P4 vs Apple (Mac) m.b.t. photoshop/illustrator enz

Pagina: 1
Acties:
  • 769 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik las pas in een test dat de laatste pentium processoren beter presteren dan die van amd op het gebied van fotobewerking; dus programma's als photoshop en dergelijke. Nou wil ik het niet hebben over pentium vs amd omdat dat voor ieder anders ligt maar hoop ik dat iedereen er vrede mee kan hebben dat uit de benchmarks bleek dat de pentium op het gebied van fotobewerking beter presteerde.

Een kennis van mij is grafisch ontwerper en is op zoek naar een nieuwe computer en liet aan mij de prijzen van de laatste nieuwe Aplle zien (een G4 met dual 1,43 Ghz processor met een 23" tft scherm, ca. 4000 euro).
Maar nou kun je voor zo'n 2500-3000 euro toch al een behoorlijke pc krijgen, met de laatste p4 processor met hyperthreading met kwaliteit mobo (asus ofzo) en 2 120 gb harddisks op raid met een 1024 mb 400 mhz geheugen ofzo (met het oog op de fotobewerking); oftewel een van de laatste nieuwe systemen die behoorlijk snel zijn.. dan wel met een 22" normale monitor bijvoorbeeld.

Iemand die ervaring heeft met photoshop op een pc en weet hoe dit draait in vergelijking met een apple.. of het echt zoveel scheelt als je altijd hoort.
En verder iemand een idee wat voor systeem je precies voor de pc moet nemen, want er zijn ook hier dual processor mobo's.
Enig nadeel van de p4 is dat je perse de 3,06 moet nemen om HT te hebben en zoals altijd is de laatste behoorlijk duur. Onderstaand systeem zou je nog wel beter kunnen krijgen met waterkoeling enz. door een AMD processor te nemen.. dus graag ervaringen/reacties/tips.

Ik heb zelf even snel gekeken en had al voor euro dit systeempje:

2 512MB PC2700 DDR SDRAM Cas 2 (Kingston Hyp... € 174,-

1 Asus P4G8X deluxe € 219,-

1 Iiyama HA204DT Vision Master Pro 512 22" € 814,-

1 Intel Pentium 4 3,06GHz (533MHz FSB, OEM) € 629,-

1 Lite-On 48x24x48 (OEM) € 52,-

2 Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) € 434,-

1 PLextor PX-504A DVD+R/RW E-IDE DVD 4x2,4x1... € 335,-

Totaal € 2657,-

Bij Voorbaat Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 22:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
Ik werk op school met Illustrator en Photoshop op Apple's en thuis op een Pentium III. In principe maakt het weinig verschil. De functies zijn gelijk. Het voordeel van de Apple's vind ik de 19 inch Flatscreens (thuis 17" normaal). Nadelen van de Apple zijn het irritante netwerk op school (maar dat is voor jou dus niet van toepassing) en het ontbreken van de rechtermuisknop (echt een handicap!)

Maar zoals gezegd is de software zelf het zelfde. Apple staat bekend als een systeem voor de grafische sector, maar PC's doen er echt niet voor onder en in combinatie met een hoge kwaliteit monitor zou ik zelf echt voor een PC gaan.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Beetje vreemd om een Apple met TFT scherm te vergelijken met een PC met CRT. Gaat het die kerel puur om snelheid of vindt hij design belangrijk?

En: wat wil je nou eigenlijk echt van GoT weten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.. maar wil ook graag reacties horen van mensen zelf en wat voor systseem ze dan eventueel aan zouden raden kwa mobo enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Juup schreef op 25 March 2003 @ 14:03:
Beetje vreemd om een Apple met TFT scherm te vergelijken met een PC met CRT. Gaat het die kerel puur om snelheid of vindt hij design belangrijk?

En: wat wil je nou eigenlijk echt van GoT weten?
Beter lezen :)

Ik heb het niet over TFT's gehad, Flatscreen is niet hetzelfde als TFT. Flatscreen geeft een stuk helderder en beter beeld.

TS geeft in zijn startpost duidelijk aan wat hij van de GoT-ters wil, nl. ervaringen van mensen die grafische software draaien op zowel PC als Apple en wat hun daarbij het beste bevalt.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

en wat voor systseem ze dan eventueel aan zouden raden kwa mobo enz.
Dat maakt tegenwoordig niet uit ;) Gewoon even de snelste P4 mobo halen (check reviews) en dan nog zit je onder de prijs van zo'n Mac :)

Hou het wel op een P4 vs Mac in PS/Illustrator topic en laten we niet offtopic geraken naar een "welke mobo moet ik nemen" topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat natuurlijk om een goed beeld om overzichtelijk te werken en goed te kunnen ontwerpen. Maar ook moet het systeem goed zijn omdat DTP (zoals foto's bewerken) veel van een systeem eist. En een TFT is natuurlijk nog beter.. maar die zijn maar tot 19" betaalbaar voor de pc .. daarna wordt het 2,3 of 4 keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
TFT is niet echt nodig, ik zou je liever een goede flatscreen van 19 of 21 inch aanraden. Voor de rest wat ik al zei, een PC doet echt niet onder voor een MAC, ik werk zelfs liever op een PC met grafische software.

Bovendien is een PC voor alle andere toepassingen natuurlijk beter; en er is ook veel meer software verkrijgbaar voor PC's dan voor MAC, maar laten we ons beperken tot het topic-onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 13:59:
(een G4 met dual 1,43 Ghz processor met een 23" tft scherm, ca. 4000 euro).

Dude, een dual 1,42GHz PowerMac mét de 23" Cinema TFT voor € 4000,- :? Bedoel je niet zónder die TFT? Wanneer het zoals je zegt mét TFT is dan ben je snel klaar; de Apple, zonder enige twijfel :+ (ga er alleen niet van uit)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 25 March 2003 @ 14:16:

[...]

Dude, een dual 1,42GHz PowerMac mét de 23" Cinema TFT voor € 4000,- :? Bedoel je niet zónder die TFT? Wanneer het zoals je zegt mét TFT is dan ben je snel klaar; de Apple, zonder enige twijfel :+ (ga er alleen niet van uit)
Ehh ja die zat erbij alleen nou moet ik toegeven dat ik nu zelf ook begin te twijfelen of die 23" was.. :) want das wel erg groot he, misschien 21"?! zal het precies posten zo gauw ik het achterhaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 12-09 07:50

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Als je een PC met een Mac vergelijkt dan moet je wat breder kijken dus niet alleen naar de snelheid van 1 bepaald pakket. Ik werk nu achter een Mac, prima ding, crashed de boel dan stop ik er een CD in en het systeem incl. alle drivers wordt geinstalleerd, met config erbij een uurtje werk.

Thuis heb ik een PC, voornamelijk voor spelletjes en internet, als daar de boel crashed ben ik ruim een halve dag bezig om de bende te installeren en te configureren. Als grafi-profi heb je daar dus geen tijd voor. In de tijd dat je bezig bent om de zooi weer in de lucht te krijgen kan je geld verdienen door gewoon je werk te doen. Heb je niet al te veel kaas gegeten van windows configgen/drivers installeren dan ben je veel beter uit met een Mac.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt inderdaad dat windows eerder crashed, maar volgens mij valt het best wel mee met het opnieuw installeren, zeker in xp wat minder crasht. En daarbij komt ook nog dat je niet alles opnieuw hoeft te installeren als iets niet lukt.. gewoon herstarten, voor alles plat ligt moet er nogal wat gebeuren en dan kun je toch al een backup maken vantevoren, of norton ghost gebruiken.. dat is ruim voldoende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-08 16:13

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Natuurlijk zijn er altijd pro's en counts om een PC of Apple te kiezen:

Ik werk met beide :P , P4 2,53 512mb en Apple G4 Dual 1,25 512mb met beide een CRT flatscreen. Mijn bevindingen zijn:

Apple:
+++++
OS X (dit is echt ongelovelijk)
Gemak van OS en Programma's
Office vX superb
(Her)installeren
Stabiliteit
--------
Verkrijgbaarheid programma's (trails e.d.)
Cultuur schok
Altijd vergelijken met een PC

Zoals ik al zei : Dit zijn mijn ervaringen :)

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snoeiman schreef op 25 March 2003 @ 15:41:
Natuurlijk zijn er altijd pro's en counts om een PC of Apple te kiezen:

Ik werk met beide :P , P4 2,53 512mb en Apple G4 Dual 1,25 512mb met beide een CRT flatscreen. Mijn bevindingen zijn:

Apple:
+++++
OS X (dit is echt ongelovelijk)
Gemak van OS en Programma's
Office vX superb
(Her)installeren
Stabiliteit
--------
Verkrijgbaarheid programma's (trails e.d.)
Cultuur schok
Altijd vergelijken met een PC

Zoals ik al zei : Dit zijn mijn ervaringen :)
Ik snap het niet precies.. jou mening is dus dat de pc behoorlijk bagger is in vergelijking met de apple betreft photoshop enzo of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Windows crashed niet eerder, heb nu sinds een half jaar een PC(met WinXP) en sta er versteld van hoe stabiel dat ding is.

Aan de Mac kant kan je ook een bootable kopie maken en hoef je ook niet meteen alles opnieuw te installeren, ik gaf meer een "worst-case-hebernauwelijksverstandvan-scenario" weer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Huigie schreef op 25 March 2003 @ 15:46:
Windows crashed niet eerder, heb nu sinds een half jaar een PC(met WinXP) en sta er versteld van hoe stabiel dat ding is.

Aan de Mac kant kan je ook een bootable kopie maken en hoef je ook niet meteen alles opnieuw te installeren, ik gaf meer een "worst-case-hebernauwelijksverstandvan-scenario" weer.
ok.. maar je hebt vast ook wel een worst case voor de mac.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Huigie schreef op 25 March 2003 @ 15:46:

Dat is wel relaxed van Macs ja, je kunt gewoon je harde schijf backuppen op een compact flash kaartje als je wilt en daar vervolgens nog van booten ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-08 16:13

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Nee, nee

Voor beide is wat te zeggen...

Kijk als je 'm alleen gaat gebruiken voor de grafische toepassingen dan zou ik een Mac adviseren.

Wil je naast de graf. applicaties ook nog andere dingen doen. Dan zou ik een PC kiezen... Probleem van een Apple is de zure appel waar je doorheen moet bijten als je 'm moet betalen...

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snoeiman schreef op 25 March 2003 @ 15:52:
Nee, nee

Voor beide is wat te zeggen...

Kijk als je 'm alleen gaat gebruiken voor de grafische toepassingen dan zou ik een Mac adviseren.

Wil je naast de graf. applicaties ook nog andere dingen doen. Dan zou ik een PC kiezen... Probleem van een Apple is de zure appel waar je doorheen moet bijten als je 'm moet betalen...
Heb je enig idee waarom adobe zelf dan een pentium aanraad boven een apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Huigie schreef op 25 maart 2003 @ 15:02:
Als je een PC met een Mac vergelijkt dan moet je wat breder kijken dus niet alleen naar de snelheid van 1 bepaald pakket. Ik werk nu achter een Mac, prima ding, crashed de boel dan stop ik er een CD in en het systeem incl. alle drivers wordt geinstalleerd, met config erbij een uurtje werk.

Thuis heb ik een PC, voornamelijk voor spelletjes en internet, als daar de boel crashed ben ik ruim een halve dag bezig om de bende te installeren en te configureren. Als grafi-profi heb je daar dus geen tijd voor. In de tijd dat je bezig bent om de zooi weer in de lucht te krijgen kan je geld verdienen door gewoon je werk te doen. Heb je niet al te veel kaas gegeten van windows configgen/drivers installeren dan ben je veel beter uit met een Mac.
Oke maar hoe komt dat heel logisch, Windows OS moet zowat met alles compatible zijn, en dan vindt ik het nog knap dat ze zo'n OS stabiel kunnen krijgen, ten 2de de meeste GoT'ers hebben een pc uit losse onderdelen dus jah conflicten zal je wel eens krijgen. Bij een Mac is zowat alles op elkaar afgestemd, komt omdat er in vergelijking met een pc weinig spul is voor een Mac, dus kan je meer compatibliteit garanderen bij een Mac. Dus is ie stabieler, en het gebruik van een Mac is ook totaal anders dan een PC gebruiker.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 12-09 20:27
Het grote probleem bij Apple is op dit moment de performance.
Dit komt omdat het moederbord wat in de nieuwste Apples gebruikt wordt op (maar) 166Mhz loopt (SDR).
Ze zetten wel DDR geheugen in deze Apple's maar het pad van de processor naar het geheugen toe is veel te smal. (zwakste schakel)

Omdat de P4's op dit moment een 533Mhz bus gebruiken en AMD 333Mhz is de upgrade naar DDR geheugen wel zinvol.

De G4 processor is uiterst krachtig! Met RC5 enz was hij vele malen sneller dan de P4, zeker als je het clock voor clock bekijkt.
Ook seti@ home draait erg snel dus daar ligt het niet aan.

Nou is het met de dual Mac's ook nog zo dat dit ene datapad van 166Mhz nog gedeeld moet worden met de twee processors ook.
Per processor houd je dus 83Mhz over, vandaar dat de duals van Apple niet echt veel sneller zijn dan de single Apple's

Ben je een Apple Die-hard? ga voor Apple.
Anders is een pc de enige juiste keuze,

benchmark:
http://www.barefeats.com/pentium4.html

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 25-03-2003 16:24 . Reden: bench toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 15:57:
[...]
Heb je enig idee waarom adobe zelf dan een pentium aanraad boven een apple?
Politiek gedonder.

De Adobe software voor Mac is niet echt geoptimaliseerd volgens Apple. Dit hebben ze oa bewezen met Final Cut Pro, dat draait veel sneller dan Premiere.

Het feit dat Apple met FCP kwam terwijl er reeds een Adobe-videopakket voor de Mac was daar was Adobe niet blij mee. Hetzelfde laken een pak als je kijkt naar iPhoto2 waar nu retouche mogelijkheden inzit en Adobe Photoshop Elements/Album.

Ik zou persoonlijk mijn pakketten vet verbeteren om zo de handel terug te krijgen maar ach...wie ben ik... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 14:22:
[...]

Ehh ja die zat erbij alleen nou moet ik toegeven dat ik nu zelf ook begin te twijfelen of die 23" was.. :) want das wel erg groot he, misschien 21"?! zal het precies posten zo gauw ik het achterhaald heb.

Nieuwprijzen op de Apple.nl store liggen tussen de 3300 en 4600 Euro voor de dual 1.42GHz, da's zonder wat voor scherm dan ook. Imo maakt dit nogal wat uit wat betreft de overweging, tel er nog maar eens een flinke TFT bij op: € 1660,- voor de 20" en € 2600,- voor de 23" (CRT's doet Apple niet meer aan, desalniettemin zijn deze grote TFT's best wel leuk geprijsd). Dan praten we over bedragen van 5~7 mille! Vergelijk dat eens met jouw PC optelsommetje (let wel, daar zit een CRT bij, is niet direct te vergelijken met een TFT!).

Performancewise zal de P4 sneller zijn maar dat neemt niet weg dat je op zo'n PowerMac ook heel snel Photoshop kunt draaien :) Let's face it, het is ook meer een gevoelskwestie, Mac of PC.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC