Raid schijf word in windows gezien als RAW

Pagina: 1
Acties:

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 10:30

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn 3 x 80 gig harde schijf van maxtor binnen gekregen + de Promise sx4000 FastTrak controller.
Ik heb alle 3 de harde schijven geformatteerd met behulp van partition magic naar NTFS.
Ik heb alle 3 de schijven op mijn normale IDE controller aan gesloten om ze te kunnen formatteren, omdat je volgens mijn vanuit dos niet bij de raid controller kan komen om ze vanaf daar te formatteren.

Het probleem is nu, dat ik een array gebuild heb in raid 5.
Normaal zou ik dan een schijf van pak em beet 160 gig moeten zien in windows.
Ik zie nu maar 1 x 80 gig, en als ik die schijf aanspreek geeft hij aan dat hij niet geformatteerd is, en of je dat als nog wilt doen.
Hij formatteerd tot ongeveer 95 % windows zegt dan dat hij niet in staat is om de schijf te formatteren.

Zijn er nog mensen die het zelfde probleem gehad hebben met deze raid controller, of eventueel een andere?
please help me

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Euh, je moet juist éérst een RAID array aanmaken in de RAID BIOS en daarna de schijven partitioneren en formatteren ;) Je kunt de RAID array wel gewoon in DOS benaderen. Wanneer je 2K/XP wil installeren, moet je wel drivers opgeven wanneer de setup erom vraagt ("press F6 to install drivers") :)

[ Voor 255% gewijzigd door BalusC op 26-03-2003 08:35 ]

Verwijderd

Dit moet haast wel in de handleiding staan..... heb je die wel gelezen...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik begrijp dat de RAID5 array is gemaakt. Zie je hier wel 3 schijven? Zijn de instellingen van de array juist ingesteld m.a.w. RAID 5 met schijf 1, 2 en 3?

[ Voor 1% gewijzigd door Guardian Angel op 26-03-2003 08:18 . Reden: elletje erbij gezet :) ]

ARME AOW’er

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Ik heb ook eerst de raid drivers geinstalleerd in xp, aangezien ik al een bestaande installatie heb.

hij zei in win xp dat ie nieuwe hardware gevonden had, en vroeg om een driver.
Ik heb de driver diskette van promise gebruikt, en de installatie ging goed.
alleen hij kon de schijven nog niet zien in xp aangezien ze niet geformatteerd waren

Vervolgens heb ik een raid 5 array aangemaakt via de bios van de sx4000.

en de PAM utility geinstalleerd.

Het probleem is dat ik alle schijven wel gewoon vanaf de PAM utility kan benaderen
na het formatteren natuurlijk.

Hij geeft bij alle 3 de schijven aan "assigned to an array.
Ik kan hem ook rebuilden.

Alle instellingen in de bios van de sx4000 staan goed.

maar van uit windows geeft hij nog steeds aan dat het een raw bestands systeem is.

[ Voor 5% gewijzigd door BOUBOU op 26-03-2003 08:19 ]

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Ik heb nu de schijven fat32 geformatteerd, en kan nu in windows xp wel op de raid array komen.
Het probleem is nog wel, dat ik van de 160 gigabyte van de 3 80 gigabyte schijven er maar 1 van 80 gig zie. kan het er aan liggen dat fat 32 niet meer dan 80 gig in 1 schijf ziet?
In NTFS zie ik geen schijf in windows xp

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe ziet de array eruit in de schijfbeheer? (start > run > diskmgmt.msc)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:50
maak anders eens een nieuwe array zonder dat je de schijf formateert
dat doet je raidcontroller toch??

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
In disk management ziet hij er healty uit.
In windows xp zie ik nu c:\ (system) d:\(games) e:\(mp3) f:\(movie) e:\(dvdspeler) f:\(brander) I:\ (Raid 152,66 gig.)
Als ik de schijf wil aan spreken geeft hij aan. I:\ is not accesible.
the disk structure is corrputed and unreadable.
Ik heb de raid array al op verschillen de manieren geprobeerd te formatteren oa. primary ntfs, logical ntfs, primary fat32, logical fat 32. Ik heb echt geen idee wat ik er aan kan doen.
Ik heb wel gehoord dat promise nog testen deed met 60 gig harddisks in oktober van vorig jaar, maar ik neem aan dat die testen toch al lang afgerond moeten zijn, en de uitslag bekend?

Al bedankt voor jullie reacties tot zo ver, het heeft helaas niet mogen baten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De array wordt dus juist weergeven in de schijfbeheer, maar het kan niet aangesproken worden.. Wat je verder kan doen:

- vergewis jezelf ervan dat jumpers goed zijn ingesteld, probeer anders Cable Select
- check of de IDE kabels op de juiste plaatsen zijn aangesloten (check manual)
- probeer de schijven stuk voor stuk leeg te halen met Debug (zie FDISK FAQ), hang de schijven terug, maak de array opnieuw aan en partitioneer/formatteer ze vanuit de schijfbeheer (dus niet met FDISK of PMagic, mocht je dat gedaan hebben)

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02

JWR

Dit heb ik ook net gehad:

Format x: /fs:NTFS

en dan is klaar als het goed is
je kan ook FAT of FAT32 kiezen

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Ik heb nu de array goed draaien.
Het probleem wat ik nu nog wel heb is, dat als ik een spel installeer op de array.
(G:\ in mijn geval, bv. the new world demo).
Ik zie dan allemaal blokjes in beeld in het begin bij EA games.
Het zelfde geld voor films die ik naar de array copieer.
Op mijn 80 gb system disk doen ze het normaal in windvd, maar zo gouw ik ze op de array zet zie ik allerlei blokken in beeld.
Het zijn echt geen slechte kwaliteit films, ik heb van de orginele dvd een backup gemaakt, zodat ik bij een avondje film niet naar de dvd speler hoef te lopen om van dvd te wisselen.

Verwijderd

Ga je met 160 Gb niet over de limiet van w2k/xp?

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Volgens mij niet, ik heb er ook 4.2 gig aan mp3 op staan, en die speeld hij gewoon zonder schokken af, ik draai nu trouwens onder fat32.
NTFS lukte in geen geval.
Had bijvoorbeeld ook de film predator eerst op D: staan, ik kon hem daar gewoon bekijken, ik copieerde hem vervolgens naar G:, daar was de film opeens corrupted
Volgens mij kun je in windows geen 150 gig hardeschijf formateren, maar met een ander programma zoals Partion magic die dat wel kan kun je hem gewoon formatteren.
Windows kan deze partitie wel lezen, maar niet formatteren.
Volgens mij ligt de limiet van in ieder geval XP met NTFS op ongeveer 2 TB

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Maakt het trouwens uit welke cluster size je insteld bij het formatteren?
512 bytes, 16, 32, 64kb?
In verbandt met de stripe size van de array?
Ik heb dit namelijk even geprobeerd, het advies van "JWR"
Format G: /fs:NTFS
Hij geeft verder geen melding van currupted disk, en zet de bestands structuur na het formatteren, maar als je dan vervolgens de G schijf wilt aanspreken vanuit windows geeft hij aan "de schijf is niet geformatteerd, wilt u nu formatteren?"

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Bij het controleren van de raid disk bij het opstarten van windows xp geeft hij aan "badly linked atribute records"
Dat is volgens mij de reden dat hij de schijven niet kan aanspeken in windows xp als ze geformatteerd zijn als NTFS.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en hoe het te verhelpen?

[ Voor 4% gewijzigd door BOUBOU op 30-03-2003 22:33 ]

Pagina: 1