Geen enkele Linux boot

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik zit nu al dik 2 weken met een aardig irritant probleem. Na veel dingen te proberen ben ik er nog steeds niet uit.

Ik heb hier een Pentium 133 draaien met 40 Mb Geheugen. Hier wil ik een Linux Desktop op zetten, met lichte toepassingen als irc... Dit moet te doen zijn want windows 98 draait er zelfs op, nou als dat kan zou linux geen probleem zijn zou je denken. Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan, een dikke kernel panic bij het booten van een linux cd, of een diskette (rescue).

Hier de preciese fout op een piccie :

Afbeeldingslocatie: http://www.battlefield-1942.nl/linux/3_.jpg

Klik voor vergroting.

Dit gebeurt bij elke linux distro, en ik weet bij god niet meer wat ik er aan kan doen. Ik heb Diskettes geprobeert (boot anders van cd) heb mijn geheugen gechecked (via de search gevonden dat het wel eens aan het geheugen kon liggen), bios na gelopen noem het maar op... Nu ben ik echt ten einderaad, en zou ik graag wat advies van jullie willen hebben. Hebben jullie dit probleem ook eens gehad? wat kan een eventuele oplossing zijn?

De hardeschijf die er in zit is een 2.5 gig en die is nog niet gepartitioneert, het is nu nog een fat partitie wat er op staat met windows. Deze wou ik eenmaal in de setup gaan partitioneren, maar daar kom ik dus niet eens aan toe...

Ik wou eigenlijk een debian net install gaan doen, maar die wil ook niet booten... Wanneer het setup scherm zeg maar zou moeten verschijnen krijg ik een zwart scherm, en hangt het systeem. Red Hat 7.0 wil ook niet, krijg ik die kernel panic zoals hier boven, en dat doet een debian opstart disk ook...

Wat kan mijn probleem zijn?

Alvast bedankt :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Vreemd. Misschien kan je een beschijven wat de melding is vlak voordat die dump op je scherm komt. Je uitvoer is nu iets te klein. Als dat niet lukt (omdat de letters te snel scrollen), zou je misschien de uitvoer met een seriele terminal op een andere computer kunnen opvangen, en deze posten. Succes.

Verwijderd

Red Hat 7.0 ...

Tjah, die oude beesten draaien bij mij allemaal niet, dus.....

Verwijderd

Lekker nuttig antwoord banaan. Het is de kernel die de mist in gaat, niet de distributie (zoals de TS verteld).

offtopic:
dit is ook niet nuttig, sorry ;)

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik kan dat niet beter doen dan dit omdat dit dus is wat er gebeurt als ik van een cd of een diskette boot... ik ben nu redhat 8 aant downloaden ik ga zo ff kijken wat die doet

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 15:00
Heb je ook eens geprobeerd op te starten met een distro die maar op 1 diskette past? Kijk eens wat deze doet. Even googelen en je vindt er wel 1

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:46

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met RH7.1 en 7.2 op mijn laptop, omdat de kernel module voor mijn pcmcia netwerkkaart niet goed was (of andersom).

Heb je er "vreemde" hardware inzitten of zo?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 22:24

Ivion

Mame Chishiki

Ik heb dit echt nog nooit gehad. (Iig niet zo'n kernel panic)
Probeer eens (zoals al eerder voorgesteld) met een 1 diskette distro te booten; ala tomsrtbt of Zool Linux. Vooral tomsrtbt kan ik aanraden, veel 'plezier' van gehad. :)

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:25

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

ik weet van redhat dat die redelijk hoge eisen heeft. Slackware bijv niet. die kan zelfs op een 386 draaien. Als je breedband heb kan je ff proberen om slackware te downen. Als zelfs die niet boot dan is je hardware rot. (slack heb ik op de meest rare systemen gehad en werkte altijd)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
bij het booten van linux redhat 8.0 moet ik dus ook een flop gebruiken, de cd pakt ie niet goed...

Goed ik heb een flop gemaakt, start ie mooi van flop (ziet er overigens mooi uit !!) zegtie, uncompressing Linux Ok, Booting the kernel en blijft het hele systeem hangen... de flop draait gewoon zachtjes door (lampje blijft ook branden) en voor de rest hangt het hele systeem.. :'(

EDIT : zo juist fikte een baantje op de PCB van me floppy door... hehe ff een andere pakke

EDIT 2 : Die nieuwe floppy geeft zelfde problemen :( ik weet et niet meer... vreemd allemaal.. je zou toch zeker zeggen dat ie de setup moet halen...

[ Voor 27% gewijzigd door DAMAGE op 25-03-2003 20:45 ]

Verwijderd

DAMAGE schreef op 25 maart 2003 @ 20:32:Uncompressing Linux Ok, Booting the kernel en blijft het hele systeem hangen... de flop draait gewoon zachtjes door (lampje blijft ook branden) en voor de rest hangt het hele systeem.. :'(
Dat heb ik ook gehad, dat bleek duz na een aantel keren te liggen aan het systeem zelf. Me 133 MhZ liep op 200 MhZ, en dat vond ie toch niet helemaal prettig. Een mooie underclock naar de 100 MhZ deed wonderen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

DAMAGE schreef op 25 maart 2003 @ 17:49:
Ik wou eigenlijk een debian net install gaan doen, maar die wil ook niet booten... Wanneer het setup scherm zeg maar zou moeten verschijnen krijg ik een zwart scherm, en hangt het systeem. Red Hat 7.0 wil ook niet, krijg ik die kernel panic zoals hier boven, en dat doet een debian opstart disk ook...
Eerst zeg je dat de Debian installer een zwart scherm geeft, en dan zeg je dat hij die oops + panic geeft. Wat is het precies? Of is het anders als je van CD of flop probeert te booten?

Wat het probleem is dat die oops + panic veroorzaakt weet ik niet, maar een zwart scherm (vlak nadat het laden van floppy klaar lijkt te zijn?) komt waarschijnlijk omdat de kernel framebuffer wil gebruiken, wat blijkbaar niet goed wil op jouw videokaart. Probeer eens het boot-argument "video=vga16:off" mee te geven.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
deadinspace schreef op 25 March 2003 @ 20:42:
[...]

Eerst zeg je dat de Debian installer een zwart scherm geeft, en dan zeg je dat hij die oops + panic geeft. Wat is het precies? Of is het anders als je van CD of flop probeert te booten?

Wat het probleem is dat die oops + panic veroorzaakt weet ik niet, maar een zwart scherm (vlak nadat het laden van floppy klaar lijkt te zijn?) komt waarschijnlijk omdat de kernel framebuffer wil gebruiken, wat blijkbaar niet goed wil op jouw videokaart. Probeer eens het boot-argument "video=vga16:off" mee te geven.
ik denk gewoon dat me hardware rot is want ik kan nu ook debian niet meer booten die blijft ook op het punt uncompressing linux enz hangen... :(

• ge-flopt
DAMAGE schreef op 25 March 2003 @ 20:32:
knip
Goed ik heb een flop gemaakt, start ie mooi van flop (ziet er overigens mooi uit !!) zegtie, uncompressing Linux Ok, Booting the kernel en blijft het hele systeem hangen... de flop draait gewoon zachtjes door (lampje blijft ook branden) en voor de rest hangt het hele systeem.. :'(
knip
Exact het zelfde probleem heb ik ook gehad. Probeer het volgende vind een boot disk met maximaal kernel 2.4.18. als je op start zorg dan dat je achter de boot command (bv linux) mem=40M (of minder, dit is even uitproberen) zet.

Waarom max 2.4.18 zul je denken: De nieuwere kernels gaan niet goed om met mem=...M.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ge-flopt schreef op 25 March 2003 @ 20:59:
[...]

Exact het zelfde probleem heb ik ook gehad. Probeer het volgende vind een boot disk met maximaal kernel 2.4.18. als je op start zorg dan dat je achter de boot command (bv linux) mem=40M (of minder, dit is even uitproberen) zet.

Waarom max 2.4.18 zul je denken: De nieuwere kernels gaan niet goed om met mem=...M.
dat heb ik inderdaad vanmiddag geprobeert.. wou toen niet baten... zou et zo ff proberen met een 2.4.18

• ge-flopt
Zoek even op een boot disk van gentoo (ik weet niet of ze er zijn) daar heb ik het uiteindelijk mee aan de gang gekregen. Moet je even naar 1 van de eerste rc's zoeken.

• Jaap-Jan
  • Nu online
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 20:41:
[...]
Dat heb ik ook gehad, dat bleek duz na een aantel keren te liggen aan het systeem zelf. Me 133 MhZ liep op 200 MhZ, en dat vond ie toch niet helemaal prettig. Een mooie underclock naar de 100 MhZ deed wonderen :)
Kan ik ook bevestingen. Die hangers heb ik ook gehad en ook bij mij was de computer 'overgeclockt'. Ik kreeg het nooit voor elkaar om het moederbord een 486 DX/2 80MHz op 80MHz te laten lopen. Hij liep altijd op 100MHz en Linux bleef bij 'Uncompressing the Kernel...' 'hangen'. Dat hangen is trouwens wel relatief, na een heeeeele lange tijd boot hij wel door, maar ook dat gaat supertraag. Hetzelfde gebeurt overigens met een bootflop met DOS en HIMEM. Hieruit trok ik de conclusie dat het geheugen dan gaat falen. Toen ik de Cyrix 33MHz er weer instopte in de jumpers goed zette, werkte het weer gewoon.

Zorg er dus voor dat de processor niet overgeclockt is, dat kan het probleem zijn.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ge-flopt schreef op 25 maart 2003 @ 21:17:
Zoek even op een boot disk van gentoo (ik weet niet of ze er zijn) daar heb ik het uiteindelijk mee aan de gang gekregen. Moet je even naar 1 van de eerste rc's zoeken.
zal ook niet werken. i kdenk dat ik het probleem bij de hardware moet zoeken want bij elke distro krijg ik de zelfde fout...

• ge-flopt
Probeer eens met het minimale op te starten:
- Harddisk
- floppy
- geheugen (max 1 reepje)
- video kaart
kijk dan eens of je wel doorstart en dan 1 voor 1 dingen terug gaan zetten.

Kijk ook even naar wat de rest hierboven gemeld heeft ivm overclocken.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
WTF!!! nu werkt hij wel!! ik heb er even 32 mb uit gehaalt (nu zit er nog 8 mb in) en zegtie dat ik niet genoeg geheugen heb! duh :)

k heb dus 2x 4 mb er in en 1x 32 mb... nu die 32 mb er uit is werkt het in eens wel, vet vaag

EDIT : het is edo ram trouwens... en ik vraag me af waarom ik wel een 4mb per 1 kan doen en niet een 32 mb :(

[ Voor 20% gewijzigd door DAMAGE op 25-03-2003 22:19 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 15:42

scorpie

Supra Addict

en probeer nu eens die ene van 32 erin te doen :)

dan schiet et tenminste op :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• ge-flopt
evt kun je misschien even om het geheugen gedeelte heen komen van de installatie door al een swap partitite aan te maken en deze te actieveren.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
dat zou inderdaad kunnen ik kom nu met debian wel verder, alleen nu krijg ik een kernel panic omdat ik teweinig geheugen heb... ik snap het gewoon niet waarom die 32 mb er niet bij kan om 40 mb te krijgen... hij geeft netjes 40 aan maar op een of andere manier gaat die hele pc dan over de zeik...

Ik heb ook even opgezocht wat mijn mobo was :

http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/txt/33877.txt

Dit issem... weird weird. volgens die tekst moet er gewoon 40 meg op kunnen...

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 15:42

scorpie

Supra Addict

DAMAGE schreef op 25 March 2003 @ 23:15:
dat zou inderdaad kunnen ik kom nu met debian wel verder, alleen nu krijg ik een kernel panic omdat ik teweinig geheugen heb... ik snap het gewoon niet waarom die 32 mb er niet bij kan om 40 mb te krijgen... hij geeft netjes 40 aan maar op een of andere manier gaat die hele pc dan over de zeik...

Ik heb ook even opgezocht wat mijn mobo was :

http://www.embeddedlogic.com/TH99/m/txt/33877.txt

Dit issem... weird weird. volgens die tekst moet er gewoon 40 meg op kunnen...
heeft ie het wel altijd gedaan met 40 mb?
(ik neem aan dat et edo geheugen is, ff geen zin om op die site te kijken :P) dan wil het nog wel eens mislopen dat 2 geheugenreepjes elkaar niet mogen.. of wanneer je niet twee paren hebt.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 10:58

Super_ik

haklust!

edo gaat toch (bijna) altijd in paren? probeer die 32 paar s alleen dan :)
en doe daar s een memtest86 meej :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Scorperito schreef op 25 March 2003 @ 23:29:
[...]

heeft ie het wel altijd gedaan met 40 mb?
(ik neem aan dat et edo geheugen is, ff geen zin om op die site te kijken :P) dan wil het nog wel eens mislopen dat 2 geheugenreepjes elkaar niet mogen.. of wanneer je niet twee paren hebt.
hij heeft het wel gedaan maar ik vind het wel vreemd hoor... als ik het op een andere mannier doe zo dat hij de 32 voor 8 aan ziet, en dus 16 mb heb gaatie ook over de zeik :( en alleen de ene 32 er in gaat het systeem niet aan dus dat kan die blijkbaar ook niet aan...

EDIT : Ik ben nu bezig met Debian aan het conffigen en installen... ik heb er 16 mb in kunnen mikken en dat gaat nog net... soms vind je leuk spul onder je bed ;)

Ik heb 250 mb swap en 2250 mb voor linux... de linux partitie wordt een xfs filesystem, ik ga nu zo via de net install mijn packages downloaden en installeren... hopelijk gaat het allemaal goed, en probeer ik daarna weer die 32 mb er bij in te knallen... Ik houd jullie op de hoogte!

Nog een edit :

Gaaaap 16 mb :z

[ Voor 39% gewijzigd door DAMAGE op 26-03-2003 00:31 ]

• ge-flopt
Ach KDE (3.1.1) en Xfree (4.3.0) compileren op een PIV 2.53 met 512 MB geheugen is ook rete snel. Maar ik zou kijken of je er extra geheugen bij kunt plaatsen. Maar succes verder :) Weer een extra linux zieltje gewonnen (Er vanuit gaande dat dit je eerste pc is)

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Doe jezelf een lol en gebruik GEEN xfs!
Gezien je beperkte resources is ext3fs een veel betere optie.
XFS is veel processor-intensiever dan ext3!

Bovendien is extfs compatible met ext2. Da's wel zo prettig wanneer je eens
van een rescue disk moet booten.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Zullen we de "welk filesystem is beter"-discussie hier voor het nu even buiten laten? Dank u.

Verwijderd

idd XFS is wel beter, met deze heb je wel een grotere kernel en vreet wat meer resource dan ext3, en ext3 is ook backward compitable met ext2.
Met XFS krijgt er wel wat extra stabiliteit, en performance voor terug.

Zelf draai ik debian met Ext3 op mijn productie server maar XFS op mijn workstations.

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Heb je wel de goeie kernel voor je ouwe bak te pakken ?
Misschien (heel toevallig) heb je allemaal i686 distro's met kernels, terwijl je voor een p1 hooguit een i586 kan nemen...

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ge-flopt schreef op 26 March 2003 @ 09:03:
Ach KDE (3.1.1) en Xfree (4.3.0) compileren op een PIV 2.53 met 512 MB geheugen is ook rete snel. Maar ik zou kijken of je er extra geheugen bij kunt plaatsen. Maar succes verder :) Weer een extra linux zieltje gewonnen (Er vanuit gaande dat dit je eerste pc is)
nee dit is niet mijn eerste pc :) ik ben al best wat jaren met linux bezig... mijn eeste distro was Mandrake 5.2 ofzo... :)

EDIT : goed ik ben nu aan het packages unpacken en installen... duurt best lang... maaaar okay we gaan stug duur :)

EDIT2 : ik raad trouwens idereen af om dit na te doen... of je moet tijd overhebben en veel koffie :P

[ Voor 19% gewijzigd door DAMAGE op 26-03-2003 14:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 18:25:
Lekker nuttig antwoord banaan. Het is de kernel die de mist in gaat, niet de distributie (zoals de TS verteld).
Duh, meen je dat echt?

over reacties gesproken die als een lul slaan op een slagroomtaart....

- Excuses voor de offtopic reactie.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
hij is nu nog steeds bezig met unpacken... dat zal wel komen omdat 16 mb eigenlijk een beetje teweinig is :) of zou et komen door die smerige xfs? hehe ik zie wel ff...

EDIT :

zucht.... bijna klaaaar..... 16 mb :( hopelijk als ik straks die 32 er bij doe gaatie dan niet zeiken

[ Voor 49% gewijzigd door DAMAGE op 26-03-2003 21:02 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

DAMAGE schreef op 26 March 2003 @ 12:06:
EDIT2 : ik raad trouwens idereen af om dit na te doen... of je moet tijd overhebben en veel koffie :P
Mijn gateway is een behoorlijke tijd een 486 met 16 MB geweest B)

Het werkte overigens prima, alleen software installeren/updaten enzo duurt lang. Erg lang :)

Grootste probleem is memory-gebruik... dpkg heeft wel een meg of 20 nodig meestal, dus die bak swapt vrij hard.

• Jaap-Jan
  • Nu online
deadinspace schreef op 26 March 2003 @ 19:23:
[...]

Mijn gateway is een behoorlijke tijd een 486 met 16 MB geweest B)

Het werkte overigens prima, alleen software installeren/updaten enzo duurt lang. Erg lang :)

Grootste probleem is memory-gebruik... dpkg heeft wel een meg of 20 nodig meestal, dus die bak swapt vrij hard.
Hehe, die van mij is het nog steeds. Één debian package installeren duurt een kwartier (de eerste installatie gaat als een speer) maar als hij eenmaal geboot is van de harddisk (en er dus veel daemons lopen) dan gaat het traag. Omdat het modem serieël is is het internet ook nog eens traag (unmasqirc in hdparm deed wel wonderen). Lopen me ouders weer te klagen: "ben je weer aan het downloaden?" "Nee! (en verder niks :+)". Ik heb 'm al eens met 24MB laten lopen, maar dan werd hij vreemd genoeg nóg trager. My kingdom for a memory strip :7 (2 ofcourse).

[ Voor 21% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-03-2003 21:09 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
nou ik heb alles klaar, zat in de desktop denk ik van plaats ik die 32 er bij... nou nu wil dat hele systeem niet eens meer aan... oud ding is et gewoon... geheugen bankjes zijn ook niet meer je van het :) er zit wel een plekje voor 1 dimm alleen is daar geen socket voor... ik dacht ga ik er draadjes aan solderen maar ik denk nu bij me zelf ik lijk wel gek :)

Verwijderd

Ik had precies dezelfde foutmelding als jij! Echt exact, hooguit verschillen die nummertjes wat maar ja. Het bleek brak geheugen te zijn:(

• ge-flopt
DAMAGE schreef op 27 March 2003 @ 15:02:
nou ik heb alles klaar, zat in de desktop denk ik van plaats ik die 32 er bij... nou nu wil dat hele systeem niet eens meer aan... oud ding is et gewoon... geheugen bankjes zijn ook niet meer je van het :) er zit wel een plekje voor 1 dimm alleen is daar geen socket voor... ik dacht ga ik er draadjes aan solderen maar ik denk nu bij me zelf ik lijk wel gek :)
Ach, om linux te installeren op een pc met maar 16 MB moet je al aardig gek zijn. Dus die geheugen module moet er ook wel bij kunnen... Kom doe je naam eer aan :D

Maar werkt de rest eigenlijk wel lekker? Wat ga je eigenlijk met de pc doen.. of is het gewoon voor de fun?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ge-flopt schreef op 27 maart 2003 @ 16:42:
[...]

Ach, om linux te installeren op een pc met maar 16 MB moet je al aardig gek zijn. Dus die geheugen module moet er ook wel bij kunnen... Kom doe je naam eer aan :D

Maar werkt de rest eigenlijk wel lekker? Wat ga je eigenlijk met de pc doen.. of is het gewoon voor de fun?
is gewoon voor de fun.. om op te irc-en ofzo... maar als ik wil gaan solderen moet ik wel een pin out hebben van een dimm... welke pin op welke van de dimm moet

Pagina: 1