Extra IDE Controller?

Pagina: 1
Acties:

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Topicstarter
Ik ben van plan een DVD brander te kopen. Helaas zijn mijn IDE sloten verbruikt dus zal ik een extra IDE Controller moeten aanschaffen. Nu is de vraag welke het meest hiervoor geschikt is en wat is de beste manier om je devices aan te sluiten? Ik neem aan dat een PCI IDE Controller langzamer is dan die op het MB?

Dus dacht ik:
IDE 1: HD1 & HD 2
IDE 2: CD-R & DVD-R
Extra IDE: HD 3

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 03:10
Waarom zou je die CD-R drive erin laten zitten dan? :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
omdat de DVD brander langzamer CD-R's brand.....

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39

Tjark

DON'T PANIC

Hangt er vanaf: m'n promise Ultra133 is sneller dan m'n BX chipset. Maar die gaat ook maar tot U33.
Getest met een WD 80GB-JB 8mb cache.

*insert signature here

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Ik zou je twee CD drives scheiden omdat dat beter is met on the fly kopieren. Vergeet niet dat een extra IDE controller meestal twee kanalen heeft.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je bent inderdaad beter af met een PCI IDE controller :) Merk maakt niet zozeer uit. Check gewoon de prijzen, reviews, features en support. Zie ook de OM FAQ B)

Een PCI IDE controller hoeft niet per-se langzamer te zijn dan die op de mobo. Het ligt er maar aan welke IDE controller je reeds op je mobo hebt. Is het bijvoorbeeld ATA100, dan zal een ATA133 PCI IDE controller sneller zijn en een ATA66 PCI IDE controller langzamer :z

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 26 March 2003 @ 12:34:
Je bent inderdaad beter af met een PCI IDE controller :) Merk maakt niet zozeer uit. Check gewoon de prijzen, reviews, features en support. Zie ook de OM FAQ B)

Een PCI IDE controller hoeft niet per-se langzamer te zijn dan die op de mobo. Het ligt er maar aan welke IDE controller je reeds op je mobo hebt. Is het bijvoorbeeld ATA100, dan zal een ATA133 PCI IDE controller sneller zijn en een ATA66 PCI IDE controller langzamer :z
bovendien hangt de o.b. controller ook aan de PCI bus :+

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
Heb nog ff iets gezocht en ben er eigenlijk wel uit (hoop ik).
Mijn MB heeft een ATA100 dus ga ik voor een extra controller van ATA13. De brander had ik van de week al uitgezocht op de PC Discount beurs maar in de pricewatch is ie toch nog 83 eurotjes goedkoper.

De DVD brander wordt de: NEC DVD+RW+R RW ND-1100A16/10/40 12/2,4 (€ 217,-)
En de IDE Controller: Q-TEC 330D UDMA133 IDE PCI CARD (€ 35,-)

[ Voor 3% gewijzigd door SideBuster op 26-03-2003 12:52 ]

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
Sidebuster, ik neem aan dat je CD-brander nog aan een 40 aderige kabel hangt (33mb/sec) en je brander ook maar UDMA 2 ondersteunt. Waarom koop je dan een dure ata 133 controller terwijl je deze ook aan een ata 66 of 100 kunt hangen die veel goedkoper is ? Je kunt je onboard controllers dan gebruiken voor je hd's en wordt je Onboard controller ook niet dubbel belast bij het branden van files van je HD naar je cd.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tukkie_3: 3rd party ATA/RAID controllers moeten vaak niks van ATAPI apparaten hebben. Deze controllers zijn specifiek voor HDD's bedoeld ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 26-03-2003 13:27 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
BalusC schreef op 26 March 2003 @ 13:26:
Tukkie_3: 3rd party ATA/RAID controllers moeten vaak niks van ATAPI apparaten hebben. Deze controllers zijn specifiek voor HDD's bedoeld ;)
Mijn Highpoint kaartje kan ik downgraden, de oudste bios versie ondersteund wel ATAPI apparatuur (maar geen RAID :().
Ik weet niet hoe dit met Q-Tec zit, maar soms kan het dus wel :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Je kan dan het beste je HD's op een losse IDE controller prikken,mijn ervaring is dat het sneller is (vooral de toegangstijd,en zeker de benadering via netwerk)dan de onboard IDE controllers.

Ik heb zelf een PCI Raid controller met het Highpoint 370 chipset ooit heb ik er weleens een CD-rom aangehangen en dat werkte toen,echter met de nieuwere BIOS versies weet ik het niet.
Pagina: 1