Toon posts:

AC97 surround set volume probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gegoogled, beschrijving doorgekeken, gesearched in de GOT maar kan niks vinden.

Het probleem is dus, ik heb nu een surround setje aangesloten op mijn onboard AC97 soundcard (realtek AlC650). nu gebruikt deze soundcard bij gewoon stereo sound (zoals in games en in winamp) alleen de front kanalen, en niet de sub, center en rear. nu wil ik dus dat wanneer ik gewoon stereo sound luister, dat minimaal mijn sub meedoet, en liefst ook nog de rear speakers.

iemand enig idee hoe ik dit zo in kan stellen.

mocht dit niet mogelijk zijn dan zit ik te denken aan een andere soundcard. om precies te zijn, de creative sounblaster live 5.1 ik snap dat als je gewoon stereo geluid luistert in bv winamp, dat je dan geen surround geluid kan krijgen, maar krijg je dan wel geluid over alle kanalen (of minimaal de front, rear en de sub) ??

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 21:55 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Hmmm, op mijn receiver kan ik de surroundfunctie uitzetten en dan hoor ik over alle boxen hetzelfde.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 19:45:
Ik heb al gegoogled, beschrijving doorgekeken, gesearched in de GOT maar kan niks vinden.

Het probleem is dus, ik heb nu een surround setje aangesloten op mijn onboard AC97 soundcard (realtek AlC650). nu gebruikt deze soundcard bij gewoon stereo sound (zoals in games en in winamp) alleen de front kanalen, en niet de sub, center en rear. nu wil ik dus dat wanneer ik gewoon stereo sound luister, dat minimaal mijn sub meedoet, en liefst ook nog de rear speakers.

mocht dit niet mogelijk zijn dan zit ik te denken aan een andere soundcard. om precies te zijn, de creative sounblaster live 5.1 ik snap dat als je gewoon stereo geluid luistert in bv winamp, dat je dan geen surround geluid kan krijgen, maar krijg je dan wel geluid over alle kanalen (of minimaal de front, rear en de sub) ??
Ja je hebt een 5.1 kaartje nodig. en bij creative kun je instellen wat je bronpositie is, oftewel waar jij zit en dan heb je dus geluid over 5 speakers

Verwijderd

Ik word er gek van !!!
Kan er ook bar weinig over vinden iemand ervaring??
Ik heb een IBM 6230-38G met een realtek gevalltje onboard.
Nu heb ik daar mijn surround 5.1 setje op aan gesloten en .. alleen de groene aansluiting werkt.
Sorry voor het kicken maar meer info of andere topics hierover kon ik niet vinden.

Voor info Ik heb win xp
IBM IntelliStation M Pro (Type 6230) - Audio device driver version 5.19.0 for Microsoft Windows 2000 and Windows XP

en dit heb ik nog gevonden http://www.driversearch.com/forums/sound/8798.html
Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 19:45:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Het moet dus kunnen. Welk besturingssysteem heb je ? Ik kijk even bij Windows ME. Sukkel die ik ben: ik heb geen 5.1 audio.
Ik denk dat je moet kijken bij: start/instellingen/configuratiescherm/geluiden en multimedia en daar tabblad 'Audio'.
(= rechter muistoets-klik op het speaker icoontje in de werkbalk, en dan in het submenu kiezen: "eigenschappen").
Daar stel je in welke apparaten je hebt.
Bij mijn broer - nForce moederbord met soundstorm - kon dat met een speciale toepassing. Ik kan nu niet bij die PC.

Ik heb intussen dít gevonden: http://www-3.ibm.com/pc/s...ent.do?lndocid=MIGR-50683

[ Voor 96% gewijzigd door Brothar op 20-11-2003 23:03 ]

eagle

Verwijderd

sorry maar ik zit al een tijdje op tweakers en ik weet dat hetn goed is bedoeld maar toch dit wist ik wel ....
Iemand met andere ervaringen drivers ?? Of zit het er gewoon niet in ?

:X
Brothar schreef op 20 november 2003 @ 22:45:
Het moet dus kunnen. Welk besturingssysteem heb je ? Ik kijk even bij Windows ME. Sukkel die ik ben: ik heb geen 5.1 audio.
Ik denk dat je moet kijken bij: start/instellingen/configuratiescherm/geluiden en multimedia en daar tabblad 'Audio'.
(= rechter muistoets-klik op het speaker icoontje in de werkbalk, en dan in het submenu kiezen: "eigenschappen").
Daar stel je in welke apparaten je hebt.
Bij mijn broer - nForce moederbord met soundstorm - kon dat met een speciale toepassing. Ik kan nu niet bij die PC.

Verwijderd

sorry ik was vergeten te vermelden dat het een realtek AC97 is. Ik ook weer met mijn grote ..

Tweaks

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

ik kom niet verder dan de link die ik hierboven inge-edit heb.
Daar kun je wel uit opmaken dat slechts bepaalde uitvoeringen en SPDIF-uitgang hebben.
Bij de pc die ik ingesteld heb, was er sprake van dat je line-in en microfoon kon re-configureren voor surround speakers en woofer en center speaker.

Op die webpage kun je 'audio tips' afgaan, maar voor die webpage verschijnt, moet je het serienummer intikken (dat kan ik niet).

Mogelijk dat je een AC3-speakerset alleen kunt aansluiten via SPDIF.

eagle

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 17:53
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 22:39:
Ik word er gek van !!!
Nu heb ik daar mijn surround 5.1 setje op aan gesloten en .. alleen de groene aansluiting werkt.
Hey,

Ik heb dus nu hetzelfde probleem. Heb net een Abit MB erin gezet met 5.1 soundchip (AC97) en ook hier werken alleen de front speakers (Groene plug). Toch zitten er connecters op tot 5.1 geluid en ZELFS digitaal out. Kan nergens geen instellingen vinden in Windows om dit te activeren. Ik krijg alleen stereo geluid voor en slechts ruis op de achterspeakers.

Heb jij al de oplossing gevonden? :'(

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

mrleeais schreef op 30 december 2003 @ 14:17:
[...]

Hey,

Ik heb dus nu hetzelfde probleem. Heb net een Abit MB erin gezet met 5.1 soundchip (AC97) en ook hier werken alleen de front speakers (Groene plug). Toch zitten er connecters op tot 5.1 geluid en ZELFS digitaal out. Kan nergens geen instellingen vinden in Windows om dit te activeren. Ik krijg alleen stereo geluid voor en slechts ruis op de achterspeakers.

Heb jij al de oplossing gevonden? :'(
Ik ben bang dat je jumpers op heb MB moet omzetten voor 5.1 geluid/digitaal...

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• MrLee
Ik heb een 4.1 setje ... dus eigenlijk wil ik alleen de achterspeakers activeren. Dus niet digitaal of 5.1, 'slechts' 4.1.

• Indigo
  • Laatst online: 18-06 22:48

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Ik heb een Gigabit moederbord, maar daar zaten volgens mij de drivers bij om het geluid aan te sturen.
Heeft MSI niks op de website staan aan drivers of software voor dit probleem?

De LabVIEW Guru

• MrLee
Het is een Abitbord (AMD), weet zo niet het model ... en bij Abit reppen ze nergens geen woord over de soundsettings. Kan ook niks vinden tussen de software. VIA is zo vriendelijk geweest alleen de drivers te leveren en biedt verder geen extra settings ;(
Pagina: 1