Toon posts:

Comp is traag na toevoegen 2e HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag een nieuwe HD gekocht, Maxtor 80 gig 7200 RPM, heb daarnaast als primaire HD een WD 80 gig 8 mb cache.

Heb de HD erin gezet, maar me comp is nu supertraag, blijft hangen bij opstarten Internet Explorer of Deze Computer, dat soort dingen. Ik kan dan gewoon doorwerken als ik dmv ctrl+alt+del het desbetreffende programma uitzet. Heb net gewarcraft, is gewoon niet te doen, zo erg haperen.

Heb 'm als volgt aangesloten:

WD is master gejumperd, Maxtor als Slave. Heb uiteinde van kabel (80 aderig) in me Maxtor zitten, ander in de WD. Heb dit ook al andersom gedaan, geen verschil. Heb ook al de kabel van me DVD en Writer (is ook 80 aderig) geprobeerd, geen verschil.

Ik heb de Maxtor met Drive Managment bij Administrative Tools gepartioneerd. Gewoon een grote extended partitie van gemaakt met daarin een Logische partitie.

Heb net gekeken bij eigenschappen van me Primary en Secondary IDE Channel:

Primary: Device 0=Transfer mode= UDMA 5, Device 1=Transfer Mode=UDMA 1
Secondary: Device 0=Transfer mode= Multi-Word DMA mode 2, Device 1= Transfer mode= Multi-Word DMA mode 2.
Waarom staat er bij ieder kanaal 2 devices?

Dit vind ik vreemd, zou dit niet allemaal UDMA 5 moeten zijn? Is dit iig de oorzaak van de traagheid? Heb ook al geprobeerd om me film map (40 gig) naar me tweede HD te kopieeren, duurt uren. De estimated time varieert van 80 naar 200 minuten, constant.

Verdere setup:
Epox 8kha+
Duron 1.2
Windows XP met SP1

Wie verlost me...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
doe het eens anders wat dacht je van

primary -> master -> schijf 1
slave -> cd-rom(of wat dan ook)
secundary ->master -> schijf 2
slave -> cdrom2(of wat dan ook

anders werkt het niet om de schijven op UDMA 5 te krijgen.

er staan steeds dus 2 devices omdat er een master en een slave op 1 kabel kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cardinal op 26-03-2003 22:31 ]

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

cardinal808 schreef op 26 March 2003 @ 22:29:
anders werkt het niet om de schijven op UDMA 5 te krijgen.
Het is wel mogelijk, want ik heb hier ook gewoon 2 hd's aan 1 ide-kabel hangen en bij beide geeft ie UDMA 5 aan. De master zit dan aan het eind van de kabel, dit schijnt het beste te zijn.

Maar de TS kan het altijd even proberen om het op cardinal808's manier te doen, ik kreeg ook ooit een cd-brander niet op udma mode (alleen pio) als ie als master aangesloten zat....

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
JaY- schreef op 26 March 2003 @ 22:38:
[...]
De master zit dan aan het eind van de kabel, dit schijnt het beste te zijn.
is het uiteinde op het mobo, of zit ie dan in de slave?
zelf lijkt me het mobo, maar ik weet ook niet alles

Verwijderd

mobo - slave - master

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

cardinal808 schreef op 26 March 2003 @ 23:04:
[...]
is het uiteinde op het mobo, of zit ie dan in de slave?
zelf lijkt me het mobo, maar ik weet ook niet alles
zoals euss al zei :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10
- euhm schijven anders aansluiten
- denken of de schijf niet DOA is.. Heb thuis een 40gb schijfje als ik die erin stop dan is het systeem ook zo langzaam als dikke.. (S) (die schijf mist een pootje)

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1