[XML]Gepost form transformeren naar XML

Pagina: 1
Acties:

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 11:12

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Om maar even met de deur in huis te vallen:

Ik wil graag gegevens die ik post vanuit een html pagina (ook een transformatie van xml, maar dat doet er niet toe) naar XML transformeren, zodat er een relatief goed herbruikbare communicatie ontaat tussen server en client.

Het probleem is dus dat ik nergens kan vinden hoe dit in z'n werk gaat als dit uberhaupt al kan.

Helaas kan ik nog geen pagina laten zien waar de gegevens vandaan komen, maar als ik eenmaal weet hoe het moet, moet toepassen ook wel lukken.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:34

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Kan je de enc-type encoding van een form niet zetten op xml ofzo ? Zoals je'm bv op multipart moet zetten bij het gebruik van file upload.

[ Voor 7% gewijzigd door GrimaceODespair op 25-03-2003 23:37 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dat komt een beetje over alsof je modewoordjes wilt toepassen; waarom wens je een non-standaard client-server communicatie, terwijl er al een standaard communicatie-methode is tussen webserver en browser-client in de vorm van het HTTP protocol met GET en POST requests?

wat is de extra waarde van XML voor jou, anders dan wat nodeloos moelijk doen:

code:
1
pagina.cgi?%3C%3Fxml%20version%3D%221.0%22%3E%0A%3Crequest%3E%0Ablaat%3Dboohoo%26amp;foo%3Dbar%26amp;pietje%3Dpuk%26amp;test%3Ddit%20is%20een%20test0A%3/Crequest%3E%0A

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Omdat het dan niet uit maakt of ik Flash, HTML (in welke vorm dan ook) of <Vul hier een applicatie in> aan het systeem kan hangen. Hiermee hangt samen dat het niet makkelijk/handig is (kan wel) om een menu dat uit 4 lagen bestaat met GET door te sturen.

Ten tweede leek het mij een hele mooie techniek om pagina's erg flexibel op te bouwen (met XSL). Helaas liggen de browsers op dit moment nog een beetje dwars. Hopelijk is dit zeer binnenkort opgelost.

Maar misschien heb je wel gelijk en is het handiger als de gegevens die geen menu zijn gewoon als variabelen met het HTTP protocol worden meegestuurd.

Ik begrijp trouwens uit je post dat het niet mogelijk is op de manier dat ik het wil.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Maar _versturen_ hoef je helemaal niet in xml te doen. Je kan met zowel html/js als in flash (en vast nog wel meer) prima een gewone post van variabelen doen naar een asp/php/jsp bestand oid, wat op zijn beurt weer xml obv de input teruggeeft.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

QkE schreef op 26 March 2003 @ 09:34:
Omdat het dan niet uit maakt of ik Flash, HTML (in welke vorm dan ook) of <Vul hier een applicatie in> aan het systeem kan hangen. Hiermee hangt samen dat het niet makkelijk/handig is (kan wel) om een menu dat uit 4 lagen bestaat met GET door te sturen.
het probleem is dat juist weinig applicaties clientside dit zullen ondersteunen en je alsnog de bezoeker zal moeten vragen om extra plugins te downloaden, of ben je afhankelijk van clientside scripting met weinig betrouwbaarheid

er bestaat overigens wel een standaard voor XML-requests over HTTP: XML-RPC:
http://www.xmlrpc.com/spec
(Scott Andrew heeft wel een javascript xmlrpc client gebouwd, maar die is volgens mij enkel voor mozilla's SOAP-API geschikt; Flash 6 ondersteunt XML-RPC wel native).

het voordel van XSL zie ik niet, XSL heeft enkel voordeel clientside en XML kan natuurlijk gewoon geretourneerd worden op basis van een standaard POST-request.

voor een browserbased interface zie ik vooralsnog weinig werkelijke voordelen, hetzij voor specifieke diensten voor een beperkte doelgroep (intranet-functionaliteiten; requests voor externe webservices)
maar niet voor een intern protocol voor enkel binnen een applicatie zelf, zonder directe 'open' uitwisseling met externe servers.

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 26-03-2003 09:55 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:34

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

RM-rf schreef op 26 March 2003 @ 09:54:
[...]
het voordel van XSL zie ik niet, XSL heeft enkel voordeel clientside
Ik heb zelf maar weinig XSL concreet gebruikt, maar net niet voor een client-side teopassing. Jij gaat wsch uit van XML die via XSL naar XHTML wordt getransformeerd, maar je kan ook gewoon transformaties op XML-datasets uitvoeren die gewoon nieuwe XML-datasets genereren. Kan serverside erg handig zijn.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Die RPC-XML ziet er erg interessant uit, maar toch niet precies wat ik zoek.

Ik denk dat ik de communicatie naar de server idd toch maar via "gewone" post en gets ga doen. Het zijn toch geen grote datastructuren.

De communicatie van de server naar de client lijkt me wel handig aangezien het hier wel gaat om complex(ere) structuren.

Is het standaard mogelijk om in PHP met behulp van een XSL bestand een transformatie uit te voeren?
En nog een vraagje: Heb ik goed uit de gegevens die ik op internet heb gevonden begrepen dat de verschillende browsers op XML gebied weer totaal niet compatible zijn?

Ga even op google zoeken op php en XSL transformaties

[ Voor 22% gewijzigd door QkE op 26-03-2003 10:32 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ik denk dat je een beetje op de zaak vooruit loopt. ik zou dan ook niet zelf iets proberen met standaard forms, maar wachten tot XForms standaard in browsers is geimplementeerd.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Dit is exact wat ik bedoelde (dagen naar gezocht), maar ik heb ondertussen ook begrepen dat XML nog niet helemaal "rijp" is. Dat het best bruikbaar is, maar nog niet helemaal vlekkeloos en voor de volle 100% te gebruiken in websites. Dan wordt het maar wachten he... :Z :'(

Nee. Nog steeds niks. Dat ze eens opschieten bij het W3C....

[ Voor 14% gewijzigd door QkE op 26-03-2003 12:58 . Reden: Ongeduldigheid ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
hier een XForms implementatie: Formplayer (alleen voor IE6SP1

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
TNX. Is wel leuk om mee te expirimenteren...
Pagina: 1