Dell C640 notebook overklokken, gaat goed!

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 13:18

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik ben met PowerStrip de videokaart mijn C640 aan het OC'en en dat gaat tot nu toe bijzonder goed. :*)

Standaard loopt de Radeon 7500 op (geloof ik) 230/160.
Daarbij kreeg ik 3519 3DMarks (nee, geen 3Dmark2003 DOH!).

Ok, een Radeon 7500 ondersteund een aantal dingetjes niet (Nature en zo) en het is ook niet direct een score om over naar huis te schrijven, maar een aardig 3D spelletje is er zeker mee te spelen (mobile Generals >:) )

Maar op 280/200 is dat alweer 4230... en het einde is nog niet in zicht!

Weet er iemand (uit ervaring ofzo) hoe hoog een Radeon 7500 gaat? Of de 7500 in een C640? :?

Qua koeling is het geen probleem, de videochip heeft een eigen fannetje en springt gewoon wat sneller en vaker aan... big deal (ja ik ben 8)7)

eh... verkeerde area? Moet in DHOC, oopsie...

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 26-03-2003 01:18 ]

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Verwijderd

hmm zijn die dingen wel beveiligd tegen te veel warmte? :P zoals p4 enzo :D
kzou maar oppassen :P

Verwijderd

zo te zien gaat het inderdaad goed maar volgens mij is dat wel de veilige limiet . Hoger is riskant , ik zou eve voor een lange periode (iets van 2 weeken of meer ) runnen en testen

Verwijderd

Je vergeet wat :)
Een laptop is er niet op gebouwd om over te klokken,
er zit geen dikke voeding in hoor, waarom denk je dat de nieuwe grapische chips zo lang op zich laten wachten ? (nvidia 4200go) en waarom een 2,4 ghz p4 automtisch terugklokt op de accu naar 1.2 ghz ? zelfs de laatste generatie laptop video chips clockt de core en mem snelheid al omlaag op accu. het zal qua warmte nog wel te doen zijn maar krijg je geen grote spanningsverschillen ?

Het is dus niet onmogelijk maar ga voor jezelf wel beter kijken wat je notebook doet voor je nog verder gaat.

Je kunt denk ik het beste ook nog de rage3d forums en de us dell forums hierop napluizen, dan kom je vast nog wel wat leuke dingen tegen, er zijn namelijk custom driversets fanbased voor de meeste dell laptops met dit soort videochips.
Die naar horen zeggen ook al heel veel aan die 3dmark score van je kunnen doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 01:39 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
ah, ok. Is die score eigenlijk wel normaal voor zo'n chippie?
Punt is dat de chip alleen maar DX8 ondersteunt, maar ik gewoon DX9 op mijn lappetap heb gezet... geen idee of dit wat uit maakt...

p.s. je bent een tweaker of niet :)

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Verwijderd

Het zal dan gewoon dx9 instructies niet weergeven (nature test in 3dmark 2003 bijvoorbeeld) score loopt gestaag op ja, al zou ik als ik jouw was ff flink over die us dell forums struinen naar wat de meesten voor scores halen, een paar maal een goede 3dmark score wil niet zeggen dat je het lang uithoudt met je laptop op die snelheid.

Notebooks zijn qua warmte en stroom altijd een probleem. Bij iedere nieuwe generatie grafische chips vormt dit vaak het grootste obstakel voor de makers.

Als je wat beter wil testen draai dan een paar uur 3dmark en neem een spanningstabel op met motherboard mintor over een periode van bijvoorbeeld 5 minuten, voel af en toe ook even aan de onderkant (vanaf waar je zit voor je scherm linksvoor of rechtsvoor) dit zijn bij dell de standaard plekken voor videokaarten (meestel rechts).

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ah.. goeie tip... je weet er blijkbaar wel wat vanaf... prettig...

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hoewel op veel sites staat dat de mobile 7500 rustig de 300MHz (core) haalt, komt de mijne niet over de 285. Bij 290 loopt hij vast en die paar MHztjes die hij zou kunnen hebben tussen de 285 en 290 gebruik ik dan maar als buffer (hij hoeft ten slotte niet stuk).
Het geheugen komt tot 210. Bij 215 vette artifacts en 210 is het clear.

Al met al: van 230/165 (330) naar 285/210 (410) is toch een lekkere 25,5% overklok (gemiddeld).

Eh einde verhaal...

Nou, klein dingetje: ik zag op eBay een heel mooi grafisch kaartje liggen voor een i8200... helaas, werkt niet in een C640.. dat was pas mooi geweest....

Pagina: 1