NTP achter NAT werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik wil een eigen NTP server draaien maar het wil me niet echt lukken.
Het verhaal:
Router: een Alcatel Speedtouch PRO (getweaked)
Time server: AnalogX Atomic Timesysmc. (Local Server staat aan)
Ik heb een portmap gedaan UDP 123 op de router naar de Server.
De server is Wel via de LAN te bereiken maar niet vanuit het internet.
Ik wil hem ook vanuit het inetrnet kunnen bereiken.
Maar waarom lukt het niet?

=/\= System Status =/\=

• Anubis801
Sinds niemand het weet zal ik zelf het antwoord geven voor al die arme stakkers met hetzelfde probleem waar ze GEEN antwoord op krijgen.

Er moeten de volgende portmapping gedaan worden:

UDP 123 & TCP 37

Het werkt nu eindelijk, na veel geklooi ;-)

=/\= System Status =/\=

• Piggelmee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 14:45
Je haalt twee dingen door elkaar:

Je had het over een NTP server. Het NTP-protocol (RFC-1305) luistert op UDP/123.
Daarnaast heb je het TIME protocol (RFC-868), dit luistert op TCP/37. Het zijn 2 totaal verschillende protocollen, met overigens wel hetzelfde doel, nl. tijd synchroniseren.

Het feit dat het niet werkte met alleen poort 123/UDP gemapped betekent dat de client niet het NTP-protocol gebruikte maar het TIME protocol.

Meer info kun je vinden op http://www.kloth.net/software/timesrv1.php

• Anubis801
Leg mij dan uit waarom het NIET werkt als ik de UDP 123 mapping weghaal!!! Het werkt dus enkel MET beide portmappings als boven vermeld. Het blijft vreemd inderdaad maar zolang het werkt hoor je me niet klagen ;-)

=/\= System Status =/\=

• Piggelmee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 14:45
Bekijk de specificatie van de client die je gebruikt. Als het gaat om een echte NTP-client (zoals Linux NTP) dan is poort 123/UDP voldoende. Bepaalde Windows clients gebruiken blijkbaar TIME op 37/TCP maar mogelijk ook een combinatie van beiden. Dat zou in de docs terug te vinden moeten zijn.

Ik heb hier zelf ook een NTP-server draaien (Linux NTPD) en heb daarvoor alleen poort 123/UDP open. Dit werkt probleemloos met NTP clients; je hebt daarvoor poort 37 helemaal niet nodig.