Toon posts:

Vreemde crashes in veel 3D games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijd lang een raar probleem. Bij veel spellen (o.a. Generals, UT2k3, Splinter Cell) word mijn scherm meteen bij het begin, of op een willekeurig moment tijdens het spelen, helemaal zwart. De muziek gaat dan nog wel pak-em-beet 10 seconden door, waarna m'n hele PC hangt en ik een harde reset nodig heb om 'em nieuw leven in te blazen. Ik heb al op verschillende forums en op google gezocht naar het probleem, zonder suc6 ;(

Mijn systeem specs zijn:

Voeding: NoName 250W
Moederbord: ECS K7S6A
Geheugen: 256MB Dane-Elec + 64MB M-Tec
CPU: Duron 1200
Videokaart: Club3D Radeon 8500 pro (64MB 275x275)
Geluid: Terratec DMX X-Fire 1024

Ik draai voor m'n Radeon nu de nieuwe Omega 2.4 drivers, maar ik heb ook al Catalyst 2.3 t/m 3.2 geprobeerd, allemaal zonder succes. :'(

Het enige waar ik zelf nog op kon komen was dat het aan de voeding zou kunnen liggen, maar wat ik dan weer vreemd vind is dattie dan eigenlijk gewoon meteen zou moeten resetten en niet zo raar zou moeten crashen. :?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Het zou inderdaad aan je voeding kunnen liggen, 250 Watt is niet al te veel. Wat ook een oorzaak kán zijn is het te warm worden van je PC. Kijk daar eens naar.
Als dat het niet is zou ik voor toch wel minimaal een 300 Watt voeding gaan van een goed merk.
maar wat ik dan weer vreemd vind is dattie dan eigenlijk gewoon meteen zou moeten resetten en niet zo raar zou moeten crashen. :?
Je hebt dus Reboot On Error aanstaan?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Aan de warmte kan het niet liggen,
CPU is stressed @ 51 graden
Systeem stressed @ 33 graden

Daarnaast staat m'n kast ook nog open, dus airflow is ook geen probleem. Ik heb sterk het idee dat het aan m'n voeding ligt, maar zou het bijvoorbeeld ook een brak geheugenreepje kunnen zijn? Of zijn het daar niet de symptomen voor? 8)7

Ik vind het namelijk zo zonde om een nieuwe voeding te kopen (en m'n budget is al niet zo toereikend ;)) als het daar niet aan ligt. :/

Verwijderd

Je videokaart gebruikt bij 3d games veel meer stroom dan gewoon in Windows. Het zou dus best je voeding kunnen zijn. Test het eens door onnodige kaarten uit je pc te halen, brander af te sluiten etc en kijk of het probleem dan nog steeds is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 14:43:
maar zou het bijvoorbeeld ook een brak geheugenreepje kunnen zijn? Of zijn het daar niet de symptomen voor? 8)7
Dat kan je testen, bijvoorbeeld met Memtest86 :)

Maar zoals DeLaNo al zei, je videokaart trekt maar weinig stroom in 2D applicaties zoals Windows, in 3D spellen wordt er meer van gevraagt en trekt de kaart dus ook meer stroom. En een Radeon 8500 Pro is nou niet bepaald zuinig, het is zeker aan te raden om voor de wat nieuwere Radeon's een 300 watt voeding te hebben.

The devil is in the details.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

En heb je het probleem al opgelost? Ik heb momenteel hetzelfde probleem... erg vervelend (power heb ik genoeg.. voeding is 450W .. 12V en 5V lijn voldoende stroom) . Op een of andere website had ik gelezen dat het toch een warmte ontwikkeling een probleem kan zijn. ..
Ik ben er over na aan het denken om anders wat koelribjes te plakken op mijn geheugen van de vidkaart...
btw.. bij splinter cell .. heb je 2 patches (1.1 en 1.2).. deze al geprobeerd? (ik nog neit.. ga het wel doen.. misschien dat het wat kan uitmaken...).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het niet alleen in Splinter Cell. Ook Generals, UT2K3 en ook de Postal 2 demo. Het lijkt wel alsof het vooral voorkomt bij nieuwere spellen (iig engines). :'(
Want bijvoorbeeld HL, MOH:AA, Spearhead en BF1942 doen het gewoon prima.

Maar ik heb het dus nog niet opgelost, helaas. Ben benieuwd of het lukt met die koelribben. :)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 19:14:
Ik heb het niet alleen in Splinter Cell. Ook Generals, UT2K3 en ook de Postal 2 demo. Het lijkt wel alsof het vooral voorkomt bij nieuwere spellen (iig engines). :'(
Want bijvoorbeeld HL, MOH:AA, Spearhead en BF1942 doen het gewoon prima.

Maar ik heb het dus nog niet opgelost, helaas. Ben benieuwd of het lukt met die koelribben. :)
Het rare is dat de crash gebeurd precies op de zelfde plek bij splinter cell... vervelend..
Maar ook als ik 640*480 draai.. heb ik dus precies hetzelfde...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 18:56:
Ik heb al een tijd lang een raar probleem. Bij veel spellen (o.a. Generals, UT2k3, Splinter Cell) word mijn scherm meteen bij het begin, of op een willekeurig moment tijdens het spelen, helemaal zwart. De muziek gaat dan nog wel pak-em-beet 10 seconden door, waarna m'n hele PC hangt en ik een harde reset nodig heb om 'em nieuw leven in te blazen. Ik heb al op verschillende forums en op google gezocht naar het probleem, zonder suc6 ;(

Mijn systeem specs zijn:

Voeding: NoName 250W
Moederbord: ECS K7S6A
Geheugen: 256MB Dane-Elec + 64MB M-Tec
CPU: Duron 1200
Videokaart: Club3D Radeon 8500 pro (64MB 275x275)
Geluid: Terratec DMX X-Fire 1024

Ik draai voor m'n Radeon nu de nieuwe Omega 2.4 drivers, maar ik heb ook al Catalyst 2.3 t/m 3.2 geprobeerd, allemaal zonder succes. :'(

Het enige waar ik zelf nog op kon komen was dat het aan de voeding zou kunnen liggen, maar wat ik dan weer vreemd vind is dattie dan eigenlijk gewoon meteen zou moeten resetten en niet zo raar zou moeten crashen. :?
Zie mijn oude topic:
"morrowind + dx 9.0 == lockup"
directx 9.0 + morrowind = lockup

De "oplossing" voor mij was om terug te gaan naar de oude drivers (catalyst 3.0, weet je zeker dat je deze niet hebt gehad??).. Noemen ze nou "vooruitgang" :( 8)7

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

eeuh ik heb ook de oplossing gevonden in mijn geval: dus de drivers van Hercules gedownload (7.83 dus voor de 8500 LE he...). Eerst deze geinstalleerd daarna de nieuwe panel. Daarna Radeonator geinstalleerd en deze op 252 Mhz gezet... daarna radeon locker alles op 75Hz gezet (tft .. tja meer Hz heb je niet nodig.. ;) )tada! Probleem met SC opgelost.... btw directx 8.1B
Ik heb nog niet geprobreerd weer de mhz van de vidkaart op te schroeven maar ik ben tevreden eigenlijk zo... :) .. Hopelijk heb jer wat aan.. misschien helpt het ook bij andere spellen..

Verwijderd

Henk, probeer de volgendekeer te zoeken voor dat je post en als je er voor kiest je probleem met ons te delen, om het dan in een nieuw topic te doen of een topic dat over het zelfde probleem gaat, nu sneeud BoeMans problem een beetje onder

BoeMan, al Catalyst 3.0 geprobeert?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2003 17:21 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 24 april 2003 @ 17:21:
Henk, probeer de volgendekeer te zoeken voor dat je post en als je er voor kiest je probleem met ons te delen, om het dan in een nieuw topic te doen of een topic dat over het zelfde probleem gaat, nu sneeud BoeMans problem een beetje onder

BoeMan, al Catalyst 3.0 geprobeert?
Sneeuwt het onder? Ik heb hier ff een oud topic gekickt.. wat anders gewoon weer lekker vergeten werd .. en ergens op een berg sneeuw zou terecht komen (zoals jij wilt)... en hij had het zelfde probleem met Splinter cell.. dus vandaar..
btw die hercules drivers 7.83 zijn licht aangepaste drivers van catalyst 3.1 drivers...

[ Voor 5% gewijzigd door henkleerssen op 24-04-2003 17:42 ]

Pagina: 1