[Laptop HD] IBM/Hitachi Travelstar 40GNX

Pagina: 1
Acties:

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-03 21:12

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Omdat ik m'n huidige laptop harddisk een beetje zat ben (te klein, sloom) ben ik eens aan 't orienteren voor een nieuwe.

Ik heb een Toshiba Satellite Pro 4600 met een 10GB 4200RPM 6,5mm Harddisk erin. Deze HD zit vast met een soort bracket, samen zo'n 10mm hoog. Een 9,5mm HD zou dus passen, als ik de bracket eruit gooi. Vanwege de snelheid heb ik de IBM/Hitachi Travelstar 40GNX (40GB 5400RPM) op het oog.

M'n vraag; kan dit? En gaat m'n Toshiba werken met deze harddisk? Als ik de product selector van Toshiba gebruik komt er een Toshiba 40GB harddisk uit (duh), maar de IBM is sneller :) Dus als het fysiek en hardwarematig kan...

Fun while it lasted: World Community Grid!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:11
de harddisk die in de bracket zit is een standaard 9mm 2,5" laptopschijf. Kan je probleemloos vervangen door de 40GNX. Heb ik overigens ook gedaan bij mijn Dell C600. Ik voorzie weinig problemen, aangezien het een standaard (laptop-) IDE interface is.
Hij voelt ook veel sneller aan dan de 20gb en 30gb GAP serie van Toshiba waar ik gebruik van heb gemaakt. Wel maakt ie wat meer geluid dan een 4200rpm schijf, maar hinderlijk is het niet.

Denk overigens niet dat je een 6,5mm harddisk hebt. Die heb ik namelijk nog nooit gezien voor laptops. Wel bestaat er 12,7mm, maar die zijn zeer uitzonderlijk aan het worden.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 27-03-2003 00:45 ]

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
PROnline schreef op 27 March 2003 @ 00:43:
de harddisk die in de bracket zit is een standaard 9mm 2,5" laptopschijf. Kan je probleemloos vervangen door de 40GNX. Heb ik overigens ook gedaan bij mijn Dell C600. Ik voorzie weinig problemen, aangezien het een standaard (laptop-) IDE interface is.
Hij voelt ook veel sneller aan dan de 20gb en 30gb GAP serie van Toshiba waar ik gebruik van heb gemaakt. Wel maakt ie wat meer geluid dan een 4200rpm schijf, maar hinderlijk is het niet.

Denk overigens niet dat je een 6,5mm harddisk hebt. Die heb ik namelijk nog nooit gezien voor laptops. Wel bestaat er 12,7mm, maar die zijn zeer uitzonderlijk aan het worden.
Aah, mooi, dan kan ik waarschijnlijk gewoon die IBM erin stoppen. Wat ik net vergat te zeggen is dat m'n laptop niet op de tested-list van IBM/Hitachi staat, maar dat zegt denk ik niet zó veel.

En over die grootte, ik weet praktisch zeker dat de HD maar 6,5mm hoog is, believe it or not. Ik heb 'm namelijk net opengehaald en opgemeten 8)7 Het is overigens een Toshiba MK1016GAP, toch 9,5mm volgens de specs :? Ben ik scheel ofzow, of heb ik een verkeerd typenummer opgeschreven? Ff checken.

• PROnline
De rede dat ie er waarschijnlijk niet bij staat is omdat Toshiba zelf harddisks levert. Die hebben er geen behoefte aan de garantie dat een ander merk ook werkt. Als je niet zeker bent van je zaak, diverse computerzaken mag je 'm testen als je je laptop mee neemt.
Niet bedoelt als reclame, maar meer als een mogelijke tip als je in de buurt van Naarden woont, Comptechworld kan ze leveren die 40GNX en daar is altijd wel ff de tijd om te installeren en te testen.

overigens kleine opmerking, waarom gebruik je een quote terwijl hetzelfde er direct boven staat. Valt me steeds vaker op dat mensen dit doen.

[ Voor 15% gewijzigd door PROnline op 27-03-2003 01:09 ]

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Tsjah, een slechte gewoonte denk ik. Komt omdat ik specifiek op jouw post reageer, dan pak ik bijna automatisch quote.

In de lijst staan idd maar 2 Toshiba's ofzo, tegenover 15 Dells, 15 Sony's enz. Maar die maken geen eigen HD, dat zou idd goed de reden kunnen zijn.

Over dat testen, helaas woon ik niet echt handig, dus dat wordt toch verzenden. Maar ik heb altijd de afkoelingsperiode nog, of ik mail gewoon eerst de winkel of ik m'n terug mag sturen als het niet werkt.

Hebben er overigens mensen ervaring met het inbouwen van een nieuwe harddisk in een Satellite?

[ Voor 15% gewijzigd door scorpionv op 27-03-2003 01:40 ]

• PROnline
Heb geen ervaring met inbouwen in de satellite. Wel in een Tecra 8000, 8100, 8200 een Dell en diverse compaqs. Als je 'm online gaat bestellen. Informatique is zeer snel met leveren is mijn ervaring met dit schijfje.

Het steld weinig voor. Je hebt 'm er al uit gehad, want anders had je 'm niet op kunnen meten, dus dan is het een kwestie van omwisselen.

[ Voor 26% gewijzigd door PROnline op 27-03-2003 10:31 ]

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 22:03
goede keus die IBM travelstar, ik heb em ook en hij is erg snel en stil (voor een laptophd...)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
PROnline schreef op 27 March 2003 @ 10:27:
Als je 'm online gaat bestellen. Informatique is zeer snel met leveren is mijn ervaring met dit schijfje.
You bet, ik bestelde @ 9:21, kreeg een bevestiging @ 9:30 en een verzendmelding @ 10:58! _/-\o_
En ze zijn ook nog eens de goedkoopste!
PROnline schreef op 27 March 2003 @ 10:27:
Het steld weinig voor. Je hebt 'm er al uit gehad, want anders had je 'm niet op kunnen meten, dus dan is het een kwestie van omwisselen.
Ik was er ook nog niet echt bang voor, het enige waar ik nu nog tegenaan zou kunnen lopen is een incompatibiliteit van de schijf met de laptop. Maar als er ook een Toshiba 40GB inkan, waarom dan geen IBM. Dat zal ook wel loslopen dus.
Dr_Frickin_Evil schreef op 27 March 2003 @ 11:46:
goede keus die IBM travelstar, ik heb em ook en hij is erg snel en stil (voor een laptophd...)
Aah netjes, ik heb ook bewust eerst gegoogled voor ik ging kijken naar prijzen en beschikbaarheid, dan laat je je iig niet leiden door goedkoop/gemakkelijk aan te komen.

Wat me trouwens wél opviel, de review die ik hierboven al heb vermeld is ook praktisch de enige laptop harddisk review die ik kon vinden :? Verder alleen maar wat gebruikerservaringen enzo, maar reviews? Ondergeschoven kindje geloof ik, die laptop harddisks, bij de reviewers.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

ik heb 'm ook..

zorg wel dat je de CS05 versie neemt, want deze heeft 8Mb cache
(de CS heeft maar 2Mb)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• PROnline
De IC25N040ATCS is geen 40GNX, maar een 40GN.
Zie http://www.baber.com/driv...s/laptops/ibm_07n8327.htm
Deze heeft inderdaad maar 2MB en is ook geen 5400rpm schijf.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

PROnline schreef op 27 maart 2003 @ 19:40:
De IC25N040ATCS is geen 40GNX, maar een 40GN.
Zie http://www.baber.com/driv...s/laptops/ibm_07n8327.htm
Deze heeft inderdaad maar 2MB en is ook geen 5400rpm schijf.
ik dacht ook dat er 5400rpm schijven waren met 2Mb...
ik moest in ieder geval erg opletten dat ik de goede (8Mb) schijf kreeg...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• PROnline
Daar heb je inderdaad gelijk in volgens mij. Ik ben bij mijn eigen zoektocht ook schijven tegen gekomen met nog 2mb cache. Dat zijn volgens mij de 1e generatie(s) 5400rpm voor laptop geweest.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Hmm, dat zijn mindere berichten, ik hoop dat Informatique de 8MB versie levert! 't Is wel vreemd dat twee schijven met hetzelfde typenummer toch verschillende uitgevoerd zijn :?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Op de site van Hitachi/IBM staat iig dat de 40GNX serie 8MB buffer heeft, dus dan zal die 2MB versie wel een andere/oudere schijf zijn denk ik.

Deze misschien?

[ Voor 23% gewijzigd door scorpionv op 27-03-2003 23:06 ]

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Okay, hier de update! M'n schijfje heb ik inmiddels binnengehad, zeer snelle levering overigens, en is ook al ingebouwd. Het is gewoon de 8MB buffer versie gelukkig :)

Overall ben ik er zeer tevreden over, alhoewel m'n oude Toshiba 10GB stiller was, is de IBM verder alleen maar vooruitgang. Niet heel luidruchtig, lekker snel (doet niet onder voor de gemiddelde desktop-HD), groot (10->40), en ongeveer even koel/warm. Iemand een 10GB Toshiba kopen? :P

Pagina: 1