Toon posts:

Cooler XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe video-kaart in m'n PC zitten, maar het eerste wat me opviel was dat de CPU temp. ongelooflijk gestegen was (nouja.. iig toch graad of 5). Normaal was deze idle zo rond de 49 graden, en nu dus rond de 53 en soms 55. Dit vind ik zelf een vrij ontrustend idee, dus ik dacht van laat ik eens op dat knopje "Cooler XP" drukken bij PC Alert III dat ik gratis van MSI had gekregen bij m'n moederbord. En ineens schiet de temp. van m'n CPU omlaag naar 39 graden. Ik kan via Google geen info ofzo erover vinden, maar ik vraag me toch af wat dit stukje software nou eigenlijk doet en of het wel zo betrouwbaar is (goede/slechte ervaringen etc.).

edit: CPU is nu wel altijd 100% in gebruik volgens Statbar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 22:01 ]

Verwijderd

Dat is een heel simpel trucje, doet de cpu niets dan zet de software de cpu gewoon uit. Op die manier gaat je idle temp enorm omlaag. Je moet echter helemaal NOOIT naar je idle temp kijken. Als ik mijn pc net aanzet dan is ie kamertemp, dat zegt dus helemaal niets.

Je moet altijd op je stressed temp letten (dus een tempratuur door 100% CPU via koetje of een ander programma als burncpu)

Stel je gebruikt zo'n progje en je idle temp is extreem laag, maar zodra je je PC gaat gebruiken schiet de temp omhoog. Je hebt dus geen enkel idee hoe het staat met je tempraturen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je cpu staat constant op 100% usage omdat hij daardoor koeler blijft. Door je cpu gewoon constant te laten draaien zou hij koeler moeten zijn dan als er verschillen inzitten (of zoiets).

Verwijderd

Topicstarter
De CPU is alsie echt 100% bezig is iets van rond de 59 graden. Dat is toch best te doen neem ik aan?

edit: WinRAR wil niet starten met de XP cooler aan, als ik deze uitzet schiet 'ie meteen aan

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 22:35 ]

Verwijderd

Jah hoor, maar je moet het wel in de gaten houden en dus niet van de idle temp uit gaan.
Terw_Dan schreef op 26 March 2003 @ 22:22:
Je cpu staat constant op 100% usage omdat hij daardoor koeler blijft. Door je cpu gewoon constant te laten draaien zou hij koeler moeten zijn dan als er verschillen inzitten (of zoiets).
Die snap ik ff niet, op 100% usage is ie warmer hoor.

Dat ie volgens windoos op 100% usage zit komt omdat de software het idle process overneemt en dat vind windows dus cpu usage. Een cpu is natuurlijk altijd 100% bezig omdat ie altijd een idle proces laat draaien.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 22:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 22:31:
edit: WinRAR wil niet starten met de XP cooler aan, als ik deze uitzet schiet 'ie meteen aan
dat komt juist doordat het programma alle threads van de CPU ''gebruikt'' daardoor is er eigenlijk geen ruimte meer om winrar te starten, en opent ie deze niet....

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had WinRAR ingesteld op "Low CPU Priority" zodat WinRAR niet al m'n CPU kracht wegvreet als in iets inpak. Het is het een of het ander he ;)

Als we het toch zo over de CPU temp. hebben, een AMD XP mag toch 70 graden max. worden he?

Verwijderd

Neuh, check maar bij AMD, 90 graden geloof ik (hangt van je model af)

Maar ze kunnen nog meer hebben hoor, en stabiel zijn ook nog.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 22:38:
[...]

dat komt juist doordat het programma alle threads van de CPU ''gebruikt'' daardoor is er eigenlijk geen ruimte meer om winrar te starten, en opent ie deze niet....
Dat is niet waar. Het werkt het net als met een koetje, hij gebruikt de idle runs, dus de kloks waarin je niets doet met je CPU. Hier geeft ie een HLT-commando naar de CPU. Dus een soort standby zeg maar.

Echter, als je een ander programma wilt starten, dan valt dat niet onder een idle run, en stuurt Cooler XP geen HLT commando, dus het programma heeft alle ruimte voor z'n threads :)

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 26-03-2003 22:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

dual-zip schreef op 26 March 2003 @ 22:48:
[...]

Dat is niet waar. Het werkt het net als met een koetje, hij gebruikt de idle runs, dus de kloks waarin je niets doet met je CPU. Hier geeft ie een HLT-commando naar de CPU. Dus een soort standby zeg maar.

Echter, als je een ander programma wilt starten, dan valt dat niet onder een idle run, en stuurt Cooler XP geen HLT commando, dus het programma heeft alle ruimte voor z'n threads :)
Idd, maar als je winrar op een lagere priority zet als het koel progje, dan geeft het koel progje de boel niet af. Het koel progje moet dus een zo'n laag mogelijke prioriteit krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dit is de laatste keer dat ik dit programma gebruik, want toen ik lag te slapen heeft z'n pc zichzelf uitgezet. Ik neem aan dat de CPU te koud werd ofzo en dat de mobo dacht van "laat ik eens iets ertegen doen".

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 22:50:
[...]

Idd, maar als je winrar op een lagere priority zet als het koel progje, dan geeft het koel progje de boel niet af. Het koel progje moet dus een zo'n laag mogelijke prioriteit krijgen.
Een normaal programma staat op normale prioriteit. Cooler XP staat op standaard op de laagste prioriteit, dus dat zou alleen opgaan als je of de prioriteit van Cooler XP omhoog gooit, of de prioriteit van het programma omlaag :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

maar eh, hoe warm mag een AMD XP cpu nou eigenlijk worden, de mijne wordt stressed ongeveer 55 graadjes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 11:47:
maar eh, hoe warm mag een AMD XP cpu nou eigenlijk worden, de mijne wordt stressed ongeveer 55 graadjes
lees de draad voor je .....
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 22:46:
Neuh, check maar bij AMD, 90 graden geloof ik (hangt van je model af)

Maar ze kunnen nog meer hebben hoor, en stabiel zijn ook nog.

Verwijderd

ben nog neit helemaal wakker, maar 90 graden is echt wel heet!

excusee moi (oid) :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 12:03 ]

Pagina: 1