[MySQL & PHP] Fout in de tijd?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2024

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Ik heb een server met daarop apache, mysql en php (nieuwste versies) en sites die daarop draaien lijken de indruk te geven dat de tijd 6 uur voorloopt.

Na wat onderzoek blijkt dat alles goed staat en de tijd op de srver goed staat maar websites vinden van niet..
Als ik een timestamp opsla in MySQL gaat dit goed.. De correcte tijd wordt weggeschreven als ik "now()" gebruik.

Het lijkt erop dat zodra ik in mijn query de tijd eruit haal met "UNIX_TIMESTAMP" ik 6 uur kwijtraak :?

Voorbeeld:

Het is 15:16:39
Ik voer een nieuwe entry in, in een table met daarin een timestamp field.
Timestamp na gesubmit te hebben:
"20030327151639"

In PHP voer ik de volgende query uit:
"SELECT UNIX_TIMESTAMP(timestamp) as time"

Output:
"1048774599"

Hier heb ik niets aan dus ik roep de PHP date functie aan om er iets van te maken:
date('Y-m-d H:i:s', '1048774599') // var even vervangen voor voorbeeld

Output:
"2003-03-27 09:16:39"

Hoe is dit mogelijk?

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

ik weet niet weet hoe 't komt, maar je kunt allicht even kijken wat DATE_FORMAT er van maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
SELECT
   DATE_FORMAT(`timestamp`,'%d-%m-%Y %H:%i:%s')
FROM
   `table`
WHERE
   #...

Maakt dat verschil?

imho is het sowieso beter voor dit soort dingen de MySQL functies te gebruiken ipv die van PHP, maar dat terzijde...

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

verkeerde zone setting? (GMT-5 zeg maar, EST dus)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04-2023
Funcracker schreef op 27 March 2003 @ 15:59:
Het is 15:16:39
Ik voer een nieuwe entry in, in een table met daarin een timestamp field.
Timestamp na gesubmit te hebben:
"20030327151639"
Uhm, de echte timestamp ziet er niet zo uit?
In PHP voer ik de volgende query uit:
"SELECT UNIX_TIMESTAMP(timestamp) as time"
Als het als unix timestamp in de database staat, waarom doe je nog die conversie?
Output:
"1048774599"

Hier heb ik niets aan dus ik roep de PHP date functie aan om er iets van te maken:
date('Y-m-d H:i:s', '1048774599') // var even vervangen voor voorbeeld

Output:
"2003-03-27 09:16:39"

Hoe is dit mogelijk?
Mijn manier:
1. stop de huidige tijd als (echte) timestamp in de db
2. haal die eruit zonder conversie
3. converteer m met date

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rotjeknor schreef op 27 maart 2003 @ 16:09:

[...]

Als het als unix timestamp in de database staat, waarom doe je nog die conversie?

een mysql timestamp wordt weergegeven in het YYYYMMDDHHMMSS formaat, vandaar dat ze er verschillend uitzien, en vandaar dat er een functie is om m naar unix timestamp om te zetten

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 27-03-2003 16:15 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
drm schreef op 27 maart 2003 @ 16:08:
ik weet niet weet hoe 't komt, maar je kunt allicht even kijken wat DATE_FORMAT er van maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
SELECT
   DATE_FORMAT(`timestamp`,'%d-%m-%Y %H:%i:%s')
FROM
   `table`
WHERE
   #...

Maakt dat verschil?

imho is het sowieso beter voor dit soort dingen de MySQL functies te gebruiken ipv die van PHP, maar dat terzijde...
Dit werkt wel goed. Niet geprobeerd idd, maar aangezien de timestamp er wel goed instaat in eerste instantie was dit wel te verwachten.. Dit is misschien wel een betere manier, maar ik wil eigenlijk dit probleem oplossen
.oisyn schreef op 27 maart 2003 @ 16:08:
verkeerde zone setting? (GMT-5 zeg maar, EST dus)
Waar zou ik die setting in kunnen stellen?
Rotjeknor schreef op 27 maart 2003 @ 16:09:
[...]

[...]

[...]

Mijn manier:
1. stop de huidige tijd als (echte) timestamp in de db
2. haal die eruit zonder conversie
3. converteer m met date
Dit is een MySQL timestamp die uit de MySQL functie "now()" komt rollen.. Is eigenlijk een gestripte datetime.

En er staat dus geen unix timestamp in, dus vandaar de conversie.
Jou manier is ook goed, maar ik wil snappen hoe dit kan..

Zodra ik convert gaat het opeens verkeerd? Hoe is dat mogelijk?

edit: .oisyn was iets eerder :)

[ Voor 3% gewijzigd door Funcracker op 27-03-2003 16:18 ]

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Funcracker schreef op 27 maart 2003 @ 16:17:
Waar zou ik die setting in kunnen stellen?

er wordt meestal gewoon gebruik gemaakt van de locale settings van je OS. Dus is je server wel goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
.oisyn schreef op 27 March 2003 @ 16:30:

[...]

er wordt meestal gewoon gebruik gemaakt van de locale settings van je OS. Dus is je server wel goed ingesteld?
Yupz.. Zoals al in eerste post gemeld loopt die tijd goed.

Rare is dus dat als ik mijn tijd invoer in MySQL het ook goed gaat..
Alleen niet zodra ik hem convert en eruit haal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat de tijd goed loopt wil nog niet zeggen dat je zone settings goed staan. Ik kan deze pc ook wel op 16:33 zetten maar dan GMT-5 :+

De tijd loopt dan goed, maar van de timestamps klopt dan geen zak meer (die zijn altijd GMT, en zonder daylight-savings-time)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
.oisyn schreef op 27 March 2003 @ 16:34:
Dat de tijd goed loopt wil nog niet zeggen dat je zone settings goed staan. Ik kan deze pc ook wel op 16:33 zetten maar dan GMT-5 :+

De tijd loopt dan goed, maar van de timestamps klopt dan geen zak meer (die zijn altijd GMT, en zonder daylight-savings-time)
Sorry, mijn fout..
Die staat ook goed.. Staat op GMT+1.

Na wat nader onderzoek blijkt dat de timestamp in PHP verkeerd staat.. Die staat op US Eastern wat de 6 uur precies verklaard.. Volgens mijn info haalt PHP echter zijn timezone info op via Apache uit de OS.. :? 8)7 8)7

Ik ga er dus nu vanuit dat die date functie van PHP mijn UNIX timestamp dus parsed naar US Eastern tijd..

Dit maakt het bijna nog onlogischer.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mwoa niet onlogischer, het is een goede verklaring
de vraag is idd alleen hoe php aan die rare setting komt... Is er soms een environment variabele met de naam LC_ALL, LC_TIME of LANG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
.oisyn schreef op 27 March 2003 @ 16:56:
mwoa niet onlogischer, het is een goede verklaring
de vraag is idd alleen hoe php aan die rare setting komt... Is er soms een environment variabele met de naam LC_ALL, LC_TIME of LANG?
De eerst twee komen niet voor.. LANG wel:

LANG: en_US
TZ: US/Eastern

In LANG schuilt toch geen probleem?

Thnx voor de hulp sofar in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ja, daar zit dus wel het probleem. Als je naar de documentatie van de php-functie setlocale () kijkt dan zie je dat ie standaard LANG pakt als locale. Over TZ zie ik zo snel niet iets, maar dat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken. Wie zet deze vars? En waarom zijn ze zo gezet als je de timezone gewoon op GMT+1 hebt ingesteld?

.edit: je kunt net natuurlijk oplossen door aan je begin van je script dit te zetten:
PHP:
1
setlocale (LC_TIME, "nl_NL");

maar netter is om die timezone settings echt goed te krijgen :)

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 27-03-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
.oisyn schreef op 27 maart 2003 @ 17:08:
ja, daar zit dus wel het probleem. Als je naar de documentatie van de php-functie setlocale () kijkt dan zie je dat ie standaard LANG pakt als locale. Over TZ zie ik zo snel niet iets, maar dat heeft er ongetwijfeld ook mee te maken. Wie zet deze vars? En waarom zijn ze zo gezet als je de timezone gewoon op GMT+1 hebt ingesteld?

.edit: je kunt net natuurlijk oplossen door aan je begin van je script dit te zetten:
PHP:
1
setlocale (LC_TIME, "nl_NL");

maar netter is om die timezone settings echt goed te krijgen :)
Die setlocale optie verandert helaas niets als ik hem bovenaan mijn script zet..
Waarom die LANG optie zo staat weet ik niet.. Maar opzich wel logisch toch.. We hebben geen Nederlandse Linux distributie ofzo..?
(of zeg ik nu iets heel stoms:?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar heb je idd gelijk in, maar het blijft raar dat de timezone nog steeds op US/Eastern staat.
Waarom die setlocale () oplossing niet werkt weet ik eigenlijk niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
.oisyn schreef op 27 March 2003 @ 17:33:
Daar heb je idd gelijk in, maar het blijft raar dat de timezone nog steeds op US/Eastern staat.
Waarom die setlocale () oplossing niet werkt weet ik eigenlijk niet :?
Yupz..
En waarom werkt het in MySQL wel goed.. die maakt voor zover ik weet ook gebruik van de time en timezone van het systeem.

* Funcracker is puzzled..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OM de eerste post van Funcracker in dit topic even aan te vullen: Het gaat om 2 servers. Een webserver, waar het probleem zich voordoet, en een databaseserver. In prinicpe had het hele mysql verhaal mogen worden weggelaten.

Het is echt PHP die op de een of andere vage manier blijft volhouden dat de TZ. US/Eastern is ipv EUROPE/Amsterdam, terwijl de server wel zo staat ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

is er ergens misschien iets mis in de php.ini of een van de apache config files (httpd.conf, .htaccess, ...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker

Funcracker

The LedZ Collective

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 17:51:
OM de eerste post van Funcracker in dit topic even aan te vullen: Het gaat om 2 servers. Een webserver, waar het probleem zich voordoet, en een databaseserver. In prinicpe had het hele mysql verhaal mogen worden weggelaten.

Het is echt PHP die op de een of andere vage manier blijft volhouden dat de TZ. US/Eastern is ipv EUROPE/Amsterdam, terwijl de server wel zo staat ingevuld.
Dat het niets met MySQL te maken had kwam ik dus ook achter :P

Even voor de duidelijkheid: Ik heb onze system admin even op deze topic gewezen aangezien ik ga feesten zo :+

Dit is mijn laatste post in deze kwestie, dus ik hoop dat iemand Trebel verder kan helpen..
Thnx voor de hulp tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 27 March 2003 @ 17:54:
is er ergens misschien iets mis in de php.ini of een van de apache config files (httpd.conf, .htaccess, ...)?
geen .htaccess aanwezig en zover ik heb kunnen vinden kun je dit helemaal niet instellen in je php.ini of httpd.conf. Daarom vind ik het zo raar
Pagina: 1