Toon posts:

arctic "TC" cpu-fan stopt vanzelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ben al een half uurtje bezig met lezen van oude draadjes, maar kan niet helemaal het antwoord vinden wat ik zoek.

heb net een Asus A7N8X deluxe met Barton 2500 en Arctic Copper Silent TC in elkaar gezet. Met kast open aangesloten om te kijken of alles werkt, "the usual". Wat blijkt, cpu-fan begint te draaien en stopt na 3 sec. Als ik 'm aanzwengel draait ie weer een paar seconden. Fan loopt wel soepel. Stroom is OK aangesloten anders zou die helemaal niet starten, toch? O ja, heb wel beeld maar heb pc snel weer uitgezet, geen piep of post voice messages.

In een andere posting las ik over een intelligent mobo die koeler aan en uit kan zetten, is de a7n8x dat, ik kan er niks over vinden.

Deze arctic koeler is een "TC" (temperature controlled). Big mistake ;-) Ik had verwacht dat ie langzamer of sneller (specs: 1100-3500rpm) zou draaien, maar niet dat ie stil gaat staan. Is dit normaal?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hij gaat pas draaien als hij warm genoeg wordt. klopt helemaal. maar meestal gaat hij met een athlon meteen wel draaien eigenlijk. met een p3 duurt het ff.
ik zou gewoon ff een minuutje proberen, kijken hoe heet je heatsink wordt. wordt ie heel heet en je fan gaat nog niet draaien -> koeler stuk.

[ Voor 66% gewijzigd door smvs op 25-03-2003 21:54 ]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

De fan op deze cooler kan echt heel langzaam draaien. De specs van de fabrikant, dus 1100 rpm is wel erg hoog genomen aangezien deze vaker veel langzamer draait.
Natuurlijk heb je een moment dat de fan geheel niet meer draait als de processor erg koud is.
Wat zijn je temperaturen dan in de bios gezien als de fan niet meer draait ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dat is normaal voor een TC versie,
lees de reviews er maar op na.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Verwijderd

Topicstarter
Rick2001 schreef op 25 March 2003 @ 21:53:
De fan op deze cooler kan echt heel langzaam draaien. De specs van de fabrikant, dus 1100 rpm is wel erg hoog genomen aangezien deze vaker veel langzamer draait.
Had alleen niet verwacht die ie zo langzaam zou draaien dat het niet zichtbaar zou zijn 8)7

zal 'm zo ff aanzetten en in bios temperatuur checken. THANKS!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 22:00:
[...]

Had alleen niet verwacht die ie zo langzaam zou draaien dat het niet zichtbaar zou zijn 8)7

zal 'm zo ff aanzetten en in bios temperatuur checken. THANKS!
Er kan ook weinig gebeuren opzich hoor :) Zolang het koelblok er goed opzit schat ik dat je nog gewoon kunt booten zonder dattie oververhit raakt... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
offtopic:
Ik zit d'rover te denken om een Arctic Copper Silent te kopen. Ik zou d'r dus beter aan doen om niet de TC versie te kopen?

Verwijderd

Topicstarter
alles werkt zoals het hoort. thanks! _/-\o_
voor de volgende gelukkige nog even wat er gebeurd.

na booten fan draait en stopt, bios ingegaan en scherm op 'hardware monitor' laten staan, verder niks doen
MB 20, CPU 27

bij elke graad stijging CPU start fan, en stopt na 3 sec. Soms start fan ook zonder dat cpu temp stijgt, en stopt uiteraard weer.

Vanaf +/- 40 C draait fan continu
na 15min na eerste boot:
mb 26, cpu 41-42 stabiel (volgens bios, doe verder niks met pc)

O ja, Q-control staat uit en laat ik maar uitstaan, geen idee hoe dat samengaat met TC-koelers...

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

eL_Jee schreef op 25 March 2003 @ 22:12:
offtopic:
Ik zit d'rover te denken om een Arctic Copper Silent te kopen. Ik zou d'r dus beter aan doen om niet de TC versie te kopen?
Waar haal je dat vandaan? Er staat alleen dat dat ding dus bij een compleet koude cpu gewoon helemaal uitschakelt :)

Is niks gezegd over de koelprestaties ;)
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 22:13:
alles werkt zoals het hoort. thanks! _/-\o_
voor de volgende gelukkige nog even wat er gebeurd.

na booten fan draait en stopt, bios ingegaan en scherm op 'hardware monitor' laten staan, verder niks doen
MB 20, CPU 27

bij elke graad stijging CPU start fan, en stopt na 3 sec. Soms start fan ook zonder dat cpu temp stijgt, en stopt uiteraard weer.

Vanaf +/- 40 C draait fan continu
na 15min na eerste boot:
mb 26, cpu 41-42 stabiel (volgens bios, doe verder niks met pc)

O ja, Q-control staat uit en laat ik maar uitstaan, geen idee hoe dat samengaat met TC-koelers...
ALhoewel :) Ik zou de fan dan vervangen door een 92 of 120mm exemplaar, ook stil, koelt beter ;)

Want dat ding wordt dus nog wel warmer... :)

[ Voor 51% gewijzigd door Scatman_II op 25-03-2003 22:17 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
eL_Jee schreef op 25 March 2003 @ 22:12:
offtopic:
tja, TC zorgt ervoor dat koeler niet onnodig snel draait. Specs zijn nu eenmaal erg indrukwekkend (vooral air flow in CFM)
1000 - 3500 RPM
Air Flow: 10.7 - 35.2 CFM
Noise Level: 10-32 dB

*nu* ben ik erg tevreden, straks nog even kijken als ik de proc ga stressen en daarna ga klokken...

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik heb helaas wat meer pech met dit ding: 61 stressed met palomine XP1900 :(

voor mijn smaak toch erg hoog. Ik da denk ik proberen de "TC" eraf te slopen zodat hij gewoon op 12V loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Doogie op 25-03-2003 23:46 ]

Verwijderd

Doogie schreef op 25 March 2003 @ 23:46:
ik heb helaas wat meer pech met dit ding: 61 stressed met palomine XP1900 :(

voor mijn smaak toch erg hoog. Ik da denk ik proberen de "TC" eraf te slopen zodat hij gewoon op 12V loopt.
En wat is er mis met 61 stressed voor een XP 1900+ Palomino? Ik vind dat een prima temp, en volgens AMD mag ie nog een 30 graden warmer worden dus dat is allemaal geen probleem.

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 17:31
Ik heb een broer die ook deze fan heeft. Toen hij z'n pc aanzette begon z'n fan heel erg langzaam te draaien. Het leek ook alsof de fan gewoon stuk was. Maar toen de pc een langere tijd aanstond begon de cpu wat op te warmen en de fan ging dus ook sneller draaien totdat de cpu ongeveer 45 graden werd. Het gaat hier over een AMD XP 1800 t-bred btw.

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 March 2003 @ 01:05:
[...]
En wat is er mis met 61 stressed voor een XP 1900+ Palomino? Ik vind dat een prima temp, en volgens AMD mag ie nog een 30 graden warmer worden dus dat is allemaal geen probleem.
Misschien heb ik het mis, maareh... is het niet zo dat de *echte* CPU temp ongeveer 20C hoger ligt dan de BIOS/software aangeeft? Dit zou komen door de manier van meten op het mb (onder de processor). Meen dat ik dat ergens in het grote A7N8X topic gelezen had. Hangt natuurlijk van je bord en software (pc probe) af. Dus dan zou je cpu op +/- 81 van de 90 max zitten...

• Doogie
  • Niet online
ik heb zelf ook het idee dat 60 te hoog is. Liever zit ik wat lager, ook is de max temp 90 graden. Minder is wat dat betreft altijd beter

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:58
Athlon XP's hebben een ingebouwde temp sensor, dus die zou je te zien moeten krijgen. En die zal heus wel kloppen

• tweak_dude
Btw die Copper Silent roelt hardt hij houdt mijn xP 1800+ op 45 C bij 1600 toeren :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 01:05:
[...]

Das aardig warm hoor, Mijn xp2000+ palomino@1760mhz@1.84v word maar 47stressed en 40idle :)

/offtopic

• Doogie
  • Niet online
ik had ook gewoon de normal silent moeten nemen :(

BTW: mijn mobo kan die interne temp sensor neit aflezen (K7S5A) dus daar heb ik helaas niet zoveel aan.

Trouwens tweak_dude: wat heb jij aan casefans / voedingfans in je systeem en wat is je casetemp?

• tweak_dude
Doogie schreef op 26 maart 2003 @ 22:36:
ik had ook gewoon de normal silent moeten nemen :(

BTW: mijn mobo kan die interne temp sensor neit aflezen (K7S5A) dus daar heb ik helaas niet zoveel aan.

Trouwens tweak_dude: wat heb jij aan casefans / voedingfans in je systeem en wat is je casetemp?
Mijn casetemp is 30 C en dat met 1 outtake casefan :D. Ik snap ook niet hoe dat kan, want ik heb er ook nog een zalman vga heatpipe in zitten, die zou mijn systeem ook aardig op moeten stoken :?

• mauzwauz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08 07:45
Mijn athlon Thunderbird 1,4 draait stressed 67,1c. Wat is de beste oplossing om dit op te lossen. Mijn kasttemperatuur is goed.

Questions must be asked

• tweak_dude
mauzwauz schreef op 26 maart 2003 @ 22:47:
Mijn athlon Thunderbird 1,4 draait stressed 67,1c. Wat is de beste oplossing om dit op te lossen. Mijn kasttemperatuur is goed.
Wow da's wel een beetje hoog ja. Ik ik kan je een arctic copper silent aanraden, die koelt goed en is enorm stil :Y)

• mauzwauz
Ik denk dat ik dit maar ga doen. Bovendien zit ook te overwegen om er een andere processor erin te doen, bv xp 2000+ thoroughbred. Hoe duur is die koeler eigenlijk?

Questions must be asked

• Doogie
  • Niet online
EUR 13-14, Cheapos :)

Verwijderd

mauzwauz schreef op 26 March 2003 @ 22:47:
Prima temp! Thunderbirdjes stoken nu eenmaal goed, en ze kunnen heel wat hebben, dus zo lang als je stabiel bent zou ik niets doen aan die temp. Dat is een prima stressed temp.

Een lage temp is eigenlijk nergens voor nodig hoor, alleen helpt het wel om verder over te clocken, en om stabieler te worden (lees prime 95 enz, dus geen rotte software die het toch niet doet) Maar als je niet gaat overclocken en je bent stabiel, dan is het toch prima?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 22:57 ]

• tweak_dude
mauzwauz schreef op 26 March 2003 @ 22:54:
Ik denk dat ik dit maar ga doen. Bovendien zit ook te overwegen om er een andere processor erin te doen, bv xp 2000+ thoroughbred. Hoe duur is die koeler eigenlijk?
/zeikmodus
Eigenlijk eerst in de pricewatch kijken en dan vragen ;)
/zeikmodus

Er zijn 2 versies; eentje met en een zonder ingebouwde tempreatuur sensor
Die met temp. sensor kost 20 euro d8 ik en die andere 10.

• mauzwauz
Dan ga ik die maar ff bestellen.

Questions must be asked

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Ik heb de tc copper en die houd mijn 2600+ op 58,5 graden bij 2000 Rpm , en dan is hij zelf nog stil.

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik denk dat ik toch maar een Spire Falconrock II ga kopen, anders moet ik weer extra verzendkosten gaan betalen. :)

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier ook de Copper Silent TC geinstalleerd in combinatie met de Barton 2500+. Draait inderdaad niet direct na het opstarten, maar komt pas op gang wanneer de cpu temperatuur boven de 30 graden komt. Draait nu als een tierelier op zo'n 1200 rpm bij 47 graden idle.
Het installeren viel trouwens reuze mee. Gewoon met twee vingers de beugel vastklikken. Niks geen schroevedraaier. :)

Verwijderd

Ik heb vorige week ook een Arctic Copper Silent TC gekocht samen met een XP1700+. Ik heb m een beetje overgeclocked. Van 11x133 naar 11x166 en cooler begint iets harder te draaien terwijl hij 33 graden idle wordt en 42 stressed.

Ben daarom zeer tevreden over deze cooler. Klopt dat hij in het begin heel langzaam tot niet draait. Maar dat had ik ook wel verwacht van een TC. Maar idd ze kunnen die waarde van hoeveel was het 1100 tot 3500rpm wel een stuk lager zetten. Als mijn pc gewoon in windows draait geeft hij aan dat de fan maar op 650rpm zit. Is wel een stuk lager.

• MarcoZ20
  • Laatst online: 04-08 14:12
ik heb een Q-tec cooler. Dat ding maakt aardig wat geluid, maar draait dan ook op gemiddeld +/- 5000rpm. Hij houdt mijn XP2400+@XP2700+ idle op 38 graden en 45 stressed. Case temp is 27 idle en 30 stressed
Pagina: 1