Toon posts:

Craagje: cross-kabel verlengen --> hoe knippen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 netwerkkabels en een verbindingsstukje, waar je gewoon de 2 uiteinden in klikt. Een 'CAT 5e inline coupler', staat erop. ;)

Nu wil ik directe een verbinding tussen 2 pc's maken, dus heb ik een crosskabel nodig. Maar hoe zit het met de stekkertjes die in het verbindingsstukje gaan?

Ik heb het idee dat het niet uitmaakt, zolang het maar aan beide kanten hetzelfde zit, maar zou iemand dit kunnen bevestigen / verbeteren? :?

Dank

Verwijderd

Als ik je vraag snap, als je het aan bijde kanten hetzelfde doet, is het geen cross, maar straight hey.
Zoek maar een met google, je hebt echt zo een layoutje gevonden van hoe je een crossed/straight cable moet knijpen, of aan elkaar knopen!

Verwijderd

Je moet maar 1x crossen.
straight-koppelstukje-straight = straight
straight-koppelstukje-cross = cross
cross-koppelstukje-straight = cross
cross-koppelstukje-cross = straight

Verwijderd

Als je maar zorgt, dat je 1 crossed en 1 straight kabel hebt, dan maakt het niet uit. Als je nu 2x straight hebt, zul je dus even een schema moeten zoeken waarin staat hoe je aan 1 van de 2 kabels een nieuwe stekker moet knijpen.

Edit:

2 mogelijkheden dus:

PC1 ---------straight--------->koppelstukje---------crossed--------->PC2

of

PC1 ---------crossed--------->koppelstukje---------straight--------->PC2

Edit:

3e mogelijkheid

Een van je netwerkkaarten ondersteund Auto MDI/MDX (ik hoop dat ik uit mijn hoofd de goede afkorting gebruik). Dan maakt het niet uit wat voor kabels je ertussen hangt.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke jeroenr, dus als ik het goed begrijp moet je bij de aansluiting naar het koppelstukje gewoon straight ook?

Verwijderd

Een crosscable heeft altijd twee verschillende stekkertjes. Zo'n koppelstukje twee dezelfde. Wat je ook doet, hij blijft gecrossed omdat er altijd 1 stekkertje anders blijft. Zo'n koppelstukje verbindt gewoon 1:1 :)

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid: ik snap hoe je een gewone cross-kabel moet knippen, maar wat ik niet snap is hoe het zit met de aansluitingen op het koppelstukje

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 16:57:
even voor de duidelijkheid: ik snap hoe je een gewone cross-kabel moet knippen, maar wat ik niet snap is hoe het zit met de aansluitingen op het koppelstukje
Dat maakt dus geen bal uit....

Verwijderd

Topicstarter
oke JSS, dat bedoelde ik, thnx nu weet ik het
dus... THNX

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Het is toch eigenlijk vrij logisch dat een gewoon koppelblokje en een straight kabeltje niets veranderen aan de volgorde van de draden?
Pagina: 1