Toon posts:

[slack8.1] start niet op na update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geachte mensen,

Ik heb mijn kernel gecompiled van 2.4.18 naar 2.4.17. Waarom ga ik hier niet uitleggen alleen ik heb een probleem Alles gaat perfect zonder enige foutmelding. Ook als ik dan bzImage copieer naar de /boot map en ook de lilo.conf aanpas en deze ook update gaat alles goed. Maar als ik dan opnieuw opstart dat krijg ik het volgende scherm:

Loading linux............................................
Uncompressing Linux......Ok. booting the kernel.

en meer gebeurt er niet. Weet iemand misschien waar ik dit moet zoeken? Ik heb al wel een opstartflop van internet gehaald. Hiermee kan ik dan mijn hda1 mounten en kan ik via deze manier bestanden aanpassen.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:25

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb geen oplossing alleen een gouden tip.
Als je een nieuwe kernel compiled (nieuwe compile, dus perse niet versie van de kernel) dan moet je ondersteuning bieden aan 2 kernels in je lilo.
Hiermee voorkom je veel problemen.

Voorbeeld van een lilo.conf (naja dit is mijn lilo.conf ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
vga = normal

image = /boot/vmlinuz
  root = /dev/hda1
  label = linux
  read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking

image = /boot/vmlinuz.old
  root = /dev/hda1
  label = linux.old
  read-only

Wat ik dus altijd doe is de originele vmlinuz copieren naar vmlinuz.old en de bzImage copieren naar vmlinuz. Even lilo starten zodat je daar geen probs mee krijgt en hoppa!
Is de nieuwe kernel niet goed, dan kan je gewoon nog de oude (werkende) kernel starten.

ps. Start je eigenlijk wel lilo na de compilatie van de nieuwe kernel? Dat moet, waarom weet ik niet goed uit te leggen , maar het heeft iig te maken met dat hij de kernel moet "inlezen" oid

[ Voor 15% gewijzigd door nhimf op 26-03-2003 09:11 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Je moet inderdaad wel opnieuw 'lilo' draaien.

Dat is omdat lilo 'hard' linkt naar de plek op de harddisk waar de kernel staat (tijdens het booten weet je immers nog niets van filesystems, die worden pas veel later geladen!). Als je een nieuwe kernel over de oude heenkopieert, staat deze meestal op een andere fysieke locatie op de harddisk. En daarom moet je lilo even opnieuw runnen. Is dat het toevallig?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 14:35

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Toevallig verkeerde cpu gekozen/laten staan in de config :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
nhimf schreef op 26 March 2003 @ 09:07:

ps. Start je eigenlijk wel lilo na de compilatie van de nieuwe kernel? Dat moet, waarom weet ik niet goed uit te leggen , maar het heeft iig te maken met dat hij de kernel moet "inlezen" oid
ja na vi /etc/lilo.conf en daar dan de aanpassingen gedaan te hebben en deze ook te hebben opgeslagen( : wq) typ ik lilo in.