Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakeling om video op geluid te laten reageren

Pagina: 1
Acties:

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn zus is kunstenaares, en heeft een nieuw project bedacht. En daarvoor heeft ze mij nu gevraagd te helpen.
Ze wil een video maken, en deze afspelen. Maar alleen wanneer er door de kijker genoeg geluid geproduceerd word. Nu is het dus aan mij om daar een stukje electronica bij te maken, eventueel met een pc erbij.

Ik had bedacht: een relais, die het (constant spelende video signaal) alleen doorlaat wanneer er voldoende geluid word opgewekt door een microfoon. Maar ik heb geen id hoe dat verder moet worden aangesloten. Moet je de microfoon op een of andere manier van stroom voorzien, of is het door de microfoon op gewekte stroompje genoeg om de relais te doen omslaan? En is het vervolgens mogelijk om een timer er bij te gebruiken dat je niet constant iets hoeft te zeggen maar bijv 1 woord per 3 sec of zoiets dergelijks.

Een andere oplossing zou een meer pc gebaseerde zijn;
Mijn laptop of andere pc (met tv out), met een microfoon, en dan een of ander programma. Maar zijn dit soort programma's er? Ik ken ze zo niet, ken wel een paar webcam programma's die op beweging reageren en dan op gaan nemen.

Het lastigste is dat er niet zo een applicatie voor is, en dus ook niet echt iets makkelijks voor zal zijn. Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen over het gebruik van relais en wat dan de eisen van de stuurstroom zijn. Morgen ga ik naar technika(een winkel hier in Nijmegen, en als ik daar niets kan vinden naar Radio Piet in Arnhem), en hoop dus ook een beetje te weten wat ik dan moet zoeken, misschien zijn er daar wel meerdere modules die je met elkaar kan koppelen ofzo om tot een goed resultaat te komen,
Alvast bedankt iig,

I, for one, like Roman numerals

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik denk dat die electoboer je een paar dingen mee geeft: een dynamische microfoon. Dus die gevoedt word door de bron. Een IC of wat componenten om (omgevings)ruis te verminderen. En een IC om een schakeling een ingestelde tijd te sluiten. Die schakeling is dan aangesloten aan de ply knop oid.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

als je de play knop gebruikt moet de video weer op gang gebracht worden.. al je nu eens zonder de video te slopen de stekker van de uitgang die naar de TV loopt onderbreekt? kan je met een klein simpel schakelingetje met een opamp hem aan of uit laten gaan..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat laatste was ook mijn bedoeling, want anders moet je een dvd speler slopen. En het is nog traag ook.

klein simpel schakelingetje met een opamp hem aan of uit laten gaan..
Wat houdt dat in?

I, for one, like Roman numerals

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik denk dat looki bedoelt dat je de opamp als comperator gebruikt, die bij een gewenst geluids niveau een hoog signaal afgeeft aan een relais, die op zijn beurt weer voor door verbinding van je video signaal zorgt.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Je moet even een Mic meten.. graag wil ik weten hoeveel spanning hier afkomt..

Ik zou een een schetsje geven.. w8 ff

edit

Afbeeldingslocatie: http://213.46.58.61/naamloos3.PNG

Zoiets moet het worden.. dan kan de de onderste weerstand nog verstelbaar maken.. en dan kan je de sensivity nog instellen.. dus dat ze harder moeten praten cq schreeuwen :) :P

[ Voor 55% gewijzigd door Looki op 26-03-2003 23:52 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

En dat is kunst ?
In de 70-er jaren stond er in Elektuur een schema voor een klapschakelaar. Ik heb een paar jaar terug zelfs een nachtlampje gekocht - en aan mijn nichtje (toen zo'n 2 jaar oud) gegeven, want ze was (toen) bang in het donker - die aanging na geluid.

Dit geeft een leuk effect: de mensen/toeschouwer moet klappen om beeld te krijgen.
Het leuke daarvan is dat menige TV-kijker momenteel niets anders lijkt dan klapvee; de stompzinnigheid van de TV-programma's lijkt recht evenredig te zijn met het aantal te ontvangen TV-zenders.
Zo wordt het project een beetje een kritiek op die stompzinnigheid, en krijgt het project ook een betekenis.

(Eh, ik verwacht nu wel een naamsvermelding)

Looki:
ik zie nu je schema, maar ik vraag me af of toonhoogte hier geen rol speelt.
Zullen mannen bij het zelfde volume niet eerder beeld krijgen dan vrouwen (=lagere toonhoogte) ?
Of dit moet natuurlijk de bedoeling zijn; de boodschap is dan mannen overschreeuwen/overheersen vrouwen/de wereld (wel een beetje erg jaren 70 hoor)

Opmerking: een DVD, of video die steeds start en stopt, dat geeft volgens mij een korte levensduur.
Dan kun je volgens mij beter:
a. een videorecorder gebruiken zoals die voor bewaking wordt gebruikt (die kan dat wel aan volgens mij)
b. beter niet starten en stoppen van afspelen op geluid, maar continu laten afspelen, en aleen bij voldoende geluid het signaal van de Video-uit-kabel ongestoord laten aankomen op de TV/monitor.
Dus werken met transistors als schakelaar, die 'aan' gaan bij voldoende geluid (dit sturt dan die comparator).
Die 'schakelaar' (op R, G, en B ?) zitten dan midden op de kabel tussen DVD/Video en TV/monitor. ('k zie nu - even later - dat Looki dat ook al aangaf)
(sorry, meer verstand van electronica heb ik niet).

[ Voor 58% gewijzigd door Brothar op 27-03-2003 00:10 ]

eagle

Verwijderd

Heb je al gedacht aan tv/video-combinatie (2 in een dus) met een bewegingssensor erin. Deze staan ook veel in winkels, loop je er langs gaat hij aan. Ideaal video erin en klaar.
(Ook behoorlijk irritant trouwens als je in een winkel werkt en hij gaat continue aan als je erlangs loopt ;) )

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

ook zo'n nabijheids-schakeling heeft iemand al eens verzonnen (Elektuur):
doel was te voorkomen dat kinderen te dicht op TV gingen zitten (misschien schadelijk voor gezichtsvermogen)

eagle

Verwijderd

bekijk dit schema (clickable) eens:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/mirza/Picture.jpg

Dit is een VU meter dat lampen (220V) kan regelen op geluid.
edit:
foto gevonden op een ander forum. Staat dus niet op mijn webruimte ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 08:13 ]

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zoek met google eens op de term "VOX circuit"
Een VOX is een schakeling die door radio-amateurs wordt gebruikt om hun zend apparatuur automatisch in te schakelen als er in de microfoon wordt gepraat. De eerste hit lijkt al direct bruikbaar als je de uitgangstransistor gebruikt om een relais te schaklen. Houdt er wel rekening mee dat een normaal relais het videosignaal kan verstoren.
Pagina: 1