[sql] count() en sum()

Pagina: 1
Acties:

• barteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
hallo,

is het mogelijk om twee count resultaten bij elkaar op te tellen in 1 of meerdere queries?,

bijv: count(userid),count(postid),sum(userid + postid) from posts,users where....

bovenstaande werk overigens niet, maar dient enkel als voorbeeld.

bedankt,

Bart

I am a rock, I am an Island, and a rock feels no pain and an Island never cries

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

uhm, SELECT COUNT (a) + COUNT (b) FROM ... :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• barteke
schitterend, dit werkt, hoe is het mogelijk ;-)

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

:z

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wat wil je eigenlijk precies bepalen? want in principe is het resultaat nu gewoon 2x het aantal teruggegeven rijen als je de query zou uitvoeren zonder count

drm: doe eens niet zo vervelend ;)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 25-03-2003 11:09 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

.oisyn schreef op 25 March 2003 @ 11:09:
wat wil je eigenlijk precies bepalen? want in principe is het resultaat nu gewoon 2x het aantal teruggegeven rijen als je de query zou uitvoeren zonder count
Bij een COUNT(kolom) worden de velden die NULL zijn niet meegeteld. Dus wat je zegt klopt alleen indien er geen NULL's voorkomen in de table.

Today's subliminal thought is:

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

uhm, user_id van users zal wel een primary key zijn, en kan derhalve niet null zijn, en user_id bij posts lijkt me ook niet dat die null kan zijn. Dus null waarden zal je in dit geval niet tegenkomen ;)

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

.oisyn schreef op 25 maart 2003 @ 13:19:
uhm, user_id van users zal wel een primary key zijn, en kan derhalve niet null zijn, en user_id bij posts lijkt me ook niet dat die null kan zijn. Dus null waarden zal je in dit geval niet tegenkomen ;)
Ach, ik ben wel ergere dingen tegengekomen. Dus zo stellig als jij tot je conclusie (of was het nou excuus ;)) komt daar waag ik me maar even niet aan.

Bovendien is het wel handig voor de search dacht ik zo.

Today's subliminal thought is:

• barteke
ja, bedankt voor alle reacties.

Wat ik eigenlijk wil doen is dit.

Ik heb zeg.. 3 tabellen te weten: member,post,review.
Elk van die tabellen bevat een memberID veld. de tabellen post en review bevatten beide een datumveld dat aangeeft wanneer een post of een review door een gebruiker gemaakt is.

Ik wil nu een overzicht geven van "actieve" gebruikers in ASP.NET datagrid

Uit de member tabel wil bijv. de naam en woonplaats halen en uit de post en review tabel het aantal posts respectievelijk het aantal reviews dat de gebruiker heeft gemaakt, en het totaal daarvan: aantal posts + aantal reviews binnen een bepaald tijdsinterval.
Alleen die gebruikers moeten weergegeven worden die oftewel tenminste 1 review of 1 post geplaats hebben, of allebei.

sql:

SELECT M.naam,M.woonplaats,count(P.MemberID),count(R.MemberID),count(P.MemberID) + count(R.MemberID) from Member M LEFT JOIN Post P ON M.ID = P.MemberID LEFT JOIN Review R ON M.ID=R.MemberID
WHERE (P.CreationDate between date1 AND date2) OR P.MemberID IS NULL AND (R.CreationDate between date1 AND date2) OR R.MemberID IS NULL
GROUP BY M.naam,M.woonplaats

zoiets als bovenstaande dus, maar dit geeft niet echt het gewenst resultaat.. iemand een beter idee..?? :?

thanx

Bart

• mrdjey
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-08 14:26

mrdjey

That Shit is Wack

Of in php

PHP:
1
2
3
4
5
<?
$Result3 = ($result1+$Result2);

echo $result3; 
?>

ZaanLan.nl

• barteke
ja, heel mooi, maar ik werk nu niet nu niet met PHP, maar met VB en MS SQL

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

barteke schreef op 25 maart 2003 @ 23:02:
ja, heel mooi, maar ik werk nu niet nu niet met PHP, maar met VB en MS SQL
Code is eenvoudig om te zetten naar VB.net / C#, maar dat terzijde. Kijk eens naar subqueries ipv alleen maar joins.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1