Koelpasta --> mobo dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Mijn computer liep af en toe spontaan vast (reboot), en was er na lang hannessen achter gekomen dat het lag aan de temperatuur van m'n processor. Heb er nu koelpasta op gedaan, maar stond niet echt duidelijk aangegeven dat je het echt HEEEEEEL dun erop moest doen.... Resultaat: m'n pc doet niks meer? Als ik het powerknopje induw zie je de koeler een halve seconde ofzo een poging doen om te gaan draaien, en dan stopt alles er weer mee... Is m'n mobo of processor nu dood door teveel koelpasta of zo? :?

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Het lijkt mij niet dat je mobo of processor dood is gegaan door teveel koelpasta, dit geleid namelijk geen stroom dus. Het zou wel kunnen dat je je processor core hebt gesloopt bij het opnieuw bevestigen van je koeler.
Ik zou nog eens proberen om je BIOS te resetten, misschien dat dat helpt.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Erm, hoeveel koelpasta heb je erop gedaan en belangrijker.... waar heb je koelpasta opgedaan? NOFI :)

Systeem Specs

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Teveel koelpasta kan (afhankelijk van het soort) voor geleiding op plaatsen zorgen, waar je dit eigenlijk niet wilt. Maak even je proc schoon (let even op bij de bruggen) en probeer het opnieuw.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Na... ben wat koelpasta betreft echt een nobody, dus heb netjes gedaan wat er op het handleidingetje stond. Zo'n sticker erop, spuitje leeg (da's dus HEEL VEEL lees ik in topics hier... wist ik veel .. :'()... met zo'n pasje beetje uitgesmeerd, sticker eraf, en op processor geplakt. Wilde hem aan zetten maar gebeurde niks.... terwijl ie het daarvoor dus wel deed. Bruggen zijn die dingetjes die uitsteken om je core heen neem ik aan? daar zat ook allemaal zooi tussen idd... dat vakje van dat stickertje was best groot... stuk groter dan alleen de core iig.

(koeler + koelpasta van cooler master trouwens...)

[ Voor 7% gewijzigd door Captain N op 26-03-2003 22:14 ]

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

als ik het goed begrijp hep je dus die thermal pad (soms zwart, vaak rose kleurige kauwgom onder de heatsink) laten zitten EN nog een HELE spuit koelpasta erop gedaan :?

Dat moest haast wel fout gaan! Maarja, als het Artic Silver II is dan zit je met de gebakken peren, dat geleidt als de neten omdat er zilver inzit.

Wat voor koelpasta heb je gebruikt precies? Met of zonder zilver?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Nee, zo slim was ik nog wel geweest om dat plakkertje er vanaf te halen :) Koelprut heet "Cooler Master high performance thermal compound kit". Wat facts uit het boekje:

color: white
viscosity: 300 poise
density: 2.0 @ 20C
thermal conductivity: 4.18 w/mk
temp usage: 0-170 C
storage temperature: under 25C

Mijn foto's op Flickr.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal wel down corning (oid) zijn. Volgens mij geleidt dat niet. Probeer m is schoon te maken met wasbenzine en probeer het daarna nog een keer. Misschien dat het dan wel werkt

2e keer wel dun laagje doen he :D

overigens de symptonen die jij noemt, lijkt idd op kortsluiting :/

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 26-03-2003 22:44 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Op handleiding staat trouwens: "features: electrically non-conductive".. als m'n engelse kennis me nu even niet in de steek laat betekent dat toch dat het geen electriciteit geleid?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

:)

//OFFTOPIC ON:
dit doet me denken aan een CPU die ik laatst in mn handen kreeg bij een webshoppie..

die jongen had echt de hele bovenkant van de CPU ingesmeerd met koelpasta, niet alleen de core, maar gewoon haast met een kwast de hele bovenkant... gewoon een heel tubetje ofzo... alle bruggen vol, netjes uitgesmeerd over het hele oppervlakte... |:(

mooi doorgefikt dus..... :X
//OFFTOPIC OFF

haal je CPU er eens uit en kijk eens of ie ergens ook doorgefikt is... even ook op de onderkant kijken....

denk persoonlijk dat ie naar de eeuwige jachtvelden is O-) ... ach heb je als nog een leuke sleutelhanger ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 22:49 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Ergens tussen proc en socket vindt er toch electro-geleiding oid plaats, want als tie aangaat, en daarna uit, dan klinkt dat als een voeding of mobo dat er tussen springt en zegt:"Hola, kortsluiting jongens, uit die boel anders fik!". Afhankelijk van de hoeveelheid koelprut, hoop ik voor je dat je proc+de rest het wel heeft overleefd :)

LinkedIn
Instagram

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Mja, hoe kan ik dat testen eigenlijk? Of kijken of het idd kortsluiting is? En valt dit onder de garantie, of heb ik gewoon een dure sleutelhanger / moederbord voor aan de muur te hangen?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

heb je geen andere processor die op je mobo kan testen ? en overgens gaat dit over een Amd of een Intel? kortom geef meer spec.

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
msi kt4v mobo, amd TB 1100 Mhz proc, Cooler Master koeler

Mijn foto's op Flickr.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Je hebt dus de hele processor bovenkant ingesmeerd met pasta? Als je de hele spuit gebruikt hebt is dat het enige wat ik me erbij kan voorstellen.

MechWarrior || Monsters Game

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
nee, volgens handleiding moest ik een soort sticker op koeler plakken... en daar pasta op spuiten, dan met pasje uitstrijken.... sticker eraf, en vakje in het midden bleef over... maar was wel een erg groot vakje :S... besloeg die bruggen ook iig.

Mijn foto's op Flickr.

• SonyEricsson
  • Laatst online: 09:47
hahahahah

toen ik teveel koeprut gebruikte was het nog met een k6-2 300
hij deed het dankzij de bovenplaats van de k6

maar toen had ik hem geuncapped en nog zoveel koeprut erop gedaan
toen issie dood gegaan >:)

Verwijderd

je moet die koelpasta op de core smeren en dan uitstreiken. als over je hele koelblok smeert dan krijg je overal op je processor koelpasta en dat moet je niet hebben.

Verwijderd

www.Goku.nl schreef op 26 March 2003 @ 23:31:
nee, volgens handleiding moest ik een soort sticker op koeler plakken... en daar pasta op spuiten, dan met pasje uitstrijken.... sticker eraf, en vakje in het midden bleef over... maar was wel een erg groot vakje :S... besloeg die bruggen ook iig.
Zoals ik et lees is dit precies et tegenovergesteld van wat je juist wil bereiken :) Zo komt er duz geen pasta op de core te zitten (of ik moet et verkeerd lezen?)

[Spam]Handige link![/Spam]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sktd01.jpg

Alleen op dat groene gedeelte (bij jou waarschijnlijk zilverkleurig) hoort een gelijkmatig, dun laagje koelprut ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Druppel is al voeldoende..........
Die wordt zo ver uitgeprest zodat ie toch al wel over het hele oppervlakte komt te zitten...
BTW.... Ik had tot eergisteren ook de laatste tijd ook last van spontane reboots..........
CPU bleek ook beetje (veeeel) te warm te worden....
Bij 82 graden :? ging ie rebooten....... (AMD TB 1,2)
ff de stofzuiger erbij gepakt! en KLAAR!!!
wordt nu nog maar 55-57 graden... 8)
Er was dus een beetje veel stof in het koelelement gaan zitten.........

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik maar 1 keer koelpasta op m'n core gesmeerd maar heb van te voren wel gechecken (hierzo) het moest.

ik had een heel klein druppetje en dat was eigenlijk al te veel. daarna heel dun er over heen gestreken zodat er een flinterdun laagje opzat. je zag de core niet door de koelpaste heen. daarna netjes cooler gemonteerd en hij is 57 stressed xp1900+ met cheap ass spire.
Je moet dus alleen je core doen en je hoeft helemaal niet met sticker oid te werken. het beste is om de koelpasta eerst op het voorwerp te spuiten waarmee je het gaat uitstrijken. daarna op je core smeren.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

als je eerst een sticker op de koeler doet, daar pasta op spuit, de pasta over heel de koeler smeert en dan de sticker eraf haalt.... en je er vanuit gaat dat die sticker op de plaats van de core zit.... dan heb je dus overal BEHALVE op de core de pasta zitten. Dus niet alleen zit je bruggen te bevuilen, je core heeft nog geeneens pasta om de warmte te geleiden. 1 raad: laat voortaan iemand anders je pc in elkaar zetten. Je hebt iig niet genoeg research gedaan voordat je actie ondernam en met prijzige pc onderdelen is dat dus altijd fout. Voor mijn part laat je alles door een winkel assembleren, kost misschien 100 piek (misschien is dat al 100 euro geworden, the bastards) maar een processor en moederbord weggooien kost ook al gauw 300 eurotjes en dan heb je NOG geen werkende pc.

MechWarrior || Monsters Game

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

www.Goku.nl schreef op 26 March 2003 @ 23:31:
Aha, dat ken ik :P
Je krijgt er dan een soort van sjabloon bij, dat plak je op je koelblok zodat er een klein vakje in het midden op je koelblok overblijft. Beetje erop, netjes uitsmeren, sticker eraf en voilá. Een practig rechthoekje koelprut :P

Hoe kan het dan fout zijn gegaan? :X

Verkeerde sjabloon gebruikt? :P

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmz ik heb precies zelfde probleem gehad, maar bij mij was het me voeding die kapot was, me fans probeerden inderdaad een poging te doen maar stopte dan weer. je zou eeven je voeding kunnen checken

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik had ook een keer teveel koelprut gebruikt, zat toen ook op me bruggen enzo. Toen deed ie dus ook niets meer. Maar nadat ik em grondig had schoongemaakt, deed hij het weer... (ik had em toen schoongemaakt met terpentine trouwens, maar ik weet niet of dat wel aan te raden is...)

iRacing Profiel

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

Ik heb idd ook zoiets dergelijks meegemaakt. Toen was echter de CPU echt gesmolten. Eveneens als de socket op het moederbord. Beide aan de muur gehangen, en het moederbord later er waar afgehaald om het met een nieuwe proc te proberen (ja, idd, incl beetje gesmolten socket) en warempel: de eerste dagen wat brandlucht maar nu draait hij toch al weer een paar maanden. Ga er dus niet zo maar vanuit dat al je onderdelen stuk zijn als er eventueel iets van brandsporen zijn :)

.

Verwijderd

Ik heb ooit artic silver 2 teveel op me XP cpu gesmeerd, ook op de bruggen dus >:).

Mooie rook kwam er van af :P .

Les: goed lezen en een search doen op GOT :7

edit:
dit is mijn 1111 ste post :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 14:16 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Ik heb ook die koelpasta (Coolermaster HTK-001) en ik vond die handleiding ook nogal vaag. Ik heb het toch maar gewoon op de normale manier gedaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vraag me af.. waarom altijd zo overdreven die koelpasta gaan uitsmeren. Ook termen als flinterdun zijn ernstig overdreven.

Ik doe altijd bij AMD's die ik in elkaar zet gewoon een kwakje koelpasta op de core, vervolgens gewoon het koelblok erop. Uitsmeren is helemaal niet nodig!

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
SebaZ schreef op 27 maart 2003 @ 13:58:
[...]

Aha, dat ken ik :P
Je krijgt er dan een soort van sjabloon bij, dat plak je op je koelblok zodat er een klein vakje in het midden op je koelblok overblijft. Beetje erop, netjes uitsmeren, sticker eraf en voilá. Een practig rechthoekje koelprut :P

Hoe kan het dan fout zijn gegaan? :X

Verkeerde sjabloon gebruikt? :P
Er zaten idd 2 van die sjablonen bij. Heb de goede gepakt, maar ook al zou ik de verkeerde gepakt hebben.. bij beiden is dat vakje veel groter dan alleen je core. Bovendien staat er dat je wat van die prut aan de ene kant moet doen, en dan uitsmeren... niet hoeveel ofzo. Ennuh... ik lees hier allemaal posts hoe het dan wel moet, maar uh.. .dat weet ik onderhand wel :P Mijn vraag was juist of daar m'n moederbord dood door kan gaan? Heb processor op ander mobo geprobeerd --> deed ut. Toen proc terug in nieuwe mobo (zonder kaarten), deed het ook ineens weer. Kaarten erbij en HD en CDroms en zo... en deed ie het weer niet... :? Iemand enig idee waarom niet? :?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

Ik heb veel extreme gevalletjes van koelpasta gezien, maar als de CPU er dood aan gaat heb je denk ik wat over de bruggen gemorst :P
Pak een wattenstaafje en maak hem voorzichtig schoon.
Maar met een stuk keukenpapier de onderkant van je koelblokje schoon. (als je van die roze troep er tussen hebt zitten kan je het best een beetje wasbenzine gebruiken) (daarna met droog doekje wel die wasbenzine wegpoetsen :P)
Monteer hem dan opnieuw en doe er niet al te veel op (laat het desnoods door iemand met ervaring doen) doe hem dan weer aan... doet hij het dan niet... dan moet je denk ik een nieuwe cpu gaan halen.

Het een paar seconden draaien van je koeler en dan weer totaal uitslaan van je pc duid iig op je CPU, dus je moederbord is denk ik nog wel heel.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb jij wel het hele draadje gelezen :? :X 8)7 B)

Lijkt me niet, wat je zegt is grotendeels al eerder gezegd, bovendien staat er boven je een post van 20 minuten voordat jij poste, dat zijn proc wel degelijk werkt. B)

[ Voor 66% gewijzigd door Glashelder op 27-03-2003 19:39 . Reden: quote verwijderd ]

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Hehe,.... wilde het net zeggen :) Waarom zijn pc's niet logisch :@ Want mobo deed het vanochtend dus wel ineens... kaartjes erbij, en hij doet het weer niet meer :?

Mijn foto's op Flickr.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

www.Goku.nl schreef op 27 March 2003 @ 20:23:
Hehe,.... wilde het net zeggen :) Waarom zijn pc's niet logisch :@ Want mobo deed het vanochtend dus wel ineens... kaartjes erbij, en hij doet het weer niet meer :?
Probeer is uit te sluiten welk kaartje/apparaat de problemen veroorzaakt. Dus kaal systeem met videokaart en benodige onderdelen. Dan 1 voor 1 de apparatuur toevoegen en kijken waar het fout gaat

• Captain N

Captain N

Back in NL. T_T

Topicstarter
Ja maar die kaartjes heb ik allemaal voor deze ellende al eindeloos getest voor ik er uberhaupt achter kwam dat m'n processor te warm werd. Dus die moeten allemaal netjes werken :?

Mijn foto's op Flickr.

Verwijderd

8)7 Spuitje leeg?! :+

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik snap het ook niet helemaal eigelijk :)
K'heb hier volgens mij dezellfde kit liggen, maar er zit echt veel in zo'n spuitje...

Als je dat erop doet heb je echt wel een laag van een paar milimeter, dus wat je dan hebt uitgesmeerd :?

Ieg veel succes met schoonmaken...

Aceton schijnt goed te werken.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1