TV kijken via een omweg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Het wordt misschien een lang verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een computer naast mijn tv, met een Nvidia tnt2 grafische kaart die het beeld dankzij tv - tool en een svhs kabel op een philips 28" tv zet. Een afstandsbediening en een door een vriend van me gemaakt programma maken het feest compleet. Ik kan hiermee muziek luisteren, films spelen en nog wel een paar leuke dingen. Het werkt allemaal fijn en dit was dan ook slechts een inleiding :)

Nu heb ik inmiddels ook een tv-kaart gekregen. (Een pinnacle miroVideo pctv) Deze kaart hangt inmiddels ook in de computer, want wat ik eigenlijk wil is tv kijken op mijn tv via de computer. Dan kan ik namelijk zelf een aantal functies inbouwen, zoals timeshifting, en nog meer leuke dingen. Als ik echter via het meegeleverde programma tv kijk (dus via de computer weer naar de tv) wordt het beeld nogal slecht. Dat komt waarschijnlijk door een resolutie-verschil: tv-tool werkt op 800x600 en het meegeleverde programma kan slechts resoluties tot 756x576 aan. Dankzij een tweak op www.tvtool.de kan ik tvtool ook op die resolutie krijgen, maar het beeld flikkert dan nogal.

Met showshifter krijg ik iets beter beeld, maar het is nog niet helemaal ideaal. Daarom vraag ik me af:
-Heeft iemand ervaring met tv kijken via deze omweg? Als het met een andere tv-kaart wel werkt wil ik best een andere kopen.
-Heeft iemand ervaring met het zelf programmeren van tv-tuner applicaties? Ik wil namelijk het liefst dat tv kijken gewoon in het zelfgemaakte programma kan.

Ik ben met de search of google niet echt informatie tegengekomen, maar dat komt misschien omdat ik wel heel erg moeilijk wil doen ;)
Alvast hartelijk dank voor alle tips.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Dat komt waarschijnlijk door een resolutie-verschil
Bij mij hangt het meer af van de kwaliteit van het videosignaal.
Ik gebruik een losse tuner en af een toe een videorecorder om wat dingen op te nemen. Maar ik krijg het beeld nooit 100% strak en helder.
Maar een TV verdoezeld ook een hoop ruis en onzuiverheden.

Je zou eens kunnen kijken naar DirectShow (zit in DirectX of igg erbij). Daarmee kan je relatief makkelijk data-streams van diverse bronnen aanspreken. Misschien dat je de TV kaart ook hiermee wel kunt benaderen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Direct Show info :
http://msdn.microsoft.com...tx_cpp/htm/directshow.asp
(gebruik de tutorials eerst, die zijn altijd een stuk duidelijker dan wanneer microsoft iets probeert uit te leggen. =) )

Misschien dat je hier nog iets aan hebt (alhoewel het vrij specifiek is) :
http://www.aitinc.com.tw/eFile/eFile/wdm-overview.pdf

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

_bas_,
Je schijnt te weten waar je het over hebt:
hoe krijg ik 2 videokaarten in 1 PC ?

Hertog,
zou die vriend van jou me de broncode of tips willen geven/lenen ?

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42278

Je TNT-2 heeft waarschijnlijk een "composite" VHS uitgang. Die gaat via een composiet kabel (met een soort tulp-stekkers aan weerzijden) in de voor- of achterkant van je tv (gele aansluiting). Erg leuk allemaal, zeker voor DivX. Maar: composiet is niet erg goede beeld kwaliteit :|

Als je echt goede kwaliteit wilt, moet je een videokaart hebben met een S-video uitgang, b.v. een GeForce4, maar liever een Matroxkaart. Matrox heerscht 2D _/-\o_ Anyway: je televisie heeft dan ook (!) een S-video ingang nodig.

Je kan natuurlijk ook van de S-video op je videokaart naar een Scart aansluiting gaan; maar daar haal je geen S-video kwaliteit mee.

S-video is dus de oplossing voor jou probleem.

ps. Erg goed inderdaad die "patch" van TV-Tool voor de detonator drivers zodat deze ook PAL/NTFS resoluties aankan. Werkt hier erg goed en ik kan meteen duidelijker teksten lezen op tv. Ook geen down- / upscaling meer nodig van resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pc123
  • Laatst online: 20:01
Als ik me niet vergis is 756x576 de resolutie van het PAL tv systeem, daar kan het dus niet aan liggen.

[ Voor 90% gewijzigd door Pc123 op 26-03-2003 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Mijn tnt2 heeft ook een s-vhs aansluiting, deze gebruik ik dus. Het beeld hiervan is heel goed, niet alleen bij DivX maar ook bij het programma, en dit werkt met veel meer contrast. Ik heb inmiddels zelf ook nog wat verder gezocht een DScaler gevonden, dit geeft bij sommige kanelen een perfect beeld (nou ja, net zo goed als de normale tv, bij sommige een beetje aparte kleuren en bij sommige storende verticale lijnen door het beeld. Ik zit er langzaam aan te denken dat het toch aan mijn tv-kaart licht. Misschien binnenkort toch maar eens rond gaan kijken naar een goede tv-kaart...
Maar dat directshow zal ik eens naar gaan kijken. En bas: tv kijken op een computermonitor zal waarschijnlijk inderdaad van (relatief) slechte kwaliteit zijn, maar als je tv kijkt via je computer op je tv zou de tv dat weer moeten corrigeren naar beneden omdat een tv zowiezo al mindere kwaliteit heeft... De zenders die wel werken met dscaler bewijzen mijn theorie :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Even een schop. Ik heb inmiddels met DScaler een redelijk perfect beeld kunnen krijgen, maar: op sommige zenders. Ik heb de frequenties van UPC over genomen, dus dat lijken me de correcte te zijn. Op een redelijk aantal zenders komen golvende lijnen van voen naar beneden door het beeld, daar gaat dus iets niet goed. Ik denk dus dat de tv-kaart niet helemaal lekker is. Ik heb de nieuwste drivers.

Daarom ga ik een paar andere vragen proberen:
-Gebruikt iemand DScaler in combinatie met een Pinnacle PCTV kaart? Zo ja, kan iemand me zijn ervaringen vertellen en zeggen waar die lijnen vandaan komen?

-Is er mischien iemand anders die tv kjkt via dezelfde omweg? Ik heb op de forntpage bij een artikel over tv-kaarten al eens zo iemand gezien die zo iets had, maar ik zou niemand weten wie. In ieder geval zijn alle tips over tv kijken op deze manier welkom, ook welke tv-kaart ik het beste kan gebruiken (maar maak er aub geen opspomtopic van, dus graag alleen onderbouwde reacties (het liefst natuurlijk van mensen die een dergelijke opstelling hebben)

-Is DScaler het meest ideale programma? Het meegeleverde programma kon ik niet echt aan de praat krijgen, showshifter voind lang niet alle zenders en heeft ook geen goede instelmogelijkheden, en DScaler is zo'n beetje het enige programma met goed beeld, op sommige kanalen dan.

-Kan ik voor het opnemen (en timeshiften) het beste een kaart kopen met een hardwarematige MPEG decoder? De computer waarmee ik dit alles ga doen is een Athlon xp 1700+ en die lijkt me voldoende instaat dit klusje op te knappen (hij doet verder toch niet veel ;) ) maar in een oude ComputerTotaal stond dat alleen kaarten met hardwarematige decoder (zoals de WinTV PVR) fatsoenlijk timeshifting ondersteuen, omdat softwarematige oplossingen nog steeds niet erg goed werken. Nu is dat blad vrij oud (van de bieb, uit 2001) dus misschien is dat inmiddels verandert.

Alvast bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
En nog maar eens een schop. Leest niemand te lange topics of zo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Hertog schreef op 04 April 2003 @ 12:39:
En nog maar eens een schop. Leest niemand te lange topics of zo? ;)
ik kan alleen zeggen dat ik DScaler echt een perfect programma vindt. steekt met kop en schouders boven andere tv-software uit imo.

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
MeIsTwisted schreef op 04 April 2003 @ 12:42:
[...]

ik kan alleen zeggen dat ik DScaler echt een perfect programma vindt. steekt met kop en schouders boven andere tv-software uit imo.
Kun jij met DScaler alle zenders die je tv ontvangt ook ontvangen, zonder vreemde strepen en met dezelfde kwaliteit? En wat voor tv-kaart heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Ik gebruik zelf ook Dscaler en kan er gewoon alle zenders mee ontvangen. Had in het begin wel last van slechte beeld kwaliteit maar dat heb ik kunnen verhelpen door beter aansluit materiaal te gebruiken. Heb al die Gamma shit buiten gegooid en alles vervangen door Hirschmann. Sindsdien altijd goed beeld, behalve als er onder ook naar de televisie gekeken wordt. Moet toch eens kijken of die versterker niet wat verder open gezet kan worden. Een TV-kaart heeft iig een veel beter signaal nodig dan een gewone tv, zelfs meer dan een 100hz tv.

De versie van DScaler die ik gebruik is een alpha versie die ook Philips chips ondersteund. Ik heb maar zo'n goedkoop Aldi kaartje (Medion). Ik gebruik DScaler Alpha 4.1.6.
Je kunt hem hier vinden :
http://sourceforge.net/pr...id=7420&release_id=141884

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Helemaal eens met wat vteuniss hierboven zegt, vervang je kabels door goed spul (bijv. Hirschmann Koka799 als ik me niet vergis) en je zult zien dat je perfect beeld krijgt. (mits de rest goed materiaal is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Ik heb op dit moment een splitter en een gewone kabel gebruikt. Het weghalen van de splitter helpt al een klein beetje, het vervangen van de kabel misschien ook. Het probleem is echter dat ik hier op een studentenkamer zit, en ik weet dus niet hoe goed de kwaliteit van de standaard tv-aansluiting hier is. Ik vraag me dan ook af of een speciale en waarschijnlijk nogal dure kabel hiet zo veel aan verbeterd.
Kan ik op een of andere manier de aansluiting testen, en hoe duur is zo'n goede kabel ongeveer? Of zijn er tv-kaarten die wel met een minder goed signaal overweg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen al het vervangen van zo'n goedkoop doorlus doosje door een Hirschman einddoos hielp al enorm. Heb nu alleen nog problemen met 1 of 2 zenders op het moment dat onder de tv aan staat. Deze zitten qua frequentie dicht bij elkaar. Een daarvan is het preview kanaal dat toevallig continu Veronica op heeft staan die op een andere frequentie weer wel haarscherp is.

Je hebt wel gelijk hoor, die merk spullen zijn echt veel duurder dan die standaard spullen.
Zo'n einddoos kost 10 euro wat toch 3-4 zo duur is als standaard spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

offtopic:
vergeef mijn nieuwsgierigheid, maar wat voor programma (die je in je 1e post noemde) heeft die vriend gemaakt? :) (en wat doet het)

Just wondering ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Ik heb dus een Leadtek Winfast 2000 XP Deluxe (lange naam voor een basic kaartje) en daar zat 'WinFast PVR' bij. Ziet er een beetje klungelig uit maar werkt prima. Vind alle kanalen in 1 keer (scannen duurt dan wel 5 min) en kwaliteit vond ik beter dan bij Dscaler (maar ik weet dan ook niet precies wat voor tuner er op mijn kaart zit). Verder heb ik alle instellingen gewoon default staan. Time shifting werkt ook prima en de scheduler ook. Leuk tooltje dus, volgens mij gewoon openbaar verkrijgbaar op de driver site van Leadtek. Ik vraag me alleen af of het ook bij andere merken werkt, maar denk van wel aangezien ik ook gewoon mijn Nvidia TV-in bij het source lijstje zie staan.

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een hele simpele truuk om het beeld van je TV kaart beter te krijgen is om de refresh van je video kaart op een veelvoud van 25 te zetten (dus 75 of 100). Dan loopt ie mooi synchroon met de verversing van de TV kaart. Echt synchroon krijg je hem natuurlijk nooit, maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Pc123 schreef op 26 March 2003 @ 21:57:
Als ik me niet vergis is 756x576 de resolutie van het PAL tv systeem, daar kan het dus niet aan liggen.
PAL is 720x576

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Als je nog een SCART poort vrij hebt zou je een TV-out op je TV kaart kunnen maken en die op de vrije poort aan kunnen sluiten. Voor sommige kaarten zijn er guides om zo'n TV-out erop te fabrieken. Ik heb zelf m'n Nexus-S kaart (die heeft een tv-out) op m'n TV aangesloten, en dat geeft stukken mooier beeld dan wanneer ik via de TV-out van m'n videokaart kijk naar het signaal van de Nexus-S kaart.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1