[CSS] Img tekst omloop

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19
Ff een vormgevings kwestie.

Ik heb een klant waarvoor door een van onze vormgevers een ontwerp is gemaakt met een rond lopende tekst er in. Nu moet deze site gekoppeld worden aan een CMS. Het probleem is dat ik er niet helemaal uit kom met het rond laten lopen van de tekst.

Voorbeeld van hoe het zou moeten zijn -> voorbeeld
Dit voorbeeld is alleen de divje dat over het plaatje heen ligt, met wat
HTML:
1

tags.

Mijn vraag is dus:

Hoe kan ik de tekst precies langs de bollingen van een afbeelding laten lopen, en niet kaarsrecht naar beneden. Met CSS? Heb er tot nu toe nergens wat over kunnen vinden in de search en bij google.

[ Voor 7% gewijzigd door Yo-han op 26-03-2003 12:06 . Reden: tiep fout ]

Verwijderd

een hele tijd geleden (>jaar ofzo, zelfs voor bc3 meen ik) heb ikwel eens een js'je gezien hier die allerlei rare vormen aan text kon geven, was naar aanleiding van schuin uitgelijnde text ivm een schuine scrollbar ofzo. Misschien dat je die nog terug kan vinden?

[rml]Razor_Blade in "[ DHTML] Schuine scrollbar mogelijk?"[/rml] clay? razorBlade? al die voorbeelden zijn inmiddels offline, maar ik meen dat die de gekste dingen konden

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 12:17 ]

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
hier is nog een omslachtige manier, ik vind het prut, maar goed.
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/raggedfloat/demo.html

• Yo-han
Had ik idd al gecheckt. Maar zoals je al zegt allemaal offline... :(
Het rare is ook dat wanneer je een gifje transparant maakt het toch nog een rechthoekige vorm krijgt...

edit:

[quote]operation3 schreef op 26 maart 2003 @ 12:18:
hier is nog een omslachtige manier, ik vind het prut, maar goed.
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/raggedfloat/demo.html[/quote]

idd omslachtig, zeker voor een cms...

[ Voor 46% gewijzigd door Yo-han op 26-03-2003 12:21 . Reden: ...? ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

dayoman schreef op 26 March 2003 @ 12:19:
Had ik idd al gecheckt. Maar zoals je al zegt allemaal offline... :(
Het rare is ook dat wanneer je een gifje transparant maakt het toch nog een rechthoekige vorm krijgt...
Dat is een van de eigenschappen van een plaatje. Er is dan ook geen eigenschap / methode beschikbaar om je text automatisch naast een plaatje uit te lijnen, simpelweg omdat een plaatje een plaatje blijft. Er zit geen intelligentie wat checkt of een deel van het plaatje transparant is (waar de tekst dus overheen kan).

[ Voor 30% gewijzigd door BtM909 op 26-03-2003 12:23 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Yo-han
Klopt maar had gehoopt dat Photosoep al zo ver was dat het wat intilligentere info mee gaf aan een afbeelding...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

dayoman schreef op 26 March 2003 @ 12:23:
Klopt maar had gehoopt dat Photosoep al zo ver was dat het wat intilligentere info mee gaf aan een afbeelding...
Ligt niet aan photoshop, maar eerder aan de specificaties van gif's, jpg's, png's etc.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dayoman schreef op 26 March 2003 @ 12:04:
Hoe kan ik de tekst precies langs de bollingen van een afbeelding laten lopen, en niet kaarsrecht naar beneden. Met CSS? Heb er tot nu toe nergens wat over kunnen vinden in de search en bij google.
nee, dit is enkel mogelijk met paths binnen SVG.
qua browser-compatibility ondersteund enkel mozilla het native, terwijl msie het via de adobe-plugin ondersteund.

msie ondersteund wel VML, hiermee is mogelijk ook eea mogelijk (enkel msie/pc)

CSS zal nooit het transformeren van text via een path ondersteunen, ook niet binnen een CSS3-module

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Yo-han
Ok, maar ik wil geen SVG gebruiken om de eerder genoemde redenen. Komt het er dan eigenlijk op neer dat ik totaal afhankelijk ben van manier die operation3 aandroeg?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:05

crisp

Devver

Pixelated

dayoman schreef op 26 March 2003 @ 12:32:
Ok, maar ik wil geen SVG gebruiken om de eerder genoemde redenen. Komt het er dan eigenlijk op neer dat ik totaal afhankelijk ben van manier die operation3 aandroeg?
Je kan ook gewoon de ontwerper een rotschop geven omdat hij kennelijk nog niet begrepen heeft dat er nog steeds verschillen zitten tussen ontwerpen voor print of ontwerpen voor web ;)

Intentionally left blank

• Yo-han
Je kan ook gewoon de ontwerper een rotschop geven omdat hij kennelijk nog niet begrepen heeft dat er nog steeds verschillen zitten tussen ontwerpen voor print of ontwerpen voor web ;)
Ben alleen bang dat hij met zij karate achtergrond iets harder terug schopt... :+

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Volgens mij is die oplossing van operation3 helemaal zo gek nog niet hoor.

Ik weet niet of je een waterdicht scriptje zou kunnen maken dat willekeurige plaatjes met een willekeurige vorm op een willekeurige plek kan zetten, met een omloop zoals jij dat wilt.. maar volgens mij is dit best een goeie oplossing in bepaalde gevallen.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

ik denk toch dat je die vormgever even moet verduidelijken dat dit niet zo handig is :) in html is alles gewoon vierkant. Daar is op zich veel mee te neppen dat het welliswaar niet zo lijkt, maar tekst op een ronding laten uitlijnen is toch wel iets teveel van het goede.

Het _kan_ natuurlijk wel. Je zou een scriptje kunnen bakken die gewoon de content in zinnen hakt (en een beetje slim naar spaties, alinea indeling en headers kijkt) en die zinnen elk een aparte indent geeft, maar dan ben je voor cms gedreven content imo VEEL te moeilijk bezig.
crisp
Je kan ook gewoon de ontwerper een rotschop geven omdat hij kennelijk nog niet begrepen heeft dat er nog steeds verschillen zitten tussen ontwerpen voor print of ontwerpen voor web
hulde :) da's ook het nadeel van reclameburea's laten designen voor web. Er wordt geen rekening gehouden met mogelijkheden en onmogelijkheden, scaling, scrolling, zwaarte, enz enz.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• tim-w
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 13:10

tim-w

TiPisch...

agreed...
wat ik dan ook zou doen, is het reclamebureau de designs laten maken,
en die op cd ofzo doorsturen naar een echte webdesigner, die vervolgens de nodige aanpassingen en bewerkingen kan uitvoeren.

But Seriously...

Verwijderd

gelukkig geen 36 fouten op webfreax.nl

• Yo-han
Excuses voor de late reactie... :z
dayoman schreef:
Ik heb een klant waarvoor door een van onze vormgevers een ontwerp is gemaakt met een rond lopende tekst er in.
Het was dus GEEN reclameburo, iemand hier heeft gewoon een domme fout gemaakt! :(
tim-w.com schreef:
agreed...
wat ik dan ook zou doen, is het reclamebureau de designs laten maken,
en die op cd ofzo doorsturen naar een echte webdesigner, die vervolgens de nodige aanpassingen en bewerkingen kan uitvoeren
Ok dit gaat nergens over...! :X O-)
SuN_FlasH schreef:
gelukkig geen 36 fouten op webfreax.nl
Je gelooft het zeker niet als ik zeg dat ik dat express heb gedaan om mensen als jij af te schrikken...?! :P :+
Pagina: 1