DNS intern/extern resolven

Pagina: 1
Acties:
  • 921 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-02 09:54

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Ik heb sinds kort een eigen DNS server draaien waar een eigen domein aan gekoppeld moet worden. Mijn DNS server (die tevens ook webserver is) zit achter een router.

Ik heb een hostrecord aangemaakt voor mijn domein (www.mijndomein.com) waarin ik mijn externe IP adres heb ingevuld die aan de router hangt. Als ik nu vanaf een client ping naar die hostname pakt hij ook dat externe adres, terwijl ik eigenlijk wil dat hij vanaf het interne netwerk de interne adressen pakt.

Hoe kan ik het zo regelen dat externe requests naar mijn WAN IP gaan, en interne requests naar het interne IP van de server?

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 14:13
Bij gateway op je server het ip van de router invullen?
En als dns bij je clients de dns het ip van ja server ingeven...

[ Voor 38% gewijzigd door Xenon op 25-03-2003 10:40 ]

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Remco
  • Laatst online: 21-02 12:05
Volgens mij lukt dat nooit niet zo.
Je resolved immers je ip van je router.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Ik heb dus ingesteld dat www.mijndomein.com verwijst naar 213.46.53.xxx
Het interne adres van die wwwserver is 192.168.1.x

Ik wil dus dat als je vanaf buiten komt het externe adres gebruikt wordt en vanaf binnen het interne adres. Nu wordt vanaf een interne client ook het externe adres gebruikt.....

Op de clients heb ik dus gewoon m'n eigen DNS server opgegeven en als gateway de router. De DNS server heeft dezelfde instellingen...

Of is dit niet mogelijk? en wordt altijd het externe IP adres gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door TaZz op 25-03-2003 10:45 ]

Verwijderd

Je zult dus in je lokale dns server een A record moeten maken voor www.mijndomein.com Deze laat je dan verwijzen naar je 192.168.1.x nummer

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 10:45:
Je zult dus in je lokale dns server een A record moeten maken voor www.mijndomein.com Deze laat je dan verwijzen naar je 192.168.1.x nummer
en gaat het dan vanaf buiten ook goed? geeft de DNS server dan niet naar buiten toe ook het 192... adres af?

• Remco
  • Laatst online: 21-02 12:05
wel als je jouw dns-server als dns server opgeeft.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid: Heb je nu 1 of 2 DNS servers??
Aan de vraagstelling te zien neem ik aan dat je er 2 zult hebben. Een bij je provider waar je domein gehost is. Daar heb je een A record aangemaakt voor www naar je externe ip?

Als dit zo is dan zie mijn andere post. (En ik denk dat het zo is :) )

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 10:49:
Even voor de duidelijkheid: Heb je nu 1 of 2 DNS servers??
Ik heb maar 1 DNS server (en evt nog een secondary/slave DNS). Bij m'n registrar wil ik dus mijn domein rechtstreeks naar mijn eigen DNS server laten verwijzen.

Verwijderd

Je wilt dus de DNS servers van je provider buiten sluiten. ?? En dan je lokale DNS server authorative maken voor domein.com ? Ik weet niet of je BIND gebruikt of een ander pakket gebruikt. Maar als je BIND gebruikt dan raad ik je aan volgend documentje eens door te nemen: http://www.tldp.org/HOWTO/DNS-HOWTO.html#toc6

edit:

Wat voor router heb je? Want dat probleempje dat je de site lokaal niet via het extern ip aankunt heeft te maken met NAT.

ps: je zou ook nog lokaal aanpassingen kunnen maken in de host file

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 11:02 ]

Verwijderd

Je zegt er absoluut niet bij welke DNS software je gebruikt. In Bind 9 kan het met views. Je hebt dan in feite twee name servers die op twee verschillende ip nummers luisteren. De 'binnen' name server antwoord dan je interne ip, de 'buiten' name server antwoord je externe ip.

Als je niet zo'n nieuwe bind hebt, zou je altijd gewoon twee servers kunnen draaien; de ene laat je dan luisteren op je interne ip, de andere op je externe ip.

• TaZz

TaZz

Nostalgist

Topicstarter
Inderdaad helemaal vergeten om te vermelden welke DNS software ik gebruik |:(
Ik gebruik de DNS service van Windows 2000 Srv.

Oh en voor alle duidelijkheid, alles werkt nu wel goed hoor. De interne clients kunnen de webserver gewoon bereiken via het externe IP adres, maar ik heb liever
dat ze gewoon het interne adres gebruiken...

[ Voor 46% gewijzigd door TaZz op 25-03-2003 11:04 ]

Verwijderd

Nu, als je iets windowerigs hebt zou ik de handleiding eens lezen. Als 'views' kunnen staat dat er vast in. Anders moet je twee servers losse servers draaien; de ene moet luisteren op 213.46.53.xxx, de andere op 192.168.1.xxx. In de handleiding staat vast ook hoe je de name server kan laten luisteren op specifieke ip nummers. Succes
Pagina: 1