Toon posts:

Sms berichten opslaan in database

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
voorbeeld :
Iemand is op mijn site waar een sms nummer staat om mee te doen aan een prijsvraag, diegene stuurt een smsje.

de vraag :
Ik wil dat smsje binnen krijgen en de inhoud die er instaat in een mysql database opslaan.

Wat heb ik nodig om dit te kunnen realiseren ?
Buiten de server, php, mysql, etc om.

- Moet ik iets bij kpn aanvragen ?
- moet ik bepaalde hardware aanschafen?
- etc.

Wat is de oplossing hier voor ?

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 17:03
Schijnt (heb het zelf nooit gedaan) heel simpel te zijn. Wel eens informatie over gekregen, en daar stond dit in:
Via deze software kan je een gsm modem of /-telefoon aan je PC hangen en SMS ontvangen:

http://www.isis.de/members/~s.frings/smstools/index.html
Hiermee heb je dus nog geen (xxxx)-nummer: het gaat gewoon via je eigen telefoon (die wel een seriele aansluiting of zo moet hebben).

Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb ;). Mocht dit werken, dan is de rest af te vangen door PHP, in een DB te zetten en verder te verwerken.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Professioneel?
LogicaCMG bellen. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het een absolute ramp is om bij te houden wat de interface du jour is van de 5 operators. Iemand nog interesse in een X.25 modem?
Voordeel: geteste interfaces, shortcodes mogelijk, betaalde berichten mogelijk (110 c p.o.b ed)
Nadeel : $$$ ( maar die kunnen dus door de gebruikers betaald worden )

Prive?
Siemens TC35 GSM modem hang je aan een COM-poort, ding heeft AT-command set interface. Met een paar honderd regels code ben je wel klaar.
Voordeel: minder $$$
Nadeel: meer werk.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48
ik wete toevallig dat [spam] ook zulke diensten aanbied o.a. voor Big Brother SMS=jes en d8 Idols ook:
http://www.spam.nl

edit:
Sorry, maar dat doen we hier even niet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door drm op 26-03-2003 17:41 ]

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

AFgezien van de oplossing van sjroorde, kan je dit alleen als je een SMS gateway hebt. De zender stuurt een SMS naar bv. 4222 met het woord "prijsvraag" en daarachter de oplossing.

De sms gaat naar de KPN gateway en wordt doorgestuurd naar jouw server waar je een script hebt draaien die dat SMS-je afvangt. Dat script zorgt dat de gateway de juiste code terugkrijgt en je zorgt er zelf voor dat de HTTP_GET_VARS data in een database (wat voor database dan ook) wordt gezet.

Ik heb het zelf al enkele keren opgezet en werkt prima. Je moet uiteraard wel bij KPN een abonnement afsluiten zodat je toegang krijgt tot die gateway en een sleutelwoord krijgt toegewezen. Dit is behoorlijk duur maar KPN heeft ook nog partners die dit voor MKB toepassinkjes kan regelen. Praat eens met een/je KPN accountmanager zou ik zeggen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• MSalters
Nou, was KPN maar zo vriendelijk. Zo werkt het dus niet. Voor alle duidelijkheid, ik werk bij LogicaCMG en heb onze Mobile2You gateway (mee)gebouwd. Dat is de server achter o.a. 4004.
Jouw server zal zelf moeten inloggen op een UCP server van KPN. Die stuurt dan berichten in het UCP protocol. Niks HTTP vars. Wil je dezelfde shortcode bij Ben, dan werkt dat wat meer zoals jij beschrijft. Een goede intermediate bundelt al die bronnen en stuurt de SMSjes wel naar je script.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• slm

slm

MSalters schreef op 26 March 2003 @ 20:53:
Nou, was KPN maar zo vriendelijk. Zo werkt het dus niet. Voor alle duidelijkheid, ik werk bij LogicaCMG en heb onze Mobile2You gateway (mee)gebouwd. Dat is de server achter o.a. 4004.
Jouw server zal zelf moeten inloggen op een UCP server van KPN. Die stuurt dan berichten in het UCP protocol. Niks HTTP vars. Wil je dezelfde shortcode bij Ben, dan werkt dat wat meer zoals jij beschrijft. Een goede intermediate bundelt al die bronnen en stuurt de SMSjes wel naar je script.
Is dan toch vreemd dat het bij ons wel zo werkt...

Voorbeeld van de data die je krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Values submitted via GET method:
IFVERSION => 110000
MESSAGETYPE => 10
OADC => 0031600000000
RECEIVETIME => 20030327115310
BODY => SLEUTELWOORD Dummybericht
OPERATOR => 10101
DESTADDRESS => 11300317120
CONNECTION => CAL02K
RETRYCOUNT => 0

Dit is ongeveer de route die het aflegt:
SENDER -> SMS -> KPN -(get)-> MYSERVER -(get)-> KPN -> SENDER BILLED

In dit geval niks inloggen op een UCP server dus.

• Tranq
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10-2024
Je zou het ook op kunnen lossen met een oude mobiel. mocht bovenstaande allemaal te duur worden. Het engiste wat je dan moet maken/laten maken/vinden is een programma wat je telefoon uitleest en de uitgelezen data in de mysql database propt.

Er zijn genoeg mensen die zoiets gemaakt hebben dus er valt via google vast wel het 1 en ander te vinden om je telefoon uit te lezen.

• MSalters
slm schreef op 27 maart 2003 @ 00:14:
Is dan toch vreemd dat het bij ons wel zo werkt...

Voorbeeld van de data die je krijgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Values submitted via GET method:
IFVERSION => 110000
MESSAGETYPE => 10
OADC => 0031600000000
RECEIVETIME => 20030327115310
BODY => SLEUTELWOORD Dummybericht
OPERATOR => 10101
DESTADDRESS => 11300317120
CONNECTION => CAL02K
RETRYCOUNT => 0

In dit geval niks inloggen op een UCP server dus.
Oh, aan de destination te zien (11300317120) is het dus geen shortcode, dat dacht ik. Of is dat een TCP/IP adres wat een cijfer mist?
PS. operator hoef je niet te verbergen, dat is gewoon de KPN identifier 20408
(of Hi, 20458). Nederland is 204xx, Libertel is 20404 etcetera.

• slm

slm

@MSalters:

Ik heb dat nummer (of eigenlijk álle nummers/data in de values) in dummy data gewijzigd. De veldnamen kloppen uiteraard wél. DESTADDRESS kan zowel shortcode, als X25 als IP zijn, zoals blijkt uit de Callfactory MTMO documentatie:
DESTADDRESS:
The address received from the operator.
This is most likely the SHORT code used by the mobile phone as
destination address.
The format depends on the operator.
This can be also a translated number, for example the X25 or TCP/IP address.
In ieder geval is het dus wel mogelijk op de manier zoals ik heb beschreven en waarschijnlijk ook op de manier zoals jij het hebt beschreven. Waarom dit anders is, weet ik niet.

@topicstarter: als je slechts enkele sms-jes per dag krijgt, zijn de andere oplossingen waarschijnlijk interessanter of zou je het zelfs nog kunnen laten overtikken door een stagaire oid. Zijn het er honderden per dag dan lijkt me een oplossing via een gateway beter. Kosten afwegen tegen wat je er voor terugkrijgt.

Verwijderd

Tegenwoordig kan je over de normale vaste lijn (kpn) met je vaste toestel ook al sms-berichten ontvangen (en versturen?). Dit kan in ieder geval wanneer je nummermelding geactiveerd is. Ik vroeg me af of dit mbv. een simpel modem (of isdn modem) op te halen is, en dus uit te lezen.

Dan kan je je inschrijven bij de kvk en een 0800 - xxxx nummer aanvragen.

Voila, een smsdienst

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-02 16:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Plug een datakabel in een Nokia, hang hem aan je PC en trek zelf iedere x minuten dat ding leeg. Scriptje om het naar een DB te pompen en klaar.

Nix dure SMS service, gewoon zelf in elkaar Tweaken.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MSalters
0800 != normale vaste lijn. En sowieso gaat dat niet met een normaal modem.

@Boss: dat was al gemeld. Werkt leuk totdat je er meer dan 10/minuut krijgt.

Verwijderd

gewoon een sms-gateway provider gebruiken. mollie of mobilemoney. Valt redelijk mee in de kosten tegenwoordig dacht ik zo.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

@fvdnieuwboer: heel goed dat je gezocht hebt voordat je een topic opende. :) Echter, hier op GoT zien we liever niet dat topics die al zo oud zijn als deze omhoog geschopt worden met een nieuwe vraag. Open liever even een nieuw topic waarin je je vraag ter discussie stelt, en verwijs daarin eventueel naar dit topic. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.