PHP Upload systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een upload script. Deze upload script moet in staat zijn alleen .jpg en .jpeg toe te laten (dat is ook nog geen probleem)

Daarnaast moet hij elk bestand dat wordt upgeload noemen naar: afbeelding1 afbeelding2 etc. (uiteraard met extensie.)(Dit is dan ook mijn probleem)

Nu heb ik gezocht en wat navraag gedaan. En ik wordt steeds toegewezen naar: explode van php. Maar dat klopt volgens mij helemaal niet want die hernoemt geen dingen maar kan ze per stuk oproepen (zover ik dat begrepen heb).

Toen kreeg ik dit script in mijn handen gedrukt:
<?
$map = "pics/";
$name = "afbeelding";
$max = "307200";
$ext = "jpg jpeg";

if ($Uploaden){
if (!$bestand)
echo "<center>Selecteer het bestand dat ge-upload moet worden!</center>";
else{
$bestand2 = explode("\\", $bestand_name);
$laatste = count($bestand2) - 1;
$bestand2 = "$bestand2[$laatste]";

$bestand3 = explode(".", $bestand2);
$laatste = count($bestand3) - 1;
$bestand3 = "$bestand3[$laatste]";
$bestand3 = strtolower($bestand3);

$ext = strtolower($ext);
$ext = explode(" ", $ext);
$aantal = count($ext);

for ($tel = 0;$tel < $aantal; $tel++){
if ($bestand3 == $ext[$tel]){
$extfout = "nee";
}
}
if (!$extfout){
echo "<center>Het bestand \"$bestand2\" kan niet worden geupload omdat de extensie niet is toegestaan !</center>";
}
else
{
if ($bestand_size > $max)
echo "<center>Het bestand \"$bestand2\" is groter dan $max bytes!</center>";
else
{
copy($bestand, "$map$bestand2");
echo "<center>Het bestand \"$bestand2\" is met succes geupload!</center>";
}
}
}
}
echo "<center><form method=post action=fotoalbum.php enctype=multipart/form-data>
Bestand: <input type=file name=bestand><br><br>
<input type=submit name=Uploaden value=Uploaden></form></center>";
?>
Harstikke leuk altijd... uhm.. Maar het probleem is dat ik het niet echt leer op deze manier. + hij werkt niet. Althans het rename gedeelte niet.

Op het moment dat ik $name = "afbeelding"; weg haal. Doet het uploaden het zelf prima. Maar weer niet met de rename functie. Baluh dus omdat er vaak bestanden met zelfde naam geupload werden :|

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat moet doen met het rename van een bestand tijdens het uploaden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

decramy

root@birdie:~#

Eerst even wat onzinnig info weghalen...

Wat je wilt, is een teller. Iedere keer als een plaatje wordt geupload, moet die teller met 1 omhoog gaan, zodat je die in je naam kunt gebruiken.

Dan kun je met een appart bestand en fopen etc een var maken, welke voor iedereen het zelfde is, maar toch iedere keer veranderd...

suc6

[ Voor 92% gewijzigd door decramy op 26-03-2003 19:36 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Euh.. ben vergeten te zeggen:.. Ben nog steeds een noob... Weinig verstand maar wil wel veel weten. of te wel zou er a.u.b wat meer uitleg bij mogen.. Dat fopen heb ik gekeken en dat gaat noodzakelijk om de rechten van een bestand na mijn idee dus... wat heeft fopen in dit geval dan mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 19:53:
Euh.. ben vergeten te zeggen:.. Ben nog steeds een noob... Weinig verstand maar wil wel veel weten. of te wel zou er a.u.b wat meer uitleg bij mogen.. Dat fopen heb ik gekeken en dat gaat noodzakelijk om de rechten van een bestand na mijn idee dus... wat heeft fopen in dit geval dan mee te maken?
decramy legt het misschien wat onhandig uit ;) maar wat hij bedoelt is, dat je in een ander bestand het volgnummer/id bijhoudt. Na het uploaden van een plaatje, haal je uit dat bestand het volgnummer, telt er 1 bij op, en schrijft het nieuwe volgnummer weg naar het bestand. Op die manier heb je je teller.