Toon posts:

router belt te vaak in (700 eur per maand)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een probleem.
Vier pc's (3 x win98 en 1 x win me) zijn via een router/hub verbonden met elkaar.
Via deze router(die ik niet kan configureren. is nl. niet van mij..) wordt het verkeer of naar een extranet geleidt of naar de internet provider.

Nu blijkt dat op de een of andere manier ook intern verkeer naar buiten gaat met als resultaat een rekening van 700 euro.
Probleem is dat er voor het extranet verhaal een dns server ingesteld moet worden dus ik neem aan dat dat het verhaal is..

Wie kan mij wijzen op een artikel ergens of concrete hulp bieden?
(hoe moet ik dit configureren?)

mike

Verwijderd

Welke router?
Wat dacht je van ADSL of kabel, voor die prijs kan je eigenlijk beter sateliet neme ;)

Verwijderd

1. druk op de search button,
2. type in: router belt te vaak uit
:)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Gaat al je verkeer via die router?
Het lijkt mij dat er bepaalde regels ingevoerd moeten worden waarbij bepaalde paketten niet zomaar naar buiten uit gaan bellen. Het is wellicht handig om een soort router voor je router (die je niet niet kan configureren) gaat instellen zodat die alleen verkeer die per abuis naar buiten gaat op kan vangen en kan filteren.

Gebruik de search maar even voor het instellen van een extra router dat staat zeker hier wel ergens vermeld.

Meh ...

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
Zijn registry keys bij windows 98 die daarvoor kunnen zorgen, kun je via de search op google ofzo veel over vinden.
Ook kan het zijn dat je de firmware van de router moet updaten, komt bij bepaalde firmwares van bijv. Shiva regelmatig voor.
Probeer anders als het kan ff een WINS en DNS servertje in het netwerkje te zetten (winproxy had geloof ik ook dat soort functies) ben je vaak ook al van het gelazer af (mits je die instellingen ook op de werkstations doorvoert).

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

ik denk toch dat je de configuratie van je router aan moet passen dat hij bijvoorbeeld maar bepaalde tijden in kan bellen.

je kunt ook uitzoeken wat nu precies de traffic genereert (moet je even een sniffer voor installeren) en daar iets aan veranderen.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

ik quote even uit een zyxelhandleiding:

Pas op: Hoge telefoonrekeningen op de
loer!
Een router voor toegang naar internet is bedoeld om zo transparant mogelijke toegang naar internet te verschaffen. Dus er wordt in principe niet gekeken hoe vaak of hoe lang er verkeer vanaf welke computer er plaats vind.
Er zijn veel applicaties die standaard een vaste verbinding met internet verwachten, dan wel als er eentje lijkt te zijn, er ook onmiddellijk gebruik van maken. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan ICQ. Of aan Outlook (Express) waarbij elke paar minuten er met een e-mailserver (POP3) op internet er verbinding wordt gezocht om te kijken of er al weer post is. Nu zou u dit kunnen tegengaan door er voor te zorgen dat er geen verbindingen meer met POP3 servers kan worden opgebouwd via de router door alle verbindingen naar POP3 servers met een filter onmogelijk te maken. Dan zit er nog een addertje onder het gras.
Meestal worden er namen ingevuld zoals MAIL.XS4ALL.NL en er wordt eerst een IP-adres bij de naam opgevraagd bij de Domain Name Server (DNS). Als die vraag niet door een in het netwerk wordt afgehandeld, dan wordt er voor de vraag een verbinding met internet opgezet en is eigenlijk het kwaad al grotendeels geschied,
de connectiekosten en tot het weer afvallen de verbindingskosten mogen weer betaald worden. Door het gebruiken van een lokale DNS en proxyserver, beide uiteraard goed geconfigureerd, kan u veel van dit soort
problemen verkomen. Een ander probleem dat leidt tot ongewenste telefoonrekeningen is de volgende: er wordt een computer in het
bedrijf binnen gedragen en aangesloten op het netwerk (of er verdwijnt een computer uit het netwerk) en plotseling gaat elke keer, als die computer (of bepaalde computers) opstart, de verbinding naar internet open. Het
duurt uiteraard de nodige tijd voor u deze relatie ontdekt en dan vraagt u zich af; waarom gebeurt dit? Het antwoord: deze computer(s) hebben ooit een verbinding gehad met een Windows computer, die nu niet in het lokale netwerk wordt gevonden. Windows computers handelen dit soort problemen op de volgende manier af.
Eerst lokaal kijken, dan zoeken naar een bijbehorend IP-adres via de LMHOSTS en HOSTS bestanden, dan WINS (als dat aanstaat) en dan als laatste de DNS. Als er al een lokale DNS is, dan kent deze het antwoord niet, dus wordt het aan de DNS op internet gevraagd. Het is dus raadzaam om voordat u een computer uit een netwerk haalt alle koppelingen van en naar deze computer (de netwerkverbindingen of "mappings" dus) ongedaan te maken. Of als het probleem optreed deze netwerkverbindingen op te sporen en te verwijderen. (U kunt hier o.a.(!)
naar zoeken in NET.INI bestanden en de Windows registry \HKEY_USERS\.DEFAULT\Network\Persistent\*
en \HKEY_CURRENT_USER\DEFAULT\Network\Persistent\* ). Voor een preciezere oplossing hiervan moet u
Microsoft aanspreken.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 16:18
Netbios blokken op je router, dat is ook een hoofd rede dat ie blijft uitbellen. Tevens in de meeste routers kan je zien wat de "reason to call" is, daaraan kan je zien waardoor hij gaat bellen. Al is het 53TCP/UDP, dan is het resolvement verkeer naar je DSN servers. Als is het 135/137UDP dan is het windows "gelul".

Test maar eens als de lijn gesloten is, en dan op netwerk omgeving klikken op je win98. Je zult zien dat je router op gaat, komt omdat windows een broadcast eruit gooit om te vragen of iedere pc in het subnet zich wil melden omdat mr win98 wil weten wie er allemaal is.

Tip, test eerst waardoor hij open gaat. Dan de kern aanpakken. Zat over te vinden.

Succes.

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen proberen is om bijv. op het bureaublad 2 iconen te maken die een batch file starten om Internet verkeer toe te staan via die PC of tegen te houden. De hardware router zou daarbij zelf na een bep. tijd geen verkeer te hebben ontvangen de telefoon of isdn verbinding moeten verbreken.

Die batch files zouden dan de volgende inhoud kunnen hebben:
(in dit voorbeeld is 192.168.1.1 je default gateway (meestal het ip adres van je router)

IA-On.bat
route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.1.1

IA-Off.bat
route delete 0.0.0.0

Dan moeten de gebruikers van die PC's natuurlijk wel de discipline hebben om ook echt internet verkeer af te sluiten als ze het niet nodig hebben. Evt. kan je via de scheduler op een bepaalde tijd IA-Off.bat starten. je zou ook nog een screensaver kunnen maken/zoeken die ook na bijv. een kwartier geen activiteit IA-Off.bat start.
Pagina: 1