- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Wat voor scripts gebruik je dan en zijn die geschikt voor dit doel?
[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 26-03-2003 21:55 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Met UserIPAcc kan het dus wel "screenshot" uit de README:jep schreef op 26 March 2003 @ 22:43:
Ik meen dat 't niet of nauwelijks mogelijk is om inkomende data op user-niveau te monitoren en of te filteren.
1
2
3
4
5
6
7
| User Sent Received Flags
root 401364 401421
news 2143 2210
lf 221462 348287
joe 1036475 2793743 N
guest 65432734 43462382 N
nobody 34323 23791 |
Dit kan alleen omdat het een kernel patch is, hij trekt die data gewoon direct uit je netwerk subsystem (ipv4 protocol eigenlijk), waar 'ie wat patches aan doet. Helaas is er geen patch voor 2.4.20 en ik ga geen 2.4.6 draaien
Is het mogelijk om die 2.4.6 patch te gebruiken en toch op de 1 of andere manier een 2.4.20 kernel te gebruiken, zonder UserIpAcc te herschrijven dan?
Heb je niks aan gewoon bandwith limiting? http://www.tldp.org/HOWTO...Limiting-HOWTO/index.htmlGerco schreef op 27 March 2003 @ 07:33:
[...]
Met UserIPAcc kan het dus wel "screenshot" uit de README:
code:
1 2 3 4 5 6 7User Sent Received Flags root 401364 401421 news 2143 2210 lf 221462 348287 joe 1036475 2793743 N guest 65432734 43462382 N nobody 34323 23791
Dit kan alleen omdat het een kernel patch is, hij trekt die data gewoon direct uit je netwerk subsystem (ipv4 protocol eigenlijk), waar 'ie wat patches aan doet. Helaas is er geen patch voor 2.4.20 en ik ga geen 2.4.6 draaien
Is het mogelijk om die 2.4.6 patch te gebruiken en toch op de 1 of andere manier een 2.4.20 kernel te gebruiken, zonder UserIpAcc te herschrijven dan?
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Hm, dat schept perspectieven. Wellicht kan ik wel iemand vinden die dat voor niet zoveel voor me om kan bouwenGerco schreef op 27 maart 2003 @ 07:33:
[...]
Ziet er leuk uit en zou ook werken voor bijvoorbeeld UT server verhuur. Dan limit je gewoon de bandbreedte op poort 7777 tot xGB per maand en je bent klaar. Waar ik echter ook mee zit is een user die shell toegang heeft. Die kan wgetten, ftp'en, vanalles. Die mogelijkheden wil ik ze niet afnemen omdat dan shell toegang nogal zinloos wordt, maar ik wil wel graag een limiet aan het dataverkeer stellen.DGTL_Magician schreef op 27 maart 2003 @ 08:44:
Heb je niks aan gewoon bandwith limiting? http://www.tldp.org/HOWTO...Limiting-HOWTO/index.html
Verwijderd
IPFW heeft wel de mogelijkheid voor per user accounting, maar ja das FreeBSD, dus is hier niet van toepassing.
http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL
SSHD zal dan alleen de data meten over SSH, da's tekst dus. Hoe bedoel je geen shells vrij geven? Hij kan ook offline gaan, heeft hij helemaal geen trafficVerwijderd schreef op 27 maart 2003 @ 12:46:
Ik heb ook naar ip accounting gezocht, er is idd heel weinig voor gemaakt. Waarschijnlijk als je ziets nodig hebt dat je dan eigenlijk zowieso geen shells moet vrijgeven. je zou eerder per service moeten kijken naar traffic logs. misschien dat sshd iets heeft?
Betreft ip's, het is erg lastig een user (vooral voor inkomende data) te forceren een bepaald ip te gebruiken.
Laten betalen is ook prima, maakt mij niet zoveel uit, zo lang ik mn geld maar krijg. Maar ook om te laten betalen moet ik de traffic kunnen metenjep schreef op 27 maart 2003 @ 12:39:
Ik ga achter die patch aan iig, ik laat 't hier wel weten als ik 'm heb.Waarom
limiting en niet laten betalen eigenlijk? Heb je meer aan, toch?
ach...in een volgend leven lach je er om!
Dan kunnen users alsnog een wget (OID) zelf compilen... heb je weer _VEEL_ verkeer.0siris schreef op 27 March 2003 @ 14:18:
als wget een probleem vormt, zorg je toch dat alleen root mag wgetten? Is weliswaar symptoombestreiding, maar ik zou daar eens mee beginnen terwijl je op onderzoek uitgaat...
Degene die veel willen wgetten, en dus misbruiken, zullen er dan wel moeite voor doen om toch wel te kunnen wgetten.
Mjah, maar dan limiteer je dat toch gewoon? Je kan een transfer dan gewoon cappen op 512kbit/sec ofzo?Gerco schreef op 27 March 2003 @ 12:35:
[...]
Ziet er leuk uit en zou ook werken voor bijvoorbeeld UT server verhuur. Dan limit je gewoon de bandbreedte op poort 7777 tot xGB per maand en je bent klaar. Waar ik echter ook mee zit is een user die shell toegang heeft. Die kan wgetten, ftp'en, vanalles. Die mogelijkheden wil ik ze niet afnemen omdat dan shell toegang nogal zinloos wordt, maar ik wil wel graag een limiet aan het dataverkeer stellen.
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
Dan kom ik op 163.476562 GB theoretisch per maand.DGTL_Magician schreef op 27 maart 2003 @ 14:24:
[...]
Mjah, maar dan limiteer je dat toch gewoon? Je kan een transfer dan gewoon cappen op 512kbit/sec ofzo?
Dat is best veel...
Normaliter monitor je een server.joostbaksteen schreef op 27 March 2003 @ 15:11:
[...]
Dan kom ik op 163.476562 GB theoretisch per maand.
Dat is best veel...
Verwijderd
ja, de domme sysadmins die houden elk dingetje zelf in de gaten en kijken niet of het misschien geautomatiseerd kan worden.Dan komt het ongeveer neer dat per 5 servers 1 sysadmin nodig is.
mijn advies is eerder, probeer zoveel mogenlijk automatisch te laten verlopen, programmeer status reports die alles in 1 keer weergeven. probeer foutdetectie foutdectie systemen te gebruiken om zoveel mogenlijk redundancy te creeeren.
De domme systeembeheerders zijn binnen een dag arm en gehacked. De iets slimmere beheerders houden er een oogje op en merken excessief dataverkeer binnen 24 uur op. Ook geautomatiseerde processen moet je monitoren.Verwijderd schreef op 27 maart 2003 @ 19:08:
[...]
ja, de domme sysadmins die houden elk dingetje zelf in de gaten en kijken niet of het misschien geautomatiseerd kan worden.Dan komt het ongeveer neer dat per 5 servers 1 sysadmin nodig is.
Je KAN gewoon niet 24/7 monitoren en met de snelheden van vandaag en de hoeveelheden bandbreedte die ze verkopen, heb je je maandquota er in een paar uur doorheengepompt. Erg jammer voor admins die eens een keertje van een goede nachtrust willen genieten.