[ALSA] Slecht geluid onder linux

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb gisteren de nieuwste ALSA drivers geïnstalleerd op mijn debian systeem. Ze werken nu wel, maar als ik met XMMS een mp3 afspeel, is het geluid ronduit slecht.
Op het eerste gezicht klinkt het vrij aardig, maar een harde 's' klinkt als een 56k modem ruis. Met de mixer spelen lost dit niet op, en het maakt niet uit of ik voor de output 'OSS-emulation' of 'ALSA-output' gebruik.
De zelfde MP3 op een audio-CD speelt met cdplay uitstekend af, en ook in windows klinkt het perfect. Daar ligt het dus niet aan.
code:
1
2
3
4
Geluidskaart: VIA8235 on-board (op MSI KT4V moederbord)
ALSA:         0.9.2 (OSS emulatie aan)
ALSA-mocule:  snd-via82xx
Linux:        Debian Woody 3.0r0 met kernel 2.4.18 custom-compiled

Hoe krijg ik m'n geluid zoals het hoort?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Zelf kan ik niet veel met dit probleem, ga misschien dit hier nog een keer doorlopen, dat werkte bij mij.

http://www.linuxorbit.com...warticle&artid=541&page=1

Misschien kun je ook even de output van lspci, lsmod en de betreffende passages uit dmesg posten. Wat zegt alsa als je hem restart? Staan de permissies allemaal goed? Klopt je config?

Hier http://www.sonic.net/~rknop/linux/debian_alsa.html kun je misschien ook nog wat handige info vinden.

hth.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
ALSA zelf start gewoon op zoals het hoort. Geen foutmeldingen, en alle permissies staan goed. (overigens is hetzelfde probleem ook ingelogd als root te horen)
Het ligt ook echt aan ALSA, want een .wav afspelen heeft hetzelfde resultaat.

micheljansen.org

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zet je PCM kanaal eens een stukje zachter. Dat onderdrukt het "overstuurde" geluid.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
AlterEgo schreef op 26 maart 2003 @ 09:53:
Zet je PCM kanaal eens een stukje zachter. Dat onderdrukt het "overstuurde" geluid.
dawuss schreef op 25 maart 2003 @ 18:18:
...
Met de mixer spelen lost dit niet op
...

micheljansen.org

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
Ik herinner me iets als dat je een optie 'pciretry = no' in je XF86Config-4 kunt proberen. Google even naar de juiste syntax.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Mijn geluidskaart (Sound Fusion CS46xx) heeft helemaal rechts in Alsamixer twee devices staan: ADC en DAC (Analoog Digitaal Converter en Digitaal Analoog Converter). Als ik deze op 100% zet (wat de default was :X ), heb ik een soortgelijk probleem. Als ik ze terugzet naar 75% ofzoiets, gaat het prima.

Maar ik weet natuurlijk niet of bij jouw kaart die dingen ook aanwezig zijn.

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24

KeesV

Zonder titel

Wilke schreef op 26 March 2003 @ 16:11:
Mijn geluidskaart (Sound Fusion CS46xx) heeft helemaal rechts in Alsamixer twee devices staan: ADC en DAC (Analoog Digitaal Converter en Digitaal Analoog Converter). Als ik deze op 100% zet (wat de default was :X ), heb ik een soortgelijk probleem. Als ik ze terugzet naar 75% ofzoiets, gaat het prima.

Maar ik weet natuurlijk niet of bij jouw kaart die dingen ook aanwezig zijn.
Ik heb precies dezelfde kaart (Terratec DMX XFire 1024, met die chip) en ik had hetzelfde probleem. Ook alle volumes wat omlaag gedaan, 100% is dodelijk, maar het is nog steeds niet helemaal goed, wel een stuk beter overigens. Ik snap niet hoe het kan, in Windows klinkt het gewoon een stuk beter :?

Alsa 0.9.0_rc6
Gentoo Linux 1.4 RC2
2.4.19 kernel

[ Voor 4% gewijzigd door KeesV op 26-03-2003 18:16 ]

Ik doe niet aan sigs

Pagina: 1