[FreeBSD] lege mountable iso maken?

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik heb een hele tijd geleden al uitgevonden dat je iso's en andere soorten images gewoon lekker makkelijk met vnconfig kan mounten (naja, eerst een vn device er aan hangen en die dan mounten met juiste fs-type)

Werkt geweldig!
Maar wat ik nog steeds niet heb kunnen vinden is hoe ik zo'n image file aan kan maken.. een lege dus..
als ik nou gewoon een cdimage wil bouwen op die manier dan moet dat toch kunnen?
Ik weet dat onder linux er iets is als makeiso of iets wat er op lijkt maar dat kan ik in mijn FreeBSD niet echt vinden...

Ik heb al geprobeerd om een file te touchen en die vervolgens met newfs te formateren, maar dat lukt ook niet.. dan wordt het overigens een floppy image.. maargoed ook dat lukt niet..

KAN het wel onder FreeBSD? want ik kan er eigenlijk niets van vinden in de manpages...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Deze HOWTO gaat over linux, maar ik denk dat je de FreeBSD manier er wel uit kunt distilleren :
http://www.tldp.org/HOWTO/CD-Writing-HOWTO-4.html#ss4.4

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• xzenor

xzenor

Topicstarter
hm.... het zou best eens de grootte kunnen zijn... heb ik eigenlijk helemaaaaal niet aan gedacht...

• xzenor

xzenor

Topicstarter
hm, het lukt dus niet....
mkex2fs heeft freebsd niet (logisch op zich) en het newfs commando kan niet met files overweg... ook als vn device blijft ie moeilijk doen...

EDIT: hm, ik heb een oplossing voor die cdimage.. in de ports staat mkisofs 8)7
Dus een cdimage creeeren moet nu denk ik wel lukken...
zit ik alleen nog met de floppy image...
maar 'k denk dat ik daarvoor maar gewoon een floppie moet dd-en en die dan leeg moet gooien..

Als er een andere manier is hoor ik die natuurlijk nog wel graag

[ Voor 51% gewijzigd door xzenor op 25-03-2003 21:43 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hm, waarom wil je een lege iso? iso(9660) is readonly, dus je kunt er vervolgens niets op/inzetten. :?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Hij wordt gevuld, je begint gewoon met een lege ISO.

Ik begrijp dus dat het de bedoeling is een BSD (kweenie of dat ook ext2 b.v. heet) filesysteem op een CD te zettenn in plaats van een DOS//ISO9660 filesysteem.. ?

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

volgens mij is (net zoals sebas zei) een iso readonly en kan je er neits bij zetten.
Maar waarom maak je niet gewoon een file aan van 650 meg (met dd) en formateer je dat file als een ext2 (o.i.d.) en vul je die beetje bij beetje, als die vol is maak je er vervolgens een ISO van en brand je hem op CD

Mistakes are proof that you are trying...

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ruimteverspilling :)

Maak gewoon een directory /tmp/test, waarin je je zut zet. Met du -sh /tmp/test hou je in 't oog hoeveel erop staat. Als je alles hebt dan maak je er een ISO van :
mkisofs [-b eltorito_boot_image] -iso-level 3 -o /tmp/myIso /tmp/test

Die -b is als je een bootable CD wil maken, de manual verteld je hoe. En ISO9660 filesystem is niet berekent op data moven en tussenschrijven, je zal het dus nooit als rw filesystem kunnen gebruiken. (Dit is gedaan zodat ze konder optimizen, en dat de cd lezer niet teveel z'n laser moet bewegen).

• xzenor

xzenor

Topicstarter
joh ik dacht dat je gewoon naar zo'n image kon schrijven...
die van een floppie in iedergeval wel, dus ik dacht die van een cd ook..

valt weer tegen :'(
overigens heeft FreeBSD geen ext2fs maar UFS.. eigen filesystem.. (tis tenslotte geen linux)

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

possamai schreef op 26 maart 2003 @ 09:56:
joh ik dacht dat je gewoon naar zo'n image kon schrijven...
die van een floppie in iedergeval wel, dus ik dacht die van een cd ook..

valt weer tegen :'(
overigens heeft FreeBSD geen ext2fs maar UFS.. eigen filesystem.. (tis tenslotte geen linux)
tja ik ken alleen linux, daarom stond die "(o.i.d)" er ook achter ;)

Mistakes are proof that you are trying...

• xzenor

xzenor

Topicstarter
dat niet kunnen schrijven in een cdimage is best lastig eigenlijk schiet mij tebinnen...
het had een goeie manier geweest om die windowsxp cd's bootable te houden na slipstreamen.. aangezien die een verrot lastige boot actie heeft die moeilijk zelf te maken is.

offtopic:
slipstreamen is een manier om met een servicepack de files van de installatie cd te updaten zodat je niet meer appart na installatie een servicepack hoeft te installeren. Zolang je de originele cd zelf hebt is dit gewoon legaal
Pagina: 1