Via Epia sloopt cdrom spelers?

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 10:31
Ik heb vandaag en via Epia 800 gekocht, allemaal netjes aangesloten, hdd (maxtor 40) + een cdrom speler eraan.

Nu zet ik hem aan, en in de bios word de cdrom speler al niet herkent, dus ik denk 'hmm, jumpers'. Dus ik check instelingen -> allemaal goed

andere kabel dan, ook niet (2 geprobeert).

Andere molex -> geen respons.

als master, als slave -> geen respons

Hij krijgt wel stroom, want het lampje brand continiu (dat zal ook niet helemaal goed zijn). Tevens gaat de lade niet open.

Toen maar 2 andere cdrom drives geprobeert, met hetzelfde verhaal. Dus ik denk, stop die cdrom drive terug in de pc waar hij inzat, en kopieer de i386 map. Maar nu doen alle 3 de cdrom spelers het opeens niet meer de de computer waar (2 van de 3) het net wel deden...

Sloopt mijn via epia nu mijn cdrom spelers?

Verwijderd

wow dat moet een oude cdrom zijn, hij werkt op stoom 8)7

EDIT: heeft stoom--> stroom gewijzigd

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 21:30 ]

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
als het lampje blijft branden is dat meestal een teken dat je IDE kabel verkeerd omzit :P

1. Niet alle kabels hebben een dichtgesmolten gaatje
2. Niet alle cdromspelers hebben een "IDE contactdoos" (hebben dus alleen maar pinnetjes) waardoor je de kabel verkeerd kan steken

[ Voor 52% gewijzigd door Mitch op 26-03-2003 21:36 ]

• Icey
Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 21:28:
wow dat moet een oude cdrom zijn, hij werkt op stoom 8)7
inplaats van deze opmerkingen kan je ook proberen tot een oplosing te komen...

Grapjes heb ik _nu_ ff geen zin in... :X

Verwijderd

Icey schreef op 26 March 2003 @ 21:29:
[...]

inplaats van deze opmerkingen kan je ook proberen tot een oplosing te komen...

Grapjes heb ik _nu_ ff geen zin in... :X
sorry, heb je ide kabels die een gaatje dichtgesmolten hebben, die kan je echter niet fout steken

• Icey
Mitch schreef op 26 maart 2003 @ 21:29:
als het lampje blijft branden is dat meestal een teken dat je IDE kabel verkeerd omzit :P
knappe jongen als je die verkeerd om krijgt...

zit een palletje aan de bovenkant.

• Icey
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 21:31:
[...]

sorry, heb je ide kabels die een gaatje dichtgesmolten hebben, die kan je echter niet fout steken
(sorry dat ik zo bot reageerde, excusses... vind dit gwoon niet leuk, wil gewoon dat het normaal werkt 8)7)

Even goede vrienden ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06

Wok

Dakloos...

Ik zou ook een kritische blik werpen op de voeding die je voor je Epia gebruikt. Ik heb ongeveer een vergelijkbaar probleem gehad met een voeding (400W, lownoise, Q-tec). Daar had ik namelijk een (bijna) dode lijn inzitten, met als gevolg dat mijn brander alleen maar ging lezen (het ledje bleef voortdurend knipperen), ongeacht of er wel of geen CD in zat. De voeding kan dus ook niet helemaal lekker zijn.

Gelukkig heeft mijn brander het overleefd

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb ook een epia, al een jaar dezelfde als jij, en mijn cdromspeler is ook recent stuk gegaan. Word wel herkent in het bios en door winxp, maar opspinnen heeft ie geen zin meer in. Weet alleen niet of het komt door de epia, of omdat ie van een slecht merk is :D
(ik meen zo'n asus 52x, en ik heb er al een hoop slechte dingen over gehoord, maar ik dacht tot voor kort dat mij al die ellende niet zou gebeuren ;) )

Niettemin ben ik zeer tevreden over mijn epia, zou er wel nog 1 willen, alleen divx laat te wensen over helaas :(

[ Voor 13% gewijzigd door Notehoutelade op 26-03-2003 21:37 ]

• Icey
wokmaster schreef op 26 March 2003 @ 21:35:
Ik zou ook een kritische blik werpen op de voeding die je voor je Epia gebruikt. Ik heb ongeveer een vergelijkbaar probleem gehad met een voeding (400W, lownoise, Q-tec). Daar had ik namelijk een (bijna) dode lijn inzitten, met als gevolg dat mijn brander alleen maar ging lezen (het ledje bleef voortdurend knipperen), ongeacht of er wel of geen CD in zat. De voeding kan dus ook niet helemaal lekker zijn.

Gelukkig heeft mijn brander het overleefd
Maar als ik hem terughang, in de originele pc waar de cdrom spsler in heeft gezeten (dus niet de epia voeding, maar aan de goede 350 w voeding van de andere kast)... en die deed het wel, maar nu niet meer...

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
of hij gesloopt is kun je het beste beoordelen in een ander systeem... dat al
geprobeerd?

[edit]
Ja, inmiddels dus wel... Ziet er in ieder geval niet best uit als hij het dan ook niet meer doet... Inderdaad dus maar eens een kritische blik werpen op die voeding.

Ben je inmiddels je spanning van enkele minuten geleden kwijt geraakt door tegen de tweakers te schreeuwen? Anders is dit een mooi moment om even afstand te nemen van het probleem... ik weet uit ervaring dat je alleen maar fouten maakt en dingen over het hoofd ziet anders :)

[ Voor 73% gewijzigd door cwppol op 26-03-2003 21:43 ]

Verwijderd

Als je de CD-ROM alleen op een molex aansluit, en de IDE kabel niet aansluit, gaat de lade dan wél open?

En de HD? Functioneert die wel goed op dezelfde aansluiting? (neem anders voor de zekerheid een oude..)

Kan me namelijk niet voorstellen dat je mobo de CDROMs sloopt...

Verwijderd

cwppol schreef op 26 March 2003 @ 21:38:
of hij gesloopt is kun je het beste beoordelen in een ander systeem... dat al geprobeerd?
Dus ik denk, stop die cdrom drive terug in de pc waar hij inzat, en kopieer de i386 map. Maar nu doen alle 3 de cdrom spelers het opeens niet meer de de computer waar (2 van de 3) het net wel deden...

• Icey
cwppol schreef op 26 March 2003 @ 21:38:
of hij gesloopt is kun je het beste beoordelen in een ander systeem... dat al geprobeerd?
Zie openingspost, ja dus :)
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 21:39:
Als je de CD-ROM alleen op een molex aansluit, en de IDE kabel niet aansluit, gaat de lade dan wél open?

En de HD? Functioneert die wel goed op dezelfde aansluiting? (neem anders voor de zekerheid een oude..)

Kan me namelijk niet voorstellen dat je mobo de CDROMs sloopt...
Hdd lijkt gwoon te werken (hopelijk, 40 gb)

met alleen de molex eraan, gaat 1 cdrom speler wel open, maar lezen doet hij niet.

de andere doet nogsteds hetzelfde, niet openen, en en lampje wat aan blijft staan.

• Wok
  • Laatst online: 16:06

Wok

Dakloos...

Heb je de mogelijkheid om de spanningen van je voeding te meten. Kijk de spanning van de +5 en +12 V eens na. Voor hetzelfde geld geeft je voeding een te hoge spanning op de +12V lijn. Had ik dus met mijn brakke voeding: de ene lijn was zo goed als dood en de andere lijn gaf meer dan 13,5 V (!) op de +12V-lijn. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je CD-ROMS dit niet echte lekker vinden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:15
heb ik 1 keer gehad, maar dat was omdat ik de molex er verkeerd om in had (denk ik)
met een hamer past alles 8)7

edit:
wokmaster schreef op 26 March 2003 @ 21:47:
Heb je de mogelijkheid om de spanningen van je voeding te meten. Kijk de spanning van de +5 en +12 V eens na. Voor hetzelfde geld geeft je voeding een te hoge spanning op de +12V lijn. Had ik dus met mijn brakke voeding: de ene lijn was zo goed als dood en de andere lijn gaf meer dan 13,5 V (!) op de +12V-lijn. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je CD-ROMS dit niet echte lekker vinden.
IDE devices draaien standaard op 5 Volt (8>

[ Voor 75% gewijzigd door RocketKoen op 26-03-2003 21:52 ]

TheS4ndm4n#1919

• Icey
wokmaster schreef op 26 March 2003 @ 21:47:
Sorry, die tool daarvoor heb ik niet...

• m-m
  • Niet online

m-m

edit; ik dacht even niet helder na
Aangezien je geen multimeter hebt en je natuurlijk geen OS kan installeren zonder CDrom om MBM te proberen zal je idd niet kunnen kijken naar je voltages. Kan je niet even je voeding overschroeven uit je eigen PC en kijken of de Epia met die voeding wel een CDromdrive kan gebruiken? Dan weet je iig of het aan je psu ligt.

[ Voor 172% gewijzigd door m-m op 26-03-2003 21:53 ]

• Icey
m-m schreef op 26 March 2003 @ 21:51:
edit; ik dacht even niet helder na
Aangezien je geen multimeter hebt en je natuurlijk geen OS kan installeren zonder CDrom om MBM te proberen zal je idd niet kunnen kijken naar je voltages. Kan je niet even je voeding overschroeven uit je eigen PC en kijken of de Epia met die voeding wel een CDromdrive kan gebruiken? Dan weet je iig of het aan je psu ligt.
Kay, ga het proberen :)

Maareh, mijn cdrom spelers doen het (als ikz e aan mijn voeding hang) ook niet... dus ik denk dat ik er dan weinig me opschiet. of heb ik het mis?

• RocketKoen
Als die voeding de oorzaak was zou de HD nu ook stuk zijn, en zou de pc waar hij de voeding in overzet ook de geest geven....

niet toevallig iets simpels als een verbogen pinnetje in de IDE connector? (misschien omdat je ide kabel niet goed paste ofzo)
dit zou verklaren waarom alleen je cdrom het niet doet, waarom ze het alle 3 niet doen (als het aan de kabel ligt, die niet helemaal past ofzo. met een hamer past alles, mar werkt niet altijd) en 2 pinnetjes die verbogen zijn en contact maken zou ook het constant brandende lampje verklaren

[ Voor 63% gewijzigd door RocketKoen op 26-03-2003 21:58 ]

TheS4ndm4n#1919

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Gebruik je zo'n ide-kabel waar je twee cd-roms/hd's aan kan aansluiten? Probeer anders is een andere of probeer de cd-rom even op de plek van de hd te zetten ofzo? Je weet het nooit he? ;)

• m-m
  • Niet online

m-m

Icey schreef op 26 March 2003 @ 21:54:
[...]

Kay, ga het proberen :)

Maareh, mijn cdrom spelers doen het (als ikz e aan mijn voeding hang) ook niet... dus ik denk dat ik er dan weinig me opschiet. of heb ik het mis?

Hmm, daar maak je een goed punt idd. Dan is het misschien toch maar handig een goedkoop multimetertje van 10 euro bij de praxis te halen, altijd handig om in huis te hebben.

• Icey
JaY- schreef op 26 March 2003 @ 21:55:
Gebruik je zo'n ide-kabel waar je twee cd-roms/hd's aan kan aansluiten? Probeer anders is een andere of probeer de cd-rom even op de plek van de hd te zetten ofzo? Je weet het nooit he? ;)
Die opties heb ik ook al geprobeert, mijn hdd reageer wel gewoon, dus toen heb ik de hdd eraf gehaald en daar enc drom speler gehangen... no respons...

• Mentalist
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

Je kunt voltages toch vaak in je bios uitlezen? (weet niet hoe het met Epia's zit) Gooi anders die 40GB even in je "gewone" pc, en dump er genoeg zooi op om te booten + een bergje setup files van je OS.

Verder zomaar een wazige gedachte die ik niet goed kan onderbouwen : flash de firmware van die cdrom spelers eens. Om 1 of andere reden heb ik het idee dat de firmware kaduuk/corrupt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 26-03-2003 21:59 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Icey
Ik heb het laatje van de cdrom speler (cd speler 1) eruit gehaald, cd erin gepropt (handmatig allemaal dus). en toen pc aangezet.

Laatje ging WEL naar binnen, maar cd lezen en laatje open deed hij NIET.

• RocketKoen
Als je die pc net hebt gekocht (ik zie je siggy) kun je misschien ff gaan klagen bij de verkoper :P . misschien kan die testen of het het bordje of de voeding is.
helaas worden bij de meeste winkels alleen de producten zelf vergoed, en niet de schade die ze veroorzaken (maw als je cd-roms echt stuk zijn krijg je er niks voor)

TheS4ndm4n#1919

• Icey
W3ird_N3rd schreef op 26 March 2003 @ 21:58:
Je kunt voltages toch vaak in je bios uitlezen? (weet niet hoe het met Epia's zit) Gooi anders die 40GB even in je "gewone" pc, en dump er genoeg zooi op om te booten + een bergje setup files van je OS.

Verder zomaar een wazige gedachte die ik niet goed kan onderbouwen : flash de firmware van die cdrom spelers eens. Om 1 of andere reden heb ik het idee dat de firmware kaduuk/corrupt is.
3 cdrom spelers die het vanmiddag wel deden.. plots allemaal kapotte firmware?

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-02 20:33

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Notehoutelade schreef op 26 March 2003 @ 21:36:Niettemin ben ik zeer tevreden over mijn epia, zou er wel nog 1 willen, alleen divx laat te wensen over helaas :(
Misschien beetje offtopic, maar als je goed bij divx configuration panel had gekeken, had je gezien dat er een slider is die "Quality level" heet. Zet dat ding helemaal naar links (Ik heb nog nooit kwaliteit verschil gemerkt, maar dat terzijde...) en film effect op 1-na helemaal naar rechts... Wauw een Epia 800 die superb vloeiend divx afspeelt...

Ik snap niet dat zoveel mensen niet de moeite nemen om ff in het divx configuration panel te kijken... het zit er toch niet voor niks bij? :X

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Icey schreef op 26 maart 2003 @ 22:01:
[...]
3 cdrom spelers die het vanmiddag wel deden.. plots allemaal kapotte firmware?
Sowieso, 3 cdrom spelers die het vanmiddag wel deden... Plots allemaal stuk?

Als je zoekt wat er met die dingen is gebeurt lijkt de firmware me nog enigzins waarschijnlijk - de motor e.d. doet het nog wel, en een mobo/voeding kan ook niet zo makkelijk een motor mollen.. (naja, met 230 op de 12V natuurlijk wel, maar dat terzijde).

Een mobo dat -vraag me niet hoe- firmware's van cd-drives stukmaakt klinkt dan nog enigszins mogelijk in mijn oren.

Probeer het gewoon. Stuk zijn die cd-drives toch al, dus je hebt niks te verliezen.

• Icey
Tja, hdd werkt gewoon nog, heb hem in me eigen pc gehangen, i386 gekopierd, sys c

en nu aan het installeren (zonder smartdrive.. dat zuigt, maar weet neit hoe dat werkt, cq, kan activeren :P)

mja, vind het nog steeds gaar, ondertussen cdrom spelers op 3 verschillende pc's geprobeert (testbak, eigen bak, zusje) en hij werkt nog niet... die ene 8 speed heb ik weggeflikkert... maar die 50 en 40 zijn knap zonde...

Nou zijn die cdrom spelers niet zo erg (wat kosten ze nou...) mijn probleem is, hoe kan dat gebeuren?? bedoel... tja...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Icey schreef op 26 March 2003 @ 22:22:
Tja, hdd werkt gewoon nog, heb hem in me eigen pc gehangen, i386 gekopierd, sys c

en nu aan het installeren (zonder smartdrive.. dat zuigt, maar weet neit hoe dat werkt, cq, kan activeren :P)

mja, vind het nog steeds gaar, ondertussen cdrom spelers op 3 verschillende pc's geprobeert (testbak, eigen bak, zusje) en hij werkt nog niet... die ene 8 speed heb ik weggeflikkert... maar die 50 en 40 zijn knap zonde...

Nou zijn die cdrom spelers niet zo erg (wat kosten ze nou...) mijn probleem is, hoe kan dat gebeuren?? bedoel... tja...
Zomaar een plannetje.

Probeer de firmware van die cdrom spelers eens te flashen?

Gewoon even naar website cdromspelerfabrikant (leuk scrabblewoord :P), firmware downloaden, instructies opvolgen en drive flashen.

Pagina: 1