Toon posts:

Welk backupsysteem raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welk backupsysteem raden jullie aan en hebben jullie goeie ervaringen mee (backup, restore, betrouwbaarheid, kosten) voor een gemiddeld MKB bedrijf?

Hebben wat servers hier draaien met OnStream DI30 tapedrives maar mijn ervaring is dat dit lang niet altijd even betrouwbaar werkt, al een paar keer gehad dat hij zogenaamd beschreven tapes met geen mogelijkheid terug kon lezen, terwijl de verify opdracht van Veritas geen foutmeldingen gaf. Als je daarna een catalog opdracht deed op de tape kreeg je <blank media>, niet echt lekker dus.

Ook wel ervaring met DDS3 en 4 tapestreamers, werkt schijnbaar wel wat betrouwbaarder maar hoor ook hier wel weer negatieve verhalen over.

Kortom... wat is volgens jullie het beste backupsysteem, niet al te duur uiteraard omdat het veelal MKB klanten zullen zijn die er gebruik van maken en die willen liever geen duizenden euro's moeten betalen voor een backupsysteem.

Ik hoor graag jullie ervaringen. :) Graag zowel IDE/SCSI (gebruik beide wel) maar de meeste apparaten zijn er vaak wel in zowel SCSI als IDE uitvoering.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 14:44 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:49
Ome Tom heeft onlangs een boel getest:

http://www4.tomshardware.com/storage/20030225/index.html

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Tja, de hardware is vaak gewoon goed. Onderhoud wil er nog wel eens aan ontbreken.

- Clean op tijd.
- Gebruik de tape's niet te lang
- etc.

Ik heb verder goede ervaringen met HP. DDS4 is een leuk streamertje op dit moment qua prijs. Ik heb hier ook een LTO-drive staan maar niet elk bedrijf heeft 200GB aan oplsag nodig neem ik aan.

Verder zou ik kiezen voor SCSI goed software en dan moet het wel goed komen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OMIOC (ofzo :P)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

DLT <- keuze nummer 1
LTO <- keuze nummer 2
AIT <- keuze nummer 3

Nou heb ik geen verstand van backups enzo :P :+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 14:43:

Ook wel ervaring met DDS3 en 4 tapestreamers, werkt schijnbaar wel wat betrouwbaarder maar hoor ook hier wel weer negatieve verhalen over.

Die dingen gebruiken we hier vrij veel op het werk, geen echt negatieve verhalen over te melden (ja, natuurlijk ze gaan wel eens stuk maar ik heb ook al regelmatig een kapotte DLT unit gehad). Volgens mij een prima oplossing als het prijstechnisch niet teveel uit de klauwen moet lopen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
DDS 3/4 drives zijn per GB denk ik zo'n beetje het goedkoopst.
De drives zijn erg betrouwbaar en best snel(wel altijd scsi), de tapes zijn ook lekker goedkoop. Imho altijd een goede keus.

Vaak gerestored, nooit problemen gehad.

Geloof dat er zelfs DDS-5 aanzit te komen :)

• delorean7
  • Laatst online: 23-03 09:21

delorean7

Let's take the Aston toni

VXA-2 van Exabyte is qua tapes net zo duur als DDS-3/4, daarbij zijn de drives qua prijs/prestatie veel beter. En waar ons Tom de negatieve aflsuiting van zijn stuk over die VXA-2 vandaan haalt is me echt een raadsel: hij noemt juist deze drive meerdere malen in andere gedeelten van de overview en verder berust deze uitspraak niet op een concrete bevinding.

Daarbij heeft IBM dit apparaat ruim in het veld staan in de wereld (xseries/pseries en RS/6000's) en nauwelijks dode apparaten: dus dat zit wel snor!

• Redje
Dat betwijfel ik, DDS-3 tape rond de €7,-
Goedkoopste VXA1 tape in de PW is al €33,- laatstaan een VXA2

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik raad voor kleine bedrijven meestal domweg cd-r aan. vaak gaat het om erg weinig data (bijv. veel word documenten of gewoon een boekhoudtpakketje) en dit past prima op een cd. er kan weinig fout gaan bij de huidige branders, en anders krijg je vanzelf wel een foutmelding.

voordelen van cd-r: snel, je kan snel checken of de data correct is weggeschreven, betrouwbaar.

ik heb het zelf zo ingericht:
2 pc's in het netwerk met beiden een 60 gig data partitie. deze synchroniseren met het uiterst simpele doch doeltreffende iomega quicksync. ik heb dus zowieso altijd alles op 2 hdd's staan in 2 verschillende pc's. de echt belangrijke data, facturen enzo, backup ik eens in de week op een cd-rwtje wat ik mee naar huis neem. (ik heb echt ontzettend veel backups proggies geprobeerd en ik ben het meest blij met quicksync. het valt je niet lastig en fuckt niks up)

als er brand komt:
- heb ik alles wat echt belangrijk is nog.
- heb ik pech met mijn data zoals gedownloade proggies en drivers etc.

volgens mij is voor een MKB de aanschaf van 1 of 2 usb 2.0 schijven ook helemaal geen gek idee. je hebt voor 200 euro wel een 40 gig usb 2.0 schijf. daar kan geen tapestreamer tegenop. desnoods koop je er nog één of twee bij voor de veiligheid.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 24-04-2003 19:44 ]

• Redje
CD-R als backup medium is in een bedrijf echt een no-go, leuk voor thuis.
700MB is gewoon niks, niet echt handig als je dan elke avond een stuk of wat CD's moet wegfikken ;)

1x in de week backuppen zou ik nooit doen. Gewoon elke doordeweekse avond.
Wat als er een virus komt op vrijdag, de dag dat jij de backup maakt?
Heeft iedereen voor jan-loel gewerkt de hele week... :)
Wat als user Piet per ongeluk zijn mailbox op vrijdag heeft weggegooit?
Ook syncen heeft dan geen nut.

Hd's zijn goedkoop en snel maar nog steeds niet voldoende veilig.
Wat als er iemand dat ding laat vallen?
Wie neemt dat logge ding steeds naar huis?

Backuppen is niet alleen de data veilig stellen maar ook archiveren, ik kan hier 3 maanden terug zo m'n mailbox restoren als dat moet bijvoorbeeld. Soms zijn users data kwijt terwijl ze dat in eerste instantie niet eens in de gaten hadden.
Dan zijn HD's niet echt goedkoop meer...

Allemaal leuk zolang het goed gaat.
Er komt een keer dan gaat het goed fout :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 10:47
Absolute veiligheid bestaat niet. Zelfs als je elke dag een tapeje maakt en het mee naar huis neemt kan het fout gaan. Dat zou heel toevallig zijn, maar het kan.

Daarmee komen we meteen op de rol van backup systemen: het verkleinen van de kans op data verlies. Absolute zekerheid bestaat niet. Hoe verder je de kans verkleint, hoe hoger de kosten. Bij het MKB betekent dat vaak dat je kans niet heel erg veel kunt verkleinen.

In zo'n geval is het beter om naar het budget te kijken, en gebaseerd daarop een backup oplossing te maken. Als ze 500 euro/jaar over hebben wordt het een CD-R.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 17:28
ultrium (1) echt cool een backup snelheid van 15 mb per seconde (900 MB per minuut) ik haal 775 MB per minuut van Dell de 110 T capaciteit 100/200 GB / dds 4 is een stuk trager en minder volume

het ligt er dus aan, ik ga voor een dagelijkse volledige backup (meest veilig en compleet) en als je het snachts niet haalt moet je gewoon sneller/duurder
overdag backup draaien, is vragen om meer problemen

[ Voor 35% gewijzigd door joosd op 24-04-2003 22:11 ]

Verwijderd

goede software in combie met een een DLT is een goede basis

bij het bedrijf waar ik werk gebruiken we arcserv en backup exec.

heb je wat meer geld te beschikking zou ik voor een sDLT of mischien een LTO
drive gaan en een autoloader is helemaal makkelijk voor als de backup zo groot is dat hij meerdere tapes gaat beslaan

Verwijderd

los van alle backup hardware mogenlijkheden zijn er in mijn ogen nog een paar gouden regels:

- controleer iedere ochtend de backup op fouten (logs)
- neem altijd een full backup extern
- zorg altijd voor reserve tapes
- maak de drives bij gemiddeld gebruik 1x per maand (max) schoon
- gebruik een cleaning tape niet 5 eeuwen
- rouleer zoveel mogenlijk tapes (niet 1 tape 1500 keer gebruiken)
- test 1x per 6 maanden (max) een restore
- spreid de backup over meerdere steamers als de job te groot is (moet s'nachts een full backup kunnen draaien)

zoals gezegd 100% garantie bestaat niet maar je kan de kans verkleinen. Wil je extra zekerheid, dan kan je aan 2 streamers denken die dezelde job uitvoeren. Klapt er 1 tape, heb je de andere nog. Nog een stapje verder is een backup op een remote locatie draaien.

CDR is idd leuk voor thuis; not-done in een bedrijfsomgeving. Draai zelf met een tape robot met DLT IV tapes zonder problemen. Met DDS2 en 3 nooit problemen gehad, een paar keer een defecte drive.

Wil je extreme zekerheid (en een hele dure!) kijk dan ff bij CUC (computer uitwijkcentrum in Lelystad). Maar hievoor geld ook dat de kwaliteit van een restore of Disaster Recovery Plan valt en staat met de kwaliteit van de backup's.

• delorean7

delorean7

Redje schreef op 24 april 2003 @ 18:18:
Dat betwijfel ik, DDS-3 tape rond de €7,-
Goedkoopste VXA1 tape in de PW is al €33,- laatstaan een VXA2
Klopt maar als je de totaal investering bekijkt:

DDS-4 tape (40GB) 27 euro
DDS cleaning 63 euro
DDS-4 drive 1300 euro

VXA-2 tape drive kit(incl tape 160 GB, cleaning) 1300 euro

DDS prijs per GB: 34,75 Euro
VXA-2 prijs per GB: 8,13 Euro

Daarbij wat wil ik met een tape waar ik 12/24 GB op kan slaan! Terwijl ik tegen lagere kosten per GB (vergelijk 160 GB tape a 89 euro met DDS 4 20/40 tape voor 27 euro) beter voor een andere technologie kan gaan.

Daarbij heb ik dan nieuwere bewezen technologie in huis t.o.v. van oude en ook bewezen technologie.
VXA is een veel robuustere technologie naar mijn mening, wordt niet voor niets ook veelvuldig in libraries toegepast. Ik heb nog geen DDS library mogen aanschouwen tot de 4-5 TB, daar is een reden voor!

Niemand heeft de waarheid in pacht maar dit is hoe ik het zie.

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
Iedereen heeft het over het testen van het restoren. Wat nu als dat je systeem instabiel maakt, doordat het niet goed verloopt? Je zou eigenlijk eerst een Ghost image moeten maken van je server, en dan de restore-mogelijkheid uittesten. Beetje omslachtig.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• delorean7

delorean7

Als restoren je systeem instabiel maakt? Ik begrijp dat niet. Je hebt als bedrijf toch gewoon een dedicated server voor backup staan.

• Redje
delorean7 schreef op 25 April 2003 @ 10:36:
[...]
Klopt maar als je de totaal investering bekijkt:

DDS-4 tape (40GB) 27 euro
DDS cleaning 63 euro
DDS-4 drive 1300 euro

VXA-2 tape drive kit(incl tape 160 GB, cleaning) 1300 euro

DDS prijs per GB: 34,75 Euro
VXA-2 prijs per GB: 8,13 Euro

Daarbij wat wil ik met een tape waar ik 12/24 GB op kan slaan! Terwijl ik tegen lagere kosten per GB (vergelijk 160 GB tape a 89 euro met DDS 4 20/40 tape voor 27 euro) beter voor een andere technologie kan gaan.

Daarbij heb ik dan nieuwere bewezen technologie in huis t.o.v. van oude en ook bewezen technologie.
VXA is een veel robuustere technologie naar mijn mening, wordt niet voor niets ook veelvuldig in libraries toegepast. Ik heb nog geen DDS library mogen aanschouwen tot de 4-5 TB, daar is een reden voor!

Niemand heeft de waarheid in pacht maar dit is hoe ik het zie.
DDS4 tapes zijn een stuk goedkoper (rond de €15-20), een cleaning is nog geen €10,- Ook een vergelijking met 1 tape is wat slordig :)

Bij 20/40GB en 12 tapes en 2x een cleaning.

DDS-4:
12x €20 = €240
2x €10 = € 20
Doe daar de drive bij a €1300 = totaal €1560 / 240GB = €6,5 per GB bij 20GB (zonder compressie).

VXA1:
12 x€40 = €480
2x €30 = €60
Doe daar de drive a €1300 bij = totaal €1840 / 240GB = €7,6 per GB bij 20GB (zonder compressie.)

VXA2 (80Gb native):
12 x €100 = €1200
2x €30 = €60
Doe daar de drive a €1300 bij = totaal €2560 / 960GB = €2,66 per GB bij 80GB (zonder compressie.)

Klopt dat VXA2 dus goedkoper is, maar deze berekening komt wat meer overeen met de praktijk.

VXA2 is het goedkoopst per GB, maar heeft wel de hoogste aanschaf prijs.
VXA heeft ook IDE drives. Tapes zijn wel erg duur.

DDS4 is het goedkoopst qua aanschaf en goedkoop bij 20/40GB, ook de tapes zijn het goedkoopst. Nadeel alleen SCSI en max 20/40GB.

Prijzen zijn gegoogled of uit de PW

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
delorean7 schreef op 25 April 2003 @ 10:49:
Als restoren je systeem instabiel maakt? Ik begrijp dat niet. Je hebt als bedrijf toch gewoon een dedicated server voor backup staan.
Je backupt een Exchange server. Je restore't hem als test. Het blijkt dat de helft van je mailboxen kwijt zijn. En dan?

Voor het zelfde geld was restoren nooit nodig geweest. Maar goed, daar moet je niet van uit gaan, anders kun je wel ophouden met backuppen.

Daarom maak ik zo nu en dan een Ghostje.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• delorean7

delorean7

Redje schreef op 25 april 2003 @ 13:18:
[...]

DDS4 tapes zijn een stuk goedkoper (rond de €15-20), een cleaning is nog geen €10,- Ook een vergelijking met 1 tape is wat slordig :)

Bij 20/40GB en 12 tapes en 2x een cleaning.

DDS-4:
12x €20 = €240
2x €10 = € 20
Doe daar de drive bij a €1300 = totaal €1560 / 240GB = €6,5 per GB bij 20GB (zonder compressie).

VXA1:
12 x€40 = €480
2x €30 = €60
Doe daar de drive a €1300 bij = totaal €1840 / 240GB = €7,6 per GB bij 20GB (zonder compressie.)

VXA2 (80Gb native):
12 x €100 = €1200
2x €30 = €60
Doe daar de drive a €1300 bij = totaal €2560 / 960GB = €2,66 per GB bij 80GB (zonder compressie.)

Klopt dat VXA2 dus goedkoper is, maar deze berekening komt wat meer overeen met de praktijk.

VXA2 is het goedkoopst per GB, maar heeft wel de hoogste aanschaf prijs.
VXA heeft ook IDE drives. Tapes zijn wel erg duur.

DDS4 is het goedkoopst qua aanschaf en goedkoop bij 20/40GB, ook de tapes zijn het goedkoopst. Nadeel alleen SCSI en max 20/40GB.

Prijzen zijn gegoogled of uit de PW
Om te beginnen vergelijk je nu de aanschaf van 12 VXA tapes met 12 DDS tapes, laat een DDS tape 25 euro kosten en een VXA-2 V23 160 GB tape 100 euro. Dan kost de hoeveelheid data opslag dus evenveel.

Nja je kan ook een V6 tape kopen voor VXA-2 voor 28 euro (daar haal ik ze in elk geval voor) kan je 20/40 GB opslaan en kost het nagenoeg net zoveel als DDS, heb je de mogelijkheid om grotere tapes te gebruiken en kan ik mijn data migreren naar automation zonder tapes weg te gooien.

Komt bij dat ik dan geen verify fase hoef te doen tijdens de backup (gebeurt on the fly van tape) en dat mijn backup window dramatisch verkleint door de snelheid

[ Voor 17% gewijzigd door delorean7 op 25-04-2003 15:03 ]

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik gebruik op werk een dds4 autoloader kunnen 6 tapes in via een cartrige echt een waardeloos systeem we hebben ook 1 ultrium tapedrive van hp past zn 200gig op 1 tape
Hier ben ik wel erg tevreden over, snel en er nog nooit problemen mee gehad.
Nadeel ze zijn wel duur zowel de drive als de tapes maar werkt erg prettig

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• delorean7

delorean7

Daar gaan we weer appels met peren vergelijken... een DDS automation unit van 1300 euro vergelijken met een LTO single drive van het 4-5 voudige!? Ik bedoel voor de prijs van een LTO drive heb ik een VXA autoloader met 7 slots (1,6 TB) waarvan de robot zich al jaren heeft bewezen in andere producten met alle management voordelen van dien.

Automation is de beste manier om schaalbare opossingen te creeeren, alleen moet de tape technologie daar wel voor gemaakt zijn! DDS en OnStream net als zoveel andere low end technologieen zijn dat absoluut niet en je ziet dan ook dat daar veel problemen mee zijn. Maar een low end tech als VXA of high end zoals LTO zijn ontworpen voor o.a. dit soort omgevingen en zijn daar dan ook als een vis in het water.

[ Voor 41% gewijzigd door delorean7 op 25-04-2003 16:24 ]

Pagina: 1