[EL]Wat willen deze voeding waarden zeggen?

Pagina: 1
Acties:

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
+3.3V                 28A

+5V                   40A

+12V                 18A

-12V                  1.0A

-5V                    1.0A

+5SB                 3.0A

Deze waardes komen van een voeding en nu vroeg ik me af : "zijn deze waardes goed?" En waar kan ik ze mee vergelijken?

(BTW, niet een te ingewikkeld antwoord geven, ik heb pas twee jaar elektro gehad ;) )

Verwijderd

Dit zijn de stroomsterktes die de voeding kan leveren per voltage :)

Afhankelijk van je processor is je 5V resp. 12V lijn belangrijk. Zoek voor vergelijkingsmateriaal de specs van een goede (Enermax bijv.) voeding op :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 08:22

AcouSE

Swedish Chef

Met twee jaar elektro zou je wel moeten weten dat P=U*I en dat je hiermee dus het vermogen per spanning kan uitrekenen. Of de waardes goed zijn of niet zul je zelf moeten bepalen. Wat heb je nodig en wat hang je eraan.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Als je op deze waarden de formule P=UI toepast en dat optelt dan zul je ongeveer op het vermogen komen van je voeding.

offtopic:
Je hebt twee jaar een elektro-opleiding gehad, zoiets als de MTS ofzo? Als dat zo is dan mag jij je diep schamen dat je niet weet wat voor waarden dit zijn! :D

edit:
zoals AcouSE al zegt

[ Voor 7% gewijzigd door PCR op 25-03-2003 19:06 ]

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

PC-Reactive schreef op 25 March 2003 @ 19:05:
Als je op deze waarden de formule P=UI toepast en dat optelt dan zul je ongeveer op het vermogen komen van je voeding.

offtopic:
Je hebt twee jaar een elektro-opleiding gehad, zoiets als de MTS ofzo? Als dat zo is dan mag jij je diep schamen dat je niet weet wat voor waarden dit zijn! :D

edit:
zoals AcouSE al zegt
En dit begrijp ik dus ook nog niet helemaal. Als je dit optelt:

U x I = P

3.3 x 28 = 92.4W
5.0 x 40 = 200W
12 x 18 = 216W
5 x 3 = 15W
-----------
= 523.4 Watt

vaak is dit vermogen hoger dan wordt aangegeven op een voeding.
Kan iemand dit misschien toelichten?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik denk dat die jongen nou twee jaar op het middelbaar onderwijs zit en daar twee jaar nask heeft gehad waar je af en toe ook wel eens wat elektro krijgt. Ik krijg nou (in de 3de) vandaag voor het eerst wat een relais is...

Wat jou waardes betreft:
Dat klopt wel als je niet al te gekke dingen gaat doen, mijn 300watt voeding heeft alle waardes lager en hier draaid een P4 met een Radeon en 2Hdd en een Xtra fan op, dat klopt dus aardig. Zie ook de berekening van Wibopeter hierboven.

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:29
Het is het piekvermogen wat een lijn kan leveren, dit komt vrijwel nooit overeen met het totaal maximaal geleverde vermogen. Je moet de positieve kant van de voeding zien als een groot meer, waar een voedingslijn af en toe iets meer uit kan halen dan de ander, maar ze kunnen nooit allemaal tegelijk alles aftappen, dan zou het meer droogstaan.
Dit gaat niet op voor de negatieve kant die meestal met standaard regulators worden gemaakt, zie je ook aan het lage vermorgen wat ze leveren.

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 19:21:
[...]

En dit begrijp ik dus ook nog niet helemaal. Als je dit optelt:

U x I = P

3.3 x 28 = 92.4W
5.0 x 40 = 200W
12 x 18 = 216W
5 x 3 = 15W
-----------
= 523.4 Watt

vaak is dit vermogen hoger dan wordt aangegeven op een voeding.
Kan iemand dit misschien toelichten?
Die 500W die op een voeding staat is eigenlijk een foute waarde; er moet eigenlijk staan 500VA. Nu zal je zeggen P = U*I heeft als uitkomst een waarde in VA en ook W maar in de energietechniek is afgesproken:

• VA= schijnbaar vermogen
• W = het echte vermogen

Dus die 523.4 W mag je vooralsnog aannemen als het echte vermogen en die 500 W als schijnbaar vermogen

Codedivision | Freedom Internet

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je bent waarschijnlijk een waarde vergeten te vermelden:
Combined maximum output: ... VA (of Watt)

En hier kun je wat meer info vinden over waar computer (ATX) voedingen aan moeten voldoen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• DaGreatRV
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01-2021

DaGreatRV

Wah seggie nou?

Topicstarter
Die formules enzo kon ik ook wel zelf uitrekenen, maar ik wist niet of die waardes goed waren voor een systeem, zoals AMD 1800+, 512MB DDR pc2700 cl2,5 @ 137MHz cl2, gf3ti200 @ gf3ti500 waardes (ietsje er over), twee hard disks, dvd speler, 3,5" floppy, 10/100Mbit ethernet, soundblaster live! 5.1

Over een weekje komt er een ATI radeon 9700pro in te hangen, daarvoor deze vraag eigenlijk. Dus zouw het genoeg zijn?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

DaGreatRV schreef op 25 March 2003 @ 20:32:
Die formules enzo kon ik ook wel zelf uitrekenen, maar ik wist niet of die waardes goed waren voor een systeem, zoals AMD 1800+, 512MB DDR pc2700 cl2,5 @ 137MHz cl2, gf3ti200 @ gf3ti500 waardes (ietsje er over), twee hard disks, dvd speler, 3,5" floppy, 10/100Mbit ethernet, soundblaster live! 5.1

Over een weekje komt er een ATI radeon 9700pro in te hangen, daarvoor deze vraag eigenlijk. Dus zouw het genoeg zijn?
Je mag het ook wel directer zeggen wat je wil, maar dan had ik je naar Welke voeding heb ik nodig? verwezen :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Als vuistregel kun je aanhouden dat het vermogen wat een voeding kan leveren op 3.3V en 5V tezamen >160Watt moet zijn voor een Athlon systeem.
Jouw voeding haalt dat makkelijk. Hij zitr namelijk met alle waarden een flink stuk boven mijn standaard 300Watt voeding die ik hier nog had liggen.
(+5 = 30A, +3.3 = 20A, +12 = 15A en de rest een stuk lager dan jouw voeding)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1