Toon posts:

[OC] Gone bad?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zonet een computertje binnengekomen met een MSI K7N2G-L moederbord en Athlon 2200+ met AIUGA core. Systeem liep lekker stabiel op 2200+ met FSB133, stessed temp 48C. Toen in de BIOS even de bus op 166Mhz gezet. Reboot.. geen beeld, en geen beeld meer te krijgen (DLEDs geven aan dat de CPU niet goed geinstalleerd is, of deze kapot is). Er is echter niets te zien, de core is puntgaaf, geen zwart plekje op de onderkant en bij het inschakelen van het systeem wordt de HSF zelfs lekker warm (graadje of 40 a 45 schat ik zo).

BIOS heb ik inmiddels trachten te resetten met de jumper, zonder enig resultaat.

Iemand een idee? Of is hier iets overleden?

Verwijderd

Trek alles even van het moederbord af, behalve processor, geheugen, videokaart en powerkabel, bios heb je al gereset.. probeer het dan nog eens...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 12:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al... alles los, alleen PCI VGA kaartje erin en 1 dimmetje..

Verwijderd

probeer anders ff cmos reset.
dan gooit ie de standaard instellingen voor bios terug, dus ook die van de processor

Verwijderd

Topicstarter
Agrior..... CMOS reset = BIOS reset.. niet waar?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50
dagje laten ligen, batterij eruit, stroom eraf, morgen kom je terug, neem je een grote slok frisse lucht, en probeer je het opnieuw... en dan hopen :)

Zo heb ik ooit en 'kansloze' pc aan de praat gekregen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 12:08:
Agrior..... CMOS reset = BIOS reset.. niet waar?
ja klopt, had erover heen gelzen :) wilde je zo graag helpen :p

Verwijderd

Topicstarter
Dankje agrior... ;)

AIUGA moet toch wel te OC'en zijn? Heb toch verschillende mensen gezien die resultaat hadden op 166Mhz FSB, zonder probs....

Verwijderd

ja moet te doen zijn, 48 graden stressed is ook niet veel

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb dat ook gehad, bij een MSI 266 moederbord.
Gaf ook aan dat de proc nie goed was geinstalleerd.
Nieuwe proc bestelt, bleek het moederbord naar hogere sferen was verhuisd.
Nieuw bordje, alles oke.
Dus die diagnos LEDs hebben het ook wel eens mis.
Lijkt me ook wel logisch dat de diag het mis heeft als het bordje de geest gegeven heeft. ;(

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

btw, wel goede cmos reset? => powercable eruit, reset jumper op reset zetten, daar iets van 5-10 sec houden, jumper terug naar normale positie, power cable erin, en aan

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb zelfs de batterij eraf getrokken...

Verwijderd

andere processor/mobo bij de hand? kan je ff testen welke niet goed is

Verwijderd

Probeer eens andere CPU in het mobo.

En nee, een Palomino 2200+ is niet echt ver meer over te klokken denk ik.. :P

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Werkt bij dit mobo niet toenvallig de insert toets? Probeer die anders eens in de houden, dan pas je PC aandoen en die insert in blijven houden totdat je beeld krijgt, hoop je. En dan in je BIOS alles weer standaard zetten. EEn soort van makkelijkere manier om bios tijdelijk te resetten. Ik weet alleen niet of je bord dit ondersteund. Kun je niet ff een andere processor proberen anders? Misschien is die wel dood je weet maar nooit. Wat was je Vcore?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
We hebben geen andere AMD hardware hier :(

Tis trouwens geen palomino, maar een Tbred-A

Ik zal de insert truuk eens proberen!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Als die diag LEDS al aangeven dat de proc nie goed zit, gaat ie al nie verder.
Nooit zal die dan aankomen bij de BIOS, daarvoor heeft ie `m al afgekapt.
Dus als die proc al nie actief wordt dan houd het op.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
Krijg het ook niet aan de gang :(..... kan een FSB opschroeven binnen 2sec een CPU slopen, zonder oververhitting??

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-02 16:41

charrel

Cortisol4life..

tbred a die komen ook niet ver, met xtreme koeling mischien over de 2000mhz> Die van mij wilde stabiel maximaal op 1980mhz lopen en dat was met waterkoeling.

Verwijderd

Even nog een tip : 166 mhz haal je nooit zonder de multiplier omlaag te zetten. Reken maar na, 13,5 X 166 = 2241 mhz. Haal je nooit met een AIUGA

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 12:29:
Even nog een tip : 166 mhz haal je nooit zonder de multiplier omlaag te zetten. Reken maar na, 13,5 X 166 = 2241 mhz. Haal je nooit met een AIUGA
Ik zat al te zoeken naar iemand die dit zou zeggen en inderdaad: zomaar de bus op 166 gooien kan natuurlijk nooit echt goed gaan als je je MP gewoon op zijn originele waarde laat staan.

Verwijderd

Topicstarter
Nja er zijn wel meer mensen die dat hebben gedaan, aldus dit forum

Maarja alsh et niet werkt dan kan dat toch niet zo 1-2-3 de CPU slopen?

Mijn TbredB heeft er helemaal geen probs mee :)

Verwijderd

dood

Verwijderd

:P Nah, onwaarschijlijk.

Probeer gewoon bij iemand een Duron of zo te lenen, of probeer eens zonder CPU, en daarna de CPU er weer in.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 12:41 ]

• -db-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 19:55

-db-

Hoi

Powercable los,
knop om pc aan te zetten zo'n 10-15 seconden vasthouden,
powercable terug
aanzetten.

Vond het zelf nogal een vreemde methode toen iemand dit als tip gaf in een ander topic, maar voor mij werkte het. :?
(Ik had zelfde symptomen en heb ook msi).
Bij mij gaf hij problemen omdat ik de multiplier lager zette terwijl de cpu nog niet unlocked was. }:O

Probeer maar, kan geen kwaad.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

-db- schreef op 26 maart 2003 @ 12:47:
Powercable los,
knop om pc aan te zetten zo'n 10-15 seconden vasthouden,
powercable terug
aanzetten.

Vond het zelf nogal een vreemde methode toen iemand dit als tip gaf in een ander topic, maar voor mij werkte het. :?
(Ik had zelfde symptomen en heb ook msi).
Bij mij gaf hij problemen omdat ik de multiplier lager zette terwijl de cpu nog niet unlocked was. }:O

Probeer maar, kan geen kwaad.
nee het kwaad is algeschied :)

Ik denk inderdaad niet dat je door een fsb verhoging in eens een processor kan vernaggelen alleen mag ik je wel een tip geven topic starter, alsjeblieft, gooi die fsb niet in een keer om hoog maar doe het instapjes...

Probeer eens wat ander geheugen mischien heeft het geheugen het wel niet overleefd, als het geheugen rot is dan doet je proc ook niet veel....

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt weer :)

Wat blijkt nu... dit bord heeft een jumper voor "safe mode" indien er een crash tijdens het OCen plaats vindt!

Ik krijg de CPU iig niet boven 146Mhz gepompt, dan postie niet meer
Dan maar op 145Mhz... is toch een winst van 18Mhz DDR...:'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 12:34:
Nja er zijn wel meer mensen die dat hebben gedaan, aldus dit forum

Maarja alsh et niet werkt dan kan dat toch niet zo 1-2-3 de CPU slopen?

Mijn TbredB heeft er helemaal geen probs mee :)

"Er zijn er wel meer.... " Ahum..houdt dat in dat het bij jou dan ook werkt? Als je je spullen wil slopen dan moet je er zo mee omgaan. Op z'n minst gezegd niet erg handig van je.. :X Nu heb je geluk..volgende keer misschien niet.

Verwijderd

na mooi dat ie weer werkt :)
lees in het vervolg de handleiding eerst goed door ;)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 14:03:

[...]

"Er zijn er wel meer.... " Ahum..houdt dat in dat het bij jou dan ook werkt? Als je je spullen wil slopen dan moet je er zo mee omgaan. Op z'n minst gezegd niet erg handig van je.. :X Nu heb je geluk..volgende keer misschien niet.
Bedoel je nou dat als je je FSB tever opschroeft je je CPU kunt slopen :? :? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp die zin :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Icey schreef op 26 maart 2003 @ 12:08:
dagje laten ligen, batterij eruit, stroom eraf, morgen kom je terug, neem je een grote slok frisse lucht, en probeer je het opnieuw... en dan hopen :)

Zo heb ik ooit en 'kansloze' pc aan de praat gekregen :P
Amen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 13:59:
Het werkt weer :)

Wat blijkt nu... dit bord heeft een jumper voor "safe mode" indien er een crash tijdens het OCen plaats vindt!

Ik krijg de CPU iig niet boven 146Mhz gepompt, dan postie niet meer
Dan maar op 145Mhz... is toch een winst van 18Mhz DDR...:'(
LOL ;)

Gefeliciteerd.

Probeer eens de MP eerst op 10 te zetten en dan booten op 133 Mhz.
(En langzamere geheugen/chipset timings!!)

Daarna pas op FSB 166 zetten, en langzaam de MP en VCore opvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 14:56 ]

Verwijderd

is ook sowieso niet niet slim om gelijk , in een x een 33mhz overclock te doen

Verwijderd

pierre-oord schreef op 26 maart 2003 @ 14:44:
[...]

Bedoel je nou dat als je je FSB tever opschroeft je je CPU kunt slopen :? :? Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp die zin :P

Als je zonder na te denken je proc overklokt..ja..dan kan het stuk gaan idd. Zal niet de eerste keer zijn. De fsb ff van 133 naar 166 zetten zonder de MP te verlagen... 8)7

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:50

Gamer

Electrified

bwa, doe ik elke keer als ik er eentje in mijn handen heb :)
paar Tbreds zijn er hier al getest geweest, geen enkele heeft de eerste keer geboot op 133 mhz :p

kapot gaan doen die nooit als je te hoog overclocked met degelijke voeding.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• KneoK
  • Laatst online: 15-02 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

Gamer schreef op 26 March 2003 @ 20:40:
bwa, doe ik elke keer als ik er eentje in mijn handen heb :)
paar Tbreds zijn er hier al getest geweest, geen enkele heeft de eerste keer geboot op 133 mhz :p

kapot gaan doen die nooit als je te hoog overclocked met degelijke voeding.
*PING* !!! Welcome to life... TUURLIJK kunnen die dingen wel kapot gaan als je ze te ver overclockt... En wat je voeding daarmee te maken zou hebben ontgaat mij al helemaal !

Verwijderd

Speciaal even geregistreerd om de vraag te beantwoorden:

Volgens mij is dit je oplossing:

Ik heb zelf ook een K7N2G-L, ik heb in een review gelezen dat het MOBO ongeacht je de BIOS reset de FSB blijft vasthouden. Zie de review op

http://www.3dvelocity.com/reviews/msik7n2g/k7n2g_9.htm

Er schijnt een jumper op het MOBO te zitten waarmee je de FSB geforceerd op 100 Mhz kunt zetten.

citaat:

And it was while overclocking that stumbled across a rather unusual peculiarity that these boards have. As you'd expect when overclocking I eventually hit a speed that the system simply couldn't cope with and it refused to POST. Like you'd normally do in this situation I moved the jumper the clear the CMOS and tried again. Still no signs of life! So I tried the jumper again, but still nothing. Naturally my first thoughts were that I'd killed the board but then I remembered the "fail-safe 100MHz" jumpers I'd seen in the manual and with nothing else to loose figured I'd give them a try. Sure enough the system sprung into life and I hopped into the BIOS and set everything back to normal. Now why the Clear CMOS jumper should fail to reset the complete system is a bit of a mystery and I'm assuming the very existence of a "fail-safe" jumper suggests it's meant to be like this rather than it being some unforeseen glitch. It's not a massive inconvenience in itself, it's just not explained anywhere and this makes it a problem.

Ik hoop dat dit je probleem kan oplossen. Succes!

Verwijderd

Een CPU die vast is gelopen trekt trouwens minder stroom, dus dat doorfikken door te ver overklokken valt wel mee. Tenzij je een heel erg zwakke koeling hebt! ;)

Wat denk je van een Duron 600 op 1300 vast laten lopen en VCore op 2.35 ??
Niets aan de hand, gewoon max van 1130 was wat die aankon...

Verwijderd

OK, mijn vorige post was overbodig omdat je er zelf al uit was.... ik had er even overheen gelezen.

p.s. ik draai mijn XP 1700 trouwens probleemloos op de K7N2G-L op 166 FSB*12 zonder voltage-tweaks

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:31
Wil een een MSI mobo overclocken dan kun jke het beste Fuzzylogic van MSI gebruiken, doe ik ook en die stelt het automatisch op max af wat hij aankan.

• Scatman_II
  • Laatst online: 10:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Kan aan mij liggen, maar volgens mij begrijp je niet helemaal hoe overclocken werkt...

Goh, fsb staat op 133, es ff op 166 proberen is niet helemaal de goede manier :| Dat je proc stabiel is op standaard snelheid zegt nix over hoedie loopt op 400 [!!!] Mhz hoger...

Net zo weinig zegt eigelijk de door anderen behaalde OC resultaten.. Elke processor is verschillend.

[ Voor 17% gewijzigd door Scatman_II op 29-03-2003 13:02 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

In 1 keer van 133 naar 166 :/
Lees voor de gein de FAQ eens :o

Teveel geld ofzow?

Verwijderd

ik had ook een KT266 mobotje die kapte er ook mee toen ik de fsb op 142 zette er voor draaide hij paar weke perfect op 141 mhz, hij zei ook dat de cpu kaduk was maar er was niets te zien. toen ik alles op ander mobo had gezet werkte het weer;>
Pagina: 1