• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik constateer steeds vaker dat mensen in mijn omgeving (ikzelf gelukkig niet zo) geobsedeerd zijn door het nieuws. Zoals op dit moment ken ik mensen die thuiskomen van school en dan CNN aanzetten, computer aan en maar sites als cnn.com en nu.nl afzoeken naar het laatste nieuws (over Irak dus). Dit verschijnsel is volgens mij extra hevig bij 'rampen' zoals nu de oorlog in Irak en ook op 11 september konden we dit constateren. Ik vraag me af of dit een nieuwe 'ziekte' is, mensen die verslaafd zijn aan nieuws. Volgens mij zorgt de oorlog tegen Irak nu ook weer voor een massale groei van de nieuwssites, net zoals de vorige golfoorlog voor de opkomst van CNN heeft gezorgd. Mijn stelling is:

is het gevaarlijk dat mensen verslaafd zijn aan het nieuws, en wat kunnen we eraan doen om dit te voorkomen/bestrijden.....

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

??? Sorry, maar dit kan ik niet echt serieus nemen. Er is iets aan de hand in de wereld wat in principe iedereen aan gaat en daarom wil men er veel van weten.....dan ben je niet meteen verslaaafd aan het nieuws. Ben jij ook verslaafd aan je computer en is dat dan ook gevaarlijk? (ik ga er even van uit dat je vaak achter de computer zit en anders moet je het maar als voorbeeld opvatten)

edit:

"niet echt" moet eigenlijk "echt niet" zijn!

[ Voor 16% gewijzigd door zimbab op 25-03-2003 20:08 ]

• chris
zimbab: ik weet dat het niet over iedereen gaat - lang niet iedereen. Maar ik constateer het wel in m'n nabije omgeving. En ik denk ook dat dit verschijnsel zich beperkt tot de westerse wereld. Immers, wij hebben hier nagenoeg onbeperkt nieuwe techniek tot onze beschikking. Ik vind het nogal kortaf om het meteen af te doen als "niets". Misschien ben ik niet zo'n goede openingspostschrijver, maar ga er aub wel serieus op in. En ja, computerverslavingen kunnen ook gevaarlijk zijn, geestelijk en lichamelijk (denk aan conditie, RSI).

Verwijderd

/dev/null schreef op 25 maart 2003 @ 19:35:
Ik constateer steeds vaker dat mensen in mijn omgeving (ikzelf gelukkig niet zo) geobsedeerd zijn door het nieuws. Zoals op dit moment ken ik mensen die thuiskomen van school en dan CNN aanzetten, computer aan en maar sites als cnn.com en nu.nl afzoeken naar het laatste nieuws (over Irak dus). Dit verschijnsel is volgens mij extra hevig bij 'rampen' zoals nu de oorlog in Irak en ook op 11 september konden we dit constateren. Ik vraag me af of dit een nieuwe 'ziekte' is, mensen die verslaafd zijn aan nieuws. Volgens mij zorgt de oorlog tegen Irak nu ook weer voor een massale groei van de nieuwssites, net zoals de vorige golfoorlog voor de opkomst van CNN heeft gezorgd. Mijn stelling is:

is het gevaarlijk dat mensen verslaafd zijn aan het nieuws, en wat kunnen we eraan doen om dit te voorkomen/bestrijden.....
omg, het is heel normaal gedrag dat mensen zich interesseren wat er in de wereld gebeurd. Als ik een paar uur geheel ontstoken ben van nieuws en ik weet dat er bepaalde dreigingen zijn zoals Irak, dan is het eerste wat ik doe ook even op een aantal nieuwssites kijken naar de laatste ontwikkelingen.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Bij mezelf zie ik het ook, 's ochtends tv aan, nieuws pagina's kijken en dat de hele dag volhouden. Ik kijk echt wel meer dan 25x op t.net frontpage voor nieuws. Terwijl ik hoogstens 3 berichtjes per dag lees.

Het is een gedeelte verveling, een soort onderbewustzijn probeert je tijd nuttig te maken door iets aan informatie op te nemen. Als er geen nieuws in het spel is, zit ik meestal een beetje loos op GoT te surfen in de hoop weer wat bij te leren. Over het algemeen moet het dan wel interessante of makkelijk toegankelijke informatie zijn. Ik typ op zo'n moment niet snel een reply in W&L oid. De HK was hier ook een goeie voor, altijd maar ff refreshen om te kijken of er nog iets leuks te zien was.
Verder is het een automatisme, ik heb van die knoppen in m'n koppelingen bar met de bekende sites erin en die klik ik ongeveer ieder uur een keertje langs. T.net, Fok, verschillende weblogs, SecurityFocus en vergelijkbare sites, GoT, DPZ en nog wat kleinere fora. Meestal ben ik daar 10 min mee bezig en daarna werk ik weer verder.

Oorlog is interessant en belangrijk, daarom wil je het volgen en heb ik de links (onbewust) in m'n lijstje opgenomen.
De oorlogspraatjes zijn ook deel geworden van het sociale leven, veel gesprekken gaan erover. Ja, zoveel doden, ze zijn nu daar en de kosten zijn zo hoog, Bush wil dit etc etc.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

Paar offtopic posts verwijderd. Gelieve ontopic verder te gaan...

Verwijderd

Een ziekte? nee. Soms wel wat ziekelijk om erg vaak teletekst en nu.nl op te zoeken als je je wat verveelt. Het allermoeilijkste is om het allemaal in perspectief / met een korreltje zout te nemen (vooral wat betreft internetnieuws). Daar zijn kranten iha weer wat beter in, denk / hoop ik. Af en toe een meer diepgravende documentaire zoals onlangs over de Wolfowitz clan in de Bush regering is ook eigenlijk onmisbaar.

Verwijderd

Ik sluit me toch bij de topicstarter aan.

Ik vind het ziekelijk dat er mensen zijn (ik ken ze ook) die 's ochtends teletekst kijken, voordat ze naar het werk/school gaan kijken en meteen als ze thuiskomen weer kijken.

Ikzelf lees een ochtendkrant en een middagkrant (volkskrant en nrc) en 's avonds het journaal. Dit lijkt me eigenlijk zelfs al overdreven. Er bestaat denk ik een verschil tussen je interesseren in de wereld en 'dwangmatig' teletekst of internet raadplegen omdat je bang bent ook maar iets te missen.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Misschien een beetje naief. Maar waarom zou je in hemelsnaam constant willen weten wat er voor gruwelijks nu weer in de wereld is gebeurd? Uiteraard kijk ik ook van tijd tot tijd het nieuws, lees kranten en check nieuwssites, maar soms heb ik echt het gevoel dat ik net zo goed al dat nieuws langs me heen kan laten gaan; het is in 19 van de 20 gevallen toch niet leuk en eigenlijk word je er toch niks wijzer van.

Mijn vraag aan een ieder die dit leest, is dan ook: wat is de meerwaarde van nieuws? (En dan doel ik niet op nieuwe ontwikkelingen in de techniek oid)

Verwijderd

tja, ik betrap me erzelf ook op. vooral nosnieuws.nl minimaal 10x per dag.

Verwijderd

Je stelling is niet echt een stelling maar een vraag. Maar goed, er is inderdaad een gekte over het nieuws. Dit is echter absoluut normaal gedrag, het benadrukt de nieuwsgierigheid van de mens. Wel zij het zo dat de meesten (ongeveer 90%) van de bevolking propaganda en demagogie niet doorzien. Dit zijn degenen wiens meningen en alle andere zintuigenlijke waarnemingen afhangen van de media. Lees ... eenzijdige media verhalen doordat er monotoon wordt gevolgd. (Alleen de volkskrant of de metro enz..)..

Onderlinge gesprekken zijn dan.. nou ja.. LEKEN DIE SPREKEN

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Een aantal nieuwssites staan nu bijna aan de top van mijn favorieten. CNN, Foxnews, MSNBC, nieuwssites waar jij het over hebt dus. Net zoals andere sites zoals tweakers.net, gamers.nl techview.nl. Daar is echt niks mis mee hoor.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Laat ik eens een ander geluid laten horen dan; het nieuws interesseert mij helemaal niets; die oorlog in Irak gaat zonder mij ook wel verder; en als een collega mij lastig komt vallen om te vertellen dat 'ze' 'die' apache hebben kapotgeschoten heb ik echt zoiets van :? wtf Als ik thuiskom check ik Tweakers en Fok even snel; maar lees eerder technologische nieuwtjes dan iets over de oorlog.

In mijn omgeving zie ik wel veel mensen die zich interesseren in het laatste nieuws en ook teletekst continue volgen.. ik zie daar het nut niet van in :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Opi
  • Niet online

Opi

Om op de stelling van de TS in te gaan:
Aangezien het nieuws een aanzienlijk deel van het referentiekader van desbetreffend persoon in neemt en het nieuws zich (naar mijn idee) vooral op de negatieve aspecten van de samenleving richt, ben ik van mening dat het schadelijk kan zijn om een nieuwsjunkie te zijn. Zowel voor het individu zelf als voor de samenleving (verharding van de samenleving).

Als oplossing zou ik willen voorstellen om meer positieve dingen te noemen in het nieuws en misschien zelfs negatief nieuws achterwege te laten (al vraag ik me af of dit dan weer verantwoord is?).

• chris
OM: dat is natuurlijk opzich een geweldig plan. Maar niet echt een oplossing. Dat betekent dat er censuur moet komen, en wij in een 'vrij land' met een 'democratie' willen toch geen censuur? wel? Ik denk niet dat er zo een oplossing aan te wijzen is. En negatief nieuws achterwege laten is helemaal niet verantwoord volgens mij. Op die manier onthoud je wel een heel groot deel van de informatie die vrij beschikbaar zou moeten zijn. En je krijgt dan ook een informatiekloof lijkt mij, zij die wel op de hoogte zijn van het nieuws, en zij die niet op de hoogte zijn. Ook zullen er wel weer illegale praktijken (kranten, websites) komen om wel op de hoogte te zijn. Verder is het volgens mij technisch ook onmogelijk.

Verwijderd

Iemand die zich echt met deze oorlog wil bezighouden gaat niet 100 keer per dag op CNN & Foxnews kijken. Iemand die zich met deze oorlog bezighoudt zou zich verdiepen in het conflict; de geschiedenis bestuderen van Irak, bijvoorbeeld. Hoe is deze situatie nou totstandgekomen? Iemand die zich echt met de oorlog bezighoudt zou ook nog eens discussiëren wat er na de oorlog met Irak zou kunnen gebeuren.

Het nieuws lijkt de laatste tijd niet eens meer om de inhoud te gaan, maar meer om als eerst deze nieuws te kunnen publiceren. De newsjunkies, die er volgens mij dus wel degelijk bestaan, gaan hier ruimhartig op in. Juist in deze tijd beperk ik het lezen van de krant en het kijken naar de tv tot programma's die de achtergrond van het conflict bespreken, niet het conflict zelf.

• Opi
  • Niet online

Opi

/dev/null schreef op 26 maart 2003 @ 08:20:
OM: dat is natuurlijk opzich een geweldig plan. Maar niet echt een oplossing. Dat betekent dat er censuur moet komen, en wij in een 'vrij land' met een 'democratie' willen toch geen censuur? wel? Ik denk niet dat er zo een oplossing aan te wijzen is. En negatief nieuws achterwege laten is helemaal niet verantwoord volgens mij. Op die manier onthoud je wel een heel groot deel van de informatie die vrij beschikbaar zou moeten zijn. En je krijgt dan ook een informatiekloof lijkt mij, zij die wel op de hoogte zijn van het nieuws, en zij die niet op de hoogte zijn. Ook zullen er wel weer illegale praktijken (kranten, websites) komen om wel op de hoogte te zijn. Verder is het volgens mij technisch ook onmogelijk.
Waarom neemt de mens dan wel genoegen met het achterwege laten van positief nieuws? Is het niet belangrijk? Draagt het niks toe aan je kennis en aan je overlevingskansen? Waarom wordt het achterwege laten van negatieve berichten als censuur ervaren, terwijl men dit niet zo ervaart bij het weglaten van positieve berichten?

De informatiekloof bestaat naar mijn idee al. Iedereen is op de hoogte van ander nieuws en om eerlijk te zijn heb ik ook weinig behoefte om de laatste ontwikkelingen in Termunten met vrienden te bespreken. Persoonlijk check ik bijna dagelijks bepaalde wetenschap- en technieksites (oa. www.science.box.sk en www.ai.box.sk), maar bespreek hier maar weinig van met mensen.

Overigens stel ik niet dat het verboden moet worden om negatief nieuws te publiceren. Ik zie alleen de winst er niet van in, behalve dat men meer negatieve dingen krijgt te verwerken en zo sterker (lees: minder betrokken) zou kunnen raken.

Verwijderd

/dev/null schreef op 25 maart 2003 @ 19:35:
Is het gevaarlijk dat mensen verslaafd zijn aan het nieuws, en wat kunnen we eraan doen om dit te voorkomen/bestrijden.....
Op zich is er volgens mij niets mis met op de hoogte willen blijven van hetgeen in de wereld blijft. En het fenomeen waarbij mensen veel meer naar het Journaal kijken oid bij grootschalige events zoals Golfoorlog II, is volgens mij ook perfect normaal.
Dit komt in de eerste plaats door nieuwsgierigheid, en door 'niet achter te willen blijven tov de medemens'; puur menselijk gedrag dus.
Maar de verhoogde nieuws-interesse in deze tijd heeft ook als oorzaak dat de oorlog in Irak (om maar een vb te geven) gewoon zó belangrijk is voor de wereldpolitiek en economie, enz...

Zover geen enkel probleem dus.
Maar wanneer het wel gevaarlijk wordt, is wanneer sommigen (wat je kan omschrijven als 'newsjunks' alle nieuwtjes tot zich nemen, zonder daarbij een kritische kijk op de zaak te hebben.
Dit kan leiden tot een verkeerd beeld van de wereld (en dan vooral wat er zich in afspeelt natuurlijk), opgelegd door de media.
Lijkt nogal 'doomsday talk', maar is volgens mij een heel reeel scenario, wat al enige tijd in gang gezet is. Zeg nu zelf, het grootste deel van de media is écht wel _niet_ objectief meer ...
En dit is spijtig genoeg niet meer beperkt tot bvb tabloids oid, maar reikt ook tot de top van de persgemeenschap.
Ik spreek hier van zogenaamde 'nationalistische' centra, die veel van hun bulletins puur vanuit de nationale belangen bekijken, al dan niet onder druk van hun regering. Een goed voorbeeld is volgens mij (al ben ik zeker geen expert op dit vlak) CNN ... Een opmerking ter discussie vatbaar, maar het moest me even van het hart.

Wake up, persvrijheid in de pure zin bestaat niet ...

En daar zit juist het gevaar, om uiteindelijk terug te komen op je stelling; niet mensen die op de hoogte willen zijn (niets mee mis), maar mensen die alles wat de pers hun voorschotelt zonder toeten of blazen inslikken ...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 02:49 ]

Verwijderd

/dev/null schreef op 25 March 2003 @ 19:35:
Met nieuws/media kan je de beeldvorming van een volk beïnvloeden. Of nieuwsverslaving gevaarlijk is? Denk het niet. De mogelijkheden voor het verslaan van nieuws zijn tegenwoordig enorm groot en vooral snel. Daarnaast is het nieuws van sommige zenders erg sensatiegericht, bijvoorbeeld dat van CNN. Bij elkaar maakt dit het erg leuk om naar te kijken. Ik doe het ook erg vaak.
Om nou te zeggen dat het een ziekte is, of gevaarlijk......neuh.

Er is al gezegd dat de ontwikkelingen in de wereld en natuurlijk in het bijzonder in Irak superbelangrijk zijn en daarom veel aandacht vragen van mensen. Dat vind ik niet meer dan natuurlijk. Het zou gevaarlijker zijn om dit strikt te reguleren dan het te laten voor wat het nu is is mijn mening. Stel je voor dat er alleen 'goed' (wat is goed?) nieuws werd uitgezonden. Dat zou een beetje een gekke situatie zijn, een beetje a la Brave New World zelfs.

Verwijderd

De mens is van nature een nieuwsgierig wezen wat alles wil weten wat er gebeurd. Mij lijkt het ook ongelooflijk eng om niet te weten wat er gebeurd.

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 03:15:
[...]
Het zou gevaarlijker zijn om dit strikt te reguleren dan het te laten voor wat het nu is is mijn mening. Stel je voor dat er alleen 'goed' (wat is goed?) nieuws werd uitgezonden. Dat zou een beetje een gekke situatie zijn, een beetje a la Brave New World zelfs.
De samenleving wordt steeds oppervlakkiger. Stel dat dit komt doordat de mens met steeds meer slecht nieuws gebombardeerd wordt, waardoor hij minder snel zal zitten te springen om andermans leed aan te horen. Mensen in zijn omgeving zullen dan waarschijnlijk alleen nog maar positief (= meestal meer oppervlakkig) nieuws met hem delen.

Dit zou er ook voor kunnen zorgen dat mensen met opgekropte gevoelens rond blijven lopen omdat ze bij niemand hun hart kunnen luchten en hierdoor zou de persoon in kwestie weer depressief kunnen worden.

(Misschien een beetje vergezocht allemaal, maar het zou wel een reden kunnen zijn om meer te focussen op positief nieuws)

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 22:36

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

In mijn omgeving is ook het goed te merken dat mensen het allemaal meer volgen dan jaren geleden. Ik snap dus goed wat je bedoeld, het viel mij ook op.

Ik denk dat het ook te maken heeft met de mate waarin mensen tegenwoordig met de politiek zijn betrokken in NL. Deze betrokkenheid is imo flink gestegen sinds Dhr. Fortuyn zijn intrede deed.

[ Voor 14% gewijzigd door PaPa op 30-03-2003 16:48 ]

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

OpifexMaximus schreef op 26 maart 2003 @ 10:02:
[...]

Waarom neemt de mens dan wel genoegen met het achterwege laten van positief nieuws? Is het niet belangrijk? Draagt het niks toe aan je kennis en aan je overlevingskansen? Waarom wordt het achterwege laten van negatieve berichten als censuur ervaren, terwijl men dit niet zo ervaart bij het weglaten van positieve berichten?
Ik denk niet dat positief nieuws achterwege gelaten wordt. Er is regelmatig positief nieuws te zien en te horen alleen is dat vaak een bijzaak. Als je positief nieuws wilt zien moet je naar Hart van Nederland of 5 in het land kijken. Hier wordt veel aandacht besteed aan 'positief' nieuws. IJsbeertje geboren, mevrouw huppeldepup uit boerenkoolstronkeradeel heeft eindelijk haar invalideparkeerplaats en ga zo maar door. Het feit dat er over het algemeen meer aandacht wordt geschonken aan negatief nieuws komt volgens mij door het 'sensatie gehalte'. Want zeg nou eerlijk, nieuws is toch vaak sensatie. Neem nou de berichtgeving omtrent Irak. Hetgeen wordt getoond is voor 80% sensatienieuws en voor maar 20% echt nieuws. Hetgeen je ziet/hoort wordt ook eindeloos herhaald. Je zult zien dat naarmate de oorlog langer duurt er steeds minder berichtgeving over plaats zal vinden omdat voor de meeste mensen de 'spanning' eraf is.

[ Voor 5% gewijzigd door jagermeister op 31-03-2003 05:59 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Verwijderd

grrr ik irriteer me er ook aan eigenlijk, zit ik thuis voor de tv een serie te volgen die IK leuk vind, komt er reclame op en dan moet ik weer gaanz appen want anderen willen het nieuws zien.

kom ik 's morgens ontbijten, komt er geen zinnig woord uit de mond van mijn ouders want ze zitten het nieuws te kijken en de krant te lezen.

kom ik 's avonds bij mijn vriend thuis staat daar ook weer cnn op.

Ik hoef me er niet eens voor in te spannen om bij te blijven met het nieuws want je hoort het toch van iedereen of je bent min of meer verplicht om het nieuws te kijken.

ja ik kijk op tweakers.net ook wel 10000 keer per dag naar het nieuws maar dat gaat dan vrijwel alleen over computers en ik wordt toch niet voor niets systeembeheerder?

maar ikwordt ook wel ziek van het nieuws, s'morgens om het half uur ontbijtnieuws en dan de rest van de dag om het uur. vind het ook absurd

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Het nieuws waar hier aan gerefereerd wordt is vaak geen nieuws. Newsjunkies kijken niet naar nieuws. Vroeger, een jaar of tien/vijftien geleden was het 8uur journaal genoeg om het niews te brengen. De dag werd netjes samengevat en je was weer op de hoogte. Als je ergens in geinteresseerd was kocht je een krant of las je een boek.

Tegenwoordig zijn er veertig journaals op tien verschillende zenders en ze brengen allemaal hetzelfde. Op internetsites kopieert men letterlijk elkaars berichten. Hebben al deze nieuwsbrengers dan nog een meerwaarde? Viullen ze elkaar aan of voegen ze iets toe? Mijns inziens niet.

Zenders als CNN en nederland 2 die de hele dag weten te vullen met de Golfoorlog Deel II brengen nauwelijks nieuws. Om de haverklap staat er breaking news in beeld, maar op welk niveau is het breaking news? Het uitbreken van de oorlog is breaking news, de aankondiging van de verloving van WA en M was breaking news, de moord op Fortuyn was breaking news en 9/11 was helemaal breaking news. DAt er weer 1 Amerikaan dood is is relevant voor de familie van die Amerikaan, voor de rest van de wereld kan het ook wel tot het journaal wachten.

De pers is niet objectief meer en wordt in stand gehouden door kijkcijfers. Hierdoor zijn ze er bij gebaat het nieuws af te stemmen op de consument. Hierdoor krijg je steeds meer vervlakking. Bovendien moet het nieuws nogal snel gebracht worden waardoor de controle van de feiten er bij inschiet. Hoeveel zeperds hebben we in deze oorlog al niet gezien?

Nieuwsjunkies zijn geen mensen die het nieuws volgen, i.e. extreem begaan zijn met het lot van de wereld, maar mensen met een hobby. De een kijkt Big Brother, de andere GTST en een groep volgt "het nieuws".

Volstrekt ongevaarlijk, dus aan deze verslaving hoef je op zich niets te doen. De gevolgen zijn wel schadelijk: de teloorgang van de objectieve pers.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Pagina: 1