Toon posts:

[win98] error tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een vriendin van mij heeft onlangs haar pc opgeschoond en heeft dus wat bestanden weggegooid.

Als zij nu echter haar pc opstart krijg ze de volgende melding :

Script: C:\windows\gshp.vbs
Line: 1
Char: 1
Error: ActiveX-onderdeel kan geen object maken "Wscript.Shell"
Code: 800A01AD
Source: Runtimefout Microsoft VBScript

Heeft iemand enig idee om wat voor foutmelding het gaat, of beter nog om welk missend bestand het gaat.

Shell = openen?
VB=visual basic?
Maar wat dit nou verder betekent, weet ik niet.

Verwijderd

Kan ze nog wel opstarten? Zo ja zijn het alleen meldingen die je met op OK te klikken wegkrijgt en daarna gewoon opstart? Dan kan je moeilijk doen en achter die meldingen aan te gaan en op de Microsoft site de betekenis enof oplossing gaan zoeken. je kunt gewoon ook win 98 eroverheen te zetten door tijdens de setup dezelde map te kiezen waar Win98 al instond. Dat werkt het snelst. _/-\o_

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-09 15:14
Een strooptoch op het internet lever deze link :

http://townsvillebulletin...5836673%255E24849,00.html

Lijkt erop dat je een trojan/spyware progsel geinstalleerd hebt.
Ik weet niet of je redelijk technisch onderlegd bent, maar je kunt even in het register duiken.
Of een removal tool zoeken op het internet.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Script: C:\windows\gshp.vbs
Hij wil een .vbs bestand laden.

Dit wordt helemaal duidelijk door dit:
Error: ActiveX-onderdeel kan geen object maken "Wscript.Shell"
Windows Scripting Host wordt gebruikt om VBS bestanden mee te runnen...

igg weet ik met 90% zekerheid je te melden dat je een virus te pakken hebt.

Scan die bak in online via deze link

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle replies.

Het zit alsvolgt: als ze de melding krijgt kan ze deze gewoon doorklikken, ze kan ook gewoon gebruik maken van allerlei applicaties, maar internet kan niet worden opgestart. Dus het scannen online is niet mogelijk. Ik zal infromeren of ze een virusscanner op haar computer heeft staan. Misschien ook nuttig om lava add-aware te draaien??

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 16:18
Is er geen mogelijkheid om VB Script of Windows Scripting Host opnieuw te installeren?
Ik dacht dat dat mogelijk was. Volgens mij werkt het dan weer.
(Het lijkt erop dat ie gewoon iets cruciaals mist, onder voorbehoud dat het geen virus is natuurlijk).

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Kosh66 schreef op 27 March 2003 @ 12:28:
Is er geen mogelijkheid om VB Script of Windows Scripting Host opnieuw te installeren?
Ik dacht dat dat mogelijk was. Volgens mij werkt het dan weer.
(Het lijkt erop dat ie gewoon iets cruciaals mist, onder voorbehoud dat het geen virus is natuurlijk).
Ik zou dus EERST ff je computer scannen op een virus voordat je die wscript fixxed...

En dat installeren van Wscript kan je gewoon bij Software in het configuratie onder windows onderdelen aanvinken.. en dan natuurlijk wel ff je Win98 cab files bij de hand houden (of gewoon je windows 98 cd)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1