op de DV5000 heb ik geloof ik 2 of 3 jaar garantie, dit in tegenstelling tot de losse hdd's. Dingen zijn ook een stuk prijziger, dus mag wel. Ik heb zo'n idee dat de chipset absoluut kijkt naar wat voor HDD erin zit, 'tis natuurlijk makkelijk met 1 chipset af te vangen, maar zet er een stukje software (firmware) in die controleert of het een Maxtor harddisk is voordat het werkt en je hebt je apparaat beveiligd. Dikke kans dat Maxtor zoiets gedaan heeft, zo'n eprommetje is makkelijk te vervangen/te programmeren en kost bijna niets. Persoonlijk zou ik het in iedergeval niet op gokken om een andere hdd erin te stoppen, althans, niet eentje die niet standaard in de externe hdd-serie van Maxtor gebouwd is.
Hij bevalt verder uitstekend. Over USB 1 is'tie ronduit traag, maar dat ligt meer aan USB 1. Over USB 2 presteert 'tie behoorlijk goed, over Firewire nog beter. Firewire heeft de minste CPU belasting en de hoogste doorvoersnelheid met deze HDD. Merk dan (op USB2+Firewire) weinig verschil met een gewone interne hdd. Warm word'tie niet echt, tenminste, niet heet gewoon een aangename temperatuur. Geluidsproductie is erg laag, je hoort de hdd nauwelijke pruttelen en als ik m'n pc aan het staan hoor ik 'em totaal niet. Heb ik de pc uit en de hdd als enigste aan, dan hoor ik 'em wel wat, dan hoor je 'em draaien. Maar niet storend en erg zacht. Kan 'em je absoluut aanraden!
-added: of de levensduur van de hdd langs is durf ik je niet te zeggen. Heb in het afgelopen jaar van de 10 Maxtor hdd's die ik heb er 5 versleten, lang leve garantie. Deze doet 't (heb 'em een maand of drie nu) nog steeds perfect, geen enkel probleem mee gehad. En hij wordt toch vaak heen en weer gesleept van hot naar her.
[
Voor 14% gewijzigd door
oCe op 26-03-2003 19:30
]
-I am Jack's wasted life.