Niet geheel waar! Met deze stelling zou je ook kunnen zeggen dat een versterker speakers van 2 ohm aan moet kunnen (en ja, deze bestaan zeker!)
Dat je versterker bij 8 ohm speakers minder vermogen kan leveren komt doordat er op de uitgang van de versterker meer spanning moet staan dan bij 4 ohm speakers om hetzelfde vermogen te leveren. Deze spanning is begrenst door de voedingsspanning van de versterker. Als je bij dezelfde uitgangs spanning van de versterker een 4 ohm speaker aansluit ipv een 8 ohm speaker dan zal je stroom door je 4 ohm speaker 2 keer zo groot zijn. Aangezien vermogen spanning x stroom is zal een versterker met de volumeknop op dezelfde stand aan een 4 ohm speaker 2 keer zoveel vermogen leveren omdat je met je volumeknop de uitgangsspanning van de versterker regelt.
Niet geheel waar! Jij vergelijkt de versterker nu met een spanningsbron. Maar wat als de versterker een stroombron is? Juist, dan zal bij een bepaalde uitslag van de volumeknop er 2x zoveel spanning over de 8 ohm speaker staan dan over de 4 ohm speaker. En hiermee zal er dan juist uit de 8 ohm speaker meer vermogen komen. De waarheid ligt ergens in het midden, dus het is geen spanningsbron, maar ook geen stroombron. Volgens mij is een versterker meer een vermogensbron (maar ook weer niet helemaal, denk ergens tussen spanningsbron en vermogensbron). Dus onafhankelijk wat voor speaker je eraan hangt (4 of 8 ohm) zal het uitgestuurde vermogen bij een bepaalde volume-knop-stand ongeveer gelijk zijn.
Uiteraard is de grotere stroom ook weer begrenst in de versterker en afhankelijk van de voeding en uitgangsversterkertrap. Voor de kwaliteit maakt het niet uit. BTW, als je 2 gelijke speakers van 8 ohm parallel zet, dus de draden van beide speakers in elkaar draait dan ziet de versterker ook 4 ohm, 8/2. Zo simpel is het
Zo simpel lijkt het. Met het parallel zetten van speakers moet je wel een beetje oppassen. De impedantie is nl gemeten bij een bepaalde frequentie. Zo kunnen mijn 8 ohm B&W's terugzakken bij bepaalde frequenties tot iets van 3 ohm. Zo zal een 4 ohm speaker ook terug kunnen zakken tot 2 ohm... Dit zijn kritieke punten, want een versterker kan onstabiel worden bij zulke lage impedanties. Stel je zou 2x 3 ohm parallel zetten, dan krijg je op die frequenties 1,5 ohm. Ik denk niet dat een versterker hier zo blij mee is.
Ik zag, ik nam en ik kwam...