Rimm: waarom niet?

Pagina: 1
Acties:

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:11
Binnenkort wil ik een nieuw P4-systeem aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van rimm4200-geheugen in combinatie met het Asus P4T533-moederbord. Echter als ik naar verschillende best-buy-guides kijk, zoals die van tweakers, zie ik dat er eigenlijk altijd pc2700-geheugen wordt gebruikt en geen rimm4200. Waarom? Is dit vanwege de prijs? Vanwege de prestaties? Vanwege de verkrijbaarheid? Vanwege de upgrade-mogelijkheden in de toekomst? Of heeft het er mee te maken dat de chipsets die rimm gebruiken al enige tijd bestaan en er inmiddels betere chipsets bestaan?

Verwijderd

Welkom op GoT :)
Lees; Dit graag lezen eer je een topic opent Ligt simpelweg aan de prijs/features. RIMM moederborden en geheugen zijn gewoon té duur. :)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 10:21

Nakebod

Nope.

En behalve dat ze te duur zijn.. ik vang wel eens wat geluiden op, zo heb ik gehoord dat rimm er binnen best wel "snelle" tijd waarschijnlijk uit zal gaan.
In hoeverre het waar is, geen idee, klinkt op zich logisch, mede ook omdat op we op mijn werk bijna geen pcs met rimm verkopen, en denk niet dat het ergens anders anders zou zijn. (Klopt die zin wel? :D)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Ik heb rimm 4200 hier (32bit) , en dat vliegt wel hoor :P.

Maarja research moet je zelf ff doen wat er zijn genoeg benchmarks te vinden.

www.google.com

dit mobo/ram is wel superstabiel hier :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 13:56 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze discussie is vaker gevoerd. Mooie samenvatting is in de laatste posting hier te vinden: JumpStart in "Rambus" :)

Verwijderd

Ik heb een aantal weken geleden een P4T533 incl. RIMM aangeschaft. Ik kan niet
anders zeggen dat ik tevreden ben over de stabieliteit en snelheid.

RAID is hier tevens ook ingeschakeld :P :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 14:06:

RAID is hier tevens ook ingeschakeld :P :P
Same Here :*) , werkt perfecto :P

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:28
Ik heb ook een bord met RIMM's (P4T533-c) genomen. Het was op dat moment het snelste bord en het feit dat Rambus eruit gaat, kan me niet zoveel schelen. Nu zou ik het snelste DDR bord nemen. Je kan toch nauwelijks vooruit kijken, want over een jaar is DDR (of socket 428) misschien alweer verleden tijd, net zoals Rambus dat nu is. Feit is ook dat Rambus bashing heel lang een hobby van velen is geweest en dat het bedrijf Rambus een slechte reputatie heeft ivm. allerhande rechtzaken. Dat speelt misschien ook wel mee.

[ Voor 23% gewijzigd door biobak op 26-03-2003 15:00 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Waar staat die [BBG] voor in de topictitle :?

Anyway, RDRAM heeft nu gewoon niks extra meer te bieden t.o.v. SDRAM. Voor de desktop is het (helaas) een dood spoor geworden sinds Intel met niks nieuws op RDRAM vlak gaat komen. Met de Granite Bay en aankomende opvolgers Canterwood en Springdale biedt Intel een minstens even snel alternatief waar je ook veel meer goedkoper geheugen op kunt prikken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Tot voorkort was de i850E king of the hill wat rauwe snelheid betreft, zij het tegen de wat hogere prijs van RIMM (als je van 16bits modules uit gaat valt het prijsverschil wel mee). Pas met de introductie van de E7205 is daar verandering in gekomen. Deze borden leveren dezelfde bandbreedte, maar doen dit met goedkoop PC2100 DDR SDRAM.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

biobak schreef op 26 maart 2003 @ 14:51:
Ik heb ook een bord met RIMM's (P4T533-c) genomen. Het was op dat moment het snelste bord en het feit dat Rambus eruit gaat, kan me niet zoveel schelen. Nu zou ik het snelste DDR bord nemen. Je kan toch nauwelijks vooruit kijken, want over een jaar is DDR (of socket 428) misschien alweer verleden tijd, net zoals Rambus dat nu is. Feit is ook dat Rambus bashing heel lang een hobby van velen is geweest en dat het bedrijf Rambus een slechte reputatie heeft ivm. allerhande rechtzaken. Dat speelt misschien ook wel mee.
Dat speelt zeker mee. Globaal gezien zijn er vier grote 'problemen' die mensen zien in RDRAM, maar allevier zijn ze niet (of nauwelijks) meer van toepassing:

Vooroordelen dus:
- RDRAM is instabiel: Dit dateert uit de Caminogate periode van de i820 chipset, die slechts twee RIMMs stabiel kon krijgen (waardoor alle mobo's met meer dan 2 RIMM sloten terug naar de fabriek moesten om ze erafgehaald te krijgen). Deze issue was natuurlijk specifiek aan de i820 en is dus niet meer van toepassing.
- RDRAM presteert bagger: de meerwaarde van RDRAM bij de P3 platform was afwezig. De P3 was niet in staat om te gaan met de grotere bandbreedte en had behoorlijk last van de hogere latencies tov SDRAM. Zelfs de i840, de ultieme dual-channel P3 RDRAM, kon maar in een paar benchmarks overtuigend de i815 verslaan. Met de introductie van de P4 met zijn bandbreedte-vretende quad-pumped FSB en optimalisaties voor RDRAM is dit argument ook totaal vervallen
- RDRAM is duur: ooit kostte RDRAM meer dan 4x zoveel als SDRAM. Ondertussen is dat verschil kleiner, maar het groeit helaas weer. 256MB PC1066 kost twee keer zoveel als 256MB CAS2 merk PC2700.
- RDRAM is een proprietary protocol dat door een bedrijf met meer advocaten dan ontwikkelaars gehanteerd wordt. Dat is Rambus zeker geweest, maar na verlies na verlies zijn ze zich van de rechtszaal meer op de laboratoria gaan focussen. Yellowstone lijkt het positieve resultaat daarvan te zijn. Toch is RDRAM geen open standaard, wat OSS liefhebbers tegen het zere been zal stoten. Gelukkig voor Rambus zijn zij een zeer kleine minderheid.

Tot zover de vooroordelen. Nu de realiteit:
Qua performance is de i850E nog steeds niet overtuigend overtroffen, zelfs dual-channed DDR Granite Bay en SiS 655 trekken breed genomen gelijk op ermee. Helaas is de prijs van i850E (duur) plus RDRAM (duur) hoger dan van Granite Bay (duur) plus SDRAM (goedkoop). Er is momenteel IMHO maar een reden om geen RDRAM te nemen: je kunt de prestatie ervan evenaren met minder geld....

Oslik blyat! Oslik!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Waarom het niet gebruikt wordt is omdat sommige borden nu dual channel ddr hebben. En als je 2 x PC2700 of PC3200 pakt is dit sneller dan PC4200 RIMM geheugen :) En nog goedkoper ook :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ik heb zelf ook een P4T533 met 256 MB PC4200 RDRAM, RAID ook actief ;). Zeer net bordje, ook als je wilt gaan overklokken. Maar ik zou ook voor een Granite Bay gaan, de prijs van (DDR-) SDRAM ligt gewoon een stuk lager.

Enne, FastBunny, standaard is het niet sneller, want de P IV wilt niet hoger. Maar als je gaat overklokken kan dat wel eens tot mooie bandbreedte's leiden, ja :)
Pagina: 1