[DUAL MONITORS] Problemen met kleurdiepte

Pagina: 1
Acties:

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Ik heb al van alles in de search gelezen maar kan mijn probleem nog steed sniet oplossen. Ergens ver weggestopt in een doos had ik nog een ati mach32 liggen en die heb ik vandaag er bij in gestopt. Werkt allemaal als een trein, meteen ultramon goed ingesteld.

In de normale bureaublad eigenschappen waren echter de maximale instellingen voor de 2e monitor (15") 640x480 met 8-bits kleuren. In ultramon kon ik hem gelukkig op 1024x768 zetten, maar nog steeds maar 8-bits kleuren.
Volgens mij moet een ati mach32 toch veel er aan kunnen? In mijn vaders pc zit er ook een en die draait op 800x600 op 24-bits kleuren. Ik heb zijn monitor nu aangesloten en daar kan het ook niet aan liggen dus. Volgens ati moet ik wel gewoon de drivers gebruiken die bij windows XP zitten. Ik snap er niks meer van, en de kleuren zien er echt lelijk uit. Iemand een idee?

EDIT:
Daarnaast vraag ik me nu af of het mogelijk is om de geforce (AGP) als primary in te stellen ipv de mach32 (PCI). Ik kan in de bios wel instellen dat ie AGP eerst detecteert, maar dan vind ie de PCI helemaal niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door prutsger op 25-03-2003 19:41 . Reden: vraagje erbij... ]

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 22:12
Ik heb eventjes alles op mijn gemakkie nagelezen ;)

Heb een aantal punten opgemerkt:
1. Die Ati Mach 32 kan geloof ik MAXIMAAL 1024x786 @ 8bits kleuren aan! (Dus het wil niet zeggen dat je net als 800x600 op 1024x786 ook 24bits kleuren kan draaien) Het videogeheuegen is de bottleneck dus, Ati Mach 32 was geloof ik 1MB.

2. In de bios wel AGP als videokaart.. en in WINDOWS wordt dan pas de PCI-kaart + drivers gebruikt voor het DUAL gedeelte! Want een DOS-prompt kan geen 2e videokaart aansturen!

Dus probeer het nog eens... en haal de hardware-wizard van XP er eens overheen.. kan zijn dat dat ding niet ge-autodetect wordt!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jah die ouwe videokaarten van 1mb kunnen niet veel aan.

Trouwens is het aan te bevelen om de pci kaart als primary te zetten.

Tweakers Discord

• geforce5_guy
  • Niet online
tweakduke schreef op 25 maart 2003 @ 22:34:
Jah die ouwe videokaarten van 1mb kunnen niet veel aan.

Trouwens is het aan te bevelen om de pci kaart als primary te zetten.
Waarom zou je een oude PCI kaart boven een nieuwere AGP kaart kiezen.

Ik draai nu ook in windows met 2 monitoren en de AGP staat in bios gewoon als hoofd kaart. En dit werkt als een trein, alleen de pine sis 305 heeft erg brakke 2d kwaliteit.

• prutsger
Ik zie nu waar het aan ligt. Als ik de hardware wizard draai komt ie erbij te staan, dus winXP vind hem wel. Maar met zo'n geel uitroeptekentje. Vervolgens geeft ie als foutmelding "This device cannot start. (Code 10)" aan. De troubleshooter helemaal doorgelopen maar het probleem blijft... weet dus ook niet waar het echt aan ligt. Of kan dat liggen aan het feit dat ik de monitor nu niet aangesloten heb, m'n pa had hem weer nodig. Lijkt me niet toch. Videokaart moet toch ook werken als er geen beeldscherm aanhangt?

Overigens kan ik op 640x480 wel 24 bits kiezen, bij 800x600 en 1024x768 is maximum 8 bits...

EDIT:
Maar zoals in mijn sig al te zien is heb ik een doorgebrande tv-out, en ga toch al sparen voor een nieuwe videokaart. Dan gaat die mach32 er dus mooi uit en gebruik ik de geforce 2 wel voor de tweede monitor :p

[ Voor 17% gewijzigd door prutsger op 25-03-2003 23:01 ]

• geforce5_guy
  • Niet online
Dit had ik ook. als je nu de drivers voor de PCI kaart instaleert en daarna windows opstart dan is het uitroep teken weg.

Je kan nu bij beeldeigenschappen --> instellingen kiezen hoe je het 2e scherm wil gebruiken.

Dit heb ik vanmiddag nog gedaan en het werk nu 100%

• prutsger
De drivers zijn al geinstalleerd. Als ik update kies dan krijg ik meteen dezelfde foutmelding (This device cannot start. (Code 10))

EDIT:
Uninstall en dan opnieuw detecteren geeft ook zelfde probleem

[ Voor 22% gewijzigd door prutsger op 25-03-2003 23:07 ]

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Bij sommige moederbord/videokaart combinaties kom je er niet omheen om in je bios je pci-kaart primary te zetten, in windows kun je je agp weer als primary instellen.
Kijk ook even goed op die Ati, oudere kaarten hadden nog weleens een jumper (of dipswitch) om ze als secondary in te stellen.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

_grover_ schreef op 25 March 2003 @ 23:00:
Ik zie nu waar het aan ligt. Als ik de hardware wizard draai komt ie erbij te staan, dus winXP vind hem wel. Maar met zo'n geel uitroeptekentje. Vervolgens geeft ie als foutmelding "This device cannot start. (Code 10)" aan. De troubleshooter helemaal doorgelopen maar het probleem blijft... weet dus ook niet waar het echt aan ligt. Of kan dat liggen aan het feit dat ik de monitor nu niet aangesloten heb, m'n pa had hem weer nodig. Lijkt me niet toch. Videokaart moet toch ook werken als er geen beeldscherm aanhangt?

Overigens kan ik op 640x480 wel 24 bits kiezen, bij 800x600 en 1024x768 is maximum 8 bits...
Dat zeg je nu wel, maar als ik in XP mijn monitor uitzet hoor ik een soort toontje uit de speakers komen, tutuut, echt een windows wave filetje. Als ik hem aanzet hoor ik hetzelfde deuntje maar dan achterstevoren, tuutut dus :+ Dus het maakt misschien wel uit of je monitor er wel of niet aan zit, windows kan het iig dus wel zien.

[ Voor 11% gewijzigd door GambitRS op 26-03-2003 03:15 ]

MechWarrior || Monsters Game

• prutsger
Dat zeg je nu wel, maar als ik in XP mijn monitor uitzet hoor ik een soort toontje uit de speakers komen, tutuut, echt een windows wave filetje. Als ik hem aanzet hoor ik hetzelfde deuntje maar dan achterstevoren, tuutut dus Dus het maakt misschien wel uit of je monitor er wel of niet aan zit, windows kan het iig dus wel zien.
Ben maar weer aan het testen geslagen, maar het helpt niet als ik een onitor aansluit. Nog steeds foutcode 10. De enige oplossing lijkt me dus toch om wanneer ik 2 monitoren gebruik de bios in te stellen en pci als primary in te stellen, en voordat ik de tweede afkoppel de agp weer op primary zetten. Blijft vervelend en volgens mij moet het anders kunnen, maar weet zo geen oplossing.
Pagina: 1