Toon posts:

Hoe gevaarlijk is overbranden?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de philips 700MB cd's (80 minuten, 48x), en een philips CDD6911, nu moet ik een file wegbranden die 81:24:34 is, net iets meer als dat de cd aankan.

Nu weet ik dat je kan overbranden, maar ik wil eigenlijk wel weten hoe gevaarlijk dat precies. Nero begint namelijk meteen te piepen dat het je cd-rom kan beschadigen (tja... boeiend), maar ook dat de brander beschadigd kan raken (heel erg boeiend!). Ik wil niet mijn brander naar de kloten helpen, dus ik wil eigenlijk wel weten hoe groot het risico is dat dat gebeurt.

Kan ik nero instellen op die ene minuut extra of is dat niet aan te raden?

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik overburn regelmatig met m'n plex, en hij leeft nog steeds. De CD's zijn ook allemaal nog leesbaar.

Gewoon doen, het kan echt geen kwaad.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
ik brand vaak genoeg 2.5 minuut over, echt geen problemen mee gehad :)

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Nog nooit gezeik mee gehad. Als 't niet lukt ofzo krijg je vanzelf wel een foutmelding en kotst ie de cd weer uit.

Verwijderd

Er zijn op internet een aantal sites waarop staat hoever sommige branders kunnen overburnen en ook van sommige merken CD's.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zijn slechts enkele gevallen bekend bij oeroude branders waar overbranden schade opleverde. Als je een ietwat recente brander hebt (pakweg alles sneller dan 8x) dan mag je die waarschuwing gerust negeren.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Mijn ervaring met een Philips brander is dat het goed gaat, of dat hoogstens je CD verkloot is... En als ik het DAO brand en de foutmelding komt tijdens het schrijven van de Lead-out, dan werkt de CD 9 van de 10 keer prima.... (De Lead-Out is geloof ook niks anders dan x MB aan nullen achter elkaar)...

Edit voor hierboven: mijn 4x brander van Philips doet het nog prima hoor!

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 25-03-2003 19:17 ]

Verwijderd

brander kunde nie naar de klote helpen daarmee ze (al getest :) )

voor de lol eens 1.5gb laten schrijven (kon er natuurlijk, duh, niet op, brander leeft nog steeds)

:)

Verwijderd

Mijn Lite-on kan standaard tot 99 min branden

Duss moet geen probleem zijn :)

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:11
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 19:23:
Mijn Lite-on kan standaard tot 99 min branden

Duss moet geen probleem zijn :)
Fijn dat je model/type nr ook even geeft enzo. En je kan wel een brander hebben die 2 GB kan fikken, maar als je dan verkeerde CD's hebt schiet het nog niet op.

Het is vaak een kwestie van geluk hebben. :)

Verwijderd

je kan natuurlijk ook een 90 minuten cdtje kopen als je het nie aan durft :)

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 19:13:
Nog nooit gezeik mee gehad. Als 't niet lukt ofzo krijg je vanzelf wel een foutmelding en kotst ie de cd weer uit.
Meestal hangt het hele systeem gelijk (bij mij tenminste onder Win2k en Nero), maar na een reset is alles in orde.

Dus als je overburned, alles eerst opslaan :)

* Darkvater heeft zo eens een documentje verloren |:(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Dat werkt prima.
Je kan proberen hoever je CDs gaan door Nero CDSpeed te gebruiken. In "Extra' Zit de overburn test optie. Op de meeste CDs gaat er meer dan de officiële hoeveelhieid. Reken er wel mee dat er een speling kan zitten tussen de cds zelf en dat je dus best niet echt tot de laatste seconde moet gaan.
Kijk wel even of je de laatste firmware hebt. Als ik me niet vergis is de nieuwste voor deze 48x firmware P1.5
Je drive gaat zeker niet kapot van overbranden. Je verknoeit hoogstens een plaatje als het mislukt.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Gewoon overburnen. Gevaarlijk voor je brander geld alleen bij die oude dingen. Die konden het niet echt hebben dat de laser zover opzij moest om net die ene kb erop te krijgen.

Enige wat je kan gebeuren is dat het echt niet op de cd past en dat die dan gedeeltelijk of volledig onbruikbaar is.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik overburn 700MB CDROM's laatste tijd naar ongeveer 720MB... nooit problemen gehad...
800MB's naar de 815 en 900MB's moet ik nog es proberen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 20:24:
je kan natuurlijk ook een 90 minuten cdtje kopen als je het nie aan durft :)
Het gaat om 1 minuut extra, daar ga ik niet zo'n ding voor kopen, zeker niet als je kan overbranden.

Ik wist gewoon niet of het inderdaad schade kon veroorzaken aan de brander, maar dat is dus niet. Dat is mooi om te horen. Ik heb het overigens geprobeerd, maar ik denk dat het bestand niet goed is, want ik kreeg op verschillende momenten in de iso foutmeldingen.

Dat ik een cd'tje kwijt bent is jammer, maar ook niet meer dan dat :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 23:11:
[...]

Het gaat om 1 minuut extra, daar ga ik niet zo'n ding voor kopen, zeker niet als je kan overbranden.

Ik wist gewoon niet of het inderdaad schade kon veroorzaken aan de brander, maar dat is dus niet. Dat is mooi om te horen. Ik heb het overigens geprobeerd, maar ik denk dat het bestand niet goed is, want ik kreeg op verschillende momenten in de iso foutmeldingen.

Dat ik een cd'tje kwijt bent is jammer, maar ook niet meer dan dat :)
Is het je nu al gelukt of is je cdbrander ontploft? :+

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
835 mb op een 700 mb nashua schijfje met mn cdd6911 :7
Pagina: 1