[Debian] SMP werkt niet, wordt te weinig RAM gevonden, ...

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Het wil me maar niet lukken om Debian 3.0RC1 fatsoenlijk geïnstalleerd te krijgen.
Ik ben gisteren begonnen met het booten van diskette en installeren vanaf CD-Rom. Vanmorgen heb ik dan de kernel van 2.2.20-compact naar 2.4.20-SMP geupgrade.

Dat verliep allemaal vrij vlotjes dankzij enkele fijne howto's.

Maar hier komen de problemen: nog geen enkele Linux distro heeft de juiste hoeveelheid RAM in mijn server kunnen detecteren. Ze doen het allemaal met "16MB LOWMEM AVAILABLE". Da's wel heel jammer want er zit 256MB RAM in.

Ook na de kernelupgrade (MET SMP-support!) wordt er slechts 1 CPU herkend (er zitten 2 Pentium 166's in).

Hardware:
Compaq ProLiant 1500R
2 x Pentium 166
256MB ECC EDO RAM Kingston
5 x 4.3GB UW-SCSI RAID-5
Compaq Netelligent 10/100 TX PCI UTP

Software:
Debian Linux 3.0RC1 (woody)
kernel: v2.4.20-SMP

Verwijderd

kun je niet bij lilo/grub de hoeveelheid mem meegeven met 'mem=256mb' ?

Verwijderd

Mischien heb je hier wat aan?

• F.U.B.A.R
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 18:03:
kun je niet bij lilo/grub de hoeveelheid mem meegeven met 'mem=256mb' ?
Nope, helpt niet.

[ Voor 84% gewijzigd door F.U.B.A.R op 26-03-2003 18:10 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Je hebt toch niet toevallig OS2-memory detectie aanstaan in je bios ? Of het 15-16MB memory gap ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 12:05

deadinspace

The what goes where now?

F.U.B.A.R schreef op 26 March 2003 @ 18:00:
Maar hier komen de problemen: nog geen enkele Linux distro heeft de juiste hoeveelheid RAM in mijn server kunnen detecteren. Ze doen het allemaal met "16MB LOWMEM AVAILABLE". Da's wel heel jammer want er zit 256MB RAM in.

Ook na de kernelupgrade (MET SMP-support!) wordt er slechts 1 CPU herkend (er zitten 2 Pentium 166's in).
Wat zegt hij precies tijdens het booten mbt SMP en je geheugen? Dat wordt opgeslagen in je logs.
Helpt niet as in? Hij heeft nog steeds maar 16 MB? Hij boot niet? Ook hier: wat staat er in je logs?

• F.U.B.A.R
Via dmesg kom ik erachter dat er nog steeds slechts 16MB LOWMEM detected wordt. Ook slechts 1 CPU.

En verder kan hij niet meer online omdat de modulde tlan.o (voor de NIC) niet gevonden wordt. Even verderop in het bootproces wordt de NIC wel herkend maar raakt hij alsnog niet online (ging vóór de kernelupgrade wel).

Het is dus nogal moeilijk om de inhoud van dmesg hier te pasten zonder netwerk.

Verwijderd

Je kunt de output van dmesg naar een file schrijven en die weer op een floppy zetten toch ?

• F.U.B.A.R
Ik ga nu ff proberen om dat te doen. Ik heb wel gemerkt dat dmesg niet alles weergeeft wat tijdens het booten voorbijkomt. Of heb ik daar een extra parameter voor nodig?

• F.U.B.A.R
moto-moi schreef op 26 March 2003 @ 18:31:
Je hebt toch niet toevallig OS2-memory detectie aanstaan in je bios ? Of het 15-16MB memory gap ?
Volgens mij is er wel meer aan de hand: ik kan niet meer booten van de Compaq SmartStart CD (om in het BIOS etc te raken).
"Error code 76 while running SmartStart."

Eens checken wat die code betekent.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Vandaag een bericht gelezen in de nieuwsgroep be.comp.os.linux misschien ff volgen is een gelijkaardig probleem, alleen nog geen replys op.
Path: news.skynet.be!baloo.skynet.be!shere!skynet.be!skynet.be!newsfeed.online.be!news-hub.siol.net!bnewsfeed00.bru.ops.eu.uu.net!bnewsifeed01.bru.ops.eu.uu.net!bnewspost00.bru.ops.eu.uu.net!emea.uu.net!news.be.uu.net!not-for-mail
Newsgroups: be.comp.os.linux
From: staf wagemakers <staf_nospam_@patat.org>
Subject: Linux 2.4.19+ memory detectie
Message-Id: <slrnb85t3e.423.staf_nospam_@staflaptop.antw.the-ecorp.com>
User-Agent: slrn/0.9.7.4 (Linux)
Date: 27 Mar 2003 12:54:06 GMT
Lines: 26
NNTP-Posting-Host: uu212-190-144-165.unknown.uunet.be
X-Trace: 1048769646 news.be.uu.net 13247 212.190.144.165
X-Complaints-To: abuse@be.uu.net
Xref: news.skynet.be be.comp.os.linux:91031

Ik heb een probleem met een Compaq Proliant 4000 pentium pro 200 met
512MB met hierop Debian Woody.

Na een kernel upgrade van 2.4.18 naar 2.4.20+ - security redenen etc -
zag Linux nog maar 14mb geheugen, onder Linux 2.4.18 - met de dezelfde kernel
configuratie - werkte het wel goed.

Geen probleem dacht ik: "ik voeg gewoon een lijntje toe aan mijn
lilo.conf apppend="mem=512M" maar dat werkt niet. Ik heb ook geprobeerd
de "exactmap mem=640KB@0 mem=400M@1M" Linux parameter mee te geven maar
dan wilt hij zelfs niet booten.

Mischien een probleem met 2.4.20 Linux dacht ik dus heb ik maar Linux
2.4.19 geinstalleerd - zelfde kernel cfg - zelfde probleem :-(

Ik heb al zitten googlen maar vind niet direct een oplossing.

Heeft er iemand al een soortgelijk probleem gehad?
Of weet er iemand wat er juist sinds Linux 2.4.19 veranderd is dat
dergelijke problemen kan veroorzaken?

--
Staf Wagemakers

email: staf at patat.org
homepage: http://staf.patat.org

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Je raadt het niet, maar ik heb 'ook' een Compaq ProLiant 1500r, 2x 133Mhz en 128MB.

Ik heb daar Debian op staan en ben weken bezig geweest met de installatie en uit te zoeken hoe die dan na de installatie weer moet opstarten [ivm lilo].

De handleiding die Sepans net gaf is heel goed bruikbaar, daar staat volgens mij precies in wat je moet hebben:
Boot from the "compact" rescue diskette. At the boot prompt, specify the location of the SMART array controller and the amount of system memory. Example:
boot: linux smart2=0x6000 mem=128M
Bij mij was het, boot: linux smart2=0x4000 mem=128M
Hier nog een stukje uit het linkje over lilo:
Edit the lilo.conf file.
Scroll down to the "image=vmlinuz" image section and add the necessary "append" line.

image=/vmlinuz
label=Linux
read-only
# restricted
# alias=1
append="smart2=0x6000 mem=128M"
[ dit zijn directe copy's, dus je moet nog wel de juiste instellingen doen. Maar je weet nu waar je die instellingen moet doen. ]

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En over die SMP, ik snap het nog niet helemaal en ik weet nieteens of het wel werkt, bij mij.

• F.U.B.A.R
Hmm, dat lijken me allemaal heel erg bruikbare tips.

Ik heb echter zelf nog wat gerommeld met de server: MemTest86 gedraaid en die vond ook maar 16MB. Na een probe vond hij wel 256MB, maar de eerste test kon niet eens goed worden afgerond. 16300 errors en een fatal exception. :(

Ik zal dus RAM-reepjes moeten gaan vervangen denk ik.

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Ik denk dat je dan eens gewoon WinNT of Win2k of WinXP moet proberen, want bij mij deed alles het toen ineenkeer, alleen wilde ik moeilijk doen met Debian. [ Win2k deed het ineen keer, met smp ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Grablinco schreef op 28 March 2003 @ 18:20:
Ik denk dat je dan eens gewoon WinNT of Win2k of WinXP moet proberen, want bij mij deed alles het toen ineenkeer, alleen wilde ik moeilijk doen met Debian. [ Win2k deed het ineen keer, met smp ]
Ja, of ga een uur wandelen of je kamer opruimen, dan heb je ook geen last van de SMP. :(

Je antwoord voegt niet echt iets toe aan het probleem, of een oplossing ervan. Had je de faq gelezen was je er misschien achter gekomen dat reacties als in "Dan gebruik je het gewoon niet / pak wat anders" niet echt datgene zijn waar iedereen hier op zit te wachten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• F.U.B.A.R
Grablinco schreef op 28 March 2003 @ 18:20:
Hehehe, na een week Linux-ellende was dat ook al een paar keer in me opgekomen, maar ik vind het zonde om op zo'n server Windows te installeren. :P

Hoe kan ik trouwens het adres van die Compaq Smart-controller vinden?

• F.U.B.A.R
Nog meer raars: volgens MemTest is ALLE RAM (8 x 32MB) slecht. Ik heb elk paar reepjes (je moet ze per 2 steken) apart getest.
Elke keer doorloopt MemTest identiek hetzelfde proces: dwz evenveel errors, op hetzelfde moment vastlopen, ...
Ik heb de reepjes zelfs in verschillende banken getest, ook dan deed MemTest hetzelfde.

Het rare is dat MemTest in eerste instantie ook slechts 16MB RAM vindt (omdat het dezelfde detectiemethode als Linux volgt), en na het proben wel de juiste hoeveelheid. MAAR: alleen als de juiste hoeveelheid RAM getest wordt, volgen de errors.

Wanneer ik dus enkel die 16MB laat testen, is alles in orde.

Ik snap er echt helemaal geen zak meer van. Wat is er nu eigenlijk mis?! :? :? :?

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

F.U.B.A.R schreef op 03 april 2003 @ 19:30:
Ik snap er echt helemaal geen zak meer van. Wat is er nu eigenlijk mis?! :? :? :?
3 mogelijkheden denk ik..
1) al je geheugen is brak (Koop gelijk een staatslot, volgens mij heb je extra kans op de hoofdprijs :P )
2) memtest is brak (Niet waarschijnlijk)
3) je moederbord is brak, misschien een aantal connectoren die niet lekker contact maken ofzo :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• F.U.B.A.R
Jah, ik zat ook al aan de laatste optie te denken. :'(

Maar vlak voordat ik mijn server kreeg, had een vriend er nog Windows 2000 Server op geïnstalleerd en dat werkte goed (vond de juiste hoeveelheid RAM, etc).

En nu staat hij ongeveer 3 weken hier, en dan zou ineens dat system board gaar zijn? Lijkt me nogal raar. Helemaal omdat ik niet zou weten hoe.

• sjoerdb2
  • Laatst online: 09-05-2025
Maar hoe zit het nou met de memorygap instelling van je BIOS? Ik heb dat ook een keer gehad. Ik heb nog geen antwoord gezien op die suggestie?

• F.U.B.A.R
Ach ja, daar ben ik op vergeten te antwoorden.
Over die gap vind ik nix in het BIOS. Er staat wel iets in over "extended memory" 16MB <.

Het komt erop neer dat er in het BIOS 16MB als base memory worden ingesteld, en alles erna extended memory is.

• F.U.B.A.R
Ik post de oplossing nog maar even (ik weet hem al langer, ik ben het alleen vergeten te melden):

code:
1
2
3
4
image=/boot/turbokernel_1
        label=TurboKernel
        read-only
        append="mem=240M@16M"

Bovenstaande staat (o.a.) in mijn /etc/lilo.conf. Vooral die append-regel is belangrijk. Er zijn verschillende manieren om de juiste hoeveelheid RAM door te geven bij het booten, maar bovenstaande was de enige die in mijn geval werkte.
SMP draait trouwens ook goed.

code:
1
2
nythala:/home/fubar# uptime
 09:28:26 up 38 days, 11:02,  1 user,  load average: 2.00, 2.00, 1.94

De load is door de }:O ! :)
Pagina: 1