Toon posts:

Win2k server en breedband router werken niet samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
de volgende situatie:
een win2k server met active directory
div. werkstations met XP Pro
E-tech ADSL modem/router <-- verleend DHCP
alles aangesloten op een switch

Wil ik een werkstation aanmelden op de server, dan moet ik het IP adres van de server vermelden in het DNS veld van de IP settings van XP pro, anders duurt het aanmelden een eeuwigheid en kan ik de server niet benaderen.
Internet werkt niet, ook niet als ik de secundaire DNS server op 62.251.0.6 (HCC) zet.

zet ik alle IP instellingen op automatisch en meld met aan op het netwerk (dus niet domeincontroller!!! ) dan kan ik de server wel benaderen, en gebruik maken van internet.

zet ik alle instellingen handmatig erin, dus IP adres, Gateway en DNS van de server, geen internet....

hoe kan ik deze combinatie aan de gang krijgen, ik heb een test opstelling gemaakt, met dezelfde instellingen, dan werkt het wel.....

BVD

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Hoe heb je het nu aangesloten dan, je noemt wel een rijtje, maar ff precies?
Dus eerst de router of eerst de server, etc.?
Lopen de clients via de server of direct via de router naar het internet?

[ Voor 5% gewijzigd door momania op 26-03-2003 10:24 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb een soort gelijke opstelling, alleen verleend mijn win2k server de DHCP
De volgorde van gateway & dns staan als volgd:
Gateway1 : Modem/router ip
Gateway2: win2k server ip
DNS1: win2k server ip
DNS2: modem/router ip

Dit werkt zeer goed bij bij, dus misschien moet je je win2k-server ook maar dhcp laten uitdelen omdat je daar meer opties in hebt, met betrekking tot het uitdelen van ip's van DNS & Gateway.

Suc6

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
momania schreef op 26 maart 2003 @ 10:24:
Hoe heb je het nu aangesloten dan, je noemt wel een rijtje, maar ff precies?
Dus eerst de router of eerst de server, etc.?
Lopen de clients via de server of direct via de router naar het internet?
router is een E-tech modem/ router/ 4poorts hub. de router is via 1 van deze poorten op de switch aangesloten net als de werkstations + server.

Ip adres router = 192.168.0.1
IP adres server = 192.168.0.2
DHCP begint van 192.168.0.3>200
ik kan wel vanuit ieder werkstation in de router.
server heeft geen gateway alleen DNS instelling 127.0.0.1

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ik denk dat je het beste kan doen om je win2k-server DHCP te laten uitdelen, om dat je dan meerdere ip's voor gateway/DNS kan opgeven. Dit werkt perfect hiero met iets voor 40 werkstations.

Ey!! Macarena \o/

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Ok, dus alles loop in princiepe via de router, dus de DHCP incl. de DNS settings, gateway etc.?
Is de server een PCD en draait daar ook een DNS server op?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Ik zou je windows2000 server de dhcp laten doen. Het probleem dat je niet kunt internetten heeft te maken met dns,

Zodra je primaire dns verwijst naar de windows2000 server zullen alle requests via deze dns server verlopen! In de DNS mmc console kun je als je de eigenschappen van de server opvraagt forwarders instellen. Hier moet je de dns gegevens van je provider inkloppen. Nu zullen requests die niet in *.jedomein.com vallen geforward worden naar de dns server van je provider.

[edit]
Je server moet dus wel het internet opkunnen, dus even een default gateway inkloppen. Ook zou ik die 127.0.01 van de DNS op je server veranderen in het interne ip van de netwerkkaart van die server.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 10:53 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 10:50:
Ik zou je windows2000 server de dhcp laten doen. Het probleem dat je niet kunt internetten heeft te maken met dns,

Zodra je primaire dns verwijst naar de windows2000 server zullen alle requests via deze dns server verlopen! In de DNS mmc console kun je als je de eigenschappen van de server opvraagt forwarders instellen. Hier moet je de dns gegevens van je provider inkloppen. Nu zullen requests die niet in *.jedomein.com vallen geforward worden naar de dns server van je provider.
Dit werkt wel goed, maar niet altijd. Als je kijkt op het tabblad root hints, als daar entries staan, heb je geen forwarders meer nodig.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

momania schreef op 26 March 2003 @ 10:48:
Is de server een PCD en draait daar ook een DNS server op?
een win2k server met active directory
lezen :)

Verwijderd

axis schreef op 26 maart 2003 @ 10:54:
[...]

Dit werkt wel goed, maar niet altijd. Als je kijkt op het tabblad root hints, als daar entries staan, heb je geen forwarders meer nodig.
Hoezo niet altijd :?

Daarnaast staan onder die Root hints de zogenaamde root-servers. Ik zou deze niet raadplegen want dat komt de snelheid namelijk niet echt ten goede :)

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

kun je niet gewoon je w2k bak tussen die modem en switch zetten ....

of dhcp van je modem uitzetten .. ?

pc | server | laptop | pda

Verwijderd

Topicstarter
het werkt, gewoon IP adres ingeven 192.168.0.100 en hoger...
|:( |:( |:( |:( nu werkt alles perfect, bedankt voor de tips!
Pagina: 1