je niet toevallig 1,85 volt op de processor staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heorot770
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-03-2005
Ik heb een AMD XP 2200 op een EPox 8K3A+ en deze
geeft al 20 graden teveel (49 graden ) aan bij het booten.
Daarna loopt de temp op tot 69 graden.
Zelfs na een BIOS update.

Nu gebruik ik een AMD XP 3000 op een EPox 8K9A2+
en deze geeft heel netjes de juiste temp aan.
En blijft op 39 graden staan.

Gowron is 100% AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
heorot schreef op 29 March 2003 @ 13:44:
Ik heb een AMD XP 2200 op een EPox 8K3A+ en deze
geeft al 20 graden teveel (49 graden ) aan bij het booten.
Daarna loopt de temp op tot 69 graden.
Zelfs na een BIOS update.

Nu gebruik ik een AMD XP 3000 op een EPox 8K9A2+
en deze geeft heel netjes de juiste temp aan.
En blijft op 39 graden staan.
69.. bij mij nu ook, en de vcore is 1,6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Als ik dit zie, dan meet die temp sensor zeer goed (zeer preciese meting) of zeer slecht (metingen kloppen helemaal niet).
Ik heb dezelfde prob, hieronder een copy paste van m'n probleem dat ik eens heb gepost op een ander forum:

Ik heb de volgende onderdelen:
XP1800 Tbred A en V7+ cooler ( en 2x casefans)
Epox 8K3A (kt333)
2x256 MB PC2700 Infineon DDR ram

Ik heb deze overgeclockt naar 1920 Mhz (1,850 volt), ik kan ook tot 2000 Mhz, maar dan moet ik voltage op 2,1 Volt zetten.
btw: die cheap Infineons doen 200 Mhz op cas2 op 2,8 volt.
Als ik dan kijk in m'n bios, dan zie ik een temperatuur van 66 °C (case gesloten), maar als ik de heatsink aanraak, dan is ie helemaal niet warm, ie is zelfs koel. De case temp is 20 °C.
Op de site van Epox is er ook een programma om je temp te meten en deze registreert ook 66 °C. Maar als ik dan Motherboard Monitor 5 open terwijl dat Epox monitor proggie openstaat, dan verspringt de temperatuur van 66°C naar 41°C in dat epox proggie en in MBM5 leest ie ook 41 graden af.
Zodra ik weer MBM sluit, dan verspringt het Epox proggie naar 66 graden weer.
Die temps die ik vermeldde zijn full stressed temps, er loopt een RC5-72 client in de achtergrond.

Welke temps moet ik nu geloven ? Dat van MBM5 of die van de bios of epox programma ? De heatsink is echt niet warm, bij m'n vorig mobo had ik eens een TB750 eens op 55 graden laten lopen, en toen was ie veel warmer dan nu.
Kan het ook zijn dat m'n temp sensor kapot is of slecht meet ?
Ja, ik heb Arctic silver erop gedaan (dun laagje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een nogal zwaar systeempje,
heb ook een keer een probleem met de hitte gehad,
bij het spelen van bv splinter cell of hitman 2 viel men comp gewoon uit
terug naar de shop, daar extra koeler in laten zetten,
voila! probleem opgelost... :7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Tja het rare is dat ik geen problemen heb verder, maar ik vermoed dat de temperatuur gewoon niet klopt. En ik wil WEL overclocken, en dan moet je een redelijk exacte temperatuur weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
1-0 btw :D:D:D:D:D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13:27

Shunt

Boe

man het is nu al meerdere malen gezegt plz EDIT je post ipv een er bij te zetten
dit word gezien als kicken en dat is iets dat op got binnen 24 uur NIET mag ;)

maar waar lullen we nu nog over we weten dat het een fout is

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkys
  • Laatst online: 17-07 08:46
Is het niet makkelijker op een andere koeler te proberen, Die eigenschappen van die koeler zijn niet echt bepaald hoog, AMD Athlon bis 1,5 GHz, Athlon XP/MP 2000+ and up, Intel PIII, volgens de testers op zo'n site wordt ie 47 graden met een 1700+, ik zou eens een arctic supersilent copper proberen, maar 8,95 bij perfect systems en die gaat tot 2900+(en hij is bij andere winkels 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flauwekul
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 09:48
De epox leest de temp uit van de interne diode van de proc daarom geeft die zo'n hoge temp je moet ongeveer 10 graden minder aanhouden.Dit gebeurd alleen bij thoroughbred-core en hier is niks aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geldt dit ook voor een 8rda+? mijn cpu temp is namelijk 46 graden met een case temp van 31 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 14:21:
geldt dit ook voor een 8rda+? mijn cpu temp is namelijk 46 graden met een case temp van 31 graden.
Ik denk het niet, want daar heb ik hem namelijk in getest, ruim 15 graden koeler dan in m'n 8k3a :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Het moét wel aan de tempsensor liggen.. Je heatsink voelt handwarm aan, dat kan twee zaken betekenen:

1) Er is een slecht contact tussen core en heatsink, maar je zegt zelf dat je alles al tig keer hebt losgehaald en er weer opgezet
2) Er is een goed contact tussen core en heatsink, en je CPU is gewoon op een normale temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthless
  • Laatst online: 12-01 01:10
Dit ligt iid aan aan de tempsensor.

Ik heb gisteren mijn Epox 8K3AE vervangen voor een Epox 8RDA+. Op mijn 8K3AE haalde ik temps van 44C idle en 52C stressed (XP1800+ @ 2GHz @ 1,9v met WC)
Nu op de 8RDA+ draait hij op 29C Idle en 34C stressed (2.09GHz @ 2v)

Nu moet ik zeggen dat volgens mij de 8RDA+ te weinig aan geeft, nadat een vriend van mij zijn MSI KT266a bord vervangen had zijn bij hem de temps. gemiddeld 5C gedaald.

Be true to yourself and be honest to others,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 17:46:
Het moét wel aan de tempsensor liggen.. Je heatsink voelt handwarm aan, dat kan twee zaken betekenen:

1) Er is een slecht contact tussen core en heatsink, maar je zegt zelf dat je alles al tig keer hebt losgehaald en er weer opgezet
2) Er is een goed contact tussen core en heatsink, en je CPU is gewoon op een normale temp
dan nog de laatste vraag: Wat is er dan niet goed werkend, mijn interne processordiode of mijn moederbordtemperatuursensor (scrabble anyone ;))?

Als het de processordiode is die niet goed werkt, hoe kan ik dan naar de sensor van mijn moederbord overschakelen? of kan dit niet.

reactie op onderstaande post:

Maar mijn mobo leest de temperattur af uit de processordiode... dus toch weer iets raars... :P

conclusie: het is raar, ik weet geen oplossing, en mensen hier blijkbaar ook niet. Maar het is stabiel, draait lekker snel, werkelijke temp is goed, alleen oerclocking doe ik een andere keer wel :p

[ Voor 20% gewijzigd door thettes op 31-03-2003 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Als je op een ander bord een normale temp krijgt, moet het wel aan de sensor op je mobo liggen. Leve de logica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
Nog even een update: nu zit hij stressed rond de 66 graden, toen ik thuiskwam van school, en de hele dag voor ecc2 had gegraasd zelfs maar 62 graden. Lijkt dus allemaal goed te gaan, binnenkort edit ik nog wel wat oc resultaten in deze post >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn 2000+ voor een 2600+/333 vervangen, daarbij ook rare temps geconstateerd. Gebruik voor de temp. nu USDM en Hardware monitor met daarin bij de laatste de optie aangevinkt in menu thermo control -> CPU low power mode. Mijn temps gaan hiermee gem. in idle mode met 15C!!! omlaag! in USDM zie ik de temp. dan ook omlaag springen

Heb een ep-8k3a+mobo en een zalman cu-6000 koeler:

temps met palomino core 2000+ op 1,65 Volt (std 1,75)
-idle=46C
-stressed=55C
-MB=28C

temps met TB revb core 2600+/333 op 1,55 Volt (std 1,65)
-idle=59
-stressed=68
-MB=28C

Nu schijnt het zo te zijn dus (wat ik heb begrepen) dat de ep-8k3a+ mobo bij de XP througbred cores de temp afleest van de interne diode van de processor. En bij de oude palomino cores van de mobo sensor onder de socket.

Gebruik ik in hardware monitor (zie: http://www.hmonitor.com/) de optie CPU low power dan zakt direct de temp. naar:

-idle=48C
-stressed=66C
-MB=28C

Lijkt erop of er gebruikt word van HALT instructies (iemand meer info daarover?)

Daarnaast kan ik in hardware monitor de sensor van de CPU ipv diode ook op transistor zetten. Hiermeer zakt de temperatuur ongeveer met 18 a 20C naar: (thermo control off)
-idle=38C
-stressed=48C
-MB=28C
met thermo control aangevinkt in hardware monitor zakt de temp dan vervolgens naar 28C

Is de transistor de sensor die gebruikt word door het moederbord om de temp te meten? Zijn er mensen die me nog wat meer hierover kunnen vertellen? En wat zijn jullie resulaten met gebruik van hardware monitor?

btw ik gebruik als OS WinXP pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:09

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Verwijderd schreef op 26 juli 2003 @ 02:16:
Heb mijn 2000+ voor een 2600+/333 vervangen, daarbij ook rare temps geconstateerd. Gebruik voor de temp. nu USDM en Hardware monitor met daarin bij de laatste de optie aangevinkt in menu thermo control -> CPU low power mode. Mijn temps gaan hiermee gem. in idle mode met 15C!!! omlaag! in USDM zie ik de temp. dan ook omlaag springen

Heb een ep-8k3a+mobo en een zalman cu-6000 koeler:

temps met palomino core 2000+ op 1,65 Volt (std 1,75)
-idle=46C
-stressed=55C
-MB=28C

temps met TB revb core 2600+/333 op 1,55 Volt (std 1,65)
-idle=59
-stressed=68
-MB=28C

Nu schijnt het zo te zijn dus (wat ik heb begrepen) dat de ep-8k3a+ mobo bij de XP througbred cores de temp afleest van de interne diode van de processor. En bij de oude palomino cores van de mobo sensor onder de socket.

Gebruik ik in hardware monitor (zie: http://www.hmonitor.com/) de optie CPU low power dan zakt direct de temp. naar:

-idle=48C
-stressed=66C
-MB=28C

Lijkt erop of er gebruikt word van HALT instructies (iemand meer info daarover?)

Daarnaast kan ik in hardware monitor de sensor van de CPU ipv diode ook op transistor zetten. Hiermeer zakt de temperatuur ongeveer met 18 a 20C naar: (thermo control off)
-idle=38C
-stressed=48C
-MB=28C
met thermo control aangevinkt in hardware monitor zakt de temp dan vervolgens naar 28C

Is de transistor de sensor die gebruikt word door het moederbord om de temp te meten? Zijn er mensen die me nog wat meer hierover kunnen vertellen? En wat zijn jullie resulaten met gebruik van hardware monitor?

btw ik gebruik als OS WinXP pro.
de 8k3a(+) leest bij tbred's idd vanuit de interne diode en bij palomino's vanuit de socket, zolang je temps niet te gek worden is er niks aan het handje
edit: Hoi terug m-m :)

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op 94 graden zou hij allang uit gespringt zijn. je hebt toch geen dikke laag koelpasta erop gezet?. ik neem aan dat je koeler wel 2400+ kan koelen aangezien dat je toch reviews over hebt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe je HLT commando's door XP laat gebruiken zonder dat je een progie nodig hebt?

iemand bekend met onderstaande:
Starting from version 4.0 there is additional option - "AMD CPU low power mode". It enables additional power-saving features of newest AMD CPUs and significantly lower power consumption of IDLE CPU. In most cases, it leads to additional decreasing of the temperature of idle CPU up to 20C degrees. But it can be reason of system hangs on poor designed mainboards.
So, use it with caution!

Word onder andere gebruikt door hardware monitor, maakt deze ook gebruik van HLT instructies of is dit een nadere techniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
bekend probleem,ik heb ook een k3a+ mijne geeft ook 70 gr aan met een alpha 8045 met papst en as eronder 7(8)7 .word gewoon verkeerd uitgelezen

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Is je core niet beschadigd, gebruik je een spacer ? zo ja, weg met dat ding...

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens met software naar de temp.
Heb toevallig van de week een pc voor een vriend van me samengesteld, met een A7N8X Deluxe.
BIOS zei doodleuk 75 graden, terwijl hij met een thermometer in de heatsink maar 45 graden meette, en de heatsink ook niet echt warm was.
Heb ik eens ASUS PC Probe geinstalleerd, en die zei dus ook 45 graden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik heb ook een 8k3a en hetzelfde probleem gehad. Mijn CPU werd zo'n 75 graden. Epox gemailed want het klopte volgens mij van geen kant. Het antwoord: je mag er gerust 15 graden vanaf trekken.
Op usenet las ik ook mensen met hetzelfde probleem. De temperatuur van een Thoroughbred B-core (misschien ook Barton) via de interne diode wordt door de 8k3a te warm uitgelezen.
80 graden is dus 65. En 65 is weliswaar warm, maar nog best acceptabel. Maar een nieuwe koeler is misschien geen slecht idee, want 65 is wel erg op het randje.
edit: Hoi Fanatic_FS :P

[ Voor 22% gewijzigd door m-m op 26-07-2003 20:53 ]

Pagina: 1