Toon posts:

[XP]multi boot met twee XP versies kan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een 'probleem'
Ik sta eigenlijk op het punt om een aparte PC in elkaar te zetten als digital audio workstation. Na enig rekenen kom ik dan toch nog op een aardig bedrag uit omdat ik voor games en de rest dus eigenlijk ook een nieuwe bak nodig heb
Een van de grootste redenen om het aparte systemen te maken is dat ik geen systeem verbaggering wil krijgen door installen van demos, games, DX versies en andere meuk...omdat audio software/hardware(als aarvark) nogal errrg kieskeurig is. Dus nu zit ik erover te denken om een multi boot te maken met 2 XPs op 1 bak...gaat dat zonder problemen? En zou het mogelijk zijn om het nog eenvoudiger te doen, door bijvoorlbeeld een andere user aan te maken die hele andere drivers en DX versies gebruikt?(lijkt me niet maar ja...)

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Multiboot lijkt me geen probleem, ik zou wel die andere op een andere partitie zetten (anders gaat het niet helemaal goed volgens mij). Je tweede idee lijkt me niet mogelijk...

[ Voor 15% gewijzigd door Ruzor op 27-03-2003 14:03 ]

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Geen probleem.
1 (primaire) partitie voor je ntloader/boot.ini
1 partitie voor xp 1
1 partitie voor xp 2
enz....

Mischien dat je je boot.ini handmatig moet aanpassen, maar dat is ook niet zo moeilijk.

Verwijderd

yep, en als je daar geen zin in heb kan je natuurlijk ook gewoon een apparte boot manager gebruiken

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Er zijn zoveel mogelijkheden ...

Kijk eens in je bios of dat je van verschillende harde schijven kan opstarten ... die van mij (Award Medaillon op 'n p4b533) kan dat wel ... persoonlijk vind ik dat ook een mooie oplossing, dan stoort geenenkel besturingssysteem het ander ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je een multiboot doet met behulp van de boot.ini, zelfs op de verschillende partities, zal de 2e installatie altijd nog de schijf van de eerste installatie zien. Een hoop programma's installeren automatisch (is meestal wel te veranderen, maar moet je wel opletten) in de c:\program files.

Ook zijn er programmas die files naar de c:\windows schrijven, zelfs als dat niet de windows installatie is waar je naar bent geboot.

Ik denk dat een boot manager misschien een beter idee is. Lilo is goed (en gratis) als je weet hoe je het moet gebruiken/configureren. Andere opties zijn Boot Manager (komt met Partition Magic), of de boot manager van OS/2 (al gebruikt deze wel een (mini) partitie, maar is zeer stabiel en robuust, maar wel wat out-dated que interface.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Ik zelf gebruik XOSL. Perfecte boot manager waarbij je precies aan kunt geven welke partities verborgen moeten blijven bij welke boot optie, hoge resolutie, password op opties die niet voor jan en alleman zijn, toets aanslagen doorgeven voor een optie (boot.ini keuze bijvoorbeeld), enz....
Goed en GRATIS :P

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Device Manager schreef op 27 maart 2003 @ 14:38:
Als je een multiboot doet met behulp van de boot.ini, zelfs op de verschillende partities, zal de 2e installatie altijd nog de schijf van de eerste installatie zien. Een hoop programma's installeren automatisch (is meestal wel te veranderen, maar moet je wel opletten) in de c:\program files.
Dit klopt niet helemaal...
Heb windows2000 (c:) en windows xp (f:) op twee partities. Als ik in xp zit, staan standaard de installatie directory's van programma's op f:/program files/.

[This is what you get when you mess with us]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...even snel naar gekeken en ziet er interessant uit.
Kan ik het met XOSL allemaal zo instellen dat ik niet alles kwijtraak als ik bijvoorbeeld 1 OS opnieuw install?....dus XP1 en XP2...XP1 compleet verbaggerd...XP1 partitie format en reinstall..zonder dat XP2 hierdoor in de problemen komt?
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 14:48:
Ik zelf gebruik XOSL. Perfecte boot manager waarbij je precies aan kunt geven welke partities verborgen moeten blijven bij welke boot optie, hoge resolutie, password op opties die niet voor jan en alleman zijn, toets aanslagen doorgeven voor een optie (boot.ini keuze bijvoorbeeld), enz....

Verwijderd

Ik heb iets soortgelijks gedaan via Bootmagic.
Naast eerste partitie met W98 een tweede partitie gemaakt, alleen die 2e partitie actief gemaakt en vervolgens XP geinstaleerd.
Vervolgens XP bekendgemaakt onder Bootmagic.
Geen vuiltje aan de lucht. Bootmagic toont 2 keuzes: W98 en XP.
So far so good.
Totdat ik op een extra schijf een image van de XP-partitie dacht te kunnen dumpen en die actief te krijgen.
Dat aktiveren van de 2e XP-versie lukt me niet.
Bootmagic ziet die 2e XP niet.
Ook heb ik in boot.ini op eerste XP de 2e versie bekend gemaakt. Dacht ik viaeerste XP-versie naar 2e te kunnen doorstarten.
Ook dat werkt niet. Altijd wordt alleen de 1e XP-versie actief.
Advies van 2e schijf had ik ook al van iemand anders gehoord, en toch werkt het niet.
Als 2x XP naast elkaar toch mogelijk moet zijn, dan zou ik graag horen hoe.

Verwijderd

Is er niemand die hierop KAN reageren, of is vraag zo stom dat niemand er op WIL reageren?

Verwijderd

in bootmagic beide XP Partities instellen niet met boot.ini werken!

Verwijderd

BootMagic ziet alleen die eerste XP-partitie, niet de tweede.
Ergens heb ik advies gelezen om Bootmagic een keer te de-installeren en vervolgens weer te installeren. Ook gedaan maar zonder positief resultaat.
Tweede partitie wordt niet gezien.
Kan het soms liggen aan manier waarop 2e-XP is aangemaakt? (via Norton Ghost een image naar een lege partitie gerestored?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 22:39:
Hmmm...even snel naar gekeken en ziet er interessant uit.
Kan ik het met XOSL allemaal zo instellen dat ik niet alles kwijtraak als ik bijvoorbeeld 1 OS opnieuw install?....dus XP1 en XP2...XP1 compleet verbaggerd...XP1 partitie format en reinstall..zonder dat XP2 hierdoor in de problemen komt?

[...]
met xosl zou het moeten kunnen
1. maak een image van xp1 (op cd? of op andere partitie zetten, waar xp2 niet komt
2. maak xp2 partitie indien nog niet gedaan
3. "pak image van xp1 uit" op partitie van xp2
4. installeer xosl en voeg xp1 en xp2 aan menu toe.
5. Maak bij xp1 en xp2 de ongewenste partities onzichtbaar met hide optie

PAS OP: xosl heeft een fat16 of fat32 partitie nodig. Dus zorg dat ie er is als je xp perse als ntfs wil aanhouden. Die fat mag een extended zijn.
Installeer xosl nie op zijn eigen partitie, want als er geen ruimte is pikt ie wat..
Staat allemaal; in de handleiding en ook nog bij het menu.

Klaar? PC herstarten en dam moet het werken. Een oordeel van deze werkwijze: je hoeft geen ini bestanden aan te passen...
En......zoals altijd bij aanpasssingen: backup belangrijke gegevens.....

Verwijderd

Even ter controle of ik het begrijp:
1 Op dit moment heb ik BootMagic op FAT32 van W98 staan. Die de-installeer ik.
2 Ik heb al 2 NTFS partities met XP. Opnieuw maken lijkt me niet nodig, wel?
3 ik zoek via GOOGLE naar XOSL, download en installeer die.
4 In XOSL voeg ik XP-1 en XP-2 toe.
Klopt het zover?
Kan/moet ik ook W98 toevoegen aan XOSL?

Verwijderd

zou zo kunnen. Wel effe nagaan wat je zichtbaar had met Bootmagic onder alle systemen, anders kloppen de verwijzingen niet en moet je alsnog de ini's aanpassen of zelfs programma's opnieuw installeren.
Op de win98 partitie kun je dan mooi XOSL installeren. Je kunt win98 uit het menu weglaten, maar waarom?
Opm: als de ntbootloader op de win98 partitie staat, dan moet je de win98 partitie wel opnemen in de lijst van de XOSL-XP-menu installatie, dus niet onzichtbaar maken anders start xP niet op....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 22:58 . Reden: typos ]

Verwijderd

OK.
Met XOSL heb ik nog geen ervaring, maar ik ga 't proberen.
Ik laat horen of het is gelukt. Kan tot maandag duren.
Bedankt voor de tip.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 14:48:
jij ben een echte hollander he? :D

Verwijderd

Met XOSL is uiteindelijk probleem opgelost, dat ik een 2e XP-partitie nog kon opstarten.
Wel moest ik achteraf de boot.ini toch nog aanpassen.
Verwijdereren van boot.ini werkt ook, maar dan krijg je de foutmelding "invalid boot.ini-file. Starting from C:\Windows".
Aangezien C:\Windows (op 2e disk na swapping) door XOSL is actief gemaakt, werkt dat natuurlijk ook.
Aanpassen van boot.ini voorkomt echter ook die laatste foutmelding.
Als iemand mij nu ook nog kan vertellen hoe ik kan voorkomen, dat na copieren van een XP-partitie naar een nieuwe lege partitie (eventueel op andere harddisk), een aanpassing van boot.ini kan worden voorkomen, dan ben ik helemaal gelukkig.
Gelukkig met XOSL wel te verstaan. :)

Verwijderd

mooi...
die ini zit natuurlijk nog de oude partitie verwijziing in.... en die moest dus toch nog aangepast worden, lijkt dus onvermijdbaar...
Pagina: 1