Toon posts:

id uit tabel halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje

Ik heb in een veld in mijn database id's opgeslagen op de volgende maier

2|116|320|

Nu wil ik bij die id's de gebruiker gegevens ophalen uit een andere tabel

$select = mysql_query("SELECT * FROM leden WHERE id = '$id'");

Bij dat id moet dus 2 ingevuld worden maar ook 116 en 320.

Ik hoop dat jullie het snappen en mij kunne helpen

Greetz Jeroen

Verwijderd

Dan is je database ontwerp dus rot. Kolommen dienen enkelwaardig te zijn. Eén gegeven per kolom per rij.

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke maar het is voor een stem systeem als ik dus 10000 mensen hebben gestemd zijn staan er 10000 rijen in m'n database beetje onoverzichtelijk he kan het dan niet op een andere manier hoe werken de meeste systeem dan?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 20:36:
Ja oke maar het is voor een stem systeem als ik dus 10000 mensen hebben gestemd zijn staan er 10000 rijen in m'n database beetje onoverzichtelijk he kan het dan niet op een andere manier hoe werken de meeste systeem dan?
dat is toch juist de bedoeling van een database?
als het onoverzichtelijk wordt klopt er helemaal niets van je database nofi

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 20:36:

Bij de meeste andere systemen hebben de ontwikkelaars minimaal een hoofstukje over normaliseren gelezen ;)

En ja, dan wordt het dus een tabel met 10.000 rijen, maar je hoeft je bij het normaliseren over het algemeen geen zorgen te maken over het aantal rijen dat er in je database komt.

• sjroorda
  • Laatst online: 18:13
Je kan iets doen met

"SELECT * FROM leden WHERE id IN ($ids)"

met $ids = substr(str_replace('|', ',', $id), 0, -1) waarin $id jouw string is ('2|116|320')

Verwijderd

Topicstarter
Oke nou ik ga het systeem omgooien kheb er wel een id van

Hoe kan ik dan het script het beste laten werken
Dus hoe moet mijn database ontwerp eruit zien en wat moet hij in welke cel hebben.
Iedereen heeft een vast id als hij daar mee stemt dan stemt hij op het id van die andere die 2 dingen moet hij dus gewoon opslaan en dan als er gestemd wordt moet bij het geheel 1 stem opgeteld worden.

Ik wil dus geen script maar ff weten hoe jullie het dan zouden indelen

Alvast bedankt
Jeroen

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 20:41:
Oke nou ik ga het systeem omgooien kheb er wel een id van

Hoe kan ik dan het script het beste laten werken
Dus hoe moet mijn database ontwerp eruit zien en wat moet hij in welke cel hebben.
Iedereen heeft een vast id als hij daar mee stemt dan stemt hij op het id van die andere die 2 dingen moet hij dus gewoon opslaan en dan als er gestemd wordt moet bij het geheel 1 stem opgeteld worden.

Ik wil dus geen script maar ff weten hoe jullie het dan zouden indelen

Alvast bedankt
Jeroen
ehm waar dient dat id dan voor :? maw wat betekend het?

als het puur om het stemmen gaat zou je naast een user table ook een "stem" table kunnen maken en een koppeltabelletje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een login systeem gemaakt en als je inlogt krijg je een id en dan kun je op andere id (members) gaan stemmen. En ik wil dat die stemmen dan worden geteld en weergegeven worden op het profiel dus hoe moet dan die structuur eruit zien

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 20:47:
Nou ik heb een login systeem gemaakt en als je inlogt krijg je een id en dan kun je op andere id (members) gaan stemmen. En ik wil dat die stemmen dan worden geteld en weergegeven worden op het profiel dus hoe moet dan die structuur eruit zien
dan zou je alleen een extra tabel moeten hebben die twee kolomen bevat namelijk het id van de persoon die stemt en een met het id van de persoon waarop gestemt is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo had ik het eerst maar op mijn site komen nogal wat bezoekers en wordt de database dan niet zwaar gebruikt als hij dus alle rijen moet gaan tellen om zo te kijken hoeveel er is gestemd op iemand? Kijk want op die manier hoe ik het dan deed hoefde hij alleen maar 1 rij te selecteren en hij had gelijk een output. Want bij elk profiel wat hij gaat controlleren en 200 stemmen heeft moet hij al die 200 rijen gaan controleren.

Of is het allemaal b*llshit wat ik allemaal loop; te zeggen :)

Verwijderd

Voor het geval dat je nog iets leesbaars wilt bekijken over het supersaaie onderwerp normaliseren kun je ff spieken op http://members.lycos.nl/dick1848/index5.php

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 20:52:
Ja zo had ik het eerst maar op mijn site komen nogal wat bezoekers en wordt de database dan niet zwaar gebruikt als hij dus alle rijen moet gaan tellen om zo te kijken hoeveel er is gestemd op iemand? Kijk want op die manier hoe ik het dan deed hoefde hij alleen maar 1 rij te selecteren en hij had gelijk een output. Want bij elk profiel wat hij gaat controlleren en 200 stemmen heeft moet hij al die 200 rijen gaan controleren.

Of is het allemaal b*llshit wat ik allemaal loop; te zeggen :)
daar houd je natuurlijk een aparte counter voor aan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het nu zo gemaakt
veld met van_id veld met naar_id en aantal
dan telt hij dus op een profiel van iemand alle rijen met stemmen waar naar_id het id is van het profiel. En dan heb ik bij van_id opgeslagen de id's van de mensen die op het betreffende profiel hebben gestemd. Is dit goed of niet?¿?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 20:58:
Nou ik heb het nu zo gemaakt
veld met van_id veld met naar_id en aantal
dan telt hij dus op een profiel van iemand alle rijen met stemmen waar naar_id het id is van het profiel. En dan heb ik bij van_id opgeslagen de id's van de mensen die op het betreffende profiel hebben gestemd. Is dit goed of niet?¿?
je zou je users table kunnen voorzien van een extra veld "aantal_stemmen" oid
en als je ook bij wilt houden wie op wie heeft gestemd gewoon een tabelletje "van_id" "naar_id" gebruiken
bij het stemmen moet je dan zowel een update als een insert toepassen, en bij het opvragen van het aantal stemmen enkel select "aantal_stemmen" ;)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
200 rijen controleren is peanuts om te selecteren, hell bij 10.000 rijen zou ik me zelfs geen zorgen gaan maken :) Maar als je d'r dingen mee gaat doen in PHP wordt het een ander verhaal. Probeer altijd zo veel mogelijk met SQL op te lossen.
Databases zijn razensnel, maar het pipen naar een aplicatie en translatie naar juiste datatypes is daarmee vergeleken wat traagjes ;)
Pagina: 1