[HD] externe MAXTOR ook als IDE HD te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik ben van plan om een externe maxtor HD te kopen van 160GB (Maxtor 5000DV) die via USB 2.0 aansluitbaar is.

1. Is het mogelijk om later deze HD uit zijn externe behuizing te halen en gewoon als IDE HD aan te sluiten?

2. Is het mogelijk om de externe behuizing te openen en de HD gewoon te vervangen door een andere IDE HD? Zo zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om een externe HD van maxtor van slechts 80 GB te kopen en later te vervangen door een meer krachtige HD.

Thanks
Genius

Verwijderd

eendelige
edit:
externe dus
harde schijven heb ik nog nooit gezien. je koopt altijd gewoon een kastje met een controller. aan de ene kant firewire/usb2.0 en aan de andere kant ide 2.5/3.5. net zoals je losse harde schijven kunt kopen. veel retailers doen een combo van case+hd in een verpakking, maar het zijn altijd losse onderdelen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 18:38 ]

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 00:12

oCe

aka Dookie.

ik heb de 5000DV, maar dan de 120GB/7200rpm uitvoering. Met USB 1/2 en Firewire aansluiting dus.

De behuizing zit goed dicht, de harddisk die erin zit is echter een normale 120GB/7200rpm van Maxtor, die je ook los in de winkel koopt. In theorie zou je er dus ook een andere in kunnen zetten/deze in je pc kunnen gebruiken als interne IDE schijf.

De behuizing openmaken kan wel eens lastig worden als ik 't zo bekijk, plus dat er duidelijk opstaat; dat als 'tie opgemaakt wordt je garantie vervalt. En reken maar dat ze daar wel ergens een zegel oid voor hebben. Daarnaast, een andere erin plaatsen is fysiek ongetwijfeld mogelijk, maar of 'tie goed herkent wordt met de firmware die erin zit... geen idee.

-I am Jack's wasted life.

Verwijderd

oCe schreef op 26 maart 2003 @ 18:44:
ik heb de 5000DV, maar dan de 120GB/7200rpm uitvoering. Met USB 1/2 en Firewire aansluiting dus.

De behuizing zit goed dicht, de harddisk die erin zit is echter een normale 120GB/7200rpm van Maxtor, die je ook los in de winkel koopt. In theorie zou je er dus ook een andere in kunnen zetten/deze in je pc kunnen gebruiken als interne IDE schijf.

De behuizing openmaken kan wel eens lastig worden als ik 't zo bekijk, plus dat er duidelijk opstaat; dat als 'tie opgemaakt wordt je garantie vervalt. En reken maar dat ze daar wel ergens een zegel oid voor hebben. Daarnaast, een andere erin plaatsen is fysiek ongetwijfeld mogelijk, maar of 'tie goed herkent wordt met de firmware die erin zit... geen idee.
wist ik niet. dus ze geven geen garantie op de onderdelen, maar op het hele ding?

• oCe

oCe

aka Dookie.

yup. staat duidelijk op, op 't label aan de onderkant; and I quote: 'Warranty void if unit is opened'.

• Genius2000
oCe schreef op 26 maart 2003 @ 18:44:

1. de hamvraag is natuurlijk welke HD's de chipset van de externe behuizing correct ondersteunt. Ik zou denken dat chipsets zowat alle HD's ondersteunen.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze voor elke behuizing een andere chipset gebruiken of toch wel?

2. garantie is tegenwoordig nog maar 1 jaar voor maxtor HD's en ik denk dat de kans minuscuul klein is dat de HD het begeeft binnen het jaar. Meestal is dat binnen de maand.

3. btw, tevreden over de 5000DV? (performance, geluid, warmte, belasting cpu, ...)

Genius

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 26-03-2003 19:26 . Reden: één quote is genoeg ;) ]

• oCe

oCe

aka Dookie.

op de DV5000 heb ik geloof ik 2 of 3 jaar garantie, dit in tegenstelling tot de losse hdd's. Dingen zijn ook een stuk prijziger, dus mag wel. Ik heb zo'n idee dat de chipset absoluut kijkt naar wat voor HDD erin zit, 'tis natuurlijk makkelijk met 1 chipset af te vangen, maar zet er een stukje software (firmware) in die controleert of het een Maxtor harddisk is voordat het werkt en je hebt je apparaat beveiligd. Dikke kans dat Maxtor zoiets gedaan heeft, zo'n eprommetje is makkelijk te vervangen/te programmeren en kost bijna niets. Persoonlijk zou ik het in iedergeval niet op gokken om een andere hdd erin te stoppen, althans, niet eentje die niet standaard in de externe hdd-serie van Maxtor gebouwd is.

Hij bevalt verder uitstekend. Over USB 1 is'tie ronduit traag, maar dat ligt meer aan USB 1. Over USB 2 presteert 'tie behoorlijk goed, over Firewire nog beter. Firewire heeft de minste CPU belasting en de hoogste doorvoersnelheid met deze HDD. Merk dan (op USB2+Firewire) weinig verschil met een gewone interne hdd. Warm word'tie niet echt, tenminste, niet heet gewoon een aangename temperatuur. Geluidsproductie is erg laag, je hoort de hdd nauwelijke pruttelen en als ik m'n pc aan het staan hoor ik 'em totaal niet. Heb ik de pc uit en de hdd als enigste aan, dan hoor ik 'em wel wat, dan hoor je 'em draaien. Maar niet storend en erg zacht. Kan 'em je absoluut aanraden!

-added: of de levensduur van de hdd langs is durf ik je niet te zeggen. Heb in het afgelopen jaar van de 10 Maxtor hdd's die ik heb er 5 versleten, lang leve garantie. Deze doet 't (heb 'em een maand of drie nu) nog steeds perfect, geen enkel probleem mee gehad. En hij wordt toch vaak heen en weer gesleept van hot naar her.

[ Voor 14% gewijzigd door oCe op 26-03-2003 19:30 ]

• Genius2000
Ik denk dat ik zal gaan voor de Maxtor 5000DV - 160GB (met usb 2.0 & firewire) omdat:
- snelle HD (7200 rpm)
- prijs/GB = 1.94 euro (vgl. 1.53 euro voor een interne HD van 160GB)
- goed voor backup oplossing
- garantie is OK (2 jaar of meer jaar)
- sneller dan afzonderlijke externe behuizing en HD
- minder cpu belastend dan afz. externe behuizing en HD
- veel positieve reacties over deze HD!

btw, hoe schakel je die HD uit?? Heb zo de indruk dat er geen power knop aanwezig is.

Hopelijk kan ik binnenkort eveneens positieve feedback geven.
Genius

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

hoe kom je bij die 1 jaar ??

tis nog steeds in europa 3 jaar
wetelijke vasgestelde en economische levens duur van een product
(als ik me niet vergis)

Na rose e cient spin

• oCe

oCe

aka Dookie.

prodigy; onzin. wettelijk is 2 jaar verplicht via de europese richtlijnen, maar vaak worden de hdd's simpelweg uit de us geimporteerd, dus niet via de officiele kanalen. ik weet dat maxtor daarom ook bepaalde klanten kwijtgeraakt is in b.v. nederland; omdat ze het vertikken langer dan 1 jaar garantie op de nieuwe hdd's te geven. de niet via officiele distributeurs geleverde hdd's zitten tegenwoordig vaak maar op 1 jaar garantie; helaas maar waar.

• oCe

oCe

aka Dookie.

Genius2000 schreef op 26 March 2003 @ 20:05:
btw, hoe schakel je die HD uit?? Heb zo de indruk dat er geen power knop aanwezig is.
stekker eruit; 'tis helaas niet anders, er is idd geen powerbutton.

Pagina: 1