Wat is de ohm waarde van een speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.433 views sinds 30-01-2008

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Ik heb een versterker van Bose, die kan op 4 ohm 450W aan en op 8 ohm 220W.
Kan iemand mij uitleggen waarom er 4ohm en 8ohm speakers zijn. Wat is het verschil hiertussen. Is het nu beter om 4 of 8 ohm te nemen?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
iig is het nemen van een lagere impedantie ( minder Ohm) meestal beter dan een hogere, waarom precies weet ik niet :X

C:\>_

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01 08:13
Ohm waarde is inderdaad de impedantie waarde.. je versterker heeft een impedantie van 8 ohm je kan daar dan 1 speaker van 8 ohm per kanaal op aansluiten, of tegelijk 2 van 4ohm. Misschien heb je hier nog wat aan...
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/audio/imped.html
http://www.caraudioresources.net/tech/series_parallel.html

[ Voor 2% gewijzigd door Extremiel op 27-03-2003 08:26 . Reden: typo ]

• Case
  • Nu online
Dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door Case op 27-03-2003 08:29 ]

Mijn Firewizzie

• Case
  • Nu online
En er staat ook een stukje over in de FAQ niet te vergeten :)
Link

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Een speaker (dus niet het filter) is een spoel. De weerstand van een spoel gedraagt zich recht evenredig met de frequentie van het aangeboden signaal.
Men heeft ooit eens vastgesteld dat de impedantie van een speaker, de weerstand van de spoel is bij een vastgestelde frequentie.
Op de vraag of je beter 4 of 8 ohm kunt gebruiken is maar 1 simpel antwoord. De meeste versterkers zijn berekend op 4 of 8 ohm en niet beide. Is de versterker berekend op 8 ohm en je sluit 4 ohm aan, dan is het mogelijk dat de versterker te zwaar belast wordt. In jouw geval kan het beiden. Echter met 4 ohm speakers zal de versterker veel heter worden dan met 8 ohm speakers. Het is maar net wat je gaat verlangen van die versterker.

Verwijderd

Over weerstand gesproken, wat gebeurt er als je 8 Ohms luidsprekers biwired?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Biwiring is niets anders dan het gebruiken van 2 paar kabels. Dan heb je 1 kabel voor het lage geluid, en een voor de hoge tonen. Op deze manier kan je kabels nemen die specifiek geschikt zijn voor lage en hoge tonen. Op de versterker zitten deze kabels overigens wel gewoon samen aan dezelfde speaker-uitgang. Is dus niet hetzelfde als bi-amping.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Voor een versterker maakt het niet uit of je 4 of 8 ohm speakers gebruikt. Dat je versterker bij 8 ohm speakers minder vermogen kan leveren komt doordat er op de uitgang van de versterker meer spanning moet staan dan bij 4 ohm speakers om hetzelfde vermogen te leveren. Deze spanning is begrenst door de voedingsspanning van de versterker. Als je bij dezelfde uitgangs spanning van de versterker een 4 ohm speaker aansluit ipv een 8 ohm speaker dan zal je stroom door je 4 ohm speaker 2 keer zo groot zijn. Aangezien vermogen spanning x stroom is zal een versterker met de volumeknop op dezelfde stand aan een 4 ohm speaker 2 keer zoveel vermogen leveren omdat je met je volumeknop de uitgangsspanning van de versterker regelt. Uiteraard is de grotere stroom ook weer begrenst in de versterker en afhankelijk van de voeding en uitgangsversterkertrap. Voor de kwaliteit maakt het niet uit. BTW, als je 2 gelijke speakers van 8 ohm parallel zet, dus de draden van beide speakers in elkaar draait dan ziet de versterker ook 4 ohm, 8/2. Zo simpel is het

Verwijderd

Banzi schreef op 27 maart 2003 @ 09:06:
Biwiring is niets anders dan het gebruiken van 2 paar kabels. Dan heb je 1 kabel voor het lage geluid, en een voor de hoge tonen. Op deze manier kan je kabels nemen die specifiek geschikt zijn voor lage en hoge tonen. Op de versterker zitten deze kabels overigens wel gewoon samen aan dezelfde speaker-uitgang. Is dus niet hetzelfde als bi-amping.
En als je de a en b speakerterminals gebruikt?
Op mijn amp zit een schuif knop voor het Ohmage, 2-16 Ohm.

• Banzi
Verwijderd schreef op 27 maart 2003 @ 09:11:
Voor een versterker maakt het niet uit of je 4 of 8 ohm speakers gebruikt.
Niet geheel waar! Met deze stelling zou je ook kunnen zeggen dat een versterker speakers van 2 ohm aan moet kunnen (en ja, deze bestaan zeker!)
Dat je versterker bij 8 ohm speakers minder vermogen kan leveren komt doordat er op de uitgang van de versterker meer spanning moet staan dan bij 4 ohm speakers om hetzelfde vermogen te leveren. Deze spanning is begrenst door de voedingsspanning van de versterker. Als je bij dezelfde uitgangs spanning van de versterker een 4 ohm speaker aansluit ipv een 8 ohm speaker dan zal je stroom door je 4 ohm speaker 2 keer zo groot zijn. Aangezien vermogen spanning x stroom is zal een versterker met de volumeknop op dezelfde stand aan een 4 ohm speaker 2 keer zoveel vermogen leveren omdat je met je volumeknop de uitgangsspanning van de versterker regelt.
Niet geheel waar! Jij vergelijkt de versterker nu met een spanningsbron. Maar wat als de versterker een stroombron is? Juist, dan zal bij een bepaalde uitslag van de volumeknop er 2x zoveel spanning over de 8 ohm speaker staan dan over de 4 ohm speaker. En hiermee zal er dan juist uit de 8 ohm speaker meer vermogen komen. De waarheid ligt ergens in het midden, dus het is geen spanningsbron, maar ook geen stroombron. Volgens mij is een versterker meer een vermogensbron (maar ook weer niet helemaal, denk ergens tussen spanningsbron en vermogensbron). Dus onafhankelijk wat voor speaker je eraan hangt (4 of 8 ohm) zal het uitgestuurde vermogen bij een bepaalde volume-knop-stand ongeveer gelijk zijn.
Uiteraard is de grotere stroom ook weer begrenst in de versterker en afhankelijk van de voeding en uitgangsversterkertrap. Voor de kwaliteit maakt het niet uit. BTW, als je 2 gelijke speakers van 8 ohm parallel zet, dus de draden van beide speakers in elkaar draait dan ziet de versterker ook 4 ohm, 8/2. Zo simpel is het
Zo simpel lijkt het. Met het parallel zetten van speakers moet je wel een beetje oppassen. De impedantie is nl gemeten bij een bepaalde frequentie. Zo kunnen mijn 8 ohm B&W's terugzakken bij bepaalde frequenties tot iets van 3 ohm. Zo zal een 4 ohm speaker ook terug kunnen zakken tot 2 ohm... Dit zijn kritieke punten, want een versterker kan onstabiel worden bij zulke lage impedanties. Stel je zou 2x 3 ohm parallel zetten, dan krijg je op die frequenties 1,5 ohm. Ik denk niet dat een versterker hier zo blij mee is.

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 14:17
Ik heb altijd gedacht dat de impedantie van speakers best overeenkomt met de specificaties van de versterker.
Het zou te maken met maximale energie overdracht.
Wanneer je speakers van 4ohm aansluit aan een versterker die 8 ohm zou deze minder efficient werken.

• Banzi
Baron schreef op 27 March 2003 @ 09:52:
Ik heb altijd gedacht dat de impedantie van speakers best overeenkomt met de specificaties van de versterker.
Het zou te maken met maximale energie overdracht.
Wanneer je speakers van 4ohm aansluit aan een versterker die 8 ohm zou deze minder efficient werken.
Dit klopt ook wel hoor... Bij een laag volume zal je vast wel een 2 ohms speaker aan je versterker kunnen hangen (echt laag vermogen), maar bij hogere vermogens moet je goed opletten wat je aan de versterker hangt. Anders kan deze gaan oversturen of inzakken (deze 2 worden ook wel samengevat onder: instabiel worden).

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Even terugkomend op de vraag: als je amp 4 ohm aankan en je hebt 4 ohm speakers zal je versterker meer vermogen leveren, dus dat lijkt me meestal wenselijk. Je moet in ieder geval zorgen dat je nooit te lage impedantie speakers aansluit op je versterker, dan kun je hem overbelasten! Te hoge impedantie speakers is op zich ongevaarlijk, maar zonde van je rendement.

Verwijderd

Banzi schreef op 27 March 2003 @ 09:40:
[...]

Niet geheel waar! Met deze stelling zou je ook kunnen zeggen dat een versterker speakers van 2 ohm aan moet kunnen (en ja, deze bestaan zeker!)
Ik zou trouwens niet weten waarom ja aan een versterker niet speakers van 2 ohm zou kunnen hangen. Uiteraard kan hij dan niet zijn maximale vermogen leveren want dat is afhankelijk van produkt van max. uitgangsspanning en max. uitgangsstroom en dan welke van de 2 het eerst wordt bereikt. Met 2 ohm speakers uiteraard de max stroom.

Verder ben ik het met je argumenten wel eens maar wilde het beetje simpel houden maar daarbij wat valkuilen voor mezelf ingebouwd.

Verwijderd

TheLemon schreef op 27 maart 2003 @ 10:01:
Even terugkomend op de vraag: als je amp 4 ohm aankan en je hebt 4 ohm speakers zal je versterker meer vermogen leveren, dus dat lijkt me meestal wenselijk. Je moet in ieder geval zorgen dat je nooit te lage impedantie speakers aansluit op je versterker, dan kun je hem overbelasten! Te hoge impedantie speakers is op zich ongevaarlijk, maar zonde van je rendement.
Maakt voor rendement niets uit maar de uitgangsspanning van de versterker zal al bij lagere volume vastlopen tegen zijn max. uitgangspanning en gaan vervormen (

• Banzi
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 10:06:
Ik zou trouwens niet weten waarom ja aan een versterker niet speakers van 2 ohm zou kunnen hangen. Uiteraard kan hij dan niet zijn maximale vermogen leveren want dat is afhankelijk van produkt van max. uitgangsspanning en max. uitgangsstroom en dan welke van de 2 het eerst wordt bereikt. Met 2 ohm speakers uiteraard de max stroom.

Verder ben ik het met je argumenten wel eens maar wilde het beetje simpel houden maar daarbij wat valkuilen voor mezelf ingebouwd.
Ja, zoals jij het zegt bedoelde ik het ook wel, maar dan in andere woorden... Doordat 2 ohm zo laag is, zal de versterker snel gaan klippen. Zolang je hieronder blijft is het geen probleem (al heb je een heel laag rendement van de versterker). Een speaker kan heeeeeeeeeeeeel slecht tegen klippen, dus je hebt grote kans dat je je speakers opblaast (ongeacht hoeveel vermogen deze is!!!!!). Hierdoor is het heel onverstandig om een speaker met te lage impedantie op een versterker aan te sluiten.

Verwijderd

Ja inderdaad klippende versterkers zijn veel gevaarlijker voor speakers dan een (iets) te groot vermogen. Dus beter zware versterker nemen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
Audio, Video & HiFi forum - FAQ

Daar staat het compleet in uitgelegd

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 27-03-2003 10:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.