if broken it is, fix it you should
Verwijderd
Ik weet niet of er wisselspanning op moet... ff kijken of je voeding wisselspanning of niet geeft
Kan je dit niet met zekerheid zeggen. Do it @ youre own risk
[ Voor 11% gewijzigd door Steefph op 26-03-2003 19:58 ]
Alles is terug te redeneren naar 4
Of het is een stappenmotor, heeft speciale aansturing nodig, zijn wel controllers voor te vinden, maar ik denk niet dat dit zo is.
[ Voor 43% gewijzigd door ColdSTone|IA op 26-03-2003 20:00 ]
Verwijderd
Verwijderd
volgens mij is het zo dat je op 2 van de aansluitingen + en 2 van de aansluiting - moet zetten, moet je ff kijken of het 5 of 12 of meer moet zijn (denk niet meer als 12) maar dat ruik je wel
edit:
Zou ook nog kunnen een stappenmotor, als dat het geval is moet je aan het werk of kijken of je die schakeling uit de kapotte hd kunt pruse
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 20:03 ]
Verwijderd
Als je een paar flipflops koopt (74LS76) kun je een schema maken om de motor te sturen.
Die de leeskoppen aanstuurt is zeker een stappenmotor => controller nodig
Andere lijkt mij geen stappenmotor, die zie ik niet zo gauw op 7200 rpm draaien
4 draden? Lijkt mij eerder een onafhankelijk bekrachtigde motor. Dus de magnetische polen worden in stand gehouden door een externe spanningsbron. Dit zijn 2 draden. En op die andere 2 draden komt dan de spanning voor de rotor te staan.Steef1983 schreef op 26 March 2003 @ 19:57:
Het zou een serie motor kunnen zijn (weet niet of dat zo is). In dat geval moet je dus 2 van de 4 (denk middelste als ze tenminste niet exact rond zijn geplaatst) doorverbinden en op de buitenste de + en - aanlsuiten. Hierbij gebruik je dus DC spanning als dat nog niet duidelik was.
Kan je dit niet met zekerheid zeggen. Do it @ youre own risk
Maar het lijkt mij sterk dat zo'n onafhankelijke bekrachtigde motor in een HD zit
Ik zou eerder denken aan een stappenmotor
Verwijderd
is toch ook controle nodig?? lijkt mij dat ie niet zo heel veel harder en xachter mag draaien dan 7200 RPM. maar ik denk ook dat het gewoon een motoretje is, gewoon testen dus of datasheets opzoeken van de HD.ColdSTone schreef op 26 March 2003 @ 20:02:
Gaat het trouwens om de motor die de schijven laat draaien of die de arm met leeskoppen aanstuurt?
Die de leeskoppen aanstuurt is zeker een stappenmotor => controller nodig
Andere lijkt mij geen stappenmotor, die zie ik niet zo gauw op 7200 rpm draaien
Alles is terug te redeneren naar 4
Verwijderd

Deze heb ik een tijdje geleden nog gemaakt zodat een stappenmotor links/rechts kan draaien. Het is wel half-step dat de motor zal draaien.
De snelheid regel je door het kloksignaal te regelen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 20:10 ]
En ik heb er ook een uit een HDD, nog niet mee bezig geweest. Verder nog 2 per HP Deskjet 690
Ik denkt dat het wel een geregelde motor is omdat deze excat 7k2 rpm moet draaien.
En dat shaken gebeurd al ik er 12v dc opzet, dit duidt wel weer op een stappen motor... Iemand nog een idee?
Correct me if i'm wrong!
Verwijderd
The spindle motor is responsible for spinning the platters. These devices must be precisely controlled and quiet. They are set to spin the platters at a set rate, ranging from 5400 RPM to 10000 RPM. The motor is attached to a feedback loop to make sure it spins at exactly the speed it is supposed to.elgringo schreef op 26 March 2003 @ 22:34:
Het lijkt me sterk dat het een stappenmotor is, deze kan namelijk nooit zo snel draaien en zal (zoals de naam al doet vermoeden) met stappen gaan, deze platters draaien vloeiend dus zal het wel geen stappenmotor zijn.
Ik denkt dat het wel een geregelde motor is omdat deze excat 7k2 rpm moet draaien.
En dat shaken gebeurd al ik er 12v dc opzet, dit duidt wel weer op een stappen motor... Iemand nog een idee?
komt van deze website: http://www.pcmech.com/show/internal/65/
Verwijderd
maar wat is wat. (+,- en de feedback)Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 23:49:
[...]
The spindle motor is responsible for spinning the platters. These devices must be precisely controlled and quiet. They are set to spin the platters at a set rate, ranging from 5400 RPM to 10000 RPM. The motor is attached to a feedback loop to make sure it spins at exactly the speed it is supposed to.
komt van deze website: http://www.pcmech.com/show/internal/65/
Uhm.... neem bijv. een DMX RoboScan (o.a van Martin) voor het sturen van de spiegel worden 2 steppers gebruikt om 100% smooth motion te krijgen van het licht.... In een HD zit gewoon een stepperelgringo schreef op 26 maart 2003 @ 22:34:
Het lijkt me sterk dat het een stappenmotor is, deze kan namelijk nooit zo snel draaien en zal (zoals de naam al doet vermoeden) met stappen gaan, deze platters draaien vloeiend dus zal het wel geen stappenmotor zijn.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Verwijderd
Een harddisk motor heeft toch een vrijloop? (als power eraf gaat, stopt ie niet meteen, wat ook niet kan met zulke snelheiden, de energie die los komt is erg groot..)chromeeh schreef op 27 March 2003 @ 19:53:
[...]
Uhm.... neem bijv. een DMX RoboScan (o.a van Martin) voor het sturen van de spiegel worden 2 steppers gebruikt om 100% smooth motion te krijgen van het licht.... In een HD zit gewoon een stepper
En zover ik weet kan een stappenmotor zulke snelheden niet eens aan met de massa van de platters. En een stappenmotor stopt toch meteen als de spanning eraf is? (denk aan je printer paperfeed..)
Twee polen worden gebruikt om de stator te voeden en de twee andere worden gebruikt om het toerental stabiel te houden, deze zitten aan de rotor gekoppeld om een tegen inductie te geven als deze te snel draait en om te zorgen dat deze start als ie begint.
Die stabiliteit is nodig om de juiste data van de goede plek te lezen en da gaat nie als die maar een beetje gokt of ie op de 7200 toeren zit.
Alleen hoe de aansluiting is, beats me
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Verwijderd
Alleen bij oude harddisks..MissingDog schreef op 27 maart 2003 @ 21:37:
marquis: de ene motor in je HDD (platterspinner) niet inderdaad, maar de andere (die van je koppen) wel degelijk....zie eerdere posts in dit topic.
De koppen worden tegenwoordig van een voice coil mechanisme voorzien.
The voice coil is the latest type of device for controlling the heads and is used on all modern hard disks.
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verwijderd
elgringo: wat is er eigenlijk met de schijfelectronica gebeurt? wellicht is het handig om een foto van de electronica te maken die met de motor te maken heeft en hier te posten? volg draden enzo
Ja zeker.MissingDog schreef op 27 March 2003 @ 21:37:
marquis: de ene motor in je HDD (platterspinner) niet inderdaad, maar de andere (die van je koppen) wel degelijk....zie eerdere posts in dit topic.
Maar ik het ook alleem over de HD motor gehad, nie over de kopbesturing.
Die is id wel degelijk met een stappenmotor.
En dat is het enige goede antwoord!Looki schreef op 27 March 2003 @ 23:43:
Het is een 3 fase wissel motor.. je moet een draaistrrom signaal erop zetten van ongeveer 5 tot 9 volt denk ik.. alleen hoe kom je aan een draaistroom signaal? dan moet je de weerstand van de motor hebben dan kan je daarop een paar berekeningen doen om de goede condensator te pakken voor 120 graden fase verdraaïng.. hoe het precies allemaal zat weet ik niet meer.. maar het kan met condensatoren en een bloksignaal erop.. (dacht ik..)
Sommige harde schijven hebben i.p.v. 4 draadjes er 3. Andere weer meer. Hier zit dan ook nog een index sensor op. Dit laatste komt nu haast niet meer voor.
Als je hem zelf wil aansturen kun je het beste met wat schuifregistertjes gaan werken. (Of natuurlijk een speciaal hiervoor gemaakt ic).
Ook een microcontroller is te gebruiken.
In alle gevallen heb je nog wat transistoren of Fet's nodig om de stroom te kunnen leveren.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
alles zit op een 2 of 4 laags pcb met de nodige ic's echt je kom je geen wijs uit.Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 00:22:
Of de draden op de print volgen.. of de gehele schijfelectronica intakt laten en aansluiten op de molex.
elgringo: wat is er eigenlijk met de schijfelectronica gebeurt? wellicht is het handig om een foto van de electronica te maken die met de motor te maken heeft en hier te posten? volg draden enzo
Maar iedereen verteld nog wat anders... Heeft niemand een praktijk voorbeeld?
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verek, das wel heel interessant.Looki schreef op 27 maart 2003 @ 23:43:
Het is een 3 fase wissel motor.. je moet een draaistrrom signaal erop zetten van ongeveer 5 tot 9 volt denk ik.. alleen hoe kom je aan een draaistroom signaal? dan moet je de weerstand van de motor hebben dan kan je daarop een paar berekeningen doen om de goede condensator te pakken voor 120 graden fase verdraaïng.. hoe het precies allemaal zat weet ik niet meer.. maar het kan met condensatoren en een bloksignaal erop.. (dacht ik..)
Dat wist ikke dus nie.