Toon posts:

[ASCII] Hoe bepaal je dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bepaal je van sommige tekens, zoals deze : ♪ ◄█▓▒░ welke KeyAscii het is?
Is er een manier om dat op te vragen?

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
ord(gekteken) geeft de ASCII-code (als je dit bedoelt)

Verwijderd

Topicstarter
? ord?

• sjroorda
sorry, ging even uit van PHP; ord() is een PHP-functie. Waar wil je het voor gebruiken? Elke programmeertaal heeft een dergelijke functie, weet niet of ord() een algemene naam is, maar chr() is dat zeker (chr(nummer) doet het omgekeerde: chr(65) = A, chr(97) = a, etc.). Moet je even in de documentatie zoeken naar die functie(s),

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:34
Uit KeyAscii begrijp ik dat het om VB gaat...

Met Asc(GekTeken) krijg je de ascii code, en met Chr(Asciicode) krijg je het gekke teken...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

.
edit:

laat

Kan je ietsie duidelijker zijn wat je precies wilt? Welke taal, wat heb je geprobeerd, etc.

[ Voor 157% gewijzigd door gorgi_19 op 26-03-2003 11:26 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-08 07:57

BTB

Foute vraag: die tekens hebben helemaal geen ASCII-code, geen ISO-8859-1 of -15 code ook.
Wel misschien een code in Unicode of zo.

Maar als ik nou even een `view source' op deze pagina doe, zie ik:

> zoals deze : ♪ ◄█▓▒░ welke KeyAscii

dat moeten dan haast wel unicode waarden zijn lijkt me....

Bram Bouwens

Verwijderd

Topicstarter
Visualbasic wil ik het hebben. Ik wil dat soort tekens zoals dat nootje in kunnen voegen in een textbox, maar als ik dat probeer, krijg ik alleen vraagtekens...(heb geprobeert te copyen met ctrl-c) Maar ik krijg alleen vraagtekens ipv de tekens :?

• Flard
  • Laatst online: 20-08 14:34
Jawel... Heel vroeger, in de tijd van DOS en WP5.1 enzo kun je met met Alt+Code een raar teken op je scherm toveren...

• BTB

BTB

Oeps. Wordt ook al ge-htmlizeerd. Ik bedoelde dus:
> zoals deze : ♪ ◄█▓▒░ welke KeyAscii

Bram Bouwens

• sjroorda
Uit mijn Pascal-periode weet ik nog dat nootje, klaver, harten, schoppen, pijltjes, etc. tussen chr(0) en chr(32) zitten; volgens mij is chr(177) e.v. die 'rasters'. Dus is echt geen unicode! Zoek maar eens een oud Dos-boek op met codetabellen ;).

Verwijderd

Niet alle fonts hebben deze tekens. Je moet dus de font van de textbox zodanig zetten dat je die tekens hebt (Wingdings, Webdings etc.). Nadeel is dat je dan vaak geen gewone letters meer tot je beschikking hebt, of dat je dat font lelijk vind (Terminal). Of je moet een textbox kiezen waar je binnen de text je font kan wisselen, en dan lukt plakken vanaf het clipboard opeens wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 11:53 ]

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Flard schreef op 26 maart 2003 @ 11:30:
Jawel... Heel vroeger, in de tijd van DOS en WP5.1 enzo kun je met met Alt+Code een raar teken op je scherm toveren...
Druk eens op Alt+137 en Alt + 130

Tadaaaaa

ë é ♪ ←

Werkt nog hoor...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 15:12

alienfruit

the alien you never expected

MS Console heeft volgens mij wel al die ASCII tekens; die kadertekens etc. :)

• BTB

BTB

Nog even voor de duidelijkheid: elk teken/symbool is bepaald door aan te geven welke encoding je gebruikt + de waarde in die encoding. Zo is een A dus 65 in een heleboel gangbare encodings (inclusief unicode en UTF-8), maar niet in EBCDIC (maar wie gebruikt dat nou nog?)
Bovenstaande tekens bestonden inderdaad al in e.o.a. DOS-encoding waarvan ik de naam niet weet; die zou je kunnen opzoeken. Maar ze bestaan dus OOK in unicode, en vrijwel zeker met bovenstaande codes. Eigenlijk zou iedereen gewoon op UTF-8 over moeten gaan (unicode gecodeerd in bytes, zodat `gewone' tekens gewoon ASCII zijn).

Bram Bouwens

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

't Is misschien niet gek om even te weten waar je die characters uberhaupt vandaan haalt... Is dat een bestand? Is dat keyboard input? Want ik kan me zo 1,2,3 niet voorstellen waar je dit nou precies voor nodig hebt :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
DOS had CodePages, wat gewoon een andere naam is voor encodings. Windows gebruikt standaard codepage 1252, dacht ik. ASCII = 0..127, dat is het gemeenschappelijke deel van deze encodings en daar zitten idd die karaktertjes niet in.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1